Hanske Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Han trengte ikke å tutet uansett. Hadde han tuttet på feil person så kunne det jo hendt at han ble flere minutter forsinket. Uansett en rute er en rute og det betyr ikke at du skal være idiot bak rattet uansett. Vel , jeg vet bare det du skriver og hvordan du opplevde situasjonen. derfor må jeg gå ut fra at han mente at du somlet eller virket ubestemt da du ville krysse veien Å bruke hornet betyr bare at man skal flytte på seg. Det er slik jeg ser det selv om det ikke nødvendigvis er riktig Selv er jeg prinsipielt mot all misbruk av hornet i trafikken, da det fører til unødig støyforurensning i bymiljø og unødig eskalering av aggresjon trafikantene imellom. jeg er også mot slik misbruk . hva som er misbruk har kommer an på situasjonen og hvordan man oppfatter den . Som du påpeker så er det alltid noen som misbruker det . Da står man igjen med spørmålet er det riktig å bruke hornet nå ? det er det ingen fasit på Du skal bruke hornet i trafikkfarlige situasjoner, som en slags "pass opp, jeg kommer" eller "flytt deg". Du skal ikke bruke det hvis bilen foran ikke oppfatter det grønne lyset eller fotgjengere somler over veien. 1 Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Han trengte ikke å tutet uansett. Hadde han tuttet på feil person så kunne det jo hendt at han ble flere minutter forsinket. Uansett en rute er en rute og det betyr ikke at du skal være idiot bak rattet uansett. Vel , jeg vet bare det du skriver og hvordan du opplevde situasjonen. derfor må jeg gå ut fra at han mente at du somlet eller virket ubestemt da du ville krysse veien Å bruke hornet betyr bare at man skal flytte på seg. Det er slik jeg ser det selv om det ikke nødvendigvis er riktig Selv er jeg prinsipielt mot all misbruk av hornet i trafikken, da det fører til unødig støyforurensning i bymiljø og unødig eskalering av aggresjon trafikantene imellom. jeg er også mot slik misbruk . hva som er misbruk har kommer an på situasjonen og hvordan man oppfatter den . Som du påpeker så er det alltid noen som misbruker det . Da står man igjen med spørmålet er det riktig å bruke hornet nå ? det er det ingen fasit på Du skal bruke hornet i trafikkfarlige situasjoner, som en slags "pass opp, jeg kommer" eller "flytt deg". Du skal ikke bruke det hvis bilen foran ikke oppfatter det grønne lyset eller fotgjengere somler over veien. Hva skal du gjøre hvis førern av bilen forran ikke kjører da? Vente til neste grønne lys å håpe at han forran inne har sovna? Blinke med fjærnlys er jo kansje ikke særlig effektivt hvis personen ikke en gang oppdager en grønn lampe på 20cm i diamerter rett forran seg. Selvfølgelig kan du tute hvis han forran ikke oppdager det grønne lyset. Forskjell å gi et liet TUT og et langt TUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUT. Et tut er nødvendighvis ikke det samme som å vise fingern! Men et lite hei. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Du skal hvertfall prøve å blinke. Står du for nærme, eller føreren ikke oppdager lyset, kan du gi et lite tut. Men det er veldig forstyrrende for andre trafikanter. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Du skal hvertfall prøve å blinke. Står du for nærme, eller føreren ikke oppdager lyset, kan du gi et lite tut. Men det er veldig forstyrrende for andre trafikanter. Mer forstyrrende å bli stående stille. Et lite tut er ikke VELDIG forstyrende. 5 Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Er ikke altfor mange måndtene siden jeg fikk billappen og jeg kjørte til og fra Tønsberg for første gang denne helgen. Det ovverasket meg hvor mange som senker farten med 10-15 km/t HVER gang de nærmer seg en tunell! Jeg ligger og cruiser i venstrefilen og prøver å holde en jevn fart, men hver eneste gang en tunnel nærmet seg så senket hele venstrefeltet foran meg farten. Kan ikke de som er så redde for tuneller heller legge seg i høyrefilen da??? Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Du skal ikke "cruise" i venstrefila... Forøvrig enig i at det er greit irriterende med folk som er livredd tunneller, både på fire- og tofelts vei. Men lell, vi må bare leve med det. Ser heller at de roer litt ned enn å sette seg i en situasjon de ikke føler de er herre over. 2 Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Er ikke altfor mange måndtene siden jeg fikk billappen og jeg kjørte til og fra Tønsberg for første gang denne helgen. Det ovverasket meg hvor mange som senker farten med 10-15 km/t HVER gang de nærmer seg en tunell! Jeg ligger og cruiser i venstrefilen og prøver å holde en jevn fart, men hver eneste gang en tunnel nærmet seg så senket hele venstrefeltet foran meg farten. Kan ikke de som er så redde for tuneller heller legge seg i høyrefilen da??? Du skal ligge i høyre fil om du ikke skal kjøre forbi... Lenke til kommentar
Samara Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Er det ikke sånn at man skal bremse ned før en tunnel, både mtp lys-skifting og at man ikke vet hva som befinner seg der inne? Nå tenker jeg tunneller generelt. E18 (som jeg antar du, vetle666, mener?) er jeg forøvrig enig i at det er vel drastisk å senke farten så mye på hver gang det kommer en sånn hundremeters-tunnel.. Men du skal heller ikke "cruise" i venstrefila, som allerede er påpekt her. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Jeg ser stadig vekk traktorer med digre lanser til å flytte rundballer og anleggsmaskiner med pallegafler pekende rett frem i trafikken. Senest i dag så jeg en anleggsmaskin med pallegafler rase i ca 90 km/t gjennom 70-sonen. Dette er jo rene drapsmaskiner om man skulle være så uheldig å frontkollidere med noe sånt. Er det virkelig lov å kjøre med disse redskapene pekende rett frem på den måten? Er det ingen krav om å vinkle de ved kjøring på offentlig vei? 2 Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 (endret) Er ikke altfor mange måndtene siden jeg fikk billappen og jeg kjørte til og fra Tønsberg for første gang denne helgen. Det ovverasket meg hvor mange som senker farten med 10-15 km/t HVER gang de nærmer seg en tunell! Jeg ligger og cruiser i venstrefilen og prøver å holde en jevn fart, men hver eneste gang en tunnel nærmet seg så senket hele venstrefeltet foran meg farten. Kan ikke de som er så redde for tuneller heller legge seg i høyrefilen da??? Du skal ligge i høyre fil om du ikke skal kjøre forbi... I know, med cruise så mener jeg å ligge i 120 i 100 sonen med tett trafikk i høyre filen. Er det noe jeg virkelig hater så er det søndagskjørere som ligger og dasser i venstre filen kontinuerlig! EDIT: og om tunnelen er uoversiktlig osv så forstår jeg det godt, men foran hver 100-meterstunnel, midt på dagen en klar sommerdag, hvor du nærmest ser utgangen på andre siden.... Endret 17. august 2011 av vetle666 Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 I know, med cruise så mener jeg å ligge i 120 i 100 sonen med tett trafikk i høyre filen. Du skal følge trafikkreglene uansett ... 3 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Er det virkelig lov å kjøre med disse redskapene pekende rett frem på den måten? Er det ingen krav om å vinkle de ved kjøring på offentlig vei? Ikke noe mer konkret enn vegtrafikkloven §3. Det som anbefales av de fleste (noen få vil helst løfte lasteren helt opp) er at skuffer og pallegafler holdes vannrett i lav (20-30 cm) høyde, det vil si sånn at de ikke går inn over panseret på møtende bil og treffer frontrute/ A-stolpe, men derimot treffer på (eller under, slik at møtende bil v/ kollisjon ender opp "inne i" skuffa) selve fronten/deformasjonssonen på bilen. Rundballespyd bør overhodet ikke brukes langs offentlig vei. Se også debatt om samme emne her. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Er det virkelig lov å kjøre med disse redskapene pekende rett frem på den måten? Er det ingen krav om å vinkle de ved kjøring på offentlig vei? Ikke noe mer konkret enn vegtrafikkloven §3. Det som anbefales av de fleste (noen få vil helst løfte lasteren helt opp) er at skuffer og pallegafler holdes vannrett i lav (20-30 cm) høyde, det vil si sånn at de ikke går inn over panseret på møtende bil og treffer frontrute/ A-stolpe, men derimot treffer på (eller under, slik at møtende bil v/ kollisjon ender opp "inne i" skuffa) selve fronten/deformasjonssonen på bilen. Rundballespyd bør overhodet ikke brukes langs offentlig vei. Se også debatt om samme emne her. bruker man egentlig ikke dette spydet bare bak på traktoren og en klyppe fremme ? Det er slik jeg har sett at de gjør det Lenke til kommentar
Samara Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Er det noe jeg virkelig hater så er det søndagskjørere som ligger og dasser i venstre filen kontinuerlig! Prøv å ligge bak en bil som kjører 15-20 km/t på en 50/60-grense-vei (jeg husker ikke akkurat), en særdeles uoversiktlig, smal vei som er umulig å kjøre forbi uten å leke med livet. Da blir du lei, altså.. Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 I know, med cruise så mener jeg å ligge i 120 i 100 sonen med tett trafikk i høyre filen. Du skal følge trafikkreglene uansett ... Takk til deg herr politimann. Jeg vet faktisk at det er meningen at jeg skal følge trafikkreglene.. Er det noe jeg virkelig hater så er det søndagskjørere som ligger og dasser i venstre filen kontinuerlig! Prøv å ligge bak en bil som kjører 15-20 km/t på en 50/60-grense-vei (jeg husker ikke akkurat), en særdeles uoversiktlig, smal vei som er umulig å kjøre forbi uten å leke med livet. Da blir du lei, altså.. Hehe, tviler jeg ikke på! Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Takk til deg herr politimann. Jeg vet faktisk at det er meningen at jeg skal følge trafikkreglene.. Det handler ikke om at jeg er "wannabe" politi, det handler om at jeg ikke ønsker å bli drept pga. du kjøre uansvarlig. Gjør samfunnet en tjeneste: følg fartsgrensene når det er andre på veien. Hva du gjør når du er alene på veien er ikke mitt problem(Ikke oppfordret dog). Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Takk til deg herr politimann. Jeg vet faktisk at det er meningen at jeg skal følge trafikkreglene.. Men kvifor gjer du det ikkje då? Kven er du til å sei at reglane ikkje gjeld for deg? Har du diplomatisk immunitet? 2 Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 (endret) Takk til deg herr politimann. Jeg vet faktisk at det er meningen at jeg skal følge trafikkreglene.. Det handler ikke om at jeg er "wannabe" politi, det handler om at jeg ikke ønsker å bli drept pga. du kjøre uansvarlig. Gjør samfunnet en tjeneste: følg fartsgrensene når det er andre på veien. Hva du gjør når du er alene på veien er ikke mitt problem(Ikke oppfordret dog). Det handler heller ikke om at jeg kommer til å drepe deg i trafikken. Om du er redd for å bli drept fordi noen ligger i 120 i 100 sonen i Norge så anbefaler jeg å sette igjen bilen hjemme. Finn for guds skyld ikke på å kjøre bil i Tyskland, Italia, Østerike osv. Du må jo få sammenbrudd med så mange som ligger i 120! Jeg ligger selvfølgelig ikke i 120 i 80 sonen på E18. Men i Norge går det fint ann å ligge i 120 i de få 100 sonene vi har. Men kvifor gjer du det ikkje då? Kven er du til å sei at reglane ikkje gjeld for deg? Har du diplomatisk immunitet? Fordi jeg føler at jeg verken er en betydelig større fare for omgivelsene eller megselv og fordi jeg ikke føler noen risiko for å bli stoppet av politiet (da jeg følger trafikken i venstre filen). Reglene gjelder for meg, har aldri sagt noe imot det. Nei jeg har ikke diplomatisk immunutet, har du? Endret 18. august 2011 av vetle666 Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 (endret) Men i Norge går det fint ann å ligge i 120 i de få 100 sonene vi har. Det er ikke opp til deg å bestemme. Det handler heller ikke om at jeg kommer til å drepe deg i trafikken. http://www.youtube.com/watch?v=H9DYnuBmgRQ Fortell meg gjerne hva det handler om? Endret 18. august 2011 av CissaM 2 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Det handler ikke om at jeg er "wannabe" politi, det handler om at jeg ikke ønsker å bli drept pga. du kjøre uansvarlig. Høy fart er ikke nødvendigvis uansvarlig. Kan vi droppe moralprekenen? 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå