Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Det blir vel du som skal gå rundt og sette opp vikepliktskilt i absolutt ALLE veikryss i hele Norge?

 

Kan jeg? Hvis ja: Ja.

 

Regelen er grei den, hvordan den er i praksis er en annen ting. (Funker flott i byer, men på landeveier, nei takk!)

 

Er et sted her i Drammen også som har 60 sone men du har høyrevikeplikt :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sett veiene der de syklet nei? Er den verste strekken på hele 23 veien med masse hull osv, sprekker og mer. Pluss midtrabbat et sted og masse svinger noe jeg synes er helt idiotisk. Den andre veien hadde vært greit men ikke der det stor stor fare skilt for elg osv. Pluss det er hele strekker + hull i midten av de hele strekke ettersom asfalten går ned i midten. Fare for alle sammen og det kommer ofte lastebiler i 90+ i 80 sonen der. Så igjen idiotisk sted å sykle. Oppover bakker og name it. Det går da ann å tenke litt? Pluss en sykelist skal ikke være til hinder for trafikken heller men på 23 i den farten som kjøres der så er de et hinder og ikke skulle vært lov.

Her kom det fram flere "problem" en i den første posten der du påpekte at det å sykle to i bredden var idiotisk.

Godt mulig jeg ikke har sett de veiene. Hvis det er fv23 du sikter til så finnes det flere enn én.

Lenke til kommentar

Det blir vel du som skal gå rundt og sette opp vikepliktskilt i absolutt ALLE veikryss i hele Norge?

 

Kan jeg? Hvis ja: Ja.

 

Regelen er grei den, hvordan den er i praksis er en annen ting. (Funker flott i byer, men på landeveier, nei takk!)

 

Er et sted her i Drammen også som har 60 sone men du har høyrevikeplikt :S

 

Null stress, mange veier med 80 med høyre regel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du sett veiene der de syklet nei? Er den verste strekken på hele 23 veien med masse hull osv, sprekker og mer. Pluss midtrabbat et sted og masse svinger noe jeg synes er helt idiotisk. Den andre veien hadde vært greit men ikke der det stor stor fare skilt for elg osv. Pluss det er hele strekker + hull i midten av de hele strekke ettersom asfalten går ned i midten. Fare for alle sammen og det kommer ofte lastebiler i 90+ i 80 sonen der. Så igjen idiotisk sted å sykle. Oppover bakker og name it. Det går da ann å tenke litt? Pluss en sykelist skal ikke være til hinder for trafikken heller men på 23 i den farten som kjøres der så er de et hinder og ikke skulle vært lov.

Her kom det fram flere "problem" en i den første posten der du påpekte at det å sykle to i bredden var idiotisk.

Godt mulig jeg ikke har sett de veiene. Hvis det er fv23 du sikter til så finnes det flere enn én.

 

RV23, den med Oslofjordtunnelen.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Riksvei_23

 

Det blir vel du som skal gå rundt og sette opp vikepliktskilt i absolutt ALLE veikryss i hele Norge?

 

Kan jeg? Hvis ja: Ja.

 

Regelen er grei den, hvordan den er i praksis er en annen ting. (Funker flott i byer, men på landeveier, nei takk!)

 

Er et sted her i Drammen også som har 60 sone men du har høyrevikeplikt :S

 

Null stress, mange veier med 80 med høyre regel.

 

Ja, men det er enda på jordet synes jeg da. Pluss den veien på 60 er uoversiktelig. Pluss det er ingen som bryr seg om høyreregelen der heller :s.

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Pluss en sykelist skal ikke være til hinder for trafikken heller men på 23 i den farten som kjøres der så er de et hinder og ikke skulle vært lov.

 

Hvor har du denne ideen fra? Ingen (med et mulig unntak for blålys gutta) har rett til forvente at de ikke blir hindret. Alle trafikanter er til hinder for andre. Syklister kjører saktere, javel, men de er også enklere å komme forbi. Du skal kunne forvente at du blir hjulpet forbi ved hvis det er vanskelige forhold, men bare når det er trygt. Å bli hindret av og til må vi alle akseptere.

 

Du eier ikke veien, og du har ikke noe mer rett enn andre til å bruke den. Veier i norge er til for alminnelig ferdsel. Å kreve andre trafikantgrupper enn de en selv tilhører fjernet fra veien ved lov virker svært egoistisk på meg. Jeg blir hindret av biltrafikk i byen, men ber ikke om at bykjernen skal bli sperret for biler av den grunn.

Endret av sverreb
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Pluss en sykelist skal ikke være til hinder for trafikken heller men på 23 i den farten som kjøres der så er de et hinder og ikke skulle vært lov.

 

Hvor har du denne ideen fra? Ingen (med et mulig unntak for blålys gutta) har rett til forvente at de ikke blir hindret. Alle trafikanter er til hinder for andre. Syklister kjører saktere, javel, men de er også enklere å komme forbi. Du skal kunne forvente at du blir hjulpet forbi ved hvis det er vanskelige forhold, men bare når det er trygt. Å bli hindret av og til må vi alle akseptere.

 

Du eier ikke veien, og du har ikke noe mer rett enn andre til å bruke den. Veier i norge er til for alminnelig ferdsel. Å kreve andre trafikantgrupper enn de en selv tilhører fjernet fra veien ved lov virker svært egoistisk på meg. Jeg blir hindret av biltrafikk i byen, men ber ikke om at bykjernen skal bli sperret for biler av den grunn.

 

Nå tar du saken en helt annen vei. Bytrafikken har jeg ikke et problem og er ikke et hinder i det hele tatt. Men en sykelist på 80 sone er et hinder og ja det står i loverket at du ikke skal være et hinder eller skape farlige situasjoner i trafikken. Derfor må dette gjelde sykelister også mener da jeg? Tror du det er lett for en lastebil å gasse forbi en sykelist i 10 KM på en 80 sone vei når det er masse trafikk den andre veien også? Pluss er ikke sikkert han ser dem med engang heller pga bakketopper osv.

Lenke til kommentar

Ønsker å rette en liten unnskyldning til motorsyklisten jeg støtte på i dag. Skulle svinge til venstre, og hadde vikeplikt for trafikk i begge retninger. Bilen som kom fra venstre svingte inn min avkjørsel, kikket ekstra nøye til høyre (da det er en bakketopp der). Google Streetview. Husk at Google sine biler har kameraet montert ganske høyt, så det gir et falskt bilde av hvordan sikten er -- den er veldig mye dårligere, og man ser absolutt ikke den røde brannstasjonen i bakgrunnen der.

 

Ihvertfall, jeg kikker ekstra nøye til høyre, og ser at det ikke kommer noen biler der. Slipper så forsiktig ut på clutchen, da jeg ikke så noen flere biler til venstre, og snur meg samtidig. Ikke den lureste avgjørelsen jeg har gjort, for bak bilen som skulle svinge til høyre inn på samme vei jeg stod på, kommer det en motorsyklist. For ordens skyld kan jeg jo nevne at han var nokså nærme bilen foran. Uansett, bevegde meg cirka én meter med sakte fart før jeg fikk reagert på motorsyklisten og stoppet (hadde lav fart), og det var fortsatt et par-tre meter mellom oss, men han sendte meg, forståelig nok, et stygt blikk og ristet på hodet.

 

Litt ekkelt, og burde absolutt sett en gang ekstra til venstre, men problemet her er at bilene fra høyre kommer så utrolig brått på. Ekkelt kryss.

 

-----------

 

Og for å klage på noen andre også: rett etterpå, ved et lyskryss hvor jeg igjen skulle til venstre, hadde vi grønn bil (og grønt lys for de som skulle rett frem), og da er det naturligvis rødt for de som skal rett gjennom krysset. Fyren en bil foran meg presterer å stoppe for det røde lyset, og stod der i 15 sekunder før bilen foran meg klarte å blinke nok til at han skulle forstå at han måtte kjøre.

http://www.google.com/maps?q=arendal&hl=en&ll=58.470878,8.759322&spn=0.014071,0.054932&sll=58.969976,5.733107&sspn=0.221931,0.617294&vpsrc=0&layer=c&cbll=58.471007,8.759318&panoid=wLp2YuXIgEJbzDGFnoXoKg&cbp=12,342.85,,0,7.17&z=15

Skulle inn der den grå bilen kjører, og man ser også lyset til høyre i bildet, som har en liten bit på venstresiden som viser den grønne pilen.

Endret av Henrik C
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hva er greia med at store vogntog på død og liv skal forbi bilister? Jeg kjører fartsgrensa og vel så det, men disse svære greiene skal forbi likevel. Ikke bare er selve forbikjøringa farlig, men sikten til en personbil er lik null bak et stort vogntog.

Den ekleste situasjonen jeg var borti var en forbikjøring et vogntog tok på meg og to andre biler på en særdeles smal og uoversiktlig vei. Selvsagt kom det bil imot, og vogntoget svingte inn i riktig kjørefelt bare millimeter fra å treffe bilen som lå fremst.

 

Ellers må jeg innrømme at jeg irriterer meg veldig over folk som ikke gidder å bruke blinklys, spesielt i rundkjøringer..

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke forsvare alle vogntog, men husk at de sitter mye høyere enn deg og har langt bedre oversikt enn vi har i de små personbilene våre, så veier som for oss er uoversiktlige er ikke nødvendigvis det for vogntog. I tillegg er de aller fleste vogntog sperret på 90 km/t, og ikke glem at speedometeret ditt viser feil.

Lenke til kommentar

Men hva er greia med at store vogntog på død og liv skal forbi bilister? Jeg kjører fartsgrensa og vel så det, men disse svære greiene skal forbi likevel. Ikke bare er selve forbikjøringa farlig, men sikten til en personbil er lik null bak et stort vogntog.

Den ekleste situasjonen jeg var borti var en forbikjøring et vogntog tok på meg og to andre biler på en særdeles smal og uoversiktlig vei. Selvsagt kom det bil imot, og vogntoget svingte inn i riktig kjørefelt bare millimeter fra å treffe bilen som lå fremst.

 

Ellers må jeg innrømme at jeg irriterer meg veldig over folk som ikke gidder å bruke blinklys, spesielt i rundkjøringer..

 

Vil tro at man kansje kjører litt under fartsgrensen hvis du til stadighet blir forbikjørt av store vogntog. De er liksom spærret på 80 og 100 + at de ikke akselerer så forferdelig raskt.

Kansje speedometeret ditt viser litt for høyt i forhold til hva du kjører?

Enkelte vet ikke at de i virkeligheten ligger 10-15 km/t under fartsgrensen, mens andre vet at man ikke får bot ved å ligge 5-10km/t og mer over (avhengig av fartsgrense).

 

Jeg pleier å følge med i bakspeilet og ligger det en trailer bak så passer jeg på å ha litt høyere fart før oppoverbakker. Veldig irriterende for tungtransport å miste for mye fart før en oppoverbakke.

 

Kjører mye og har ikke fått fartsbot på over 20 år samtidig som jeg aldri har blitt forbikjørt av en trailer på en normal vei.

 

Virker som om enkelte tror de kommer til å få en premie for å ha vært flinke, hvis de alltid kjører saktere enn fartsgrensen.

 

Man skal holde riktig fart !

Lenke til kommentar

Jeg ønsker folks synspunkt på en trafikal manøver jeg tok her om dagen. Dette var et sted med midtdeler, men bare ett felt i hver retning, jeg kjørte MC, la meg relativt tett opp til bilen foran inn mot midtdelern, etter en liten stund la bilen seg langt over mot høyre (såvidt jeg kunne bedømme med vilje), og jeg kjørte forbi. Er dette en yay or nay-manøver? Har noen opplevd å bli "ufrivillig" forbikjørt som billist på denne måten? Personlig er jeg litt skeptisk fordi man er veldig avhengig av den andre partens fornuftige kjøring, å være avhengig av at andre kjører fornuftig for å unngå å bli most er noe jeg i så stor grad som mulig prøver å unngå.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke forsvare alle vogntog, men husk at de sitter mye høyere enn deg og har langt bedre oversikt enn vi har i de små personbilene våre, så veier som for oss er uoversiktlige er ikke nødvendigvis det for vogntog. I tillegg er de aller fleste vogntog sperret på 90 km/t, og ikke glem at speedometeret ditt viser feil.

Vil tro at man kansje kjører litt under fartsgrensen hvis du til stadighet blir forbikjørt av store vogntog. De er liksom spærret på 80 og 100 + at de ikke akselerer så forferdelig raskt.

Kansje speedometeret ditt viser litt for høyt i forhold til hva du kjører?

Enkelte vet ikke at de i virkeligheten ligger 10-15 km/t under fartsgrensen, mens andre vet at man ikke får bot ved å ligge 5-10km/t og mer over (avhengig av fartsgrense).

Veien jeg nevnte var uoversiktlig for alle og enhver, uavhengig om du kjører en sportsbil hvor du når bakken fint med hånda ut av vinduet, eller et høyt vogntog.

At speedometeret viser feil er jeg også klar over, og jeg står fremdeles for det jeg skrev ("Jeg kjører fartsgrensa og vel så det").

 

Man skal holde riktig fart !

Enig. Både sinker og speed-folk skaper farlige situasjoner.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker folks synspunkt på en trafikal manøver jeg tok her om dagen. Dette var et sted med midtdeler, men bare ett felt i hver retning, jeg kjørte MC, la meg relativt tett opp til bilen foran inn mot midtdelern, etter en liten stund la bilen seg langt over mot høyre (såvidt jeg kunne bedømme med vilje), og jeg kjørte forbi. Er dette en yay or nay-manøver? Har noen opplevd å bli "ufrivillig" forbikjørt som billist på denne måten? Personlig er jeg litt skeptisk fordi man er veldig avhengig av den andre partens fornuftige kjøring, å være avhengig av at andre kjører fornuftig for å unngå å bli most er noe jeg i så stor grad som mulig prøver å unngå.

 

AtW

 

Tror du kunne ha mistet lappen ifra politiet ettersom det egentlig ikke er lov å kjøre forbi på samme kjørefelt pluss at bilen foran kunne bare ha svingt litt til høyre og tilbake til venstre. Hva hadde du gjort da? Blitt most?

 

Jeg slipper aldri en sykkel forbi, vist jeg må nødbremse så kan det hendte jeg må legge meg mer til venstre og da er jo fyren most. Jeg er imot det så det holder. Pga du kjører sykkel skal du jo ikke gjøre kjøringen farlig for andre. Men han her viste vel at du lå bak så du kunne blitt kjøre forbi. Men pass deg for politiet ettersom de tar deg på det.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt poenget med at man aktivt går inn for å hindre at trafikkanter som har lov til å kjøre forbi skal kjøre forbi. Det er faktisk ikke påbudt å bruke et annet kjørefelt for forbikjøring, selv om mange faktisk tror det. Det eneste som er påbudt er at det skal være plass nok, og man ikke skal forstyrre den man kjører forbi unødvendig.

 

Motorsyklister kan kjøre forbi meg så mye de vil, men de får holde seg til venstre side. Det skjønner heldigvis alle motorsyklister, untatt mopedførere. De bruker gjerne grøfta til å kjøre forbi hver gang det blir kø foran dem, slik at køen må kjøre forbi dem på nytt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...