ace_ventuora Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Forskjell på Kjørefelt og Veibane. Syns det er litt rart med grensa på 45 km/t, ville det egentlig vært tryggere å ha tillat hastigheter opp til 70-80? Da ville færre trimme mopedene sine, og du får ikke slike sinker som putter bortover i 45, eller som jeg opplevde i går på skolemoped, 28 km/t i oppoverbakke. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Den jeg kjører nå, gjør ca 20 oppover... Minstegrensa på moped burde hvert fall være 60km/t... Lenke til kommentar
ace_ventuora Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Ja, En som kjører i 20 oppover bakker ber jo nesten om å bli forbikjørt, og da kan det oppstå farlige situasjoner. Uoversiktelig vei, svingete eller eller glatt kjørebane er ikke trygt i slike tilfeller. Bilen kan komme bakfra, mye fortere enn mopeden, og hvis det da kommer en møtende bil, blir mopeden kanskje presset av vegen. Hvis mopeden derimot kunne holde samme/litt lavere fat enn bilene, ville det ikke skjedd. Annet er at det ikke ville bli så "prestisje" å trimme hvis mopeden din allerede gikk i 80, lovlig. Jeg var mot trimming av mopeder helt til jeg kjørte selv, er usikker nå. Selv om man ikke får igjen på forsikring, eventuelt må ut med store summer hvis andre blir skadet pga trimming, er jeg usikker på om jeg skal trimme. Føler meg vertfall ikke trygg i oppoverbakker på 50cc. Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Da jeg for et par måneder siden tok mopedlappen, mener jeg å huske at vi skulle ligge ca 1/3 ut fra grøfta, altsår ca i høyre hjulspor. Husker ikke dette så godt, da jeg ikke kjører moped. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 (endret) Egentlig kan du snu den andre veien. En mopedist som ikke viker kan oppfattes som både lite aktpågivende og hensynsløs. Det faktum at noen mopedister ligger midt i veibanen kan faktisk føre til farlige situasjoner, og i noen tilfeller, skader. I tillegg vil jeg si at de unødig både hindrer og forstyrrer annen trafikk. Jeg er enig i det, men når det kommer biler i mot er det farlig å legge seg ut mot veiskulderen fordi en bilist ikke klarer å kjøre bak deg. Når du først legger deg ut så kan du risikere å bli der om det er stor trafikk eller lang kø. EDIT: Altså, om bilene heller venter med å kjøre forbi, eller mopeden svinger inn på busslomme eller lignende blir det mye bedre. De kan godt kjøre forbi, men uten å sette mopedisten i fare. Endret 25. mai 2005 av fredrikrb Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Jeg kjører ikke moped bare så det er sagt, men bil og etterhvert skal det bli stor sykkel da økonomien sier det er greit. Jeg har forståelse for at å kjøre under 40 i motbakke ikke oppleves som gøy, men noe over (eller i nærheten av) 80 på moped som 16-åring synes jeg er allt for fort. Hadde dagens hastighet blitt satt opp fra 45 til 55-60 så hadde jo ferre trimmet mopeden sin også.. vil jeg tro. Med en hastighet som holder tempoet til 50-soner så tror jeg mange av de farlige situasjonene som dannes i trafikkbildet i dag hadde vært unngått. Det er 20-årsgrense(?) på tung sykkel i dag og det er nok med god grunn. Jeg er av de som mener at aldersgrensen for bil også burde være 20 fordi allt for mange 18-åringer rett og slett ikke egner seg bak rattet enda. Det samme gjelder for moped også, kanskje enda mer her. Jeg skjønner at det er greit, kjekt og allt det der for en 16-åring og komme seg rundt, men ikke i 80km/t. Hadde mopeder gått i 80, så tror jeg vi nesten daglig har kommet til å få dødsulykker på moped her til lands. Støtter 55-60km/t jeg. 1 Lenke til kommentar
Mato Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 kjører rundt og ligger da selvsagt i midten av veien som jeg skal... Hvor lærte du å kjøre? Og så har du faktisk plikt tli å hjelpe frem trafikken når du ikke klarer å holde følge. Du kan enten samarbeide på forbikjøringer, eller kjøre inn til siden ved anledning. Men jeg har sympati også, kjørte utrimma moped en sesong jeg òg... Og grattis med teorien det er standar lære på moped og mc , man skal kjøre mot midten av veien , ca der ytterst hjul på en bil ligger Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Noe av problemet ligger i det at mopeder bare blir plombert ned... Hadde de "trimma" mopedene til god aks, så hadde de gått bedre oppover. Syns det er greit med 60 km/t og bra aks... Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Da jeg tok mopedlappen for ca 2 år siden, lærte vi at vi skulle ligge i høyre hjulspor. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Loven som sier at mopeder ikke skal gjøre mer enn 45km/t, å er jo noen som følger denne regelen, så må jo bare godta det, å vise hensyn for de det som må til er og fjerne hele mopedlappen og la lett mc være minste alternativ , eller øke opplæringen på moped , få så og la mopedene gå i minst 80 , men da må oplæringen være lik eller tilnermet lik lettmc ikke kom og snakk om at det er dyrt , det er et privilegie og kunne kjøre på veien , ikke en rett , kan du ikke betale for nødvendig oplæring så må du lære deg og spare Lenke til kommentar
Mato Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Jeg kjører ikke moped bare så det er sagt, men bil og etterhvert skal det bli stor sykkel da økonomien sier det er greit. Jeg har forståelse for at å kjøre under 40 i motbakke ikke oppleves som gøy, men noe over (eller i nærheten av) 80 på moped som 16-åring synes jeg er allt for fort. Hadde dagens hastighet blitt satt opp fra 45 til 55-60 så hadde jo ferre trimmet mopeden sin også.. vil jeg tro. Med en hastighet som holder tempoet til 50-soner så tror jeg mange av de farlige situasjonene som dannes i trafikkbildet i dag hadde vært unngått. Det er 20-årsgrense(?) på tung sykkel i dag og det er nok med god grunn. Jeg er av de som mener at aldersgrensen for bil også burde være 20 fordi allt for mange 18-åringer rett og slett ikke egner seg bak rattet enda. Det samme gjelder for moped også, kanskje enda mer her. Jeg skjønner at det er greit, kjekt og allt det der for en 16-åring og komme seg rundt, men ikke i 80km/t. Hadde mopeder gått i 80, så tror jeg vi nesten daglig har kommet til å få dødsulykker på moped her til lands. Støtter 55-60km/t jeg. og her var det mye tull er det mer forsvarlig med en lett mc som går i 100-120 ??? kan og gjennom gå aldersgrensene for deg moped/lett mc - 16 mellom klassen - 18 ( 600cc/36 hk) tung sykkel(ubegrenset cc og hk ) - 21 (20 hvist du her mellom klassen fra du er 18 , trenger bare og møte opp på biltilsynet og hente lappen den dagen du har hatt mellomklassen i 2 år ) du mener at det burde være 20 på bil ? , hvist du føler deg utrygg på veien med 18 åringer i bil kan jeg fortelle deg at 18 åringer slipper till på lastebiler og men da er det som lærling , men de er på veien helt uten oppsyn , klart ikke alle 18 åringer er sikket bak rattet , men det er ikke alle av disse som får lappen og med en mer omfattende oplæring på moped kunne hastigheten kunne vert 80 , oplæringen må jo forbedres for og slippe di på veien i 60 , personelig synes jeg at du burde ha tilsvarende lett mc oplæring i dag , med bare 45 km/t . Lenke til kommentar
Mato Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Noe av problemet ligger i det at mopeder bare blir plombert ned...Hadde de "trimma" mopedene til god aks, så hadde de gått bedre oppover. Syns det er greit med 60 km/t og bra aks... stemmer det , mange av mopedene i dag er ikke giret/drevet rett , di har samme orginale dervingen og girkassen som om du skulle hatt mer hk , syklene hadde virket mye bedre hvist di ble giret og drevet om til og kunne brukes ved så få hk huske min gamle tempo panter , den hadde 2,5hk 4 gir og gikk 50 på flata oppoverbakke og nedoverbakke , selvfølgelig ikke bratte bakker Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 18 åringer slipper till på lastebiler og men da er det som lærling Ikke nødvendigvis som lærlig. Jeg tok akkurat C1, og det hadde ingenting med noe skole eller utdanning å gjøre. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 (endret) 18 åringer slipper till på lastebiler og men da er det som lærling Ikke nødvendigvis som lærlig. Jeg tok akkurat C1, og det hadde ingenting med noe skole eller utdanning å gjøre. c1 er det 18 år , men det er STOR forskell på 7,5T og 50T jeg ser ikke på c1 klassen som lastebil , det er suv og andre store amrikanere altså små leke biler Endret 25. mai 2005 av FtZ- Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 og her var det mye tull er det mer forsvarlig med en lett mc som går i 100-120 ??? kan og gjennom gå aldersgrensene for deg moped/lett mc - 16 mellom klassen - 18 ( 600cc/36 hk) tung sykkel(ubegrenset cc og hk ) - 21 (20 hvist du her mellom klassen fra du er 18 , trenger bare og møte opp på biltilsynet og hente lappen den dagen du har hatt mellomklassen i 2 år ) du mener at det burde være 20 på bil ? , hvist du føler deg utrygg på veien med 18 åringer i bil kan jeg fortelle deg at 18 åringer slipper till på lastebiler og men da er det som lærling , men de er på veien helt uten oppsyn , klart ikke alle 18 åringer er sikket bak rattet , men det er ikke alle av disse som får lappen og med en mer omfattende oplæring på moped kunne hastigheten kunne vert 80 , oplæringen må jo forbedres for og slippe di på veien i 60 , personelig synes jeg at du burde ha tilsvarende lett mc oplæring i dag , med bare 45 km/t . Tull? jaja, greit. Det er nå bare det jeg mener om akkurat det jeg nevnte Jeg sier jo ikke at lett-mc er noe mer forsvarlig, gjør jeg vel? Det er jo helt likegldig hva 18-åringer får lov og ikke lov til.. Jeg mener at halvparten av de som har lappen i dag aldri skulle få lov til å føre et tonn metall, om ikke mye mer, rundt blandt folk. Samme gjelder mange 16-åringer på moped også. Det virker jo ikke som om de forstår hva de driver med enkelte ganger. Å ha slike durende rundt i 80km/t er jo ikke akkurat heldig. Selv om jeg sitter trygt inne i vogntoget, så er det jo ikke greit at en unge blir snurt utover fronten på bilen min fordi. I trafikkbildet i dag stoler jeg kun på meg selv og andre yrkessjåfører. Kanskje minst på 16-åringer på to hjul da de med så liten erfaring, både med trafikk og hva de driver med, ikke er "skikket" til å kjøre i feks 80km/t. Jeg er enig med deg i at opplæringen bør være satt etter hvilken hastighet det skal kjøres i, men jeg holder fast ved at opplærningen i dag er allt for dårlig(nevnt tidligere i tråden). Oppkjøring til BE har utviklet seg bra i det siste. Lenke til kommentar
Heimen Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Yrkessjåfører stoler jeg iallefall ikke på. Greit nok med de som kjører liten budbil, men store trailere som absolutt skal ligge langt opp i ræven til bilisten foran. En liten brems fra bilen i front og det er kollisjon. Bilisten får nakkesleng, skrens på bilen og havner i grøfta, mens yrkesjåføren får skylda, men merker ellers ingenting. Verste jeg vet på veien! Til Atanatar, hvorfor ligger dere kloss oppi bilen i front? Dere har jo ikke sjangs å stoppe hvis bilen i front bremser. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 18 åringer slipper till på lastebiler og men da er det som lærling Ikke nødvendigvis som lærlig. Jeg tok akkurat C1, og det hadde ingenting med noe skole eller utdanning å gjøre. c1 er det 18 år , men det er STOR forskell på 7,5T og 50T jeg ser ikke på c1 klassen som lastebil , det er suv og andre store amrikanere altså små leke biler Nuvel. Jeg kjørte opp med en nissan skapbil, og skal kjøre diplom-is bil i sommer, så jeg kaller det lastebil. Og mind you - det er faktisk 18 på CE også... Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 I trafikkbildet i dag stoler jeg kun på meg selv og andre yrkessjåfører. Kanskje minst på 16-åringer på to hjul da de med så liten erfaring, både med trafikk og hva de driver med, ikke er "skikket" til å kjøre i feks 80km/t. Nå skal ikke jeg fortelle deg hva du skal tro og mene, men hvorfor stoler du mer på yrkessjåfører som ligger helt oppe i ræven din med store vogntog, enn vanlige bilister i personbiler som kjører relativt normalt? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 À pro pos tohjuling og de som gir dårlig rykte:En dag jeg gikk til skolen så jeg to som går i 2.-klasse som kjørte moped. De kjørte ved siden hverandre, og lå rett bak en traktor med henger. Avstanden var ikke mer enn 3-4 meter. De kjørte gjennom et sentrum hvor det er både en videregående skole og en ungdomsskole. Spesielt ungdomsskoleelevene pleier å løpe over gata uten å se seg for, noe som sannsynliggjør at traktoren skulle komme til å måtte gjøre en nødbremsing. Resten kan dere tenke dere selv. Da har det skjedd! Dust #1 knakk nesa i forrige uke. Han lå som vanlig under fem meter bak bilen foran. Så fikk han øye på ei i klassen sin, og bestemte seg for å vinke til henne. Dette var i tidligere nevnte område, og den bråbremsen jeg forutså inntraff. Merkelig nok klarte han ikke å flytte hånda fra vinkeposisjon til bremseposisjon på omtrent 0.0 sekunder, og smalt inn i bilen foran. Siden jeg skrev det første innlegget har dust #1 fått billappen, men det ser ikke ut til at han skjønte at tresekundersregelen er kjekk, også for scooter. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Da vil jeg nok en gang klage litt på avgiftsnorge!!! Vil montere sikkerthetsbelter i baksete på bilen min (Ascona B 80mod, så det er ikke originalt på disse) Men der var det noe avgifter da vet dere... Sikkerhetsavgift (????), luksusavgift!!!! (som om jeg gjør dette for å få den til å bli "kul"??), diverse andre greier, men det var disse jeg reagerte mest på... Noen som vet noe mer om dett, vær snill å send meg en PM, eller start en tråd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå