A-Jay Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 (endret) Det er nå en konseptvalgutredning som er i gang, og som er ferdig høsten 2013. Denne vil si om man skal satse på ny vei fra Oslofjordtunnelen med bro over Drammensfjorden, ny fjordkryssing ved Moss/Horten eller forsterket fergeforbindelse. Byggestart er tidligst i 2020. Byråkratiets tannhjul kverner sakte men sikkert... Endret 21. august 2011 av A-Jay Lenke til kommentar
V.I.C Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Jeg tror de fleste på forkjørsveien, de bak deg, og deg selv, tjener på at du kommer raskest mulig opp i farten som er på veien. Det innebærer at du kanskje girer på 5000/3000 istedet for 2000/1700 (bensin/diesel) Vinn/vinn for alle. Men ingen fatter det. men jeg har ikke sagt noe om hvordan jeg kjører når jeg kjører inn på en forkjørsvei med biler som skal i samme retning som meg. Da er jo saken noe helt annet og jeg akslererer raskt uten noe tanke på at jeg skal gire tidlig. Men jeg snakket om en mer generell kjøring, der jeg ikke hindrer noen unødig ved min kjøring. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Sykt. Av og til må man bare innse at det må bygges umiddelbart. 1 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Sykt. Av og til må man bare innse at det må bygges umiddelbart. Det er klart at det er tiltak man kan få på plass på mye kortere tid og det vil sikkert bli gjort også. Men et så omfattende byggeprosjekt tar tid, det er mange hensyn som skal tas. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Sykt. Av og til må man bare innse at det må bygges umiddelbart. Nei, det må man ikke innse, det er idiotisk å begynne ett så stort prosjekt umiddelbart. 9 år til konsekvensutredning og prosjektering er dog lenge. AtW 3 Lenke til kommentar
Atald Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 At det tar tid er selvsagt, men 9 år synes svært lenge utenfra. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Flott at de klager på at forbudet brytes, enda bedre hadde det vært om de faktisk fikk satt i gang noen tiltak som får tungtrafikken som ikke skal til ~Oslo unna Oslo-trafikken. Dette bør være en prioritert sak. Det er fort gjort å forby noe, men å tenke lenger enn nesa rekker finner man først ut at er lurt etter at reglene har blitt brutt mangfoldige ganger Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Flott at de klager på at forbudet brytes, enda bedre hadde det vært om de faktisk fikk satt i gang noen tiltak som får tungtrafikken som ikke skal til ~Oslo unna Oslo-trafikken. Dette bør være en prioritert sak. Det er fort gjort å forby noe, men å tenke lenger enn nesa rekker finner man først ut at er lurt etter at reglene har blitt brutt mangfoldige ganger tror dere ikke at de gjør det slik for å kunne lure til seg noen ekstra kroner i form av gebyr ? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Flott at de klager på at forbudet brytes, enda bedre hadde det vært om de faktisk fikk satt i gang noen tiltak som får tungtrafikken som ikke skal til ~Oslo unna Oslo-trafikken. Dette bør være en prioritert sak. Det er fort gjort å forby noe, men å tenke lenger enn nesa rekker finner man først ut at er lurt etter at reglene har blitt brutt mangfoldige ganger tror dere ikke at de gjør det slik for å kunne lure til seg noen ekstra kroner i form av gebyr ? Nei AtW Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Problemet er vel heller der at det er fryktelig lett å sette et forbud, men å komme med en løsning, ja det ser de først etterpå at trengs.. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Den leste jeg aldri, men jeg nekter å tro at den sier at hvis hastigheten er 80, og du kommer til en tunnel så skal du senke farten til 60. Det er fullt forsvarlig å holde samme hastighet tunnelen igjennom. Det kommer ann på. Du skal kunne stoppe på oversiktlig strekning, og kommer du utenfra med øyne tilpasset dagslys ser du ikke nødvendigvis langt nok inn i tunellen til at man kan holde samme fart, ei heller når du kommer inn i tunellen siden det tar tid for øynene å tilpasse seg. 1 Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Trikset er å holde det ene øyet lukket/holde en hand forran det ene øyet litt i forkant og slippe opp i det man kjører inn i mørket Lenke til kommentar
indeksregulert Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Nei, det må man ikke innse, det er idiotisk å begynne ett så stort prosjekt umiddelbart. 9 år til konsekvensutredning og prosjektering er dog lenge. Så er det heller ikke tilfelle. Leser en Aftenposten i dag er det snakk om to år til man har på plass et eller flere alternative traseér, deretter er det 2-3 år med konsekvensutredning av alternativene, deretter velger man trasé, så prosjektering og til slutt byggestart om tidligst ni år. Konsekvensen av å leve i et demokrati, hvor man ønsker å involvere og ta flere hensyn er at prosjekter av denne størrelsen tar tid. Blant annet skal du som privatperson ha mulighet til å involvere deg. Alternativet er neppe aktuelt for noen her inne. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Trikset er å holde det ene øyet lukket/holde en hand forran det ene øyet litt i forkant og slippe opp i det man kjører inn i mørket Jeg pleier å bruke solbriller (som man tar av seg i det man kjører inn i tunellen). Hverken solbriller eller øyelukking hjelper på sikten inn i tunellen mens man fortsatt er utenfor, der er det simpelten for mye kontrast mellom dagslyset og mørket inne i tunellen. Lenke til kommentar
indeksregulert Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Mythbusters anbefaler lapp over det ene øyet... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 (endret) Det er nå en konseptvalgutredning som er i gang, og som er ferdig høsten 2013. Denne vil si om man skal satse på ny vei fra Oslofjordtunnelen med bro over Drammensfjorden, ny fjordkryssing ved Moss/Horten eller forsterket fergeforbindelse. Byggestart er tidligst i 2020. Byråkratiets tannhjul kverner sakte men sikkert... Høres ut som Vegvesnet har så lite å gjøre med nærliggende planlegging at de jobber seg fremover i tid. Men så er det jo selve byggingen som koster og der er det finansieringen som struper takten. Ni år er likevel drøyt. Tidlig planlegging er ofte bra, men det kan skje mye på ni år. Ting som kan endre på hvilket alternativ som er best. La oss bare håpe de ikke låser seg til ett alternativ alt for tidlig og svir av alt for mye penger på konseptvalg og forprosjektering før veivalget tas. La oss også håpe at ikke media klarer å stikke så mange kjepper i hjulene at det blir unødvendig dyrt eller trenert. Media vil jo alltid problematisere og intervjue de som blir berørt av ekspropriasjon, støy, utsikt osv. Bro blir vel motarbeidet på grunn av utseende i likhet med kraftmaster i Hardanger, mens ferge blir vel latterliggjort som gammeldags, vestlandsk, tungvindt og driftsusikkert selv om det kanskje blir desidert rimeligst. Dermed blir det vel Norges dyreste tunnel, koste hva det koste vil for skattebetalerne og resten av veinettet i landet. Endret 22. august 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
indeksregulert Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Veivalget tas ikke før etter en konsekvensutredning, typisk 5-6 år frem i tid, om man antar en effektiv fremdrift. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 (endret) Du som kjørte i 100 km i oslofjordtunnelen og kjørte forbi alle sammen, jeg la meg bak deg så jeg ikke skulle kjøre forbi deg i høyre fart ettersom du hadde grei nok fart. Kommer ut av tunnelen og fordi rundkjøringen mot Drammen, så legger han seg 60 KM til 70 KM helt til NESTE rundkjøring i 80KM!. Endte jo med at når rundkjøringen nærmer seg så fiser han opp i 90 dette er vel 1KM til rundkjøringen eller mindre. Herregud tenkte jeg. Andre veien mot Drøbak, hele veien til Oslofjordtunnelen så nå en bil foran i hele 60-70 *KM hele veien, du må da SE at det er kø bak deg?! Kommer da inn i Oslofjordtunnelen da legger han seg i 90-100 KM. Kjørte bare forbi jeg etterhvert, så lurte på hva de andre lå i senere da. Ettersom han forsvant i speilene etterhvert. Eller du som ligger i venstrefelt i 80 i 100 sone, pell deg i dundre over til høyre! Er lei av å blinke og eventuelt bruke en fucking horn på dere tullinger! Eller den lastebilen som ble tatt igjen av saktekjørende lastebiler på høyreside i "krappefeltet" og du lå i midten og lagde kaos!? Endret 22. august 2011 av Andzel Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 (endret) La oss også håpe at ikke media klarer å stikke så mange kjepper i hjulene at det blir unødvendig dyrt eller trenert. Media vil jo alltid problematisere og intervjue de som blir berørt av ekspropriasjon, støy, utsikt osv. Bro blir vel motarbeidet på grunn av utseende i likhet med kraftmaster i Hardanger, mens ferge blir vel latterliggjort som gammeldags, vestlandsk, tungvindt og driftsusikkert selv om det kanskje blir desidert rimeligst. Dermed blir det vel Norges dyreste tunnel, koste hva det koste vil for skattebetalerne og resten av veinettet i landet. Nja. Etter det jeg har hørt er folk i området positive til bru, det var et stort ønske om bro over Drøbaksundet da Oslofjordtunnelen ble bygd. Og tidligere beregninger har vist at bro vil koste langt mer enn tunnel, så det mest samfunnsøkonomiske vil antagelig være tunnel, eller kanskje ferge. Så det kan fort bli det motsatte som blir problemet, folk presser på for bro selv om tunnel blir mye billigere. Forresten var det Liv Signe Navarsete som tok initiativ til utredningen. Endret 22. august 2011 av A-Jay Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Flott at de klager på at forbudet brytes, enda bedre hadde det vært om de faktisk fikk satt i gang noen tiltak som får tungtrafikken som ikke skal til ~Oslo unna Oslo-trafikken. Dette bør være en prioritert sak. Det er fort gjort å forby noe, men å tenke lenger enn nesa rekker finner man først ut at er lurt etter at reglene har blitt brutt mangfoldige ganger tror dere ikke at de gjør det slik for å kunne lure til seg noen ekstra kroner i form av gebyr ? Nei AtW jeg vill i hvertfall kalle det for lureri når man først blir opplyst om fobudet når det er for seint å unngå det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå