Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er man i byen så ser jeg ingen grunn til at en syklist skal holde 3o km/t hele tiden.

Her hadde fortauet fungert utmerket når det er lit folk på det

 

1. Syklister skal holde seg på veien (Det er ingenting som heter bilvei) fordi det er der loven sier de skal være, og det er der det blir minst konflikter.

 

2. Hvis du tror det er funksjonelt å sykle i fortau kan du ikke ha syklet mye. I tilegg til at fortauene rent fysisk ikke er lagd for hjul (Fortauskanter), så er de avbrudt av veier hele tiden.

 

3. Hvorfor skal vi IKKE sykle på veien i byen.

i samme slengen bør man lage stopp ell laste plasser for biler slik at man unngår at de sperrer sykkelveiene når det skal leveres varer

Sykkelveier kan fungere når bilenes alternativ er motorvei. For alle andre tilfeller vil ikke fysisk adskilte sykkelveier være noe annet enn et hjelpemiddel for barn som ikke er i stand til å kjøre i trafikk. Hvis man vil legge til rette for sykler så er det brede og ryddete sykkelfelt fom gjelder. Fysisk adskilte veier vil alltid ha problemer med at de må krysse andre veier eller ledes ad omveier. Med sykkelfelt er syklisten i stand til å bytte felt og foreta de samme manøvrene alle andre traffikanter kan.

 

Det du sier nå er nettopp for at syklisten skal sykle 30 kmt/ så må de bruke veien

( som er mottorein for syklisten)

 

en bilist har ikke den muligheten og det virker ikke direkte rettferdig.

 

en syklist har større sjanse for stor skade mot bil en en forgjenger mot en syklist.

jeg vil påstå at en syklist mot en bil og en forgjenger mot en bil gir tilnærmet samme skadeomfang ( om ikke være for syklisten)

Her er det (nesten) bare tatt hensyn til forgjengerne , og i svært liten grad hensyn til syklisten når han blir tvunget ut i biltrafikken.

Lenke til kommentar

Det du sier nå er nettopp for at syklisten skal sykle 30 kmt/ så må de bruke veien

( som er mottorein for syklisten)

 

Det ekvivalente til motorvei for syklister er sykkelvei. (Begge deler er forbeholdt sine respektive trafikantgrupper). Alminnelige veier er åpne for alle.

 

en syklist har større sjanse for stor skade mot bil en en forgjenger mot en syklist.

jeg vil påstå at en syklist mot en bil og en forgjenger mot en bil gir tilnærmet samme skadeomfang ( om ikke være for syklisten)

Her er det (nesten) bare tatt hensyn til forgjengerne , og i svært liten grad hensyn til syklisten når han blir tvunget ut i biltrafikken.

Godt som alle uhell i bytrafikken skjer i kryss. Syklistene må like fult ut i veien i kryssene selv om de kjører på fortau, forskjellen er at de da kommer fra en uventet retning og har vikeplikt for alle. Derfor blir det tryggere når syklene følger veien slik de skal.

 

Og ærlig talt så er dette en ikke-diskusjon. Loven sier klart at sykkelens plass er i veien.

Lenke til kommentar

Separat sykkelvei er klart overlegent, bilveien må krysse de samme veiene som sykkelveien. Alle land med stor sykkelkultur har helt separerte sykkel og bilveier.

Men da har de andre regler for vikeplikt og krav til oversiktlighet slik at kryss med sykkelvei blir like trygge som vanlige veikryss.

 

Norske regler reduserer sykkelveier til annenrangs vei, og det blir ikke stilt krav til oversikt. Kryss med vei leder ut i fortau, og ikke fullverdige kryss.

Lenke til kommentar

Det du sier nå er nettopp for at syklisten skal sykle 30 kmt/ så må de bruke veien

( som er mottorein for syklisten)

 

Det ekvivalente til motorvei for syklister er sykkelvei. (Begge deler er forbeholdt sine respektive trafikantgrupper). Alminnelige veier er åpne for alle.

 

en syklist har større sjanse for stor skade mot bil en en forgjenger mot en syklist.

jeg vil påstå at en syklist mot en bil og en forgjenger mot en bil gir tilnærmet samme skadeomfang ( om ikke være for syklisten)

Her er det (nesten) bare tatt hensyn til forgjengerne , og i svært liten grad hensyn til syklisten når han blir tvunget ut i biltrafikken.

Godt som alle uhell i bytrafikken skjer i kryss. Syklistene må like fult ut i veien i kryssene selv om de kjører på fortau, forskjellen er at de da kommer fra en uventet retning og har vikeplikt for alle. Derfor blir det tryggere når syklene følger veien slik de skal.

 

Og ærlig talt så er dette en ikke-diskusjon. Loven sier klart at sykkelens plass er i veien.

 

her er det ikke verre en å endre litt på reglene.

 

slik det er er i dag så er de en større risikosport for syklister samme med biler en forgjengere mot syklister.

En forgjenger er også normalt nye kjappere å komme seg unna en syklist en en syklist kan komme seg unna en bil.

 

her virker det som at det skal være lov for syklister å leke rally i gatene mens bilistene må gjøre det på bane.

ingen som ser problemet ?

Lenke til kommentar

her er det ikke verre en å endre litt på reglene.

Det er sannsynlig at det vil skje. Endringen vil bli at det blir forbudt å sykle på fortau, slik det er i de fleste land.

 

Se: http://www.sintef.no/Presserom/Forskningsaktuelt/Anbefaler-ikke-sykling-pa-fortau/

 

her virker det som at det skal være lov for syklister å leke rally i gatene mens bilistene må gjøre det på bane.

 

Tullkjøring er selvfølgelig ikke greit og heller ikke lov. Det er ikke noe stort problem heller etter hva jeg kan se. Uansett kan du ikke endre en oppførsel som i utgangspunktet ikke er lov med å endre lover.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dag var det en gammel dame som skulle over veien ved senteret her jeg bor. Hun brukte lang tid, neste som i parodier på eldre mennesker som man kan se i komedier. Jeg syntes synd på dama der hun gikk med gåstolen sin i et tempo som en ettåring matcher krabbende. Og hva skjer. Jo, en bil begynner å tute på henne. Ikke en gang, mange ganger. Han holdt på hornet. J*vla bilbølle. Heldigvis var det en som gikk bort og sa noen velmente gloser inn gjennom vinduet på bilen hans. Sånt irriterer.

Lenke til kommentar

Får ikke som fortjent før man samler inn vitner og sørger for at vedkommende sitter uten førerkort i noen måneder. Det finnes nok av andre idioter man kan tute på enn en stakkars person som gjør sitt beste for å ikke være i veien.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Kjørte nettopp ned på butikken for å kjøpe noen jordbær til dessert, og kommer rundt svingen ned bakken som går opp mot nabolaget mitt.

Veien er ikke altfor bred, men det er mer enn god nok plass til to biler der samtidig. Dessverre er det en del buskvekst på høyre side av veien når man kjører oppover, så med mindre man vil ripe opp hele siden på bilen må man legge seg litt lengre ut. Hvis man hadde tegnet en strek absolutt midt i veien ville hjulet kanskje vært såvidt oppå, litt avhengig av hvor bred bil man har.

 

ick0QG.png

Dette bildet viser der hvor det er busker, og de har jo grodd litt siden Google var her for halvannet år siden eller så. Kommunen gidder ikke å rydde der, så det vokser bare mer og mer. Uansett.

 

Jeg kommer nedover, og fullfører akkurat svingen da jeg ser en kar på motorsykkel 100 meter eller så foran meg. Han kommer ganske sakte, jeg holder ikke mer enn 30 km/h og han går ikke akkurat fort heller. Han ligger dog midt i veien, men jeg antar jo selvfølgelig at han kommer til å flytte seg litt innover, iom. at han ikke er bred i det hele tatt og han har minst 2 meter på innsiden, om ikke mer. Vi kommer nærmere og nærmere, og han gjør ingen tegn til å svinge unna. Jeg legger meg litt nærmere autovernet, og tenker at nå må han jo snart svinge. Det gjør han ikke, og jeg er nødt til å hive meg enda nærmere autovernet for å unngå kollisjon. Jeg var vel kanskje 20 centimeter fra autovernet på det nærmeste, mens han lå midt i veien.

Ble jo litt forfjamset, så rakk ikke å gjøre annet enn å løfte opp venstrehånden med et forbauset håndsignal og se dumt på han. Skulle ha tutet skikkelig på han, men det var ikke min første refleks.

 

Vurderte også å kjøre etter for å spørre hva han holdt på med, men det hadde tatt lang tid å snu på nærmeste passende sted, og da hadde han forvillet seg langt bort. Han så også litt skummel ut, sikkert HA-medlem.

Fortsatt en drittsekk da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

På tide med egen tråd?

Den quotingen din elgen, fører til unødvendig slitasje på våres scrollehjul.

----------------

 

Skulle ut på en forkjørsvei i dag, da en tulling tydeligvis prøvde å være snill ved å stoppe for meg. Jeg valgte å ikke kjøre fordi jeg var usikker på om han faktisk skulle slippe meg ut, og fordi det var en stor luke bak ham. Da jeg ikke kjørte, veivet han med armene og tutet med hjulspinn ut av krysset.

Hadde han bare sett i speilet, hadde han sett at det var en stor luke bak, og derfor unødvendig å stoppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om dykk vil diskutere ordbøker og skrivefeil kan det tas i ein eksisterande tråd om emnet eller opprette ein ny.

 

12 innlegg forsvant. Om det er ynskjeleg kan eg dra dei tilbake i ein ny tråd i riktig kategori. Ta kontakt på PM.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Med mindre annet er spesifikt anvist så er det skal. Stod i hvert fall i læreboken når jeg tok lappen.

 

Vist rett fram er ikke rett fram i rundkjøringe og mer til venstre skal du ligge i venstre felt =). Står på vegvesenet sine egne sider. Er en vis grad faktisk.

 

 

 

Men til en sikkerlig idiot.:

 

Jeg kjørte E6 som kobler til Ring 3 i Oslo. Mot Oslo ifra Ski (Vinterbro Senteret). Kjører inn i tunnelen og ligger i venstre. Har en lastebil foran meg, en taxi foran meg også er det meg som skal forbi en fyr. Idet vi skal forbi kommer det en dust bak meg. Blinker fire til fem ganger på oss. Lastebilen legger seg inn, taxien kjører forbi og jeg kjører forbi taxien å legger meg inn. Uten problem. Han fiser vel i 120+ videre til han kommer til neste bil i venstre felt. Han ligger helt oppi ræva på han. Jeg legger meg i venstre fil igjen ettersom jeg skal kjøre forbi de i høyre med campingvogner osv. Så han blir jo tatt igjen av meg. Etterhvert så kjører han i høyre felt og bremser ned. Jeg kjører så sagt forbi han da men da legger han seg bak meg og helt oppi ræva. Dette var en stor bil en av de største ifra Mercedes. Han ligger oppi ræva helt inn til Oslo. Ettersom vi har nærmet oss den automat bommen og da ligger det masse biler i høyre som jeg skal forbi. Jeg fulgte bare "køen" i venstre felt. Så når vi kan svinge av til Trondheim og Gardermoen er det tre felt. Da jeg skal legge meg over til høyre felt. Jeg begynner å legge meg over i høyre felt, men heldigvis så jeg i speilene ekstra gang og de kunne vel reddet meg ifra en kollisjon! Han begynte å kjøre forbi meg på høyre siden og startet å tutet. Han hiver seg inn i venstre igjen og jeg har kommet meg over i høyre felt. Han treffer på en ny grønn bil under den broa og starter å blinke på han/hun og tute. Plutselig fiser han vel i 120+. Jeg ringte Politiet når han kjørte forbi på min høyre side og så hvordan han var fremover. Endte med at jeg var i telefonen lenge med Politiet. Jeg så han bare forsvant i helvete stor fart. Plutselig hiver han seg i 60 sone der man arbeider i Oslo på Ring 3. Jeg legger meg bak han ettersom gidder ikke å kjøre forbi han engang til vist han skal forsette med å legge seg oppi ræva mi. Så da får jeg reg nr og hva slags merke det var på bilen. Så plutselig legger han seg i venstre felt og kjører som en idiot videre. Han bare forsvinner ifra meg og jeg ligger i 100KM. Kommer til fotoboksene som det er 80 på. Ser han ikke der, kommer inn i tunnelen ser han ikke der og da ligger jeg i 100KM. Politiet tok han på den 24/7 MC og Essoen. Han hadde rukket å kjørt rundt i rundkjøringen og parkert bilen opp den veien til rikshospitalet. Jeg kunne ikke hive inn bilen inn på avkjøringen ettersom det lå bil på høyre og sa til Politiet at jeg måtte snu. Endte med at han var vel en fyr i 40-50 årene med to ungdommer av jenter i baksetet.

 

Politiet har laget en sak ut av det og takket for hjelpen og spurte om jeg kunne være med i retten. Endte med at jeg måtte anmelde fyren hos en Politi stasjonen. Men skal jeg gidde å gjøre det? Han kunne jo ha drept noen på den kjøringen der. Heldigvis var det ikke noen mopeder der osv. Hva hadde dere gjort? Anmeldt fyren og tatt saken videre med Politiet som nevnte det pluss jeg har vitne i bilen min som satt på.

 

Hva hadde dere gjort?

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Irriterende med biler som kommer altfor fort på veistrekk der man må glidelåskjøre. Idet jeg skal legge meg over, kommer en maxitaxi i hundre og helvete (Veien er 60-sonet) . Jeg ser ham i tide og holder meg til siden sånn at han kan rase forbi meg, kun for å ligge rett foran meg. Han sparte sikkert flere timer på det opptrinnet... Vurderte alvorlig og drite i farten hans og bare legge meg ut, slik at han måtte bråbremse, men det hadde vært litt surt dersom han hadde passasjerer i bilen og hadde brast inn i meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...