Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Det jeg la merke til i sverige var at området rundt veien var godt ryddet og jeg hadde god oversikt om det skulle være noen dyr som krysset. i norge er det nesten så jeg må kjøre rundt greiner som henger ut i veien og har nesten ingen oversikt om det skulle komme noe ut av skogen.

Har samme inntrykk selv. Veistandarden i Sverige er ikke suveren overalt, men generelt ligger det mye bedre planlegging bak utbyggingen av veistrekningene. Blir like sliten av å kjøre 400 km på norske veier som 800 km i Sverige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Care? Det var jo bare en engangshendelse, samt at jeg tror de fleste andre skjønte at de var på en tur sammen, akkurat som andre amcar, motorsyklister osv. gjør når de er ute på søndagstur. :)

 

 

Edit*

 

Hva er det som går av enkelte? Kjørte en tur til Aremark i dag og får først en gammel skrothaug av en bil et par meter bak bilen min. Jeg ligger like over fartsgrensa som er 80km/t (mer enn nok på de veiene) og den fortsetter å ligge nærme eller legge seg litt bak for så å gasse på og ligge rett bak meg igjen. Den kjørte forbi etterhvert, full gass og den gikk som en moped...

 

Like etter får jeg en eldre Toyota RAV4 som legger seg 1 meter!! bak bilen min i over 80km/t, hadde jeg slått på ryggesensorene så er jeg sikker på at de hadde gitt utslag.

Det var en mann i 50 årene som kjørte med kona ved siden av.

Dette gadd jeg ikke og blinket meg inn til en rasteplass for å slippe idioten forbi. Jeg merket at mens jeg bremset ned (bremset ikke hardt i det hele tatt) så kom han nærmere og nærmere og til slutt gjetter jeg på at han var en halvmeter bak bilen min når vi hadde kommed ned i 50. Når vi var i 30 så hogger jeg et brøkdels av et sekund i bremsene bare for å vise at han var alt for nærme. Da renner tydeligvis begeret over for han og han legger seg på hornet lenge og stopper nesten opp i noen sekunder mens jeg kjører sakte inne på rasteplassen, før han gir full gass videre.

 

Hva går det av folk?

Endret av CFM
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man trenger ikke ta lange turen for å få dagens irritasjonsmoment(er)... Skulle en kjapp tur ned til sentrum for å handle en liten gave og kjøre rett hjem igjen (ca. 10 min kjøring t/r). Det gikk vel og bra det, men nå sitter jeg her å småirriterer meg over folk generelt.

 

Irritasjonsmoment #1:

Jeg må innom E6 på vei ned til sentrum og ved av/innkjørselen jeg tar, så ligger det en rasteplass som på sommerstid alltid er full av bobiler, helst sånne fra langtvekkistan (Og Tyskland) og nettopp en "sånn" klarte å irritere idag. Idet jeg setter på blinklysene retning høyre, så er jeg vel en 30 meter unna hovedveien. Jeg har sett at det ikke kommer trafikk fra venstre, og holder dermed en grei hastighet, siden jeg slipper å stoppe opp. Plutselig ser jeg det kommer en svææææær tysker kjørende rett ut i veien og jeg må stå på bremsene. Han kommer seg ut på veien og tasser i 50 km/t. Det er 70 på stedet. Det må selvfølgelig være nok trafikk i mot, så jeg kommer ikke forbi heller. Dårlig tid har jeg ikke, men jeg hater å ligge bak sånne når jeg kan holde høyere hastighet uten å være i nærheten av å kjøre over grensen...

 

Uansett, litt lengre ned i veien kommer vi til en rundkjøring med to felt. og fyren blinker til høyre. Jeg skal til venstre og legger med i den andre fila og begynner å kjøre forbi. Da ombestemmer han seg og vrenger bilen over i fila mi. Jeg står på både horn og bremser og han kjører tilbake i høyrefilen så jeg får kjørt forbi.

 

Tyskerfaen!

 

Irritasjonsmoment #2:

Samme rundkjøring på vei hjem. Ligger bak en minibuss til et sykkellag eller noe sånt. Vi kommer til rundkjøringen, som nå var rimelig trafikkert og han legger seg i venstre fil. Skal han til venstre tror du? Neida, jeg ligger side ved side med han, og plutselig skal han rett frem i rundkjøringen og ikke til venstre. Tør nesten å vedde at han var maks to millimeter unna å kjøre inni meg.

 

--

 

Hva er greia med at det nesten ikke finnes en eneste person som kan å kjøre rundkjøringer? Det er sinnsvakt irriterende!

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

jeg kommer kjørende (på jobben ) på en vei med 2 felt ( ett i hver retning )

det er 50 km fartsgrense der .

i det venstre felte ( motsatt retning ) er det en trailer med lang henger som svinger inn i sitt felt .

jeg passerer traileren .

