Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Vel, Flimzes har jo feil uansett, rattet er direkte koblet med hjulene, men det står en motor på av ulik type (hydraulisk, elektrisk), gassen er koblet til så fremst det ikke er direkteinnsprøytning (alle nye dieseler, noen få bensinmotorer som Mitsu sine GDI), bremse er og har alltid vært direkte, og samme med clutch, begge hydraulisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, Flimzes har jo feil uansett, rattet er direkte koblet med hjulene, men det står en motor på av ulik type (hydraulisk, elektrisk), gassen er koblet til så fremst det ikke er direkteinnsprøytning (alle nye dieseler, noen få bensinmotorer som Mitsu sine GDI), bremse er og har alltid vært direkte, og samme med clutch, begge hydraulisk.

 

Poenget er like fullt at det er meningsløst å klage over at man "Ikke kan stole på elektroniske systemer", når de stort sett over hele fjøla gjør en bedre jobb enn mekaniske systemer, og ihvertfall gjør enn bedre jobb enn mennesker. Hva er det som får til å ha så stor tiltro til egne evner at de ignorer at de stort sett alltid vil gjøre ting dårligere enn elektronikk?

 

AtW

Lenke til kommentar

Vel, Flimzes har jo feil uansett, rattet er direkte koblet med hjulene, men det står en motor på av ulik type (hydraulisk, elektrisk), gassen er koblet til så fremst det ikke er direkteinnsprøytning (alle nye dieseler, noen få bensinmotorer som Mitsu sine GDI), bremse er og har alltid vært direkte, og samme med clutch, begge hydraulisk.

Flere nye biler som har ren drive-by-wire, Toyota prius f.eks.

Lenke til kommentar

Men jeg er enig, det har ingenting med saken å gjøre.

 

Ryggekamera er et sikkerhetstillegg som man bruker når man ikke har oversikt, det erstatter på ingen måte øynene, og man skal aldri stole blindt på det, som noe annet som har en risiko for å slutte å fungere.

 

Men det er jo det samme som alt annet, mekanisk også.

 

Hvordan kan du stole på bremsene, de kan jo svikte, hull i en eller to bremseslanger fører til bremsekraft på maks 3, minimum ingen hjul. Jeg tror det er større sjanse for at det skjer enn at ryggekameraet svikter deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Biler fra 1998 og nedover burde være forbudt i Norge. Makan til drittbiler uten sikring eller fart.

 

har du tenkt på hvorfor så mange kjører rundt i slike biler ?

I de fleste tilfellene er det for man ikke har råd til noe annet

Da er kollektive transportmidler en løsning.

Lenke til kommentar

De fleste slike biler holder til utenfor byene , der det er 0 kollektivtransport.

De fungerer også som gårds-biler

 

Å få staten til å gå inn her kan man bare drømme om.

 

Det er alt for dyrt ,det er bedre å bruke pengen på eiendommer i London og gjelds foretak i Italia.

( pengen i oljefomdet er jo blir brukt til det )

Lenke til kommentar

Snakker om oslo, lille venn.

Hersketeknikker har ingen effekt, hva forventer du at de som bor på bygda som nettopp har fått sin første jobb 3 mil unna skal gjøre? Ta seg dit med godvilje og gode tanker?

 

Massevis av biler fra 90-tallet med relativt moderne sikkerhet. Trepunktsseler og airbags er ikke akkuratt nyheter lenger. Kunnskap om å bygge biler slik at motoren går inn under bilen og ikke inn i cupeen ved en kræsj er heller ikke noe som ble oppfunnet i 1998.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakker om oslo, lille venn.

 

Arg! Har du hørt om et metropolområde? Jeg, som stor-Osloborger, er luta lei alle som snakker om de korte avstandene i Oslo. Oslo er faktisk større enn avstanden fra Majorstuen til Rådhuset!

 

Selv bor jeg fire mil fra Sentrum. Jeg kaller meg fortsatt Oslo-borger. Og er Osloborger. Jeg kunne lett jobbet i Sandvika. Det er på andre siden av fjorden. Det er et jævla herk kollektivt, skal jeg si deg.

 

EDIT: Beklager at jeg først quotet Flimzes. Det var ikke meningen.

Endret av Hanske
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakker om oslo, lille venn.

 

Norge er litt større enn Oslo S, bittelille venn ;)

 

Her kommer meg seg ikke langt med buss etter klokka 1700 på en vanlig dag, 2300 fredag og lørdag..

Hva skal vi gjøre da da, for vi har faktisk store avstander selvom det ikke tar stort mer enn 15 min fra ytterst av Skien til andre ytterkanten, med bil..

Dette er 2 timer på labbene det, hver vei!

 

For de av dere som har vokst opp i Oslo sentrum og aldri har vært utafor, kom dere til Norges 5. største (??) by, Skien og sjekk hvordan man transporterer seg rundt på vanlig vis litt utafor Oslo sentrum..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skien er langt mindre enn Norges 5. største by. Det er Kristiansand, og den er dobbelt så stor som Skien.

 

 

Men... For dere utenbys fra, som tror Oslo er et område på størrelse med en IKEA-butikk, omringet av hundrefilsmotorveier med 30 kollektivfelt. BRENN! Den er jævla stor i utstrekning, og folk er avhengig av byen langt utenfor kommunegrensene. Jeg bor i Drøbak, fire mil unna sentrum, men Drøbak fungerer som en forstad, på lik linje med Røa. Det samme gjør Ski, Lørenskog, Bærum, Asker etc. Oslo er mer enn Karl Johan, og før det bygges t-bane til Asker, kan man ikke klage på biler i sentrum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja, 10. plass var det da, men vi er betraktelig større i areal enn det Oslo er, pluss at vi er 1/10 av mennesker, med andre ord er avstandene også mye større ;)

 

At kommunen er større, stemmer. Oslo by (AKA tettsted), er dog større. Metropolområdet, er ti ganger større. Man må se på hvor mange som er avhengige av en by, ikke hvor mange som bor i en kommune. I Skien, ligger jo Porsgrunn rett ved. Der er altså folk avhengige av hver sine byer, selv om de ikke bor så langt unna hverandre. Oslo derimot, er en metropol. Dvs at mange er avhengige av byen, selv om de bor 30 min på motorveien unna sentrum - slik jeg gjør. Oslo er ikke sammenlignbar med andre norske byer. Vi kan sammenlignes oss med de andre hovedstedene i fastlandsnorden, samt andre storbyer i Europa. London og Paris er for store, men Dublin og Glasgow er lignende byer. Før myndighetene innser det, og bygger ut t-banen og lokaltogene utenfor kommunen, er 1 million mennesker avhengige av bil i Oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Drøbak fungerer som en forstad, på lik linje med Røa.

Drøbak er da en egen by, å kalle det for en forstad til Oslo blir omtrent det samme som å påstå at Lillestrøm og tildels Drammen er forsteder til Oslo. Alle 3 byene ligger mindre enn 5 mil fra Oslo og mange pendler inn mot Oslo for jobb.

Endret av xaco
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...