Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Kjedelig kommentar om bygda:

 

Det fine med å vokse opp på bygda er at man kan flytte til byen senere, og dermed oppnå et nøytralt (og mer eller mindre kunnskapsrikt) forhold til begge deler, kontra å leve hele livet i byen med et bilde av at alle utenfor Oslo og Akershus er bygdetullinger med "bygdeholdninger", fullstendig blottet for forståelse for hvordan en by større enn Åndalsnes fungerer.

 

 

Jeg tar bussen på daglig basis, og jeg får sjelden sitteplass. Men å ta steget derfra og opp til å faktisk kjøpe meg en egen bil er i mitt hode litt av et sprang. Ja, 4 busser i timen hadde sikkert vært bedre enn 3 i morgenrushet, men jeg synes ikke synd på deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjedelig kommentar om bygda:

 

Det fine med å vokse opp på bygda er at man kan flytte til byen senere, og dermed oppnå et nøytralt (og mer eller mindre kunnskapsrikt) forhold til begge deler, kontra å leve hele livet i byen med et bilde av at alle utenfor Oslo og Akershus er bygdetullinger med "bygdeholdninger", fullstendig blottet for forståelse for hvordan en by større enn Åndalsnes fungerer.

 

 

Jeg tar bussen på daglig basis, og jeg får sjelden sitteplass. Men å ta steget derfra og opp til å faktisk kjøpe meg en egen bil er i mitt hode litt av et sprang. Ja, 4 busser i timen hadde sikkert vært bedre enn 3 i morgenrushet, men jeg synes ikke synd på deg.

 

Jeg er vokst opp i Oslo. Jeg bor fortsatt i Oslo. Jeg mener at mine kunnskaper om byen, er langt større enn de fleste innflytterne. For eksempel får jeg inntrykk av at de tror Karl Johan, Oslo S og Majorstuen er Oslo, mens for eksempel Grefsen ikke er det. Det er feil, men en tendens jeg ser hos mange.

 

Jeg tar bussen hver dag. Sitteplass får jeg, fordi jeg går på en av de første holdeplassene, men som regel reiser jeg meg fordi det kommer noen med barn, en gravid eller noen eldre. Jeg ser ikke noe problem med det. Men de gangene jeg ser mødre med barnevogner bli avvist fordi bussen er full, da sliter jeg.

 

For øvrig går det to vanlige, og en ekspressbuss til sentrum fra der jeg bor. Ekspressbussen bruker ikke nevneverdig lenger tid enn en bil, men den vanlige bussen bruker nesten dobbelt så lang tid. Ikke vanskelig å se hvorfor folk velger bil.

Lenke til kommentar

 

 

For øvrig går det to vanlige, og en ekspressbuss til sentrum fra der jeg bor. Ekspressbussen bruker ikke nevneverdig lenger tid enn en bil, men den vanlige bussen bruker nesten dobbelt så lang tid. Ikke vanskelig å se hvorfor folk velger bil.

 

Det er ikke så vanskelig å skjønne nei, samtidig overdriver folk ofte ulempen av å ikke ha bil ganske mye. I tillegg så framstilles det ofte som umulig å ikke ha bil, når realiteten ikke er "umulig" men "mer upraktisk for meg".

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint innlegg, Hanske. Enig! :)

 

AtW: Helt riktig. Hvis man først har "fått smaken på sukker" er det vanskelig å avvenne seg, vettu. Jeg tror at hvis man starter på bar bakke som student eller i en økonomisk bølgedal lærer man seg lett å leve uten bil, men dersom man har levd lenge i en tilværelse med (kanskje) opptil flere biler i husholdningen føler man seg skikkelig skadeskutt hvis man plutselig blir billøs over lenger tid.

 

Når det er sagt er min mening at dette også til en visst grad er geografisk bestemt. Midt i Oslo kunne jeg knapt tenkt meg å leve med bil, mens i Troms (utenfor Tromsø, vel å merke) ville jeg ikke under noen omstendigheter levd uten bil.

Lenke til kommentar

Det var noen som mente at man bare skulle diskutere kollektiv problemet i Oslo.

Kollektiv problemet er noe som gjelder for hele landet

 

For enn som er utenfor så virker det veldig rart at man ikke har mange busser å velge mellom i Oslo

 

For byene er det heller ikke enkelt å finne gode nok alternativer til byene.

Selv om det går busser hver halvtime så risikere man likevel å være borte i flere timer hvis man skal ta bussen for å gjøre et nødvendig ærend midt i arbeidstiden .

Dette er ting som tar høyst en halv time hvis man bruker bilen .

 

Skulle man bruke sykkel så forutsetter det at man har en sykkel tilgjengelig.

Dette vil da mest sannsynlig ta 1 time med sykkelen. kanskje enda leger sa det ikke er så mange plasser som er tilrettelagt for sykling.

 

 

For dere som måtte være interessert i et konkret eksempel fra Bodø så kan jeg komme med det hvis dere spør

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Det var noen som mente at man bare skulle diskutere kollektiv problemet i Oslo.

Kollektiv problemet er noe som gjelder for hele landet

 

For enn som er utenfor så virker det veldig rart at man ikke har mange busser å velge mellom i Oslo

 

For byene er det heller ikke enkelt å finne gode nok alternativer til byene.

Selv om det går busser hver halvtime så risikere man likevel å være borte i flere timer hvis man skal ta bussen for å gjøre et nødvendig ærend midt i arbeidstiden .

Dette er ting som tar høyst en halv time hvis man bruker bilen .

 

Skulle man bruke sykkel så forutsetter det at man har en sykkel tilgjengelig.

Dette vil da mest sannsynlig ta 1 time med sykkelen. kanskje enda leger sa det ikke er så mange plasser som er tilrettelagt for sykling.

 

 

For dere som måtte være interessert i et konkret eksempel fra Bodø så kan jeg komme med det hvis dere spør

 

 

Okei, her er det jeg mente med problemer i Stor-Oslo. Oslo er en by som strekker seg over flere kommuner. Dette har skapt problemer, fordi politikerne bare bevilger penger til sin kommune, noe som gjør at kommunene ikke sammarbeider. Så slo SL og Sporveiene seg sammen, og Oslo/Akershus hadde et felles busselskap. Dette bedrer det noe, men det er fortsatt problemer.

 

For... Buss-, trikk- og t-banetilbudet i Oslo kommune, er veldig bra. Veldig bra. De mest trafikkerte busslinjene går hvert 5. min, de mest trafikkerte trikkelinjene hvert 10., og mellom de mest trafikkerte t-banestasjonene, går det t-banetog annethvert minutt i rushtiden. Det er strålende.

 

Men de har ikke prioritert Oslos forsteder. Det vil si de Oslo-avhengige kommunene utenfor Oslo kommune. Det er her tilbudet er for dårlig. Ikke i Oslo kommune, men i kommunene utenfor. I Stor-Oslo trengs det forbedringer. Det er det vi snakket om.

 

Et forslag, kan være å få t-banen ut til flere forsteder, samt bygge en ny tunell. Jeg tror mange fler hadde satt fra seg bilen, hvis de kunne sette seg på et punktlig t-banetog i Asker og enkelt bytte på Majorstuen, Nationaltheatret, Jernbanetorget eller Stortinget. Da hadde vi hatt et fullgodt system.

 

Det er også statistisk bevist at t-banen er langt mer punktlig enn NSB.

Lenke til kommentar

Huff jeg ble flau da jeg skulle hjem fra skolen her om dagen.

Hadde vært en trafikkulykke i området, så det var kø alle veier. Den veien jeg skulle innebar å kjøre opp en ganske lang og bratt bakke for så å svinge ut på en annen hovedvei. Denne utkjøringen er så idiotisk lagt opp at man må være temmelig kjapp i responsen for å finne en luke man kan svinge ut på. Greia var at jeg sto og ventet på en åpning. Da jeg endelig så en mulighet å kjøre ut, så begynte av alle ting bilen min å tulle seg til.

 

Motoren stoppet ved gasspådrag. Altså hver gang jeg startet den og ga gass, så senket den enkelt og greit bare turtallet og døde. Så der sto jeg da med hundre utålmodige biler bak meg, og jeg kom meg ikke av flekken. Det så sikkert ut som om jeg ikke var istand til å ta bakkestart der bilen sto og hoppet. Endte med at jeg satte på nødblink og skjulte meg ned i setet, mens bilene bak meg måtte kjøre rundt bilen min for å komme ut... Etter en stund klarte jeg heldigvis å få gang på motoren slik at jeg kunne kjøre videre.

 

Veldig snodig at motoren bare stoppet uten videre... Har aldri verken opplevd eller hørt om dette før, at motorer dør ved gasspådrag. Vet ikke hva årsaken var, men jeg konkluderte med meg selv at det må ha vært luft eller noe i bensinslangen...

Endret av Olimaen
Lenke til kommentar

Da snakker du om Oslo fylke.

 

Uansett om det gjelder en region av landet eller en annen så bevilges det ikke nokk penger til å få et helhetlig kollektivtilbud.

For mange funger det sånn noenlunde bra men med en gang det blir litt behov uten om det vanlige så blir det store problemer.

 

 

for min del så går det en bus inn til Bodø ca hver time på moraen og ut av Bodø på ettermiddagen.

Det passer greit når jeg skal fra og til jobben

Likevel så kommer jeg 20 minutter etter kl. åtte på jobben ( som begynner kl 8:00)

Det går greit for ingen begynner å jobbe før likevel

 

Skulle jeg ta en mye tidligere bus må jeg vente utenfor jobben i minst en halvtime før jeg slipper inn.

Likevel så er jeg ikke garantert at jeg når den bussen som skal frakte meg videre noe tidligere.

 

Når man skal hjem blir det lit ventetid.

 

Skulle det skje noe som gjør at jeg må hjem tidligere så er det 2 timer mellom noen av bussadgangen en periode på ettermiddagen.

 

 

Her er det Nordland fylke som har alle bestemmelser

for å ustiltere hvordan de tenker så skal jeg komme med et eksempel:

Nå er det bare noen rykter ut fra en ide så ingen ting er helt bestemt enda .

 

 

på karte ser dere riksvei 80 .

ut fra den går det 2 veier som ender ved Godøya

Begge veiene starter på Løding eller Tverlandet som det heter lokalt

 

Den ene som er merket med riksvei 17 er en nye vei som ble tatt i bruk for noen få år siden.

Denne veien går utenom bebyggelsen og har kun et busstopp omtrent halvveis.

Den adre veien som starter på løding og går forbi Oddan og vidre til godøy er den veien bussen i dag brukr siden det er der folket bor.

( dette er den gamle riksvei 17)

 

Nå er det noen som har vært så lur å og fått en ide om at bussen kanskje helle burde gå på nyveien siden det går raskere å komme seg til Tverlandet og videre til Bodø.

Hvordan de har tenkt at bussen skal kunne ta med seg passasjerer mellom Godøy og Tverlandet er det ikke kommet frem

Det gjelder forøvrig rundt halvparten av passasjerene som tar denne bussen mellom Tverlandet og Saltstraumen (busen går Bodø - Saltstraumen)

 

 

kart tverlandet - godøynes (veiene går til Saltstraumen)

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Oslo fylke er det samme som Oslo kommune. Det kalles bare Oslo kommune. Stor-Osloregionen er satt sammen av mange ulike kommuner i seks forskjellige fylker, og har ikke noe felles styringsorgan. Det gjør det vanskelig.

 

Det burde gjøres til et fylke, slik de gjorde i Danmark. For noen år siden hadde de en fylke- og kommunesammenslåing, og da ble hele Københavnsregionen gjort om det et fylke. Det burde gjøres i Osloregionen også. I Sverige har de hatt Stockholms län lenge, men Oslo henger etter. Helsinki og Oslo har de samme problemene. Vi henger etter, både i nordisk og europeisk sammenheng.

Lenke til kommentar

Oslo fylke er det samme som Oslo kommune. Det kalles bare Oslo kommune. Stor-Osloregionen er satt sammen av mange ulike kommuner i seks forskjellige fylker, og har ikke noe felles styringsorgan. Det gjør det vanskelig.

 

Det burde gjøres til et fylke, slik de gjorde i Danmark. For noen år siden hadde de en fylke- og kommunesammenslåing, og da ble hele Københavnsregionen gjort om det et fylke. Det burde gjøres i Osloregionen også. I Sverige har de hatt Stockholms län lenge, men Oslo henger etter. Helsinki og Oslo har de samme problemene. Vi henger etter, både i nordisk og europeisk sammenheng.

 

De burde slå seg samme med Akershus.

I stedet mases det om fylker helt i nord bør slå seg samme på grunn av lite befolkning ( i stedet for areal) .

Det er helt idiotisk.

Litt mye OT.

Lenke til kommentar

Det har med trafikk å gjøre, og det er klaging.

 

I see no problems here, detective.

 

Ikke selve trafikken å gjøre, men hvordan tjenesten funker. Lag en ny tråd eller kunne vi like godt forsettet med sykkelister osv her enda. Jeg lager ikke enn ny tråd angående det ettersom jeg er ikke er intressert.

Lenke til kommentar

Vi kan godt roe ned diskusjonen litt, men det er for all del relevant. Det startet med påstander om at man ikke trenger bil i Oslo, og da trakk jeg fram dette med at Oslo er større enn Oslo kommune. Da er det naturlig å se på kollektivtilbudet, for å se hva som må endres for å få folk til å reise kollektivt, istedenfor å lage konstant trafikkork på E18, E6 og Ring 3.

Lenke til kommentar

HAter kollektiven...

 

Satt på en busssjåfør som hadde det travelt og merket det på farten og bremsingen også når vi kom til et trafikklys så gikk bussen sakte og sikkert over de hivte strippene og engang var han i midten av krysset ettersom var rødt på begge veiene.... Idiotisk...

 

Men på vei hjem var det en fyr som kunne kjøre, brukte blinklys, bremset sakte og rolig ned osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kollektiven igjen yay da.

 

Satt på bussen også gikk motoren til nød progress så bussen hoppet jo litt av gårde før den stabiliserte seg på 10 eller 20 KM på en hard oppoverbakke med sikkert 40 biler bak seg! De var sikkert glade! Fikset bussen etter 10 min så kjørte så skjedde det igjen, heldigvis der jeg skulle gå av. Men dagen før så hang døren seg på en buss som gjorde at vi ble 10 min forsinket.

 

Så til sammen i dag var bussen hele 20 min forsinket plutselig. Ettersom motoren ikke ville funke! Heia, gleder meg så til BIL.!

Lenke til kommentar

Bor du i Vietnam? Høres ut som det selskapet som holder til der du bor, ikke har de helt nye bussene.

 

I drammen som sagt mange ganger før, nettbuss ^^

 

Her er det Ruter som kjører. Hender jeg reagerer på at de kjører for fort, glemmer å blinke etc, men bussene er nye og fine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...