Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Jeg mener det er idiotisk at vi skal ha to forskjellige systemer som gjør samme jobben, og en ZILLION forskjellige bompengeselskaper. Kunne man ikke holdt deg til èn løsning, dvs. ingen Autopass, kun skiltlesing, og èn faktura sendt ut av tollvesnet f.eks èn gang i året for de som ca. aldri kjører igjennom en bomstasjon, og så ei feit avgift for sen betaling (dobbel avgift f.eks)?

 

Jeg ser poenget med Autopass før da det eksisterte (ja, jeg vet at det fortsatt finnes noen få igjen) bomstasjoner med manuell bod, men nå med helautomatiske stort sett overalt ser jeg ingen grunn til at vi trenger Autopass.

 

Hvis man bruker autopass så får man rabatter.

Utover det så skal visstnok det gjøre registreringen ved passeringer enklere.

 

jeg mener også det har med at man slipper en hel bunke med fakturaer hvis man passerer en eller flere bomstasjoner på kort tid

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De er ikke helautomatiske, egentlig. De bruker mye tid(og penger) på og manuelt gå gjennom bilder pga. maskinen ikke klarer å behandle alle bildene.

 

Så for å være ærlig synes jeg heler Autopass burde vært lovpålagt i bil f.eks. Da slipper vi jo at det koster penger for å sende ut fakturaer for hver enkel passering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos Autopass.

 

I dag øvelseskjørte jeg for første gang på motorveien. Alt gikk helt fint, det var ikke så mye trafikk, men en ting irriterte meg. Ved bomstasjonen like før Moss på E6 mot Sverige, er det én Autopassluke, mens det er to myntluker og en manuell. Problemet er at 80% av bilene kjører på Autopass. Det fører til kortvarig kø i området. Køen starter noen hundre meter fra bomstasjonen, og løses opp når man har passert. Det er veldig kjedelig å ligge i 30-40 km/t på motorveien, bare fordi Satans Vegvesen har bestemt at det bare skal være en autopassluke.

Lenke til kommentar

Apropos Autopass.

 

I dag øvelseskjørte jeg for første gang på motorveien. Alt gikk helt fint, det var ikke så mye trafikk, men en ting irriterte meg. Ved bomstasjonen like før Moss på E6 mot Sverige, er det én Autopassluke, mens det er to myntluker og en manuell. Problemet er at 80% av bilene kjører på Autopass. Det fører til kortvarig kø i området. Køen starter noen hundre meter fra bomstasjonen, og løses opp når man har passert. Det er veldig kjedelig å ligge i 30-40 km/t på motorveien, bare fordi Satans Vegvesen har bestemt at det bare skal være en autopassluke.

 

Vil tro det er bompengeselskapet som drifter den nevnte bommen som bestemmer hvor mange luker det skal være av hver type. Ikke Statens vegvesen...

Lenke til kommentar

De er ikke helautomatiske, egentlig. De bruker mye tid(og penger) på og manuelt gå gjennom bilder pga. maskinen ikke klarer å behandle alle bildene.

 

Så for å være ærlig synes jeg heler Autopass burde vært lovpålagt i bil f.eks. Da slipper vi jo at det koster penger for å sende ut fakturaer for hver enkel passering.

 

 

Jeg må ærlig talt innrømme at jeg gir fullstendig f*** i at bomselskapene bruker tid og penger på disse manuelle operasjonene.

Håper inderlig ikke at Autopass blir lovpålagt.

 

Slik jeg forstår det så blir alle bilister som ikke har autopass tatt bilde av på ubetjente stasjoner. Så må bomselskapet sende ut faktura basert på bilnummer.

Er det slik at alle disse bildene må gjennomgåes manuelt eller klarer systemet i mange tilfeller å lese bilnummer automatisk og sende ut regning...uten menneskelig innblanding?

Lenke til kommentar

Jeg mener det er idiotisk at vi skal ha to forskjellige systemer som gjør samme jobben, og en ZILLION forskjellige bompengeselskaper. Kunne man ikke holdt deg til èn løsning, dvs. ingen Autopass, kun skiltlesing, og èn faktura sendt ut av tollvesnet f.eks èn gang i året for de som ca. aldri kjører igjennom en bomstasjon, og så ei feit avgift for sen betaling (dobbel avgift f.eks)?

 

Jeg ser poenget med Autopass før da det eksisterte (ja, jeg vet at det fortsatt finnes noen få igjen) bomstasjoner med manuell bod, men nå med helautomatiske stort sett overalt ser jeg ingen grunn til at vi trenger Autopass.

 

Hvis man bruker autopass så får man rabatter.

Utover det så skal visstnok det gjøre registreringen ved passeringer enklere.

 

jeg mener også det har med at man slipper en hel bunke med fakturaer hvis man passerer en eller flere bomstasjoner på kort tid

Poenget er at Autopass er ikke annet enn et ekstra registeringsskilt som er tilgjengelig over radio. Når man uansett har et system som automatisk klarer å registrere skiltene, så er disse radiosystemene bare kostbare i forhold til hva man får ut av dem. De som jukser med skiltene jukser nok like mye med autopass (legge brikken igjen hjemme, og ha snø på skiltet, og lignende).

 

Ang. manuell gjennomgang av skilt, så trodde jeg de ikke gjorde dette, men bare lot dem gå igjennom gratis dersom skiltet ikke er lesbart. Mulig jeg tar feil, ikke vet jeg. Uansett er det vel bare en dråpe i havet i forhold til alle skiltene som blir gjenkjent automatisk.

 

Det blir dessuten også tatt bilde og gjenkjent skilt med autopass. Vet ikke om det gjøres for hver gang, men poenget er at det ikke skal være mulig å bruke samme brikke på flere bilder, så blir skiltet tatt bilde av og sjekket opp mot registrert bil på brikken.

Lenke til kommentar

Har opplevd et par ting når jeg kjører til og fra jobb 25min vær vei cirka.

 

- Stod i et kryss med bilen min her om dagen da plutselig en mercedes kommer å kliner seg inntil rompen på bilen min, det hadde vært ok hadde det ikke vært for at dette var i en bakke så jeg kjøre litt frem da 1-2 meter men da må jo selfølgelig kjerringa det også så jeg er like langt

:mad: måtte ta på brekket for å være helt sikker på at jeg ikke trillet bakover når det var klart.

 

- Kom kjørende i 80-sone i dag (på en forkjørsvei) da plutselig en Grønn Folkevogn Passat kjører rett foran panseret mitt i 100 og helvete så jeg må

Bråbremse :wallbash: Noen folk er helt tette.

 

- Også en dag jeg kom i ei 50-sone (heldigvis) så fant en tulling ut at han skulle kjøre forbi 3 biler mens motgående trafikk kom i mot, jeg var første bilen på motsatt side og både jeg og han som kjørete først på den andre siden måtte bråbremse for å ikke få tullingen i vær vår front. Heldigvis var det 50-sone, men 30-40 meter bak oss var det 60-sone å hadde det skjedd der hadde det blitt kolisjon.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Er jo moro for de som kjører gjennom bomstasjoner 1-20 ganger i året, å betale flesk for brikken. Lite gjennomtenkt før selve brikken blir gratis.

 

 

Brikken koster 200 og dette er kun et depositum. Du kan når som helst levere brikken tilbake og få igjen pengene.

Du får rabatter på passeringer når du har autopass. De største rabattene får du på den bomringen du er tilknyttet, men også en liten autopassrabatt når du kjører gjennom eksterne bomringer.

I tillegg slipper du å stoppe i bomringen, sparer dermed tid og drivstoff.

 

Selv de må få passeringer kan like gjerne anskaffe autopassbrukke, bomringene er kommet for å bli.

Lenke til kommentar

Er jo moro for de som kjører gjennom bomstasjoner 1-20 ganger i året, å betale flesk for brikken. Lite gjennomtenkt før selve brikken blir gratis.

 

 

Brikken koster 200 og dette er kun et depositum. Du kan når som helst levere brikken tilbake og få igjen pengene.

Du får rabatter på passeringer når du har autopass. De største rabattene får du på den bomringen du er tilknyttet, men også en liten autopassrabatt når du kjører gjennom eksterne bomringer.

I tillegg slipper du å stoppe i bomringen, sparer dermed tid og drivstoff.

 

Selv de må få passeringer kan like gjerne anskaffe autopassbrukke, bomringene er kommet for å bli.

Så, hvilken bomring skal jeg knytte meg med, den som er 200 mil unna, eller den som er 150 mil unna? Foreløpig er det ingen her oppe, så sett at jeg havner i.. Lillehammer, og er i Oslo en sjelden gang. Da MÅ jeg betale 200kr i depositum (det er ikke depositum, for er det slik du sier, det er kommet for å bli, så MÅ jeg også ha brikken). Det blir helt feil, da betaler jeg masse mer enn jeg egentlig trenger, jeg tviler på at rabatten er så stor at jeg tjener på å ha AutoPass kontra å betale kontant eller med kort.

Lenke til kommentar

Er jo moro for de som kjører gjennom bomstasjoner 1-20 ganger i året, å betale flesk for brikken. Lite gjennomtenkt før selve brikken blir gratis.

 

 

Brikken koster 200 og dette er kun et depositum. Du kan når som helst levere brikken tilbake og få igjen pengene.

Du får rabatter på passeringer når du har autopass. De største rabattene får du på den bomringen du er tilknyttet, men også en liten autopassrabatt når du kjører gjennom eksterne bomringer.

I tillegg slipper du å stoppe i bomringen, sparer dermed tid og drivstoff.

 

Selv de må få passeringer kan like gjerne anskaffe autopassbrukke, bomringene er kommet for å bli.

Så, hvilken bomring skal jeg knytte meg med, den som er 200 mil unna, eller den som er 150 mil unna? Foreløpig er det ingen her oppe, så sett at jeg havner i.. Lillehammer, og er i Oslo en sjelden gang. Da MÅ jeg betale 200kr i depositum (det er ikke depositum, for er det slik du sier, det er kommet for å bli, så MÅ jeg også ha brikken). Det blir helt feil, da betaler jeg masse mer enn jeg egentlig trenger, jeg tviler på at rabatten er så stor at jeg tjener på å ha AutoPass kontra å betale kontant eller med kort.

 

Til info, ingen tvinger deg til å kjøpe brikke

Jeg listet opp en del fordeler med å handle Autopassbrikke, du får regne på det selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...