Flimzes Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Stor oslo slutter ved sofiemyr sørøstover. Sånn rent definisjonsmessig. Drøbak ligger ganske langt unna stor oslo grensen. 1 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 (endret) Drøbak fungerer som en forstad, på lik linje med Røa. Drøbak er da en egen by, å kalle det for en forstad til Oslo blir omtrent det samme som å påstå at Lillestrøm og tildels Drammen er forsteder til Oslo. Alle 3 byene ligger mindre enn 5 mil fra Oslo og mange pendler inn mot Oslo for jobb. Drøbak har bystatus, men de færreste jobber i byen. Lillestrøm ser jeg på som en forstad til Oslo, og det er den faktisk i større grad enn Drøbak. Drammen er en del av Oslo metropolområde, men iom at den er så stor, blir det litt annerledes. Det som er så veldig norsk, er å tro at en kommune og en by er det samme. I mange tilfeller er det sånn, men ikke alltid. Oslo er en kommune. Tettstedet Oslo (tettstedet, altså den samlede bebyggelsen, ikke kommuner, er det som definerer en by) inkluderer Oslo kommune, Bærum, Skedsmo, Lørenskog, Asker, Oppegård, Rælingen, Ski, Nittedal, Røyken og Sørum. Det er så irriterende å høre nordmenn som tror at kommune og by er det samme. Det er ikke det! Alle andre land definerer tettsted som by. Det gjør SSB også. Men ikke den norske befolkningen. Stor-Osloregionen, er alle de som tilhører pendlersirkelen, eller metropolområde om du vil. Det vil si de stedene hvor flertallet er avhengige av byen for å jobbe, handle e.l. Kilder: Tettstedet Oslo Stor-Osloregionen EDIT: For å gi fler eksempler på by er ikke lik kommune, kan Stavanger og Sandnes ses på som en by. Om tjue år, ser vi nok på hele Grenlandsregionen som en by også. Dette området du nevner xaco har bebyggelse hele veien, og Oslo er hovedstaten og moderbyen i dette, ergo er det ikke helt feil å kalle Drammen og især Lillestrøm for forstader, iallefall ikke en del av Stor-Oslo. Takk! Det er det jeg mener! Stor oslo slutter ved sofiemyr sørøstover. Sånn rent definisjonsmessig. Drøbak ligger ganske langt unna stor oslo grensen. Eh, nei. Se kildene jeg viser til lenger oppe. I den nederste linken, ser du oversiktstabellen. Helt til høyre står "Stor-Oslo". Den omfatter alle kommunene i oversikten. Endret 17. september 2011 av Hanske Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 (endret) Når jeg gikk på ungdomskolen så var tettstedsdefinisjonen sammenhengende bebyggelse, der sammenhengende var maks 50 meter mellom husene, som da var mellom blåbærskogen og sofiemyr. Jeg vet ikke om de har bygget ut mer der nå i så fall, som kobler det sammen videre. Det er/var jo også et rimelig stort hopp over gamle E6, som jeg trodde var mer enn 50 meter. EDIT: Men igjen, dette kan være utdatert i dag. SL lokaltrafikk styrer vel helt ut til ås og drøbak uansett? Endret 17. september 2011 av Flimzes Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Tøft, da er Svolvær per definisjon ikke EN by, men to, fordi det er to deler der det er mer enn 50 meter mellom husene. Så, Svolvær og Osan. Ser du hvor dumt det høres ut? Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Når jeg gikk på ungdomskolen så var tettstedsdefinisjonen sammenhengende bebyggelse, der sammenhengende var maks 50 meter mellom husene, som da var mellom blåbærskogen og sofiemyr. Jeg vet ikke om de har bygget ut mer der nå i så fall, som kobler det sammen videre. Det er/var jo også et rimelig stort hopp over gamle E6, som jeg trodde var mer enn 50 meter. EDIT: Men igjen, dette kan være utdatert i dag. SL lokaltrafikk styrer vel helt ut til ås og drøbak uansett? Her er det tydelig at informasjonen din er utdatert. SL og Oslo sporveier har fusjonert, og er nå et og samme selskap. Det heter Ruter. De kjører i Drøbak, Ski, Bærum, Vestby, Oslo, Lørenskog etc. Med mitt elektroniske reisekort, reiser jeg hvor jeg vil i Oslo og Akershus fylker, med samme selskap. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 (endret) Ånei, jeg tenkte ikke på at overgangen fra SL til ruter navnet var helt iverksatt i dag, det gjør jo hele resten av innlegget irrelevant... Ruter navnet ble vel påbegynt innført allerede i 2007. At de kjører i drøbak, ski, vestby og lørenskog gjør ikke akkuratt at disse stedene tilhører tettstedet oslo. Jimbolaia: Dette kommer rett fra wiki: Innenfor et tettsted opererer SSB med begrepene sentrumskjerne og sentrumssone. En sentrumssone er i denne sammenhengen definert som et område satt sammen av en eller flere sentrumskjerner og en sone på 100 meter rundt. En sentrumskjerne er definert som et område med mer enn tre ulike hovednæringsgrupper med sentrumsfunksjoner. I tillegg til detaljvarehandel, må offentlig administrasjon eller helse- og sosialtjenester eller andre sosiale og personlige tjenester være representert. Avstanden mellom virksomhetene skal ikke være mer enn 50 meter. SSB avgrenser sentrumssoner årlig i forbindelse med oppdateringen av de norske tettstedskartene som legges ut på byråets nettsider. Du kan synes det høres så dumt ut du bare vil, men dette er fortsatt definisjonen. Endret 17. september 2011 av Flimzes 1 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Ånei, jeg tenkte ikke på at overgangen fra SL til ruter navnet var helt iverksatt i dag, det gjør jo hele resten av innlegget irrelevant... Ruter navnet ble vel påbegynt innført allerede i 2007. At de kjører i drøbak, ski, vestby og lørenskog gjør ikke akkuratt at disse stedene tilhører tettstedet oslo. Jimbolaia: Dette kommer rett fra wiki: Innenfor et tettsted opererer SSB med begrepene sentrumskjerne og sentrumssone. En sentrumssone er i denne sammenhengen definert som et område satt sammen av en eller flere sentrumskjerner og en sone på 100 meter rundt. En sentrumskjerne er definert som et område med mer enn tre ulike hovednæringsgrupper med sentrumsfunksjoner. I tillegg til detaljvarehandel, må offentlig administrasjon eller helse- og sosialtjenester eller andre sosiale og personlige tjenester være representert. Avstanden mellom virksomhetene skal ikke være mer enn 50 meter. SSB avgrenser sentrumssoner årlig i forbindelse med oppdateringen av de norske tettstedskartene som legges ut på byråets nettsider. Du kan synes det høres så dumt ut du bare vil, men dette er fortsatt definisjonen. Det jeg mente å si, som du skjønte men med din arroganse valgte å overse, er at informasjonen du satt på ikke var av den nyeste sorten. Du har også blankt valgt å overse forskjellen mellom metropolområde og tettsted. Oppegård er en del av tettstedet, det er ikke Frogn. Frogn er dog en del av Stor-Osloregionen. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Jepp, en misforståelse mellom metropol og tettstedsbetegnelsene. Metropoldefinisjonen virker dog noe vag, men at den innefatter hele veien til moss og horten, samt utvilsomt lillestrøm og helt opp til skedsmo oppover, er vel utenfor noen større tvil. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Det kan nok stemme at metropolområdet er mere vagt, ja. Men hovedgrunnlaget for begrepet er vel pendlersirkelen. Nemlig at en stor andel av befolkninen i kommunen må til Oslo kommune for å jobbe. Da blir jo Oslo sentrum for Drammen og Moss, selv om de er middels store norske byer. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Og der setter vi strek for diskusjonen om hvorvidt hvor stort Oslo er og hva som ligger rundt Oslo. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Som du ser, så er diskusjonen over, men den var for all del relevant mtp kollektivtrafikk og biler i Oslo sentrum, Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Og konklusjonen er vel noe i retning at oslo ikke kan sammenlignes med andre byer i kollektiv-vei fordi oslo-metropolen er så stor, og kollektivutbygging får et helt annet fokus i et slikt miljø? Det var vel sånn ca det jeg fikk ut av det tror jeg. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Moderatormelding Og herfra fortsetter vi på riktig spor igjen.. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Når jeg nærmer meg noen biler som jeg kommer til å kjøre forbi på motorveien så legger jeg meg ut i venstrefeltet ca. 5 sekunder bak den siste bilen og kjører forbi. Du som ligger som nummer to, og har ligget der en stund, kan ikke du være så snill og vente med å hive deg ut i venstrefeltet rett foran meg så jeg må bråbremse. Du har jo ligget der en stund så da kan du vel vente de 5 sekundene også til jeg er forbi? Dessuten slipper du å skape kvalme og irritasjon samt å få noen blinkende fjernlys bak deg når du snegler deg forbi bil nummer en og så hive deg inn noen meter foran den igjen. Dette gjelder da særlig når det ikke kommer noen biler bak meg på flere kilometer. Dette skjedde sikkert ti ganger eller mer da jeg var ute og kjørte i går. 2 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Og konklusjonen er vel noe i retning at oslo ikke kan sammenlignes med andre byer i kollektiv-vei fordi oslo-metropolen er så stor, og kollektivutbygging får et helt annet fokus i et slikt miljø? Det var vel sånn ca det jeg fikk ut av det tror jeg. Konklusjonen er vel at fordi kollektivtilbudet ikke er godt nok utbygget i forstedene utenfor kommunegrensa, må vi regne med mange biler i sentrum. Noe sånt. Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 CFM: Norsk motorveikultur på sitt beste! Tråden fløder over av innlegg som dine, og jeg deler definitivt din frustrasjon. Forøvrig synes jeg det er gøyalt å lese diskusjonen om hvor kjipt kollektivtilbudet i utkant-Oslo er. For meg blir det litt som å reise til Afrikas horn og fortelle dem om hvor dårlig maten og vannet i Norge er. I Norges virkelige utkantstrøk går bussen annenhvert skuddår. 1 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 CFM: Norsk motorveikultur på sitt beste! Tråden fløder over av innlegg som dine, og jeg deler definitivt din frustrasjon. Forøvrig synes jeg det er gøyalt å lese diskusjonen om hvor kjipt kollektivtilbudet i utkant-Oslo er. For meg blir det litt som å reise til Afrikas horn og fortelle dem om hvor dårlig maten og vannet i Norge er. I Norges virkelige utkantstrøk går bussen annenhvert skuddår. Det er her du misforstår. Vi snakker ikke om utkantstrøk. Vi snakker om forsteder. Det er noe helt annnet. Det sier seg selv at når flere tusen mennesker skal inn til Sentrum for å jobbe, holder det ikke med tre busser i timen. Særlig ikke når to av dem er stappfulle av ungdommer som skal til den videregående skolen. Du har misforstått begrepene utkantstrøk og forsteder. Jeg foreslår at du leser litt om det før du uttaler deg. 1 Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Jeg bryr meg midt på ryggen når det gjelder de definisjonene. Poenget mitt var at du syter mye, og jeg begynner å få alvorlige problemer med å skille denne tråden fra "First world problems" i OT-baren. 2 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Hvis du absolutt skal komme med sånne stikk senere, ta det på PM. Her kommer du med dine bygdeholdninger, og snakker om ting som ikke har noe med saken å gjøre. Det blir som å svare wienerbrød når noen spør deg om hvordan du har det. 1 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 (endret) Angående motorveikultur: Jeg har inntrykket av at nordmenn flest er helt ignorante på dette området. Det skyldes nok to ting: Vi har lite motorveier i dette landet, og mye av det er bygget ganske nylig. Vi har derfor ikke rukket å utvikle en motorveikultur. Og politiet er nok langt mer opptatt av å kjøre kontroller på ikke-motorveier enn på motorveier (forståelig nok, det er der de fleste ulykker skjer) og dermed går uvøren kjøring på motorveier ustraffet. Angående pendling til Oslo: Det finnes da noe som heter innfartsparkering. Endret 18. september 2011 av A-Jay 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå