Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Hehe. Samme her, Pluggen. Et par kilometer kan føles som milevis når to vogntog "are getting at it, dragrace style". :)

 

Prøv å ligge bak tre lastebiler som skal forbi hverandre i en oppoverbakke ved kjellstad. Ettersom det er 3 felt der. Tok nesten hele bakken oppover til tunnelene^^. Før de to innerst ga seg. Var en fin "kø" bakover da. I 80 km i 100 sone ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I går vitnet jeg til en Audi som følgte regelen om å ikke krysse sperrelinjen, han valgte dog en annen løsning:

969727.jpeg

Når han var ferdig med forbikjøringen, og skulle inn igjen var det vel en meter på hver side(meg og tunnelsiden). En ting skal være sikkert og vist: Jeg hadde ikke klart å stoppet for han!

 

- Svart er lik hvite-linjer

- Feltet til høyre er en påkjøringsrampe

 

Sjansespill med livet spør du meg.

 

(Bilde lyver litt dog: Jeg kjørte i 72-73 km/t og han kjørte i ukjent fart.)

Endret av CissaM
Lenke til kommentar

Sikkert mange her som ikke liker syklister, men når ikke bilene forstår at de har vikeplikt fra høyre er det ikke syklistene som er problemet.

 

Bare lurer på om det er manglende evne til å forstå forskjellen mellom vanlig vei og forskjørsvei eller om folk ikke vet forskjellen mellom høyre og venstre.

 

Tenk så ille å måtte bremse for en syklist som du har vikeplikt for. :nei:

 

Og når eg først er i gang. Når eg sykler på veien her i 30 sonen så er det alltid biler parkert langs veien på motsatt side, men bilene som kommer mot skal absolutt presse seg forbi når det ikke er plass til meg og dem. Dette gjelder forresten både når eg sykler og når eg kjører.

Er vikeplikt så utrulig vanskelig? :cry:

 

Burde vært pålagt med teoriprøven på bil hvert 2. år for å luke ut tullingene som ikke kan elementære trafikkregler... arrrrgggghhhhh

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mulig jeg er litt lei i dag, men to episoder som fikk meg til å undres

 

1)

 

I motgående kjørefelt, 50 sone med striplet linje er det 2 bilder, en Smax og en MC ML (for å illustrere størrelse) og en syklist.

 

Jeg kommer i motgående felt - begge bilene velger å kjøre forbi nevnte syklist, med ca 50 meter sikring mot meg, så jeg måtte bremse ned. Og det tåler jeg - men når da Smax'en 5 meter senere skal kjøre inn, etter nettopp kjørt forbi, så lurer jeg jo litt på hvor tankene var til føreren.

 

2)

 

jeg kommer bak en touran, men denne bilen kjører i rykk og napp - først i 50, ned til 30, så stopper litt osv osv - jeg bruker blinklys til slutt fordi personen kjører opp og ned...resultat er at personen begynner å kjøre, så bråbremser rett foran meg - deretter gasser på, bremser ved biler som står i veien og ingen mennesker er der, dertter gasser på mer enn fartsgrensen og svinger brått inn.

 

Er jeg gal som brukte lys på en slik person? - Jeg tenker, hvis du først ikke vet hvor du skal så bruker du vel ikke veien for å stoppe på mens du skal tenke ut hvor du skal kjøre, men kjører av veien og orienterer deg?

Lenke til kommentar

Fyr kjørte foran meg, for så å svinge inn til fortauskanten og slakke ned. Det var smalt, men plass til to biler i bredden. Så jeg tenkte å kjøre forbi, helt til han fortsatte å kjøre da. Er ikke fortauskanten en annerkjent parkeringsplass når det står tre andre biler på rekke der også?

Lenke til kommentar

Til de som synes sykkelfelt er fine parkeringsplasser:

 

Det er anlagt nye sykkelfelt i kirkegata i Oslo sentrum, der ett av sykkelfeltene går mot kjøreretningen for bilene i feltet ved siden av. (Effektivt så er dette en toveiskjørt vei hvor bare sykler kan kjøre sørover)

 

Jeg har imidlertid ikke kunnet kjøre gjennom den veien en eneste gang siden det er alltid bilister som parkerer i sykkelfeltet.

 

I dag var det ikke mindre enn fire som stod i feltet i bare ett kvartal, for mange til å få med alle på bilde. (For ekstra credit, så var det en til parkert i nordgående felt)

 

IMG_20110909_165546.jpg

 

Jeg tok en prat med to av de som hadde parkert der, og jeg må si jeg fikk bakoversveis over hvor utrolig barnslige svar jeg fikk. Gjennomgangstemaet var 'skulle bare', en unnskyldning de fleste vokser av seg i 5-6 års alderen. (Begge ble hissige da de ble svar skylig på hvorfor de mente de skulle kunne parkere der)

 

Er det så innmarig vanskelig å forstå at når man parkerer i et slikt felt så blir det ubrukelig for formålet det er tiltenkt, for ikke å snakke om at det er åpenbart ulovlig for en bil å så mye som sette et hjul innenfor et sykkelfelt). I denne gata kan man ikke engang uten videre kjøre rundt da det ofte er mye trafikk, og den kommer i mot utenfor sykkelfeltet.

 

Addendum:

Her er en video (fra noen andre) hvor greit det kan være om man bare følger reglene. (Og var det noen som sa at syklister var til hinder)

http://www.youtube.com/watch?v=q4HtQ1E3kWY&feature=colike

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er at det er behov for plass for både bil og sykkel.

Når jeg ser på bildet så ser det ut som der er noen forretninger i bakgrunnen med få parkeringsmuligheter.

her virker det som om sykkel og bil er satt opp mot hverandre , i dette tilfellet så vinner sykelen men det er det ikke alle som aksepterer

 

Hvilken funksjon bygningen i forgrunnen ved sykkelparkeringen har ser jeg ikke

Derfor var det vanskelig å se hvorfor bilen står der

Lenke til kommentar

Problemet er at det er behov for plass for både bil og sykkel.

Når jeg ser på bildet så ser det ut som der er noen forretninger i bakgrunnen med få parkeringsmuligheter.

her virker det som om sykkel og bil er satt opp mot hverandre , i dette tilfellet så vinner sykelen men det er det ikke alle som aksepterer

 

Hvilken funksjon bygningen i forgrunnen ved sykkelparkeringen har ser jeg ikke

Derfor var det vanskelig å se hvorfor bilen står der

Nå er det ikke slik at sykkelfelt blir anlagt helt på måfå. Mulghetene for parkering for varelevering er skissert i følgende dokument fra samferdselsetaten:

http://www.samferdselsetaten.oslo.kommune.no/getfile.php/samferdselsetaten%20%28SAM%29/Internett%20%28SAM%29/Dokumenter/Kirkegata%20%28Prinsens%20gate%20%E2%80%93%20Stortorvet%29.pdf

 

Det er bare snakk om å ta ut tralla og flytte varene 50m. Kun en av bilene var der for varelevering. (Et band som skulle installere seg i et konsertlokale) de øvrige bilene var personbiler.

Lenke til kommentar

Problemet er at det er behov for plass for både bil og sykkel.

Når jeg ser på bildet så ser det ut som der er noen forretninger i bakgrunnen med få parkeringsmuligheter.

her virker det som om sykkel og bil er satt opp mot hverandre , i dette tilfellet så vinner sykelen men det er det ikke alle som aksepterer

 

Hvilken funksjon bygningen i forgrunnen ved sykkelparkeringen har ser jeg ikke

Derfor var det vanskelig å se hvorfor bilen står der

Nå er det ikke slik at sykkelfelt blir anlagt helt på måfå. Mulghetene for parkering for varelevering er skissert i følgende dokument fra samferdselsetaten:

http://www.samferdselsetaten.oslo.kommune.no/getfile.php/samferdselsetaten%20%28SAM%29/Internett%20%28SAM%29/Dokumenter/Kirkegata%20%28Prinsens%20gate%20%E2%80%93%20Stortorvet%29.pdf

 

Det er bare snakk om å ta ut tralla og flytte varene 50m. Kun en av bilene var der for varelevering. (Et band som skulle installere seg i et konsertlokale) de øvrige bilene var personbiler.

Flytte varer 50m er ganske mye i lengden skjønner du. Igjen er sverre her med generelle svar på alt, som aldri passer for noen. Flott.

 

Skal det flyttes varer er det brostein på fortau, det er masse folk, du skal navigere flere kilo, flere hundre til tider, i tett trafikk på dårlig asfalt eller brostein. 50 meter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Flytte varer 50m er ganske mye i lengden skjønner du. Igjen er sverre her med generelle svar på alt, som aldri passer for noen. Flott.

 

Skal det flyttes varer er det brostein på fortau, det er masse folk, du skal navigere flere kilo, flere hundre til tider, i tett trafikk på dårlig asfalt eller brostein. 50 meter?

 

So? Hvorfor skal det være trafikkantenes problem? Hadde det vært greit å parkere i bilfeltet også, fordi 50 meter er langt å flytte varer? Hva med foran døra til brannstasjonen?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flytte varer 50m er ganske mye i lengden skjønner du. Igjen er sverre her med generelle svar på alt, som aldri passer for noen. Flott.

 

Skal det flyttes varer er det brostein på fortau, det er masse folk, du skal navigere flere kilo, flere hundre til tider, i tett trafikk på dårlig asfalt eller brostein. 50 meter?

 

So? Hvorfor skal det være trafikkantenes problem? Hadde det vært greit å parkere i bilfeltet også, fordi 50 meter er langt å flytte varer? Hva med foran døra til brannstasjonen?

 

AtW

 

hvorfor lages det da ikke lasteramper i dette området ?

 

ps : klare du ATWindsor å få flytte de siste innleggene til riktig post ?

Lenke til kommentar

Jeg har mistet lappen i to mnd nå ettersom har fått anfall i bilen. Noe av det verste jeg har opplevd. Dette kommer ifra bilulykken jeg hadde i mars :(. Heldigvis så klarte bilen bak å hive ut i venstrefeltet. ETtersom han lå alt for nærme på motorveien. Jeg måtte bare hive meg på bremsene og hive bilen inn på siden av veien.

 

 

Men fy faen for noen idioter som kjører i høyrefeltet og snitter bilen når det er helt ledig i venstre feltet på motorveien!! Jeg hater sånne folk som ikke kan legge seg i venstre feltet. Ble hentet av ambulansen osv. Så da får jeg ikke klaget på noe annet enn kollektiven fremover i tiden her ^^

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Partiet SV ville gi mere penger til sykkel og buss og noe annet , men mindre til veier.

Dette går ikke i hop da bussen også trenger veier å kjøre på.

det er ikke så dumt med egne bus veier. her i Nord vet vi ikke hva det er for noe.

Hvis flere sykler eller tar buss fører det til mindre belastning på veiene, og da trenger man ikke bygge ut veiene i like stor grad. Man kan for eksempel la være å bygge ut en tofelters vei til firefelters hvis det blir færre biler på den som følge av at flere tar bussen.

Lenke til kommentar

Partiet SV ville gi mere penger til sykkel og buss og noe annet , men mindre til veier.

Dette går ikke i hop da bussen også trenger veier å kjøre på.

det er ikke så dumt med egne bus veier. her i Nord vet vi ikke hva det er for noe.

 

Her i Oslo aner jeg heller ikke hva en bussvei er.

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...