Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Med mindre det er to felter ut rett frem, eller det er andre unike omstendigheter i rundkjøringen så skal man ligge til høyre:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1306838&view=findpost&p=17029346

Dersom ingen skilt eller merking sier noe fornuftig går man over til å følge trafikkregler. Trafikkreglene er veldig klare:

1. Du skal holde høyre felt dersom ikke annet tilsier at du må eller kan holde venstre felt.

2. Du skal holde venstre felt dersom du skal svinge til venstre (i rundkjøringen).

3. Du kan holde venstre felt dersom videre kjøring tilsier at venstre felt er å foretrekke.

4. Du har lov til å benytte venstre felt ved forbikjøring.

 

Ja, det er en rekke tilfeller der man kan holde venstre felt, "dersom annet tilsier det", "dersom videre kjøring tilser at venstre felt er å foretrekke", "ved forbikjøring". Det er omtrent som å si at man skal ligge i høyre felt på en tofeltsvei. Man kan eller bør ligge i høyre felt, å si at man skal ligge i høyre felt er alt for generelt, da det er en rekke omstendigheter som gjør det fornuftig å ligge i venstre.

 

AtW

Man skal ligge i høyre på en tofeltsvei med mindre det er spesielle omstendigheter. Dette er dog en vanlig misforståelse blandt nordmenn, de fleste tror at det er fritt valg og legger seg i den filen som passer seg. En av grunnene til at det å ferdes på norske motorveier er middels tortur.

 

Forbikjøring er en spesiell omstendighet, andre omstendigheter er skiltet for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre det er to felter ut rett frem, eller det er andre unike omstendigheter i rundkjøringen så skal man ligge til høyre:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1306838&view=findpost&p=17029346

Dersom ingen skilt eller merking sier noe fornuftig går man over til å følge trafikkregler. Trafikkreglene er veldig klare:

1. Du skal holde høyre felt dersom ikke annet tilsier at du må eller kan holde venstre felt.

2. Du skal holde venstre felt dersom du skal svinge til venstre (i rundkjøringen).

3. Du kan holde venstre felt dersom videre kjøring tilsier at venstre felt er å foretrekke.

4. Du har lov til å benytte venstre felt ved forbikjøring.

 

Ja, det er en rekke tilfeller der man kan holde venstre felt, "dersom annet tilsier det", "dersom videre kjøring tilser at venstre felt er å foretrekke", "ved forbikjøring". Det er omtrent som å si at man skal ligge i høyre felt på en tofeltsvei. Man kan eller bør ligge i høyre felt, å si at man skal ligge i høyre felt er alt for generelt, da det er en rekke omstendigheter som gjør det fornuftig å ligge i venstre.

 

AtW

Man skal ligge i høyre på en tofeltsvei med mindre det er spesielle omstendigheter. Dette er dog en vanlig misforståelse blandt nordmenn, de fleste tror at det er fritt valg og legger seg i den filen som passer seg. En av grunnene til at det å ferdes på norske motorveier er middels tortur.

 

Forbikjøring er en spesiell omstendighet, andre omstendigheter er skiltet for.

 

"Spesielle omstendigheter" som forekommer hele tiden. Det er ikke akkurat som det er noen sjelden hendelse at venstre felt er et godt valg. Hverken i rundkjøringer eller på andre tofeltsveier.

 

AtW

Lenke til kommentar

"Spesielle omstendigheter" som forekommer hele tiden. Det er ikke akkurat som det er noen sjelden hendelse at venstre felt er et godt valg. Hverken i rundkjøringer eller på andre tofeltsveier.

 

AtW

Utover forbikjøringer, og evt venstresvinger på de få tofeltsveier i norge som har det, hvilke andre uskiltede omstendigheter er det for å ligge til venstre?

 

I en rundkjøring, hvilke uskiltede omstendigheter er det som tilsier at man bør ligge i venstre felt om man skal rett frem?

 

Skal man rett frem og ligger i et felt som ikke naturlig ender rett frem skaper man en farlig situasjon.

 

Utover dette må jeg spørre om hvor mange tofelts rundkjøringer som ikke har piler som skilter hvor man skal ligge. Lenge siden jeg har kjørt på norsk vei nå, men her er i hvert fall samtlige tofelts rundkjøringer tydelig markert med piler i bakken før man kjører inn.

Lenke til kommentar

"Spesielle omstendigheter" som forekommer hele tiden. Det er ikke akkurat som det er noen sjelden hendelse at venstre felt er et godt valg. Hverken i rundkjøringer eller på andre tofeltsveier.

 

AtW

Utover forbikjøringer, og evt venstresvinger på de få tofeltsveier i norge som har det, hvilke andre uskiltede omstendigheter er det for å ligge til venstre?

 

I en rundkjøring, hvilke uskiltede omstendigheter er det som tilsier at man bør ligge i venstre felt om man skal rett frem?

 

Skal man rett frem og ligger i et felt som ikke naturlig ender rett frem skaper man en farlig situasjon.

 

Utover dette må jeg spørre om hvor mange tofelts rundkjøringer som ikke har piler som skilter hvor man skal ligge. Lenge siden jeg har kjørt på norsk vei nå, men her er i hvert fall samtlige tofelts rundkjøringer tydelig markert med piler i bakken før man kjører inn.

 

Kø i høyre felt, senere plassering i venstre felt stikker seg fram som vanlige alternativer. Ditto med rundkjøringer. Er ikke denne saken rimlig klar, det er allerede nevnt mange eksempler på hvorfor man kan ligge i venstre, bare ett eksempel er nok til å vise at påstanden om at man SKAL ligge i høyre er feil, uansett hvor mye du argumenterer for at det er få situasjoner, så er påstanden feil.

 

Man skaper ingen farlig situasjon om folk oppfører seg noenlunde fornuftig i trafikken, og du selv oppfører deg fornuftig. Hvordan konkret mener du man skaper en farlig situasjon?

 

Svært mange her i trondheim ihvertfall, nesten alle. Sjekk på finn sine gatebilder. Det er mange rundkjøringer å ta av. (noen er dog spesifikt skiltet)

 

AtW

Lenke til kommentar

De forbanna syklistene. Skal kjøre ned alle og en. Hvem tror de at de er?

 

Kjørte på veien idag i en slakk oppåverbakke, og en syklist som kjører midt i kjørefeltet. Tuter på han og da kjører han enda mer ut i veien slik at en ikke skal få kjøre forbi.

 

Jævla syklist.

 

Bra jeg viste han fingeren. :thumbup:

Endret av Lami
Lenke til kommentar

De forbanna syklistene. Skal kjøre ned alle og en. Hvem tror de at de er?

 

Kjørte på veien idag i en slakk oppåverbakke, og en syklist som kjører midt i kjørefeltet. Tuter på han og da kjører han enda mer ut i veien slik at en ikke skal få kjøre forbi.

 

Bra jeg viste han fingeren. :thumbup:

 

Du oppførte deg som en tosk i trafikken, og du klager på syklisten? De tror vel de er likeverdige trafikkanter som andre da, sånn som de faktisk er?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kø i høyre felt, senere plassering i venstre felt stikker seg fram som vanlige alternativer. Ditto med rundkjøringer. Er ikke denne saken rimlig klar, det er allerede nevnt mange eksempler på hvorfor man kan ligge i venstre, bare ett eksempel er nok til å vise at påstanden om at man SKAL ligge i høyre er feil, uansett hvor mye du argumenterer for at det er få situasjoner, så er påstanden feil.

Så om det er kø i høyre felt, som er på vei fremover i rundkjøringen med en utfart, så legger du deg i venstre felt for å komme fortere frem?

 

Det var vel nettopp det som ble påpekt som trafikkfarlig.

Lenke til kommentar

Kø i høyre felt, senere plassering i venstre felt stikker seg fram som vanlige alternativer. Ditto med rundkjøringer. Er ikke denne saken rimlig klar, det er allerede nevnt mange eksempler på hvorfor man kan ligge i venstre, bare ett eksempel er nok til å vise at påstanden om at man SKAL ligge i høyre er feil, uansett hvor mye du argumenterer for at det er få situasjoner, så er påstanden feil.

Så om det er kø i høyre felt, som er på vei fremover i rundkjøringen med en utfart, så legger du deg i venstre felt for å komme fortere frem?

 

Det var vel nettopp det som ble påpekt som trafikkfarlig.

 

Det kan være, jeg kjører motorsykkel og pleier å kjøre forbi kø også når det er ett felt. Men poenget er like fullt uansett om du velger å fokusere på detaljer som har lite med det å gjøre, at det ikke er sånn at man SKAL ligge i høyre felt.

 

Det er ikke trafikkfarlig om man ikke er en idiot, selvsagt kan man ta en trafikkfarlig feltskift, men det er ikke trafikkfarlig å ligge i et annet felt i seg selv. Problemet oppstår kun om man feltskifter som et kjøtthue, og det er bare å la være.

 

AtW

Lenke til kommentar

De forbanna syklistene. Skal kjøre ned alle og en. Hvem tror de at de er?

 

Kjørte på veien idag i en slakk oppåverbakke, og en syklist som kjører midt i kjørefeltet. Tuter på han og da kjører han enda mer ut i veien slik at en ikke skal få kjøre forbi.

 

Jævla syklist.

 

Bra jeg viste han fingeren. :thumbup:

 

Der må jeg si du imponerte meg!

Hva hadde du gjort om syklisten stoppa midt forran deg for å spørre hvorfor du ga han fingeren?

Da hadde du vel låst dørene og ringt mamma for hjelp eller?

 

Hva med å kreve en mental alderstest sammen med søknaden for å få førerkortet?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvordan føler du at et forsvarlig feltskifte skal foregå i en rundkjøring uten å være til unødvendig hindring for andre trafikanter - inn i en kø - midt i en rundkjøring?

Anta her at du ligger i en bil, og ikke på et transportmiddel som ingen andre i diskusjonen snakker om.

Lenke til kommentar

Hvordan føler du at et forsvarlig feltskifte skal foregå i en rundkjøring uten å være til unødvendig hindring for andre trafikanter - inn i en kø - midt i en rundkjøring?

Anta her at du ligger i en bil, og ikke på et transportmiddel som ingen andre i diskusjonen snakker om.

 

Hvorfor lager du stadig snevrere situasjoner her? Men om man klarer å havne opp i en slik situasjon takket være dårlig planlegging, så setter man på blinklyset, og venter til noen gir deg en luke. Ellers er tohjulinger trafikanter som alle andre, og operer i trafikken som andre, og følger (stort sett) de samme trafikkreglene

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Fordi dette er stort sett hovedgrunnen til at folk legger seg i venstrefil i en tofelts rundkjøring - fordi de vil kjøre forbi køen. Og det skjer alt for ofte at de da innser midt i rundkjøringen at de faktisk må inn i køen igjen, bare at de nå står midt i et kryss.

 

Hvis det ikke er en anseelig trafikkmengde i høyrefelt er det ingen grunn til å ligge i venstrefelt, akkuratt slik som på motorveien.

Men du fremstår jo her som en erketypisk nordmann som mener at feltene er til for å brukes, og ikke i det hele tatt ser problemet med at andre kanskje har mer bruk for feltet, eller at feltene snevrer sammen 100m lenger frem.

Lenke til kommentar

Fordi dette er stort sett hovedgrunnen til at folk legger seg i venstrefil i en tofelts rundkjøring - fordi de vil kjøre forbi køen. Og det skjer alt for ofte at de da innser midt i rundkjøringen at de faktisk må inn i køen igjen, bare at de nå står midt i et kryss.

 

Hvis det ikke er en anseelig trafikkmengde i høyrefelt er det ingen grunn til å ligge i venstrefelt, akkuratt slik som på motorveien.

Men du fremstår jo her som en erketypisk nordmann som mener at feltene er til for å brukes, og ikke i det hele tatt ser problemet med at andre kanskje har mer bruk for feltet, eller at feltene snevrer sammen 100m lenger frem.

 

Jo, det er grunner til å bruke venstrefeltet også da. Videre så kan det fint være kø i høyre felt, uten at det er kø ut av feltet rett fram. Jeg ser ikke helt hvordan mine uttalelser om feltbruk forsvarer din klassifisering som en "erketypisk nordmann". Personlig synes jeg det virker som du oppkonstruerer stadig mere tynne situasjoner for å slippe å forholde deg til at du rett og slett tok feil i din uttalelse om at man SKAL ligge i høyre felt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg forholder meg til de situasjonene som faktisk forekommer fordi folk ikke ligger i høyrefeltet, jeg har aldri sett en grunn til å ligge i venstrefeltet om man skal rett frem, og det bare er et felt fremover. Jeg har heller aldri sett noen som forsvarlig har kjørt gjennom venstrefeltet og kommet ut rett frem på en slik vei, jeg har derimot sett en hel haug idioter som gjør slik.

 

Loven sier tross alt at man skal holde høyre felt med mindre annet er nødvendig. Akkurat som på motorveien. Du ligger ikke i venstrefelt rett før du skal av motorveien på høyre side heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg forholder meg til de situasjonene som faktisk forekommer fordi folk ikke ligger i høyrefeltet, jeg har aldri sett en grunn til å ligge i venstrefeltet om man skal rett frem, og det bare er et felt fremover. Jeg har heller aldri sett noen som forsvarlig har kjørt gjennom venstrefeltet og kommet ut rett frem på en slik vei, jeg har derimot sett en hel haug idioter som gjør slik.

 

Loven sier tross alt at man skal holde høyre felt med mindre annet er nødvendig. Akkurat som på motorveien. Du ligger ikke i venstrefelt rett før du skal av motorveien på høyre side heller.

 

Starten av diskusjonen var at man skal ligge i høyre felt i rundkjøringer. Ingen sa noe om kun ett felt lengre fram. At du aldri har sett noen kjøre forsvarlig i venstre felt når de skal rett fram har jeg ærlig talt vanskelig for å tro om du ikke har svært liten erfaring med rundkjøringer. Vel er det mange folk som er evneveike i rundkjøringer, men ikke 100% av trafikkkantene.

 

Ja, og den lister opp en mengde grunner til at det kan være nødvendig. Mao er det feil at man skal ligge i høyre felt, så enkelt er det.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Du oppførte deg som en tosk i trafikken, og du klager på syklisten? De tror vel de er likeverdige trafikkanter som andre da, sånn som de faktisk er?

 

AtW

 

Hvorfor oppførte jeg meg som en tosk?

 

 

Der må jeg si du imponerte meg!

Hva hadde du gjort om syklisten stoppa midt forran deg for å spørre hvorfor du ga han fingeren?

Da hadde du vel låst dørene og ringt mamma for hjelp eller?

 

Hva med å kreve en mental alderstest sammen med søknaden for å få førerkortet?

 

Jeg viste fingeren etter det ble kjørt forbi. Så da kan han såvidt jeg vet ikke spørre meg hvorfor jeg ga han fingeren. :)

Men nei, hvorfor skulle jeg låst dørene og ringt mamma for hjelp? Hadde nok bare kjørt ned syklisten eller kjørt rundt han.

 

Men hvilken grunn har syklisten til å kjøre mer ut i veien etter det ble tutet? Det er hindring for andre kjøretøy. Og synd for syklisten hvis han ikke tålte å bli tutet på. Men siden dere sier at syklister har like mye rett til å kjøre i veien som biler, så er tuting helt vanlig for biler, dermed helt vanlig for syklister.

Og hvis det er noen bak deg som vil forbi, er det vanlig trafikk-skikk å kjøre/sykle til siden.

 

Tipper du er en av de syklistene som sykler midt i veien. Er du ikke redd for at biler skal kjøre deg ned? En dag blir du nedkjørt, tro meg.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

 

 

Du oppførte deg som en tosk i trafikken, og du klager på syklisten? De tror vel de er likeverdige trafikkanter som andre da, sånn som de faktisk er?

 

AtW

 

Hvorfor oppførte jeg meg som en tosk?

 

 

Fordi du umiddelbart tuter på folk som har er i kjørefeltet ditt, det er frekt, og ikke det en tute skal brukes til. Vent til det er klar bane, skift felt og kjør forbi.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hehe, frekt?. Jeg ga syklisten litt tid, jeg synes dette er nok da han selv må vite at det kan komme biler bak. Hvilken rett ga han til å kjøre mer ut i veien for å hindre at bilene bak skal kjøre forbi?

 

Vente til klar bane? Hvor lenge skal jeg vente til det ble klar bane? Flere kilometer eller? Da må du tro om igjen.

 

Det er heller syklisten som oppførte seg som en tosk.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Hehe, frekt?. Jeg ga syklisten litt tid, jeg synes dette er nok da han selv må vite at det kan komme biler bak. Hvilken rett ga han til å kjøre mer ut i veien for å hindre at bilene bak skal kjøre forbi?

 

Vente til klar bane? Hvor lenge skal jeg vente til det ble klar bane? Flere kilometer eller? Da må du tro om igjen.

 

Det er heller syklisten som oppførte seg som en tosk.

Det er to grunner til at syklister sykler midt i kjørefeltet:

 

1. Det gir en klar beskjed om at biler må bruke motgående kjørefelt ved forbikjøring og ikke prøve å "snike" seg forbi i samme kjørefelt. Gjør du det sistnevnte bryter du faktisk loven (minsteavstand ved forbikjøring 1,5 meter). Sett fra ditt perspektiv er det med andre ord likegyldig om syklisten ligger 15 eller 150 cm fra veikanten, du må uansett vente til det er klart i motgående kjørefelt før du kan forbikjøre.

 

2. Skulle en bilist likevel prøve seg på en farlig tett-på-forbikjøring kan det føre til at syklisten presses ut til siden. Hvis syklisten allerede er i veikanten da, fører det rett ut i veigrøfta for syklisten. Men om syklisten er midt i kjørebanen har syklisten en solid "margin" å gå på uten å havne i grøfta, noe som gjør situasjonen langt tryggere og mer forutsigbar for syklisten.

 

Syklisten er pålagt å slippe fram biler hvis det blir kø bak denne og ingen fornuftige forbikjøringsmuligheter dukker opp. Bilisten er pålagt å forbikjøre på tryggest mulig måte (i praksis tilsier det 1,5 meters avstand til syklisten). Hvis syklisten ikke slipper frem selv om det var nødvendig så er syklisten en idiot og bryter loven, men det gir ikke deg en rett til å oppføre deg som en idiot og tute tilbake.

 

Tuting er kun lovlig for å advare fare (at du kjører bak en syklist er IKKE en faresituasjon, uansett hvordan du vrir og vender på det!), og hvis du tuter unødig blir det oppfattet som en aggressiv handling av mange og kan føre til enda mer farlige situasjoner.

Endret av A-Jay
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...