Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et nytt irritasjonsmoment (sikkert tatt opp før): Bilister som ikke klarer å kjøre skikkelig i rundkjøringer!

 

Dette er vel gammelt nytt, men likevel høyst relevant.

 

Ting som stadig går igjen, er som følger:

  • De overholder ikke vikeplikten.
  • Altfor stor fart inn i rundkjøringen.
  • For stor fart i selve rundkjøringen.
  • De blinker aldri, eller så blinker de helt feil (denne er ikke nødvendig, hvis man bare klarer å plassere seg riktig!).
  • De ligger altfor nær en, og gjør dermed reaksjonstiden min, og en mulig unnamanøver, mye vanskeligere.
  • De plasserer seg helt feil, og skaper dermed misforståelser.
  • De ligger klin i midten, selv om det er god nok plass til to biler i bredden.

Det blir så mye større konsekvenser, når man kun kjører på to hjul.. Jeg skulle ønske andre kunne respektere dette i større grad.

 

Om man ikke klarer å kjøre bil skikkelig, får man heller holde seg unna. Vet man ikke hvordan man skal kjøre riktig (og sikkert) gjennom en rundkjøring, burde man ha gått og levert inn førerkortet på dagen!

 

Hvis jeg forstår deg riktig så er det det som skaper alle køen som oppstå ved rundkjøringer ?

jeg har en litt annen oppifating av det.la oss kalle det for et tilleggsproblem

 

man kommer kjørende i 50 KM/t og det er en rundkjøring.

så må man slakke litt ned for å klare rundkjøringen på en forsvaring måte

Da må bilene bak vente litt det blir deres tur

 

De fleste rundkjøringen er nok dimisjonert for en hastighet på 20-30 KM/t

hvis hastigheten inn og ut av rundkjøringen er betydelig høyre en det så må det nødvendigvis blir kaos.når det er stor trafikk

 

 

 

 

 

det var en eller annen gang snakk om at man kunne avvike fra 1003 regelen hvis det var stor trafikk.

Dette var for å få raskere trafikkavvikling

Lenke til kommentar

Tvers igjennom udugelige scooterførere: Gang på gang ser jeg (vanligvis kun) jenter/kvinner som kjører scooter, og som ALDRI ser seg for til sidene.

 

Senest på onsdag kom det faktisk ei på gang-, og sykkelveien (!), i ca 30 km/t, og som plutselig bare kastet seg uti kjørefeltet (!) - helt uten å se seg for. Det var ikke annet enn ren tilfeldighet at det gikk bra.

 

Noe annet jeg også har lagt merke til, er de som ut av uvitenhet plasserer seg så dårlig (fordi de prøver å lure seg forbi en bil/buss), at de risikerer å bli skvist til døde / bli påkjørt, om buss/bil-sjåføren legger seg for langt ut eller inn i veien.

 

Her kjører man visst med livet som innsats. :sick:

Lenke til kommentar

[...]

Hvis jeg forstår deg riktig så er det det som skaper alle køen som oppstå ved rundkjøringer ?

Det får så være, jeg vil heller bli forsinket, fremfor å bli påkjørt.

 

[...]De fleste rundkjøringen er nok dimisjonert for en hastighet på 20-30 KM/t

hvis hastigheten inn og ut av rundkjøringen er betydelig høyre en det så må det nødvendigvis blir kaos.når det er stor trafikk

Kaos? Har man for høy fart risikerer man jo å ikke klare å stoppe i tide, og dermed forsårsaker man en ulykke.

 

det var en eller annen gang snakk om at man kunne avvike fra 1003 regelen hvis det var stor trafikk.

Dette var for å få raskere trafikkavvikling

3 sekunder blir litt for lenge i vanlige kryss og rundkjøringer, hvor det er lav fart, men ikke etter vanlig vei.

Lenke til kommentar

Takk til deg som holdt på å skape en front-mot-front kollisjon når du kjørte forbi meg mens jeg var ute og syklet i dag. Åpenbart ikke alle veier er laget for at tre kjøretøy kan passere i bredden.

Skummelt hva enkelte satser i bytte mot noen sekunder!

Det er noe med det, at om man ligger bak noen - hvor det blir gående litt for tregt, og hvor det samtidig kanskje er plass til å kjøre forbi, så må man bare gjøre det..., det virker som om det er en trang.

Lenke til kommentar

[...]De fleste rundkjøringen er nok dimisjonert for en hastighet på 20-30 KM/t

hvis hastigheten inn og ut av rundkjøringen er betydelig høyre en det så må det nødvendigvis blir kaos.når det er stor trafikk

 

Kaos? Har man for høy fart risikerer man jo å ikke klare å stoppe i tide, og dermed forsårsaker man en ulykke.

 

Her mente jeg følgende :

det er 50 KM/t på stedet

alle bilen som kjører i 50 KM/t må slakke ned når de skal passere rundkjøringen.

Dette fører til kø . spesielt når det er stor trafikk

 

i tillegg kommer problemene med de som ikke passer den på riktig måte

Lenke til kommentar

[...]

Her mente jeg følgende :

det er 50 KM/t på stedet

alle bilen som kjører i 50 KM/t må slakke ned når de skal passere rundkjøringen.

Dette fører til kø . spesielt når det er stor trafikk

 

i tillegg kommer problemene med de som ikke passer den på riktig måte

Åja, ja det blir jo selvsagt.

 

Vi er et fattig land, så vi har vel ikke råd til bedre? :D

Lenke til kommentar

Så kan vi vel også rette en takk til føreren av en sort BMW som satte i gang forbikjøring av meg når jeg lå bakerst i køen ned sørkedalsveien på sykkel. Da han endelig oppdaget at jeg holdt samme tempo som resten av trafikken var han på siden av meg, men istedet for å gjøre ferdig forbikjøringen eller oppgi den valgte han å forsøke å presse meg til siden.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et nytt irritasjonsmoment (sikkert tatt opp før): Bilister som ikke klarer å kjøre skikkelig i rundkjøringer!

 

Det later til at det er mange som tror de er på en racerbane og forsøker å holde racinglinja i rundkjøringen istedet for å holde seg ytterst når de skal rett frem.

Jeg gjør dette...

 

 

 

... Når jeg er alene på veien.

 

Ellers så følger jeg det feltet jeg ligger i på vei inn i rundkjøringen. Problemet kommer når en eller annen idiot bak deg synes det er en god ide å kjøre i innerfeltet, selv om han skal rett frem, og da utnytte sjansen til å komme ved siden av deg istedenfor å bare ligge bak. Skjedde i dag, holdt på å få hele bilen hans inn i førerdøra, føltes sånn passe unødvendig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Busser som er størst og som da selvfølgelig alltid har forkjørsrett. Særlig ut av busslommer i 70-sona. Holdt på å gå riktig galt i dag når bussen plutselig svingte ut og jeg måtte kaste meg over i motsatt kjørefelt like før en trafikkøy og 50m før møtende bil...

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Da håper jeg du tuta!

 

 

Forrige helg opplevde jeg noe skremmende. Første gang jeg øvelseskjørte utenfor parkeringsplasser. Vi kjørte på en relativt lite traffikert vei, slik at jeg skulle slippe mange biler og mye stress. Men en syntes tydeligvis det gikk litt for sakte. Greit nok, jeg lå i 65 i 70-sona, så han skulle forbi. Jeg slakket av litt på farten så han skulle komme seg greit forbi, men plutselig bare legger han seg inn rett foran meg. Jeg overdriver ikke når jeg sier at det var en halv meter mellom oss. Jeg heiv meg på hornet, og han kjørte fra meg. Tulling.

Lenke til kommentar

Jeg HATER Folk som skal ligge i venstre felt som ligger i fartsgrensen eller bruker masse tid på å kjøre forbi en jævel.

 

Blinket på fyren to ganger, han flyttet seg ikke enda, men endte med at jeg kjørte forbi hele tre biler ettersom de bare lå i venstre feltet....

 

PÅ vei tilbake til Drammen så blinket jeg engang som lå i venstre feltet hele tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...