Rett foran meng dukker det da opp en annen bil som kjører god del saktere en meg så jeg må bremse lit kraftig uten at det er direkte fare på ferde .

Det kan virke som å den bilen nettopp har svinge ut på veien fra samme retning som traileren

 

hvem var det som egentlig tok sjanser her ?

 

 

jeg forvente ikke at non skulle kjøre ut på veien uten å forsikre seg at det ikke kom biler fra høre ( som i dette tilfellet er meg )

Lenke til kommentar

Med mindre annet er spesifikt anvist så er det skal. Stod i hvert fall i læreboken når jeg tok lappen.

 

Det er ikke ulovlig å være i venstre felt når man skal rett fram. (det er dog ulovlig å feltskifte over i høyre felt uten å ivareta vikeplikten)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Med mindre det er to felter ut rett frem, eller det er andre unike omstendigheter i rundkjøringen så skal man ligge til høyre:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1306838&view=findpost&p=17029346

Dersom ingen skilt eller merking sier noe fornuftig går man over til å følge trafikkregler. Trafikkreglene er veldig klare:

1. Du skal holde høyre felt dersom ikke annet tilsier at du må eller kan holde venstre felt.

2. Du skal holde venstre felt dersom du skal svinge til venstre (i rundkjøringen).

3. Du kan holde venstre felt dersom videre kjøring tilsier at venstre felt er å foretrekke.

4. Du har lov til å benytte venstre felt ved forbikjøring.

Lenke til kommentar

Kjørte Lindesnes - Nordkapp med traktor

 

Dette får medieomtale som en morsom og idyllisk sak. Jeg kan ikke si meg mer uenig. Det har vært unødvendig, lang ferd som sikkert har plaget titusenvis av bilister og samtidig vært et miljøproblem. Traktorene har nok brukt en del drivstoff i løpet av turen.

 

Med tanke på påstander at det kan lønne seg å kjøre sakte for å spare drivstoff , så må slike ting være skrekkeksempler på det motsatte

 

nå er det ikke førstegang noen finner på noe slik heller.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Du kan benytte den filen som tjener deg best, men du har likevel vikeplikt når du må krysse høyre fil på vei ut av rundkjøringen. Dvs: Det er ikke noe problem i å ligge i venstre fil når man skal ut "rett frem" i en vanlig rundkjøring med fire "armer". Dette kan være nyttig om du for eksempel etter rundkjøringen kommer til en tofelts-vei (det gjør vi mange steder rundt Bergen), og du så skal til venstre. Men, som vanlig, så har du vikeplikt når du bytter felt, og det gjør du når du skal ut av rundkjøringen etter å ha lagt i den innerste filen.

Lenke til kommentar

Med mindre det er to felter ut rett frem, eller det er andre unike omstendigheter i rundkjøringen så skal man ligge til høyre:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1306838&view=findpost&p=17029346

Dersom ingen skilt eller merking sier noe fornuftig går man over til å følge trafikkregler. Trafikkreglene er veldig klare:

1. Du skal holde høyre felt dersom ikke annet tilsier at du må eller kan holde venstre felt.

2. Du skal holde venstre felt dersom du skal svinge til venstre (i rundkjøringen).

3. Du kan holde venstre felt dersom videre kjøring tilsier at venstre felt er å foretrekke.

4. Du har lov til å benytte venstre felt ved forbikjøring.

 

Ja, det er en rekke tilfeller der man kan holde venstre felt, "dersom annet tilsier det", "dersom videre kjøring tilser at venstre felt er å foretrekke", "ved forbikjøring". Det er omtrent som å si at man skal ligge i høyre felt på en tofeltsvei. Man kan eller bør ligge i høyre felt, å si at man skal ligge i høyre felt er alt for generelt, da det er en rekke omstendigheter som gjør det fornuftig å ligge i venstre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Skal du rett frem og legger deg i venstre fil, er du en trafikkfare. Enten må stoppe midt i rundkjøringen for å slippe de i høyre forbi, eller så kjører du rett igjennom høyre og kan skape farlige situasjoner for de som kjører der. Hold deg i høyre fil hvis du skal rett fram,

Lenke til kommentar

Skal du rett frem og legger deg i venstre fil, er du en trafikkfare. Enten må stoppe midt i rundkjøringen for å slippe de i høyre forbi, eller så kjører du rett igjennom høyre og kan skape farlige situasjoner for de som kjører der. Hold deg i høyre fil hvis du skal rett fram,

 

For noe tull, man er ingen "trafikkfare" om ikke alle de andre i rundkjøringen er helt evneveike i trafikken. Man har akkurat samme problematikken når man skal til venstre også, man kan risikere at det er noen i feltet til høyre for deg. En situasjon som enkelt løses.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...