Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke helt poenget med at man aktivt går inn for å hindre at trafikkanter som har lov til å kjøre forbi skal kjøre forbi. Det er faktisk ikke påbudt å bruke et annet kjørefelt for forbikjøring, selv om mange faktisk tror det. Det eneste som er påbudt er at det skal være plass nok, og man ikke skal forstyrre den man kjører forbi unødvendig.

 

Motorsyklister kan kjøre forbi meg så mye de vil, men de får holde seg til venstre side. Det skjønner heldigvis alle motorsyklister, untatt mopedførere. De bruker gjerne grøfta til å kjøre forbi hver gang det blir kø foran dem, slik at køen må kjøre forbi dem på nytt.

 

Aldri opplevd at noen har kjørt forbi meg på høyreside av sykkel eller mopeder. Jeg pleier å slippe de fram over alt men ikke der det er midtdelere midt i veien.

 

Jeg hater at de kjører forbi deg der det ikke er lov å kjøreforbi heller, dobbel sperrelinjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ønsker folks synspunkt på en trafikal manøver jeg tok her om dagen. Dette var et sted med midtdeler, men bare ett felt i hver retning, jeg kjørte MC, la meg relativt tett opp til bilen foran inn mot midtdelern, etter en liten stund la bilen seg langt over mot høyre (såvidt jeg kunne bedømme med vilje), og jeg kjørte forbi. Er dette en yay or nay-manøver? Har noen opplevd å bli "ufrivillig" forbikjørt som billist på denne måten? Personlig er jeg litt skeptisk fordi man er veldig avhengig av den andre partens fornuftige kjøring, å være avhengig av at andre kjører fornuftig for å unngå å bli most er noe jeg i så stor grad som mulig prøver å unngå.

 

AtW

Jeg skjønner hva du mener, og jeg mener definitivt at det er en ja-manøver. En av de få virkelige fordelene med MC er smidighet, og det koster ikke en bilist mye krefter å slippe en motorsyklist forbi på en trygg og dynamisk måte. Jeg er selv av typen som viker (oftest ut mot høyre) dersom en MC ligger bak, men jeg senker vanligvis ikke farten nevneverdig. Dette gjør jeg på vei med møtende trafikk og midtdeler osv, og jeg synes ikke det skaper skremmende situasjoner. Jeg skjønner godt at du er bekymra dog, for du kan jo ikke ane om jeg faktisk viker ned vilje for å være hyggelig eller om jeg er "dritings", og plutselig bestemmer meg for å blokkere deg når du er på vei forbi.

 

Min personlige mening er at det er fornuftstridig å ikke slippe MC frem der det er tett trafikk og forholdsvis lett for MC å klatre i feltet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Motorsyklister kan kjøre forbi meg så mye de vil, men de får holde seg til venstre side. Det skjønner heldigvis alle motorsyklister, untatt mopedførere. De bruker gjerne grøfta til å kjøre forbi hver gang det blir kø foran dem, slik at køen må kjøre forbi dem på nytt.

 

Rart , jeg trodde mopedfører var dem som bare lagde kø

Lenke til kommentar

 

To mulige grunner:

* Syklisten antok han hadde en aggressiv bilist bak seg og ville sikre seg mer margin på høyre side samt hindre en usikker forbikjøring.

* Syklisten så seg bakover for å se hva den potensielt farlige situasjonen tutet skulle vasle om var, noe som uunngåelig medfører at sykkelen vil drive noe til venstre i kjørefeltet.

 

Hva har vi lært: Slutt å tute på de du ønsker å kjøre forbi.

 

Hehe, to morsomme grunner. Er man plutselig aggressiv fordi man tuter? Hvis noen tutet på meg i trafikken (jeg er da syklist) ville jeg snudd meg bak og sett om jeg hadde biler bak meg, hvis ja, og så kjørte ut til siden for å stoppe, slippe de forbi og være hyggelig.

 

Jeg må si at det er en utrolig dårlig oppførsel av syklisten og ikke slippe folk forbi, og når noen tuter på deg skal du gjøre det enda værre ved å legge deg ut mot motkommende kjørefelt? Og slike syklister kan enten pelle seg langt vekk fra veien og holde seg til de fine og brede gang- og sykkelstiene på 3m bredde, eller godta risikoen ved å bli kjørt ned.

 

Er så utrolig morsomt med syklister som tror de eier alle veier og alle billister som enten tuter eller viser finger til de, er aggressive og f*** de liksom. Dere syklister får enten godta det eller holde samme fart som fartsgrensen, hvis ikke, gtfo fra veien. Og ikke kom her og grin hvis du blir nedkjørt.

 

 

Blir også kudos til "Sinnsyk asylaspirant" for det han skrev tidligere:

Vanligvis er fortauet åpent som en middels bra flystripe, men de skal på død og liv (morsomt ordspill) leke TDF midt i veien. Meget skummelt når jeg kommer i 80 "over krøen".

 

"Her kommer jeg og leker Tour de France i trafikken, alle andre bilister får komme seg til helvete av veien og de får faen ikke tute eller noe slikt til meg, for jeg leker TdF."

 

Ferdig med den diskusjonen. Sagt min mening, over og ut.

Endret av Lami
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ønsker folks synspunkt på en trafikal manøver jeg tok her om dagen. Dette var et sted med midtdeler, men bare ett felt i hver retning, jeg kjørte MC, la meg relativt tett opp til bilen foran inn mot midtdelern, etter en liten stund la bilen seg langt over mot høyre (såvidt jeg kunne bedømme med vilje), og jeg kjørte forbi. Er dette en yay or nay-manøver? Har noen opplevd å bli "ufrivillig" forbikjørt som billist på denne måten? Personlig er jeg litt skeptisk fordi man er veldig avhengig av den andre partens fornuftige kjøring, å være avhengig av at andre kjører fornuftig for å unngå å bli most er noe jeg i så stor grad som mulig prøver å unngå.

 

AtW

 

Tror du kunne ha mistet lappen ifra politiet ettersom det egentlig ikke er lov å kjøre forbi på samme kjørefelt pluss at bilen foran kunne bare ha svingt litt til høyre og tilbake til venstre. Hva hadde du gjort da? Blitt most?

 

Jeg slipper aldri en sykkel forbi, vist jeg må nødbremse så kan det hendte jeg må legge meg mer til venstre og da er jo fyren most. Jeg er imot det så det holder. Pga du kjører sykkel skal du jo ikke gjøre kjøringen farlig for andre. Men han her viste vel at du lå bak så du kunne blitt kjøre forbi. Men pass deg for politiet ettersom de tar deg på det.

 

Såvidt meg bekjent er det ikke ulovlig å kjøre forbi i samme felt i utgangspunktet, ei heller å kjøre mellom feltene, om man gjør det på en trygg måte. Så er jo spørsmålet om det alltid regnes som utrygt å foreta en slik forbikjøring. Men som du sier, man utsetter seg selv for en risiko når man har så lite manøvreringsrom som man har i en sånn situasjon. Det virker jo som de fleste (ihvertfall her inne), ikke oppfatter det som ubehagelig når de er bilister, men får min egen del så tror jeg ikke jeg kommer til å gjenta det særlig ofte.Jeg tror en slik manøver i liten grad er farlig for andre, det er ingen myke traffikanter på veier med midtdeler(?) og det skal godt gjøres å skade noen medtraffikanter i bil når man kjører i samme retning i omtrent samme fart på tohjuling på denne måten.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri sluppet deg fram men det kan jo eventuelt være meg. Du har jo ingen sjans å komme deg vekk vist bilen begynner å gå mot venstre igjen, tuter du kan du jo skremme fyren og at han hiver seg mer mot venstre eller høyere. Eller at det er for seint. Men som sagt dette er min mening angående saken. Pluss flere sier jo i sykkel tråden at du skal i motgående felt når du skal kjøre forbi og da må det jo gjelde på biler også?

 

Men jeg pleier bare å kjøre på en vei som har midtdelere og det er mot Mjøndalen ifra Drammen, og da ligger jeg i 100 kanskje 110 på det verste uansett. Pluss det er forbikjøringsfelt etterhvert vist du ligger bak meg i 3-4 minutter pluss det er jo bare 90 sone på veien. Men denne veien har en del dyr på veien og hva hadde skjedd vist bilen bråbremset men du ikke fikk det med og gasset eventuelt på rett i dyret? Bare for å ta med alle risikoene.

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri sluppet deg fram men det kan jo eventuelt være meg. Du har jo ingen sjans å komme deg vekk vist bilen begynner å gå mot venstre igjen, tuter du kan du jo skremme fyren og at han hiver seg mer mot venstre eller høyere. Eller at det er for seint. Men som sagt dette er min mening angående saken. Pluss flere sier jo i sykkel tråden at du skal i motgående felt når du skal kjøre forbi og da må det jo gjelde på biler også?

 

Nei, det er jo helt fair det, man har jo selvsagt ingen plikt til å slippe fram folk i samme felt om man ikke ønsker. Manøvreringsmuligheten man har er stort sett begrenset til å øke og senke hastighet. Noe som går overraskende fort på MC, men som du sier, så setter man seg i en litt kinkig posisjon.

 

Jeg vet ikke hvordan det henger sammen med loven, men jeg ser ikke noe problem i så sitte i en bil og bli passert nærme av en syklist feks. Mens sitter man på sykkel og blir passert nærme av en bil, så er det en utrygg situasjon. Mao skiller jeg basert på skadepotensialet forbikjørende kjøretøy har på kjøretøyet som blir forbikjørt. Jeg er som sagt usikker på om loven gjør det samme?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan det henger sammen med loven, men jeg ser ikke noe problem i så sitte i en bil og bli passert nærme av en syklist feks. Mens sitter man på sykkel og blir passert nærme av en bil, så er det en utrygg situasjon. Mao skiller jeg basert på skadepotensialet forbikjørende kjøretøy har på kjøretøyet som blir forbikjørt. Jeg er som sagt usikker på om loven gjør det samme?

Jeg finner faktisk ikke noe i loven som spesifikt forbyr forbikjøring i samme felt. Det kan muligens enkelte ganger omfattes av Vegtrafikklovens § 3 (den vi alle er så glade i), men det ligger nok ingen automatikk i dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe, to morsomme grunner. Er man plutselig aggressiv fordi man tuter?

 

Min erfaring er at hvis noen bruker hornet er det større sannsynlighet for at vedkomne også er blant de som er villige til å foreta risikable forbikjøringer.

 

Hvis noen tutet på meg i trafikken (jeg er da syklist) ville jeg snudd meg bak og sett om jeg hadde biler bak meg, hvis ja, og så kjørte ut til siden for å stoppe, slippe de forbi og være hyggelig.

 

Man kan ikke kjøre ut over alt. Er det en anledning for å slippe forbi, så ja, ikke ellers.

 

Jeg må si at det er en utrolig dårlig oppførsel av syklisten og ikke slippe folk forbi, og når noen tuter på deg skal du gjøre det enda værre ved å legge deg ut mot motkommende kjørefelt?

 

Jeg anser det ikke som min plikt å utsette meg selv for fare for å være 'grei' mot andre.

Når jeg er trygg på at sikkerheten er ivaretatt, så skal jeg hjelpe andre forbi, ikke før.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I min situasjon som jeg skrev om et par sider tidligere, hadde syklisten mulighet til å kjøre til siden, men ikke faen om han gjorde det.

 

Jeg anser det ikke som min plikt å utsette meg selv for fare ved å kjøre forbi en syklist som er et hinder for meg. Derfor tar jeg i bruk hornet eller presser meg forbi. Hvis ikke syklisten ikke liker det, synd for han. Det er han som skal sykle i trafikken hvor det kjører biler og trailere i forskjellig fart. Ferdig med den saken.

 

Du må forstå at folk som bruker hornet ikke gjør det på gøy. Det er en grunn til det. Og jeg driter i om det er lov eller ei, ingen Politi har stoppet meg så langt. Og hvis jeg blir tatt, får de ta alle de andre hundretusnene i Norge som gjør det samme.

 

Etter hva jeg har sett av erfaring så virker det som om når en syklist blir tutet på, så gjør han det bare enda værre. De vil verke kjøre til siden eller stoppe opp å slippe bilene forbi.

De er sånn: "her kommer jeg og kjører hvor jeg vil."

Svin.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Jeg anser det ikke som min plikt å utsette meg selv for fare ved å kjøre forbi en syklist som er et hinder for meg. Derfor tar jeg i bruk hornet eller presser meg forbi. Hvis ikke syklisten ikke liker det, synd for han. Det er han som skal sykle i trafikken hvor det kjører biler og trailere i forskjellig fart. Ferdig med den saken.

Nei, du utsetter ikke deg selv for fare, men ser ikke ut til ha mye betenkeligheter med å utsette andre for fare.

 

Om ikke annet så er innlegget ditt nok et datapunkt til hypotesen om at bilister som bruker horn er mer troendes til å kjøre farlig, og at vi dermed bør vurdere å ligge lengre inn i veien for å hindre at slike som deg kan presse seg forbi.

 

Slike som deg burde ikke ha førerkort.

Endret av sverreb
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ser det er mange her som klager på og irriterer seg over bilister som ligger under fartsgrensa (f. eks. 70 i 80-sonen, 80 i 90-sonen osv). Selv syns jeg det er mye verre med syklister som ligger i 30 i 50-sonen og 40 i 60-sonen. :p

 

Mye hat mot syklister nå, og kanskje ikke riktig tråd, men skal de absolutt ligge på bilveien, får de holde samme hastighet som bilene gjør. Som grunnregelen for trafikk sier sier; man skal ikke være til unødvendig hinder for andre. Da hjelper det ikke å komme med "Jamen, det er jo enklere å kjøre forbi en syklist enn en bilist", for det er ikke alle strekninger dette lar seg utføre på en forsvarlig måte.

Lenke til kommentar

I min situasjon som jeg skrev om et par sider tidligere, hadde syklisten mulighet til å kjøre til siden, men ikke faen om han gjorde det.

 

Jeg anser det ikke som min plikt å utsette meg selv for fare ved å kjøre forbi en syklist som er et hinder for meg. Derfor tar jeg i bruk hornet eller presser meg forbi. Hvis ikke syklisten ikke liker det, synd for han. Det er han som skal sykle i trafikken hvor det kjører biler og trailere i forskjellig fart. Ferdig med den saken.

 

Du må forstå at folk som bruker hornet ikke gjør det på gøy. Det er en grunn til det. Og jeg driter i om det er lov eller ei, ingen Politi har stoppet meg så langt. Og hvis jeg blir tatt, får de ta alle de andre hundretusnene i Norge som gjør det samme.

 

Etter hva jeg har sett av erfaring så virker det som om når en syklist blir tutet på, så gjør han det bare enda værre. De vil verke kjøre til siden eller stoppe opp å slippe bilene forbi.

De er sånn: "her kommer jeg og kjører hvor jeg vil."

Svin.

Ved å kjøre på denne måten utgjør du en fare for syklister. Ved en liten feilmanøvrering eller en situasjon hvor du må legge deg kjapt inn igjen kan du risikere å overkjøre og skade eller drepe en syklist. Vil du virkelig ha det på deg å ha invalidisert eller drept en sønn/bror/familiefar?

 

Hvis en syklist tvinger deg til å vente lenge bak seg (dvs betydelig mer enn 10 sekunder) uten forbikjøringsmuligheter skal denne svinge ut og slippe unna. Hvis ikke bryter han/hun loven, men det gir fortsatt deg ikke rett til å oppføre deg som en sinna apekatt i trafikken. Ta det med ro, pust dypt, sakk ned til sykkelhastighet så skal du se at ventetiden til neste trygge forbikjøringsmulighet går fort unna. :)

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lite tilleggspørsmål til Lami: Hører du tilfeldigvis på aggressiv musikk? Eller musikk med høyt tempo? Isåfall, neste gang du kjører, pust dypt, gjerne med nesen, og sett på noe rolig musikk og se at det faktisk ikke er så ille å ligge bak en syklist i 30 sekunder. Er ikke akkurat verdens undergang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...