Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper virkelig et scenario som brukeren over skisserer aldri blir vanlig i min levetid. Jeg har lyst til å ferdes i det offentlige rom uten å bli totalovervåket, særlig ikke av en mengde enkeltpersoner uten kompetansen til å ivareta slike data på en skikkelig måte.

Det ikke usannsynlig at det kommer "svarte bokser" i biler som kan overvåke hva som skjer. Men videopptak er nok enda lengre frem i tid (om det i det hele tatt kommer).

 

Edit: Ved nærmere ettertanke så tror jeg faktisk dette finnes allerede

Endret av DCG
Lenke til kommentar

Håper virkelig et scenario som brukeren over skisserer aldri blir vanlig i min levetid. Jeg har lyst til å ferdes i det offentlige rom uten å bli totalovervåket, særlig ikke av en mengde enkeltpersoner uten kompetansen til å ivareta slike data på en skikkelig måte.

Så lenge det bare er snakk om enkeltstående opptak uten noen kobling til hverandre ser jeg ikke problemet. Merk at Simen1 snakker om frivillige, private opptak, ikke opptak som er påbudt av eller samles inn av det offentlige.

 

Om nabo Hansen tilfeldigvis filmer bilen din under ett opptak og sletter det etterpå eller i verste fall bruker en annen del av samme opptak som bevis i en helt annen rettssak urelatert til bilen din, ser jeg ikke helt problemet.

 

Om derimot han hadde tatt opp posisjoneringsdata sammen med filmen og sendt det inn til en sentralisert, offentlig database som automatisk kjenner igjen alle bilskilt og kobler dem til navn og posisjon slik at man kunne søke og finne ut hvor du har kjørt til enhver tid, da ville jeg begynt å se problemet. Dette er jo årsaken til at avstandsmåling, bomstasjoner og andre overvåkningstiltak er problematiske, fordi de har slike muligheter innebygd. Men en privat filming som Simen1 foreslår er så langt unna overnevnte scenario som man kommer.

 

Det ikke usannsynlig at det kommer "svarte bokser" i biler som kan overvåke hva som skjer. Men videopptak er nok enda lengre frem i tid (om det i det hele tatt kommer).

Her snakker vi om et mye mer reelt problem. Jeg håper virkelig dataene kun samles inn ved ulykker og behandles helt anonymt?

Endret av A-Jay
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Håper virkelig et scenario som brukeren over skisserer aldri blir vanlig i min levetid. Jeg har lyst til å ferdes i det offentlige rom uten å bli totalovervåket, særlig ikke av en mengde enkeltpersoner uten kompetansen til å ivareta slike data på en skikkelig måte.

Det hender stadig jeg filmer kjøreturene mine med et fastmontert kamera. Er dette et problem?

Lenke til kommentar

Jeg ble nylig tutet på av en AtB-bussjåfør fordi jeg brukte litt lang tid over et fotgjengerfelt (pga jeg var opptatt med mobilen). Jeg er fullstendig med på at jeg kunne gått raskere over, men synes uansett ikke det var en hyggelig gest av sjåføren å tute for en såpass bagatellmessig sak. Tuter han også på folk som er dårlig til bens kanskje?

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Jeg kan nevne at lastebilsjåfærer (forbudet deres?) ønsker at medlemmene skal kunne ta opp video fra frontruta for å bevise lastebilsjåførenes uskyld i ulykker.

 

Jeg vurderer å ta opp egne kjøreturer selv.

 

Jeg har hendt at jeg har filmet noen ganger jeg også, det er fult lov.

Lenke til kommentar

Jeg ble nylig tutet på av en AtB-bussjåfør fordi jeg brukte litt lang tid over et fotgjengerfelt (pga jeg var opptatt med mobilen). Jeg er fullstendig med på at jeg kunne gått raskere over, men synes uansett ikke det var en hyggelig gest av sjåføren å tute for en såpass bagatellmessig sak. Tuter han også på folk som er dårlig til bens kanskje?

 

Sjåførene har en viss tid på seg til å fullføre ruten.

Hvis folk somler , enten det er forgjengere eller busspassasjer så går det ut over de som venter på neste tur .

her er også problemet at mange skal videre med en annen bus. da ville det være for dumt at de kommer for seint fordi noen somler.

 

jeg vet ikke hvordan det er hos deg , men her har sjåførene alt for dårlig tid i utgangspunktet til å kunne fullføre ruten uten å komme for seint til neste tur.

De rekker kun å fullføre turen uten forsinkelser med nesten tom buss

Lenke til kommentar

Sjåførene har en viss tid på seg til å fullføre ruten.

Hvis folk somler , enten det er forgjengere eller busspassasjer så går det ut over de som venter på neste tur .

her er også problemet at mange skal videre med en annen bus. da ville det være for dumt at de kommer for seint fordi noen somler.

Jeg benekter ikke at jeg kunne gått fortere, men det virker veldig brutalt/overkill å tute for noe som kostet dem maks 10 sekunder. Lyden av lydhornet på en buss er ganske brutalt når du står like foran bussen. Det kunne være jeg var dårlig til bens eller hadde en annen legitim grunn for å lang tid over. Eller hva hvis jeg hadde dårlig hjerte?

 

Og uansett skal hornet kun brukes til å advare om fare. Slik bruk av hornet er med andre ord ulovlig.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Sjåførene har en viss tid på seg til å fullføre ruten.

Hvis folk somler , enten det er forgjengere eller busspassasjer så går det ut over de som venter på neste tur .

her er også problemet at mange skal videre med en annen bus. da ville det være for dumt at de kommer for seint fordi noen somler.

Jeg benekter ikke at jeg kunne gått fortere, men det virker veldig brutalt/overkill å tute for noe som kostet dem maks 10 sekunder. Lyden av lydhornet på en buss er ganske brutalt når du står like foran bussen. Det kunne være jeg var dårlig til bens eller hadde en annen legitim grunn for å lang tid over. Eller hva hvis jeg hadde dårlig hjerte?

 

Og uansett skal hornet kun brukes til å advare om fare. Slik bruk av hornet er med andre ord ulovlig.

 

Du kan regne med at sjåføren ser klart forskjell på deg og en som er dårlig til bens.

sikker på at det ikke tok lengre tid ?

10 sekunder hos deg betyr ikke at bussen blir 10 sekunder forsinket ( det tar lengre tid hvis den må vente på deg )

 

 

enkelte sjåfører har ganske lang rute ( jeg kjenner ikke til hvordan der hos deg ).

 

La oss si at turen normalt tar en time å fullføre ( den bussen jeg bruker tar så lang til å fullføre ruten) .

det er omtrent 60 mulige holde plasser.

for hver gang bussen tar på eller setter av passasjerer tar det gjerne noen minutter.

da kan du selv regne hvor mye tid det tar hvis bussen måtte stoppe ved hver enkelt sted .

 

i tillegg kommer stopp for hindringer i trafikken ( forgjenger overganger , lyskryss , kø, o,s,v ) .

 

hvis det blir gjentatt mange nok ganger så kan det bli stor forsinkelse.

Lenke til kommentar

Han trengte ikke å tutet uansett. Hadde han tuttet på feil person så kunne det jo hendt at han ble flere minutter forsinket. Uansett en rute er en rute og det betyr ikke at du skal være idiot bak rattet uansett.

 

Vel , jeg vet bare det du skriver og hvordan du opplevde situasjonen.

derfor må jeg gå ut fra at han mente at du somlet eller virket ubestemt da du ville krysse veien

 

Å bruke hornet betyr bare at man skal flytte på seg.

 

Det er slik jeg ser det selv om det ikke nødvendigvis er riktig

Lenke til kommentar

Selv er jeg prinsipielt mot all misbruk av hornet i trafikken, da det fører til unødig støyforurensning i bymiljø og unødig eskalering av aggresjon trafikantene imellom.

 

jeg er også mot slik misbruk .

hva som er misbruk har kommer an på situasjonen og hvordan man oppfatter den .

Som du påpeker så er det alltid noen som misbruker det .

 

Da står man igjen med spørmålet er det riktig å bruke hornet nå ?

det er det ingen fasit på

Lenke til kommentar

Han trengte ikke å tutet uansett. Hadde han tuttet på feil person så kunne det jo hendt at han ble flere minutter forsinket. Uansett en rute er en rute og det betyr ikke at du skal være idiot bak rattet uansett.

 

Vel , jeg vet bare det du skriver og hvordan du opplevde situasjonen.

derfor må jeg gå ut fra at han mente at du somlet eller virket ubestemt da du ville krysse veien

 

Å bruke hornet betyr bare at man skal flytte på seg.

 

Det er slik jeg ser det selv om det ikke nødvendigvis er riktig

 

Uansett har han ikke lov i det hele tatt å bruke tuten der uansett. Han kunne fått bot for å gjøre det. Unødvendig tuting og politiet oppdager det kan medføre bot. Å tute på han fyren eller tute på en 80 år gammel menneske kan være det samme. Du veit jo ingenting om han har sykdommer i beina eller eventuelt noe annet som kan medføre at h*n skal gå sagte?

 

Uansett hadde det vært meg, så hadde ikke busssjåføren kommet seg videre med det første og gjett hva, den hadde kommet ENDA senere!

 

Holdte på å få en bil i sia min i en rundkjøring, fant ut det er var greit å kutte svingen.

 

Det er ikke no moro nei :/

 

Nei, skjønner ikke at folk ikke fatter å kjøre rundkjøring. Er faen meg lett som bare det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...