Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Bussvei. Eller er det kollektivfelt du mener?

I hvert fall, på Slependen/Sandvika i Bærum går det en vei med bom fra Bjørnegårdsvingen til Emma Hjort. Kun bussen kan kjøre gjennom og bommen åpner seg når bussen kommer. Hadde vel tatt ca. 15 minutter ekstra om den skulle kjørt rundt. Regner med at dette er en bussvei?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis flere sykler eller tar buss fører det til mindre belastning på veiene, og da trenger man ikke bygge ut veiene i like stor grad. Man kan for eksempel la være å bygge ut en tofelters vei til firefelters hvis det blir færre biler på den som følge av at flere tar bussen.

Det er bare et sirkelargument fra SV.

Mange tar ikke bussen for den bruker for lang tid på grunn av all bilene.

Det enste som hjelper er at busen får bedre fremkommelighet uten å at det går ut over bilistene.

Å la være å lage egen bussveier og istedet håpe på at flere tar bussen hjelper ikke fordi busen bruker for lang tid og ingen tror at den kommer neo fortere frem.

Å nekte bilister å bruk de vanlige veien for å slippe bussen frem er dårlig løsninger da det også føre til mer kø andre steder

Her i Bodø busstraseen lagt om , gaten er for smale og bilen kommer av og til i mosatt retning samt at de parkere der de ikke skal parkere.

( hvis noe vil ha den lange forklaring så tar jeg gjerne den også)

Dette fører lett til kaos og forsinkelser

Det er mulig at slike veier regnes som bussveier ( slike har vi noen få av I Bodø) som også er met brukt ved boligfelt , men det jeg tenkte på er egne veier eller felt som leder bilene utenom hovedtrafikken inn og ut av de store stedene.

Det første vil jeg kun definere som kollektiv gjennomkjøring , ikke buss-vei

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Jeg har mistet lappen i to mnd nå ettersom har fått anfall i bilen. Noe av det verste jeg har opplevd.

:O

Epilepsi?

Nei, hadde det vært Epilepsi så mister du lappen i et år. Dette var muskel og krampe anfaller noe hjernen forårsaker etter reaksjon etter bil ulykken jeg var med i mars. :(

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Jeg har mistet lappen i to mnd nå ettersom har fått anfall i bilen. Noe av det verste jeg har opplevd.

:O

Epilepsi?

Nei, hadde det vært Epilepsi så mister du lappen i et år. Dette var muskel og krampe anfaller noe hjernen forårsaker etter reaksjon etter bil ulykken jeg var med i mars. :(

Uff da. Lykke til! Får håpe det ordner seg med hjernetrening og eventuelle medikamenter.

Lenke til kommentar

Idag ble nesten jeg og min lillebror på sju overkjørt på en parkingsplass utenfor Kiwi-butikken her... Hun dama som kjørte SUVen som passerte maks 30 cm foran unnskyldte seg med at hun ikke så at vi gikk der, når jeg gikk bort for å høre hva F*** hun driver med.

Noen mennesker. Jeg hater dem.

Lenke til kommentar

Idag ble nesten jeg og min lillebror på sju overkjørt på en parkingsplass utenfor Kiwi-butikken her... Hun dama som kjørte SUVen som passerte maks 30 cm foran unnskyldte seg med at hun ikke så at vi gikk der, når jeg gikk bort for å høre hva F*** hun driver med.

Jeg vet ikke hvordan sikten er fra en SUV på en parkeringsplass, men slikt kan være veldig skummelt. En gang jeg rygget ut fra en parkeringsplass på en butikk, så stoppet jeg etter ca en halvmeter for å se meg rundt, det eneste jeg så var en dame som så litt rart på meg, men eller oppførte seg normalt. Hun fortsatte å se på meg så jeg ventet med å rygge videre ut av plassen. Når hun kommer fram til bilen, så tar hun tak i en kanskje 3-4 år gamme unge som sto rett bak bilen, inn mot hjørnet. Jeg kunne ikke se han i speilet, eller bak igjennom vinduet, og han var ikke der når jeg satt meg inn i bilen. Det var en skikkelig skremmende opplevelse som har sittet i lenge. Jeg har tenkt igjennom situasjonen mange ganger, men jeg klarer ikke helt å se hvordan man skal hindre slik om omstendighetene er uheldig nok. Kanskje en suv med dårligere sikt kan få til det samme med en sjuåring?

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan sikten er fra en SUV på en parkeringsplass, men slikt kan være veldig skummelt. En gang jeg rygget ut fra en parkeringsplass på en butikk, så stoppet jeg etter ca en halvmeter for å se meg rundt, det eneste jeg så var en dame som så litt rart på meg, men eller oppførte seg normalt. Hun fortsatte å se på meg så jeg ventet med å rygge videre ut av plassen. Når hun kommer fram til bilen, så tar hun tak i en kanskje 3-4 år gamme unge som sto rett bak bilen, inn mot hjørnet. Jeg kunne ikke se han i speilet, eller bak igjennom vinduet, og han var ikke der når jeg satt meg inn i bilen. Det var en skikkelig skremmende opplevelse som har sittet i lenge. Jeg har tenkt igjennom situasjonen mange ganger, men jeg klarer ikke helt å se hvordan man skal hindre slik om omstendighetene er uheldig nok. Kanskje en suv med dårligere sikt kan få til det samme med en sjuåring?

AtW

Jeg anbefaler å alltid gå bak og sjekke før man skal rygge ut en bil som har stått parkert lenge. Barn og dyr kan ha funnet på å gjemme seg bak bilen i mellomtiden.

Det er heller ikke vanskelig å få til, bare å gå en ekstra runde rundt bilen før du setter deg inn. Setter du inn matvarer i bagasjerommet før du setter deg i bilen har du allerede vært bak og gjort sjekken.

Lenke til kommentar

Broren min ble klemt i en slik situasjon. Han skulle legge en bag inn i baksetet, og så kommer en dame og rygger inn i både han og bilen. Hun fikk gjennomgå ganske greit etterpå og brøt etterhvert ut i hylgråt. Hun hadde visst nettopp vært i en annen ulykke hvor hun hadde mistet all bonus også. Slapp likevel ikke unna å betale for bilskadene og 18 fysioterapauttimer for personskade.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt igjennom situasjonen mange ganger, men jeg klarer ikke helt å se hvordan man skal hindre slik om omstendighetene er uheldig nok.

Køyrelæraren min prenta det inn i meg at eg alltid skulle parkere på ein måte som gjorde at eg berre kunne køyre rett fram når eg skulle avgårde igjen. Akkurat den vanen trur eg har redda mange fotgjengarar i rushen ut i frå parkeringsplassen på jobben...

• Liker 4
Lenke til kommentar

AtW

Jeg anbefaler å alltid gå bak og sjekke før man skal rygge ut en bil som har stått parkert lenge. Barn og dyr kan ha funnet på å gjemme seg bak bilen i mellomtiden.

Det er heller ikke vanskelig å få til, bare å gå en ekstra runde rundt bilen før du setter deg inn. Setter du inn matvarer i bagasjerommet før du setter deg i bilen har du allerede vært bak og gjort sjekken.

Jeg hadde full sikt bak bilen før jeg gikk inn i den og begynte å rygge, det var ledig på det tidspunktet.

AtW

Jeg har tenkt igjennom situasjonen mange ganger, men jeg klarer ikke helt å se hvordan man skal hindre slik om omstendighetene er uheldig nok.

Køyrelæraren min prenta det inn i meg at eg alltid skulle parkere på ein måte som gjorde at eg berre kunne køyre rett fram når eg skulle avgårde igjen. Akkurat den vanen trur eg har redda mange fotgjengarar i rushen ut i frå parkeringsplassen på jobben...

Ja, det er vel den konklusjonen jeg har kommet fram til også, å forsøke å parkere med snuta ut er det beste.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar
Ja, det er vel den konklusjonen jeg har kommet fram til også, å forsøke å parkere med snuta ut er det beste.

Jeg har ikke konkludert i den saken. Enten må man rygge inn eller så må man rygge ut. Spørsmålet er i hvilken situasjon man har best oversikt over hvem og hva som befinner seg rundt bilen. Rygger man inn så har man neppe vært utenfor bilen og sett området særlig nøye før man rygger inn. Det kan jo være barn, hunder, katter osv der da. Rygger man ut så har man vært utenfor bilen og sett hva som befinner seg der rett før man skal kjøre ut. Så på en måte har man bedre oversikt når man rygger ut. Men utsikten fra førerplassen er selvsagt dårligere når man rygger ut på grunn av bilene på sidene. Hva som er best aner jeg fortsatt ikke. Derfor parkerer jeg litt vilkårlig med bakenden eller fronten ut. Når jeg skal kjøre ut så ser jeg alltid godt etter om det er noen rundt bilen før jeg setter meg inn og bruker minst mulig tid fra jeg kikket til jeg begynner å kjøre ut fra parkeringen.

Lenke til kommentar

Ryggekamera er jo noe som burde vært krav på alle større biler der det er langt ned fra vinduet til bakken.

Det skumleste i mitt tilfelle var at det ikke var en stor bil engang, det var en ganske liten bil (en vw polo om jeg ikke husker feil). Allikevel var gutten for kort til at jeg så han ut bakvinduet.

AtW

Lenke til kommentar

Ryggekamera er jo noe som burde vært krav på alle større biler der det er langt ned fra vinduet til bakken.

Har ryggekamera, men stoler aldri helt på det. Er også sensorer, men av gammel vane så ser jeg både bakover og i speil når jeg rygger, spesielt utenfor butikker osv. Men ryggekamera er et greit esktrautstyr. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...