A-Jay Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 (endret) Det handler heller ikke om at jeg kommer til å drepe deg i trafikken. Om du er redd for å bli drept fordi noen ligger i 120 i 100 sonen i Norge så anbefaler jeg å sette igjen bilen hjemme. Finn for guds skyld ikke på å kjøre bil i Tyskland, Italia, Østerike osv. Du må jo få sammenbrudd med så mange som ligger i 120! Risiko i trafikken er ikke svart/hvitt. Både det å kjøre i 100 og i 120 har risiko. Forskjellen er bare at risikoen ved å kjøre i 120 er noe større enn i 100. I tillegg forurenser man mer ved 120 km/t. I en del andre land har man bestemt at man godtar risikoen og den ekstra forurensningen ved å kjøre i 120 km/t. I Norge har våre folkevalgte politikere bestemt at vi ikke vil godta den ekstra risikoen og forurensningen ved å gå opp til 120 km/t. Poenget mitt er at det ikke er opp til deg å bestemme på vegne av alle oss andre hva du mener er riktig fartsnivå. Via demokratiet har vi bestemt at fartsgrensen skal ligge på 100 km/t. Er du uenig i det får du stemme på FrP (som har sagt at de vil øke fartsgrensene). Argumentet om at "men andre land har xx km/t!" er like patetisk som barnet som sier til foreldrene "Men foreldrene til Nn lar henne være oppe til elleve! Hvorfor kan ikke jeg også!". Det er ikke slik vi avgjør fartsgrensene i Norge (og det skulle tatt seg ut om det var det). Endret 18. august 2011 av A-Jay 2 Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Argumentet om at "men andre land har xx km/t!" er like patetisk som barnet som sier til foreldrene "Men foreldrene til Nn lar henne være oppe til elleve! Hvorfor kan ikke jeg også!". Det er ikke slik vi avgjør fartsgrensene i Norge (og det skulle tatt seg ut om det var det). Jeg ligger som sagt i 110 eller 120 noen ganger på motorveien og jeg veit blir jeg tatt for det skal jeg aldri lure meg unna og vedta boten der og da. Ettersom jeg veit jeg bryter loven. Jeg synes ikke det er kult eller noe sånt å kjøre i den farten men synes den passer meg. I de fleste gangene kjører jeg 105 eller noe i 100 sone. Men forurenser mer eller ikke, skulle ikke hatt så mye å si i det hele tatt, når ingen 100% kan bevise at det er vi som forårsaker global forurensing og global problemene. Dette kan vi ta i en annen tråd. DE skulle heller satt opp vrakpanten så folk fikk kjøpe mer trygge biler og biler som forurenser mindre. Uansett en fart er en fart, om du vil bryte den må du tåle å få "kjeft" ifra noen brukere på forumet eller venner det er ikke noe problem. Bare bli vant med det, enn å bli irritert tilbake det er bare poengløst. Ta det som en mann og aksepter at du kjører over fartsgrensen og dermed basta. Du er jo som sagt på et forum der det er lov å diskutere saker og ting. Da får du bare forvente at du blir tatt av "moral" politiet. Kan jo hende de jobber i politiet på ekte også? Jeg veit ikke, men er ikke noe poeng å diskutere det selv. Men langt over fartsgrensen er jeg imot selv! En buss skulle ut av et kryss og jeg kommer mot krysset. Bussen kjører litt fram og jeg skal jo inn i krysset så ender med at jeg blinker mye før enn jeg pleier som gjør at bussen kommer ut uten problem, pluss han vinket til meg . 3 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 (endret) Men i Norge går det fint ann å ligge i 120 i de få 100 sonene vi har. Det er ikke opp til deg å bestemme. Det handler heller ikke om at jeg kommer til å drepe deg i trafikken. http://www.youtube.com/watch?v=H9DYnuBmgRQ Fortell meg gjerne hva det handler det om? Den er lit spekulativ siden er flere faktorer en farten som bestemmer om man klarer å stoppe i tide Endret 18. august 2011 av den andre elgen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Den er lit spekulativ siden er flere faktorer en farten som bestemmer om man klarer å stoppe i tide Alle vet at det er mer enn en faktor som spiller inn, det er åpenbart at reklamen handler om situasjonen like lang distanse, like lang reaksjonstid, tilsvarende utstyrt bil, der kun farten endres. Den er ikke spekulativ i det hele tatt. Den er nesten umulig å misforstå om man ikke med vilje gjør seg vanskelig. AtW 5 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Den er lit spekulativ siden er flere faktorer en farten som bestemmer om man klarer å stoppe i tide Alle vet at det er mer enn en faktor som spiller inn, det er åpenbart at reklamen handler om situasjonen like lang distanse, like lang reaksjonstid, tilsvarende utstyrt bil, der kun farten endres. Den er ikke spekulativ i det hele tatt. Den er nesten umulig å misforstå om man ikke med vilje gjør seg vanskelig. AtW den er spekulativ fordi den nettopp kun tar hensyn til en eneste faktor. ( som ikker en naturlig situasjon ) joda, man forstår poenget med den . Det påståes at man skal akkurat klare å stoppe i 80 men ikke i 90 . Det påstanden er jeg ikke 100'% med på. her mener jeg at det er ikke alle biler som ville klare det. i tillegg spiller føret veldig inn Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Det er en reklame som viser hva fart har å si. Den påstår at om situasjonen er slik at du akkurat klarer å stoppe fra 80, så hadde du hatt relativt høy fart om du hadde hatt 90. Det har ingenting med bilen å gjøre, uansett bil, klarer du akkurat å stoppe i 80, vil du ha en viss fart i 90. Det gjelder også uansett føre. AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Det er en reklame som viser hva fart har å si. Den påstår at om situasjonen er slik at du akkurat klarer å stoppe fra 80, så hadde du hatt relativt høy fart om du hadde hatt 90. Det har ingenting med bilen å gjøre, uansett bil, klarer du akkurat å stoppe i 80, vil du ha en viss fart i 90. Det gjelder også uansett føre. AtW Nå vil nok noen legge seg opp i at også deres bil klarer å stoppe ved samme situasjon når de kjøre i 80. det er ingen selvfølge. Enkelte biller vil nok også klare å stoppe selv om de kjøre i mere en 80 selv om det ikke er noe selvfølge. hvis føret blir dårligere så vil man også bruke en lengre strekning med denne stoppen med samme hastighet. Dette gjelder altså kun ved den bestemte situasjonen, det bestemte føret , den bestemte bilen og den oppakningen. hvis det er en annen bil , men en annen oppakning , med et annet føre så blir strekningen man trenger for å stoppe helt annerledes Lenke til kommentar
Atald Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 (endret) Jeg har vansker med å fatte det jeg leser nå. Å gjøre seg selv så tungnem kan da ikke være nødvendig? Endret 18. august 2011 av Atald 6 Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Men jeg føler at jeg er berettiget til og ligge ca 10/20 over, fordi. -Jeg har en bil som er ny av årsmod,dvs de fungerer som den skal, dekkene mine er av ett av de beste merkene, og bremser osv er i slik de skal være. -Når jeg kjører bil så kjører jeg bil, jeg leser ikke mld, skriver ikke mld, sjekker ikke face osv. -Jeg konsentrer meg om kjøringen, sitter riktig og følger med. -Jeg er en erfaren bilist, som liker og kjøre bil, er ydmyk, og kjører bil mye både på jobb og i fritid. Så du som ligger i 80 i 80 sona i venstre felt og nekter og slippe meg forbi fordi jeg kjører for fort, du kan tenke deg om og se om du gjør alle tingene jeg gjør. Og ja, jeg er klar over at jeg er vanvittig kjepphøy nå, men når jeg ligger bak en bil som jeg klarer og se at sjoføren sitter i mobilen, ser mer på passasjeren sin enn på veien, holder fartsgrensa men skal begynne og tute og blinke med lysene bare fordi jeg kjører forbi deg. Så blir jeg irritert. 8 Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Så blir du irritert og gjorde hva? Lenke til kommentar
indeksregulert Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Det er pga folk som Ght0 Ret4rd at jeg av og til storkoser meg i venstrefila. 3 Lenke til kommentar
Vegarkk Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 billister som tror de har forkjørsrett over syklister er lifsfarlig. Hvis man sykler i veibanen skal man regnes på lik linje med en bil når du skal ut. De som ikke bryr seg om sykler har nesten blitt truffet hver gang de prøver seg. Men jeg føler at jeg er berettiget til og ligge ca 10/20 over, fordi. -Jeg har en bil som er ny av årsmod,dvs de fungerer som den skal, dekkene mine er av ett av de beste merkene, og bremser osv er i slik de skal være. -Når jeg kjører bil så kjører jeg bil, jeg leser ikke mld, skriver ikke mld, sjekker ikke face osv. -Jeg konsentrer meg om kjøringen, sitter riktig og følger med. -Jeg er en erfaren bilist, som liker og kjøre bil, er ydmyk, og kjører bil mye både på jobb og i fritid. Så du som ligger i 80 i 80 sona i venstre felt og nekter og slippe meg forbi fordi jeg kjører for fort, du kan tenke deg om og se om du gjør alle tingene jeg gjør. Og ja, jeg er klar over at jeg er vanvittig kjepphøy nå, men når jeg ligger bak en bil som jeg klarer og se at sjoføren sitter i mobilen, ser mer på passasjeren sin enn på veien, holder fartsgrensa men skal begynne og tute og blinke med lysene bare fordi jeg kjører forbi deg. Så blir jeg irritert. dessverre hjelper ikke dette når du kommer for fort rundt en sving og kræsjer med en hindring Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Det er pga folk som Ght0 Ret4rd at jeg av og til storkoser meg i venstrefila. Og sånne som deg burde ikke hatt lappen! 3 Lenke til kommentar
indeksregulert Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 (endret) Og sånne som deg burde ikke hatt lappen! Veldig mulig. Men jeg har den likevel. Vil du forbi så kommer du deg forbi. Legger du deg 10 cm fra skiltet mitt og blinker med lysene tar det deg bare litt lenger tid. Endret 19. august 2011 av indeksregulert 4 Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Jeg ser poenget ditt om en fører kommer bak deg og lager et lite lyshow før du engang har fått sjansen til å legge deg til høyre, men om du godter deg ved å irritere medtraffikanter, og det er det faktiske målet, så er du mer trafikkfarlig enn de som ligger i 120 i 100 sonen. 5 Lenke til kommentar
indeksregulert Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Misforstå meg rett, jeg er ikke av typen som konsekvent ligger i fartsgrensen i venstrefila og nekter alle å slippe forbi, samtidig som jeg ler en sykelig latter. Du har de menneskene som absolutt skal forbi til enhver tid uansett om jeg er i ferd med å foreta en forbikjøring eller ikke. Og som innehar en kjørestil og bil som passer godt med beskrivelsene noen poster lenger opp. Disse får seg som sagt en ekstra kjøretur. At dette kan være trafikkfarlig har jeg liten forståelse for. 1 Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Da er jeg enig i det du sier. Det jeg mente er at om du ligger å sperrer i venstrefilen over lenger tid og ikke holder flyten i venstrefilen vil du skape så mye irritasjon som vil føre til at andre førerer mister fokus, ligger altfor nærme støtfangeren din (som igjen kan gå ut over degselv), blir ukonsentrerte og det kan resultere i at de bak deg gjennomfører hodeløse forbikjøringer. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Og sånne som deg burde ikke hatt lappen! Veldig mulig. Men jeg har den likevel. Vil du forbi så kommer du deg forbi. Legger du deg 10 cm fra skiltet mitt og blinker med lysene tar det deg bare litt lenger tid. Høres ut som du holder bilen i det felte lenger enn nødvendig. Bare husk en dag når folk ser deg ler kan det hende du kjører i ræva på fyren ettersom han bråbremser foran deg. Har ikke opplevd det, men har gjort det selv pga sinne. Som jeg har skrevet før i denne tråden. Lå bak han i 10 minutter når jeg kjørte forbi på høyre gasset han på osv, når jeg endelig kom forbi. Bråbremset jeg kraftig. Og lå foran han en stund før jeg stakk ifra. Sånne folk er å lage sinne også videre. Jeg er ikke stolt av det jeg gjorde, men å lage faenskap så fortjener du tilbake. Uansett, er bare å slippe han fram uten å gjøre noe. Ihvertfall ikke le, opplevde jo en hivde seg foran og bråbremset. Stoppet hele motorveien, pga idioten lå i venstre og kødda og endte med at han lo når han kjørte forbi. Var nok at han kommer ut med en hammer i hånda. Så pass på, du veit aldri hva du finner. PS: Ingen ble anmeldt eller politiet kom heller ikke ettersom ingen ringte, endte med bare at fyren dro videre mens han andre kjørte av motorveien og måtte slappe av sa han. 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 (endret) Skal ærlig innrømme at jeg har kjørt forbi folk på høyre side etter å ha forsøkt å få de til å fjerne seg fra venstrefila. For deretter å kjøre foran og bremse det som går. (Jeg er fullstendig klar over at det ikke er tillatt og kjøre forbi på høyre side, men 60km/t i 80'n o.l. er totalt uaktuelt! Høyre side er uansett siste utvei). Jeg synes de som ligger i venstrefelt fortjener alt faen da de "tvinger" andre til å foreta en manøver som kan koste rundt 5000 kroner i forenklet forelegg. http://mobil.tv2.no/underholdning/broom/-det-sinnssvake-er-at-han-ligger-i-venstre-felt-selv-om-veien-er-tom-3285469.html Edit: Og forresten. Til Hyundai-eieren jeg kjørte forbi i går kveld. Du trenger ikke vurdere hvor lang strekke jeg trenger for å kjøre forbi med dine blinklys som du dytter fram og tilbake. Og ikke blink med lysene fordi du blir forbikjørt på en kort slette, enkelte har faktisk litt mer motor å kjøre forbi med enn en Hyundai i20! Endret 20. august 2011 av Wisd0m Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Nå har jeg opplevd noe nytt, bilister som er veldig oppmerksom på at de kjører under fartsgrensa og skal hjelpe deg forbi for en hver pris. Vel, det er ikke alltid det fungerer så godt i praksis om man følger oppfordringen. Man trenger ikke å be om å bli forbikjørt ved å blinke til høyre og mer eller mindre stoppe på steder hvor det ikke er forsvarlig å kjøre forbi. Man oppfattes ikke som hjelpsom, man oppfattes som en idiot hvis man gjør det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå