Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Var i dag vitne til et (to/tre) brudd på vikeplikt:

 

Bil A kjører, og møter et kryss med vei som går tvers over i et såkalt T-kryss. Her er det vikepliktsskilt, og bil A har da vikeplikt for biler i begge retninger. Det er en fartsdemper for biler som krysser fra venstre som gjør at de senker farten pittelitt like før krysset. Dette gjør bil B som kommer fra venstre, mens bil C kommende fra høyre holder ca. konstant fart (~50km/t). I dette krysset skal bil A til sin venstre, bil B rett fram, og bil C til sin venstre (krysser framfor bil A). Først bryter bil A vikeplikt for bil B ved å kjøre ut i høyre-felt sett fra perspektivet til bil B. Bil A oppfatter så bil C, og bråbremser midt i bil B sitt høyrefelt. Dette fører til at bil C også må stoppe, siden den skal krysse framfor A, og da har vikeplikt for bil B som ligger i kryssende felt.

 

Hvordan løser disse to menn og en kvinne denne situasjonen? Jo, her skal dere se: Bil C kjører forbi bil A i sitt høyrefelt (bil A står stille i bil B sitt høyrefelt). Bil A følger etter bil C, og flytter seg over til andre feltet. Bil C krysser så framfor bil B og kjører til planlagt vei, og bil A fortsetter "rett fram". Så får stakkars B kjørt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen hjertelig takk til den tosken i hvit Caddy som kjørte forbi meg i Byfjordtunnelen, for så å legge seg inn rett foran meg og senke hastigheten til 70. Du kunne selvsagt ikke bli liggende bak en bil som holdt 80 og være fornøyd med det? Hva var forresten poenget med å akselerere opp til 80 igjen da vi kom ut av tunnelen og kjørte inn i 70-sona? *sukk*

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere som klager på senket hastighet på enkelte veier. Les tråden Kapasitet på veiene vs hastighet og selvstyrte biler

Jeg går ut i fra at du forstår at klagene over redusert hastighet grunnet saktegående kjøretøy relaterer seg til tidsbruk, ikke kapasiteten på veiene.

Har du faktisk lest hele innlegget? Og hvorfor klager du på det her og ikke på tråden han opprettet for emnet?

Lenke til kommentar

Dere som klager på senket hastighet på enkelte veier. Les tråden Kapasitet på veiene vs hastighet og selvstyrte biler

Jeg går ut i fra at du forstår at klagene over redusert hastighet grunnet saktegående kjøretøy relaterer seg til tidsbruk, ikke kapasiteten på veiene.

Har du faktisk lest hele innlegget? Og hvorfor klager du på det her og ikke på tråden han opprettet for emnet?

Selvsagt. Jeg kommenterer aldri innlegg jeg ikke har lest. Trodde du visste bedre enn som så? For øvrig tar jeg det opp her ettersom jeg tolket Simen1 sitt innlegg som et delvis svar til min irritasjon over saktegående kjøretøy i veibanen. Her dreier altså irritasjonen seg om forsinket ankomsttid (mistet bl.a. to ferjer) grunnet enkeltstående sjåfører med for dårlig trafikkforståelse, ikke over hvor mange biler som befinner seg på veien (og det derfor oppstår forsinkelser).

 

Systemet i seg selv kunne ivaretatt disse problemene, men inntil videre må vi altså leve med dem.

Lenke til kommentar

Tor Erik: Det var ikke rettet mot noen bestemte, ei heller deg. Jeg har ikke fulgt med så mye i denne tråden i det siste, men har jo fått med meg at det er et gjengangertema.

 

Jeg er klar over at selv om kapasiteten i antall biler per time er ganske stabil når man øker eller senker hastigheten (og overholder 3 sekunders regelen) så vil det gjøre merkbare utslag på kjøretiden. Kjøretid er i denne sammenhengen en egoistisk faktor sammenlignet med veikapasitet. Korker det seg til med køer så kommer alle tregere frem selv om kapasiteten i antall biler per time er relativt uendret. Hastighet er et toegget sverd. På den ene siden er mye av poenget med bil å komme seg raskt fra A til B. Jo tregere det går jo mindre poeng er det å ha bil. Ved en viss hastighetsterskel kan man like gjerne gå eller sykle. På den andre siden øker det risiko for ulykker og ulykkesomfang når de først skjer. Mange tror at utbedringer av veier som gir f.eks 80 km/t i stedet for 60 km/t gir noe særlig mer veikapasitet f.eks i rushtrafikken. Eller at reduksjoner fra 80 til 70 skaper køer fordi veiene tar mye dårligere unna. Det gjør det altså ikke.

 

Kødannelse og rushkorker motvirkes av flere veibaner (eller futuristiske selvstyrte biler med kortere eller null sikkerhetsavstand). Rushkorker og køer reduseres også av smartere veiplanlegging med færre påkjøringer, kryss, rundkjøringer og annet som får trafikken til å stoppe støtvis.

Lenke til kommentar

Mange tror at utbedringer av veier som gir f.eks 80 km/t i stedet for 60 km/t gir noe særlig mer veikapasitet f.eks i rushtrafikken.

Ofte vil det å utbedre veien til høyere fartsgrense gi bedre trafikkflyt, fordi veien da gjerne blir rettere, blir bredere, får bedre sikt, bedre utforming i kryssene, bedre skille mellom gående og kjørende osv, altså færre faktorer som sinker bilene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Saktegående trafikk når det er mange biler/kø, har jeg ingenting å klage over, men når det ligger en bil i 60-70 i 80 sone, men en laaaaaaaang kø bak seg, da blir det noe annet.

Enig. Jeg er forøvrig enig med Tor Erik også. Mange sjanselausingar langs veien.

 

Min personlige mening er at det ville vært langt færre front-mot-front-kollisjoner og langt færre dødsfall dersom man fikk luket ut dem som kjører i 60 i 80-sonen. De skaper kun problemer. Og hva pokker er greia med folk som kjører i ish 80 på firefelts E18? Jeg benytter stadig anledningen til å fyke forbi i venstrefil, men når man blir passert av et vogntog er det på tide å våkne fra transen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg testet turboen på min bil for å skrive det på et annet forum angående hvordan min turbo funker. Kjørte samme strekke fire til fem ganger fram og tilbake. Sikkert noen som lurte på hvorfor ^^. Da jeg kjører så ser jeg det er noe som spreller i venstre felt. Jeg lå i høyre i motgående kjørefelt. Jeg tar en U-sving og setter på varselblink. Gjett hva det var?

 

En katte, som lå der og ba vel om å bli drept. Sjåføren hadde bare stukket ifra katten. Stakkars katte, jeg måtte ta liv av den med en gjekk. De som kjørte forbi stoppet aldri å spurte om "hjelp". Jeg var i samtale med 112. Ja, jeg veit det er feil nummer. Men tusen takk til den politimannen som hjalp meg igjennom dette. Jeg ble sjokkert og tenkte på min bilulykke med et rådyr, som jeg måtte holde på og passe på og sitte på før jegeren kom og skyt av han i nakken så hodet og kroppen delte seg ifra hverandre. Så for meg var det nød. Så politiet skulle få noen til å hente den senere i dag, dette skjedde igår 04.08.

 

Det verste var at det stoppet opp en bil og det kom en liten unge og en far ut, og lurte på det var dem sin katte. Heldigvis så var det ikke det og han var små irritert over at personen som kjørte over den bare hadde stukket ifra det.

 

For meg er loven uansett, stopp vist det er dyr i veien som lider. Det er jeg pliktig til og stakkars katte som lå der og vridde seg og ja. Så vist ikke katten har blitt hentet imorgen eller på mandagen skal jeg personlig ta den og dra den til et dyreklinikk vist den har chip i øre er det kanskje noen som kan få tak i eieren.

 

Noe av det verste jeg har gjort, å slå en jekk i hodet på en katte mens den så på meg.. Igjen takk for politiet som fikk meg igjennom det!

 

Pluss det var en rød Ferrari som stoppet å spurte om jeg trengte hjelp etter jeg hadde slått katten. Var helt skremt at en "rik" fyr kunne stoppe å spørre om hjelp. Aldri sett noen av de stoppe vist det skjer noe.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Eller at reduksjoner fra 80 til 70 skaper køer fordi veiene tar mye dårligere unna. Det gjør det altså ikke.

Hvis du sikter til det de gjør nå, så er jeg enig.

 

Men hvis usagnet står om det forelåtte forslaget om å å fjerne partallsgrenser, altså 60, 80 og 100, for å bruke 30-50-70-90-(110), så er jeg ikke enig.

 

En vei på 8 mil her i Lofoten blir ikke å få 90, den får 70, halve strekka er fra 1995-2006 (Lofast). Du taper vel en 10 minutter bare på det? Og kommer du fra enda lengre ut i Lofoten, og skal til enden av Lofast, så snakker vi 13 mil fra neste tettsted, Leknes, som får 70 og 50.

 

Er det ikke trafikkproblemer nå så blir det det da.

Lenke til kommentar

Ang. forbikjøring:

 

Jeg ble stoppet av Politiet i Mai, med beskjed om at jeg hadde foretatt en forbikjøring. Jaha? Han hadde tatt skiltet og bilmerke/modell (antakelig noen som vet hvem jeg er, det var en ungdom), og kjørt til han så Politiet, sagt dette til dem, og tilogmed vurdert anmeldelse?

 

Unnskyld? Det var en fullt forsvarlig forbikjøring, jeg la meg ut, kjørte forbi, la meg inn, og da kom det en bil imot, fem sekunder etter jeg la med inn foran ham. Nevnte jeg at jeg bruker regelen at jeg skal se den forbikjørte i speilet før jeg legger meg inn?

 

Nevnte jeg at jeg ikke kjører forbi folk som kjører i fartsgrensa?

 

Så, til poenget. Hvorfor i FAEN skulle han anmelde meg, for en fullt forsvarlig forbikjøring? Og attpåtil noen som kjenner meg.

Endret av Jimbolaia Jones
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så, til poenget. Hvorfor i FAEN skulle han anmelde meg, for en fullt forsvarlig forbikjøring? Og attpåtil noen som kjenner meg.

Han var sikkert sur fordi han ble forbikjørt.

 

Men, noe som er mer interessant er å få høre hva politiet gjorde videre. Hva skjedde med saken?

Lenke til kommentar

Jeg har en venn som ble anmeldt for kappkjøring (kappkjøring eller kjøring over fartsgrensen fant btw. ikke sted) etter at han kjørte i en bil som brøt vikeplikten. Det hele bunnet ut i henleggelse etter avhør av de involverte, og den anmeldte fikk tilbud om å anmelde en falsk anmeldelse tilbake av politiet. Dette var en sånn typisk sak der "fornærmede" hadde fått et stort sår i stoltheten sin, og fant ut i det påfølgende raseriet at det ikke skulle hete at det var hennes skyld. Jeg kjenner forresten alle som var involvert, og hun som ble påkjørt var hell-bent på at det ikke var hennes skyld, selv om det henger en trekant på åstedet som sier noe annet.

 

Jeg kan tenke meg til at enkelte tar seg selv så høytidelig at de går til slike steg, men det hører vel med til sjeldenhetene at noen gjør det etter en forsvarlig forbikjøring.

 

Selv har jeg opplevd at folk har fløytet og blinket med lysene når jeg har kjørt forbi i tunneler hvor det har vært lovlig. Men igjen, det er ikke min skyld at dere er såpass uoppmerksom at dere ikke har fått med dere at det faktisk er lovlig, med mindre annet er oppgitt. Dog kan jeg tenke meg til at det er surt for dere når jeg kjører forbi hele køen som ligger bak den ene turisten som kjører i 50-60 når dere selv tror at det ikke er lov. Like morsomt hver gang, bare dumt at jeg ikke får sett rage-face til dem jeg kjører forbi i akten.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...