Jakke Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Vel, Flimzes har jo feil uansett, rattet er direkte koblet med hjulene, men det står en motor på av ulik type (hydraulisk, elektrisk), gassen er koblet til så fremst det ikke er direkteinnsprøytning (alle nye dieseler, noen få bensinmotorer som Mitsu sine GDI), bremse er og har alltid vært direkte, og samme med clutch, begge hydraulisk. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Vel, Flimzes har jo feil uansett, rattet er direkte koblet med hjulene, men det står en motor på av ulik type (hydraulisk, elektrisk), gassen er koblet til så fremst det ikke er direkteinnsprøytning (alle nye dieseler, noen få bensinmotorer som Mitsu sine GDI), bremse er og har alltid vært direkte, og samme med clutch, begge hydraulisk. Poenget er like fullt at det er meningsløst å klage over at man "Ikke kan stole på elektroniske systemer", når de stort sett over hele fjøla gjør en bedre jobb enn mekaniske systemer, og ihvertfall gjør enn bedre jobb enn mennesker. Hva er det som får til å ha så stor tiltro til egne evner at de ignorer at de stort sett alltid vil gjøre ting dårligere enn elektronikk? AtW Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Vel, Flimzes har jo feil uansett, rattet er direkte koblet med hjulene, men det står en motor på av ulik type (hydraulisk, elektrisk), gassen er koblet til så fremst det ikke er direkteinnsprøytning (alle nye dieseler, noen få bensinmotorer som Mitsu sine GDI), bremse er og har alltid vært direkte, og samme med clutch, begge hydraulisk. Flere nye biler som har ren drive-by-wire, Toyota prius f.eks. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Men jeg er enig, det har ingenting med saken å gjøre. Ryggekamera er et sikkerhetstillegg som man bruker når man ikke har oversikt, det erstatter på ingen måte øynene, og man skal aldri stole blindt på det, som noe annet som har en risiko for å slutte å fungere. Men det er jo det samme som alt annet, mekanisk også. Hvordan kan du stole på bremsene, de kan jo svikte, hull i en eller to bremseslanger fører til bremsekraft på maks 3, minimum ingen hjul. Jeg tror det er større sjanse for at det skjer enn at ryggekameraet svikter deg. 1 Lenke til kommentar
Zlatan92 Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Biler fra 1998 og nedover burde være forbudt i Norge. Makan til drittbiler uten sikring eller fart. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Om alderen din gjenspeiler "92", så er du altså 19. Da har du neppe råd til en veldig ny bil, right? Som resten av Norge, ergo den gamle bilparken. Engangsavgift på minst samme pris som bilen, anyone? 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Biler fra 1998 og nedover burde være forbudt i Norge. Makan til drittbiler uten sikring eller fart. har du tenkt på hvorfor så mange kjører rundt i slike biler ? I de fleste tilfellene er det for man ikke har råd til noe annet 1 Lenke til kommentar
Zlatan92 Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Biler fra 1998 og nedover burde være forbudt i Norge. Makan til drittbiler uten sikring eller fart. har du tenkt på hvorfor så mange kjører rundt i slike biler ? I de fleste tilfellene er det for man ikke har råd til noe annet Da er kollektive transportmidler en løsning. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Da er staten nødt å gå inn, mange byer vet ikke hva kollektivt er. 1 Lenke til kommentar
Zlatan92 Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Snakker om oslo, lille venn. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 De fleste slike biler holder til utenfor byene , der det er 0 kollektivtransport. De fungerer også som gårds-biler Å få staten til å gå inn her kan man bare drømme om. Det er alt for dyrt ,det er bedre å bruke pengen på eiendommer i London og gjelds foretak i Italia. ( pengen i oljefomdet er jo blir brukt til det ) Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Snakker om oslo, lille venn. Hersketeknikker har ingen effekt, hva forventer du at de som bor på bygda som nettopp har fått sin første jobb 3 mil unna skal gjøre? Ta seg dit med godvilje og gode tanker? Massevis av biler fra 90-tallet med relativt moderne sikkerhet. Trepunktsseler og airbags er ikke akkuratt nyheter lenger. Kunnskap om å bygge biler slik at motoren går inn under bilen og ikke inn i cupeen ved en kræsj er heller ikke noe som ble oppfunnet i 1998. 1 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 (endret) Snakker om oslo, lille venn. Arg! Har du hørt om et metropolområde? Jeg, som stor-Osloborger, er luta lei alle som snakker om de korte avstandene i Oslo. Oslo er faktisk større enn avstanden fra Majorstuen til Rådhuset! Selv bor jeg fire mil fra Sentrum. Jeg kaller meg fortsatt Oslo-borger. Og er Osloborger. Jeg kunne lett jobbet i Sandvika. Det er på andre siden av fjorden. Det er et jævla herk kollektivt, skal jeg si deg. EDIT: Beklager at jeg først quotet Flimzes. Det var ikke meningen. Endret 17. september 2011 av Hanske 1 Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Snakker om oslo, lille venn. Norge er litt større enn Oslo S, bittelille venn Her kommer meg seg ikke langt med buss etter klokka 1700 på en vanlig dag, 2300 fredag og lørdag.. Hva skal vi gjøre da da, for vi har faktisk store avstander selvom det ikke tar stort mer enn 15 min fra ytterst av Skien til andre ytterkanten, med bil.. Dette er 2 timer på labbene det, hver vei! For de av dere som har vokst opp i Oslo sentrum og aldri har vært utafor, kom dere til Norges 5. største (??) by, Skien og sjekk hvordan man transporterer seg rundt på vanlig vis litt utafor Oslo sentrum.. 1 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Skien er langt mindre enn Norges 5. største by. Det er Kristiansand, og den er dobbelt så stor som Skien. Men... For dere utenbys fra, som tror Oslo er et område på størrelse med en IKEA-butikk, omringet av hundrefilsmotorveier med 30 kollektivfelt. BRENN! Den er jævla stor i utstrekning, og folk er avhengig av byen langt utenfor kommunegrensene. Jeg bor i Drøbak, fire mil unna sentrum, men Drøbak fungerer som en forstad, på lik linje med Røa. Det samme gjør Ski, Lørenskog, Bærum, Asker etc. Oslo er mer enn Karl Johan, og før det bygges t-bane til Asker, kan man ikke klage på biler i sentrum. 1 Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Jaja, 10. plass var det da, men vi er betraktelig større i areal enn det Oslo er, pluss at vi er 1/10 av mennesker, med andre ord er avstandene også mye større Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Jaja, 10. plass var det da, men vi er betraktelig større i areal enn det Oslo er, pluss at vi er 1/10 av mennesker, med andre ord er avstandene også mye større At kommunen er større, stemmer. Oslo by (AKA tettsted), er dog større. Metropolområdet, er ti ganger større. Man må se på hvor mange som er avhengige av en by, ikke hvor mange som bor i en kommune. I Skien, ligger jo Porsgrunn rett ved. Der er altså folk avhengige av hver sine byer, selv om de ikke bor så langt unna hverandre. Oslo derimot, er en metropol. Dvs at mange er avhengige av byen, selv om de bor 30 min på motorveien unna sentrum - slik jeg gjør. Oslo er ikke sammenlignbar med andre norske byer. Vi kan sammenlignes oss med de andre hovedstedene i fastlandsnorden, samt andre storbyer i Europa. London og Paris er for store, men Dublin og Glasgow er lignende byer. Før myndighetene innser det, og bygger ut t-banen og lokaltogene utenfor kommunen, er 1 million mennesker avhengige av bil i Oslo. 1 Lenke til kommentar
xaco Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 (endret) Drøbak fungerer som en forstad, på lik linje med Røa. Drøbak er da en egen by, å kalle det for en forstad til Oslo blir omtrent det samme som å påstå at Lillestrøm og tildels Drammen er forsteder til Oslo. Alle 3 byene ligger mindre enn 5 mil fra Oslo og mange pendler inn mot Oslo for jobb. Endret 17. september 2011 av xaco 2 Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Dette området du nevner xaco har bebyggelse hele veien, og Oslo er hovedstaten og moderbyen i dette, ergo er det ikke helt feil å kalle Drammen og især Lillestrøm for forstader, iallefall ikke en del av Stor-Oslo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå