Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Kom i natt hjem igjen etter ei ukes kjøretur i Sverige. Forventningene til kjøreopplevelsen var skyhøye. Man har da hørt så mye om hvor mye bedre veiene i Sverige er kontra veiene i Norge. Eg sitter igjen som et spørsmålstegn. Hvor var disse?

 

Ok. Vi var ikke så veldig langt inn i Sverige. Vi kjørte mye frem og tilbake mellom et feriested på vestkysten og Gøteborg. E6, som vi kjørte mest på, var fantastisk. Men det var den på Norskesiden også.

 

Sideveiene, privatveier og de kommunale veiene var like dårlige som Norske veier, om ikke enda værre til tider. Så eg undres, var vi langt nok inn i Sverige til å se disse fantastiske veiene, eller er det en allment godtatt fantasi?

 

Det eg dog merket meg som en STOR forskjell var trafikkkantene. I Sverige, på E6, kjørte folk hensynsfullt. Kom eg over på norskesiden var det kø relativt raskt, med samme mengde bilister. Hvorfor? Eg bemerket meg at i Sverige så legger man seg til venstre for å kjøre forbi, og deretter fullfører man forbikjøringen og legger seg inn til høyre igjen. Venstrefeltet hadde derfor konsekvent høyere hastighet enn høyrefeltet og var også oftere "ledig". I Norge derimot så kunne man finne lusekjørere i venstrefeltet som skulle kjøre forbi vogntog/campingbiler. I høyrefeltet gikk det da noen få km/t under grensen mens lusekjøreren presset seg til noen få km/t over grensen i venstrefeltet. Forbikjøringen kunne fort ta flere minutter, og i mens bygget det seg opp en kø i venstrefeltet. Dette såg eg gjentatte ganger både på vei til Svinesund og på vei hjem igjen. På den andre siden skjedde ikke dette, selv om det var akkurat like mange felt der som her.

 

E6 var nydelig å kjøre på, men eg synes selve veien var relativt lik i begge land. Bilistene på den derimot...

 

Og etter over 2k kilometer på veien så blir det jo et par gode historier ut av det. Den mest skremmende foregikk ikke langt hjemmefra, ironisk nok, på vei hjem. De fleste ulykker skjer vel i eller nær hjemmet?

 

Klokka var ca halv elleve og eg låg litt over fartsgrensa på gode og oversiktlige veier. Litt lenger frem kjører en bil ut på veien fremfor meg og legger seg midt i veibanen. Etter 10-15 sekund legger den seg på høyre side som den skal. Etter noen minutter legger eg merke til en trend med at den krysset midtstripa en del mer enn hva som er vanlig og den låg farlig langt ut i veien mtp motgående trafikk i en del svinger. Første gangen eg såg bilen såvidt unngikk en motgående bil begynte eg å lure på om vedkommende var vel bevart. Trenden fortsatte og andre gangen bilen såvidt unngikk ei møteulykke samt utforkjøring etter å ha hentet seg inn igjen så ringte eg Politiet. Eg gav de bilmodell(produsent og modell), farge, kjennemerke, nåværende possisjon(sted), retning samt antatt ankomsttid på vanlige kontrollpunkter(eg kjører veien ofte). Mens eg pratet med Politiet kjørte bilen inn i ei busslomme og eg kjørte forbi. De hadde en patrulje i området og skulle finne bilen. Eg ville bli kontaktet av patruljen for nærmere beskrivelse av hvor vi var, og så takket de for hjelpen og vi la på. I ca 10 minutt såg eg at bilen låg bak meg, men deretter mistet eg den fra bakspeilet. Etter en god halvtime stoppet eg i en busslomme for å få meg litt luft og skifte musikk. Etterhvert kom utrolig nok den samme bilen kjørende forbi. Eg kunne ikke dy meg og la meg på hjul etter. Trenden med å kjøre over midtstripen fortsatte i perioder, og etter 10-15 minutt ble eg lei og kjørte forbi. Etter 40-50 minutt kjørte eg inn på en bensinstasjon for å låne toalett og få meg noe å spise. Mens eg går ut til bilen igjen så triller tilfeldigvis den samme bilen inn. Idioten klarer å velte ei søppelbøtte mens den parkerer. Eg får med meg at bilen mangler et kjørelys, et godt signalement av sjåføren og kjører videre. Eg har på dette tidspunktet gitt opp håpet om at Politiet har tid til denne saken, selv om den ble servert på en sølvfat, og retter nesen hjemover. Etter noe som må ha vært knappe fem minutt legger det seg en bil opp på siden min og kjører forbi, godt over 100 km/t(80-sone på stedet). Samme bil som før. Han legger seg inn fremfor meg og fortsetter med å holde litt høyere fart enn meg, men etter ei stund ser det ut til at avstanden mellom oss holder seg jevnt. Det går noen minutter til og så blinker vedkommende seg av veien og stopper ved et bolighus som ligger rett ved veien.

 

I ettertid angrer eg på at eg ikke ringte opp igjen til Politiet. Med informasjonen eg hadde burde det ikke tatt Politiet mer enn noen minutt å finne vedkommende. Med litt flaks vil det ikke ta meg mer enn noen minutt å finne vedkommende. Men eg vurderte det slik at vedkommende nå faktisk ikke var en fare på veien den kvelden og at Politiet ikke lenger kunne "ta noen på fersken". Eg lot derfor være.

 

Det er ikke ofte eg ringer til Politiet for å varsle om andre bilister, men når man kjører så åpenbart farlig så gjør eg det. Dessverre virker det ikke som om de alltid har tid til slike ting.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom i natt hjem igjen etter ei ukes kjøretur i Sverige. Forventningene til kjøreopplevelsen var skyhøye. Man har da hørt så mye om hvor mye bedre veiene i Sverige er kontra veiene i Norge. Eg sitter igjen som et spørsmålstegn. Hvor var disse?

Når man snakker om at et land har god eller dårlig veistandard, er det hovedveiene (altså E6 i ditt tilfelle) man snakker om. Det finnes ingen land i verden som har gjennomgående god standard på alle sideveiene og småveiene.

 

Og ja, Sverige har gjennomgående bedre standard på europaveiene og de viktigste riksveiene sammenlignet med tilsvarende veier i Norge.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Kom i natt hjem igjen etter ei ukes kjøretur i Sverige. Forventningene til kjøreopplevelsen var skyhøye. Man har da hørt så mye om hvor mye bedre veiene i Sverige er kontra veiene i Norge. Eg sitter igjen som et spørsmålstegn. Hvor var disse?

Når man snakker om at et land har god eller dårlig veistandard, er det hovedveiene (altså E6 i ditt tilfelle) man snakker om. Det finnes ingen land i verden som har gjennomgående god standard på alle sideveiene og småveiene.

 

Og ja, Sverige har gjennomgående bedre standard på europaveiene og de viktigste riksveiene sammenlignet med tilsvarende veier i Norge.

 

Er det nødvendigvis det? Skulle tro man snakket om veinettet som helhet? Selvfølgelig er jo ikke sideveier like bra som hovedveier, men forventingene, og hva som kalles en "god vei", justeres jo deretter.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker når jeg var ute på landsbygda utenfor Manchester så hadde de til og med reflekser lagt ned i veien mellom eller i midtstripene!

 

Det er vanlig i endel land, og veldig praktisk (spesielt iogmed at veibelysning er langt mindre vanlig i alle land jeg har vært, kontra norge), jeg mistenker dog at det er trøbbelsomt i kombinasjon med snømåking?

 

AtW

Lenke til kommentar

Bilisters oppførsel i Norge er tragisk, mange av holdningene deres til mopedister er helt ille!

 

Blinklys er ingen vits, og forbikjøringer skal skje helst med en bil i motsatt kjørefelt.

 

Det er nesten fælt å si, men jeg gleder meg nesten til en av de kommer i en ulykke...

Lenke til kommentar

Bilisters oppførsel i Norge er tragisk, mange av holdningene deres til mopedister er helt ille!

 

Blinklys er ingen vits, og forbikjøringer skal skje helst med en bil i motsatt kjørefelt.

 

Det er nesten fælt å si, men jeg gleder meg nesten til en av de kommer i en ulykke...

 

Isåfall trenger du neppe å glede deg lenge, det skjer ulykker på veiene jevnlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det god veistandard på hovedveiene på Østlandet. Dra nordover eller vestover, så setter du deg på et fly til Sverige. Da ser du forskjellen.

 

Jeg hater begrepet "Østlandet". Det er god standard på veiene i Osloområdet, men ikke god nok. Nylig fikk Oslo, som er Europas 38. største metropolområde, 17. plass på oversikten over byene med mest kø i Europa. Det er motorveier, men bare to filer i hver retning. Det skulle vært tre eller fire, slik det er på ytterst få korte strekninger.

 

Men Østlandet er stort. Mellom Tønsberg og Sandefjord er det daglig lange køer, og her er det bare en fil i hver retning. For ikke snakket om Gudbrandsdalen. Kanskje ikke så mye kø, men dårlige veier.

 

Jeg HATER mennesker fra andre deler av landet som påstår at Østlandet = Oslo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det eg dog merket meg som en STOR forskjell var trafikkkantene. I Sverige, på E6, kjørte folk hensynsfullt. Kom eg over på norskesiden var det kø relativt raskt, med samme mengde bilister. Hvorfor? Eg bemerket meg at i Sverige så legger man seg til venstre for å kjøre forbi, og deretter fullfører man forbikjøringen og legger seg inn til høyre igjen. Venstrefeltet hadde derfor konsekvent høyere hastighet enn høyrefeltet og var også oftere "ledig". I Norge derimot så kunne man finne lusekjørere i venstrefeltet som skulle kjøre forbi vogntog/campingbiler. I høyrefeltet gikk det da noen få km/t under grensen mens lusekjøreren presset seg til noen få km/t over grensen i venstrefeltet. Forbikjøringen kunne fort ta flere minutter, og i mens bygget det seg opp en kø i venstrefeltet. Dette såg eg gjentatte ganger både på vei til Svinesund og på vei hjem igjen. På den andre siden skjedde ikke dette, selv om det var akkurat like mange felt der som her.

 

E6 var nydelig å kjøre på, men eg synes selve veien var relativt lik i begge land. Bilistene på den derimot...

 

 

Jepp, dette er også mitt syn, at svensker kjører mye mer hensynsfullt en nordmenn, spesielt mtp fart og bruk av venstre felt. Men det du nevner om at en forbikjøring kan ta flere kilometer i venstrefelt er vanlig i Sverige også. Jeg har flere ganger vært nede i 70-80 km/t i VENSTRE felt på E6 etter Gøteborg med 120-sone, pga vogntog som skal kjøre forbi et annet vogntog, i det værste tilfellet 60 km/t (ja, i venstre felt, 120-sone). Personbiler generelt er flinkere til dette i Sverige enn i Norge ja, men vogntogene, tvert i mot.

 

At nordmenn kjører generelt sett fortere enn svensker er ikke noen nyhet, et godt eksempeel på det er at snittfart på E6 i Norge med 100-sone er ganske så lik snittfart på E6'en i Sverige som har 120-sone. Når jeg kjører i Sverige legger jeg også merke til hvor mye flinkere svenskene er enn nordmenn til å kjøre i fartsgrensen, det er få som kjører over og få under, så det blir en myk og behagelig kjøring med få forbikjøringer. I Norge er det mye større variasjon i hastighet, alt fra 20 km/t under til 40-50 km/t over fartsgrensen. Dette er mye av grunnen til at venstrefeltet virker mye mer opptatt i Norge enn i Sverige tror jeg, siden snittfart i høyre er ca 100 km/t og i venstre alt fra 115-140 km/t. Dette fenomenet har man nesten ikke i Sverige, der følges fartsgrensene (som jo er mye mer riktig satt enn de norske i mine øyne) som sagt, unntatt mellom Svinesund og Strømstad hvor 90% av bilene er nordmenn som går berserk på svenske veier og kjører i 130-140 km/t.

Lenke til kommentar

Fartsgrensa i Norge kunne lett vært høyere enn den er nå på motorveier. Det blir ulykker, det blir dødsfall, men så lenge det er midtdeler så blir det aldri front mot front iallefall.

 

Nå er det en del krefter der ute som vil ha ned fartsgrensen .

vil vi repetere det .

argumentene er nok at bråstoppen blir ikke riktig så hard med redusert hastighet

Lenke til kommentar

Bråstoppen blir ikke like brå om teorien stemmer at med høyere fartsgrense holder flere fartsgrensa. Det er de som virkelig vil bryte den som dreper.

 

Alle andre land øker, Norge senker?

 

Er det ikke slik at Norge skal gjøre som Sverige hadde før? Istedet for 50-60-70-80-90, så skal vi ha 50-70-90? Det kommer jo IKKE til å føre at alle veier uten FEIT veiskulder får 70, og at ALLE bryter fartsgrensa? Vi har en nybygd vei her, Lofast, som har 80, kunne lett vært 90. Men hvis noe slikt gjennomføres, så blir 80 til 70.

Lenke til kommentar

Det jeg la merke til i sverige var at området rundt veien var godt ryddet og jeg hadde god oversikt om det skulle være noen dyr som krysset. i norge er det nesten så jeg må kjøre rundt greiner som henger ut i veien og har nesten ingen oversikt om det skulle komme noe ut av skogen.

Lenke til kommentar

Da kan man vel i grunnen si at myndighetene har svert liten respekt for de som ferdes på veiene ?

 

Samtidig så hører mann hele tiden at man skal tilpasse farten etter forholdene .

De fleste forholdene er man nok klar over , men det er forhold som er bort i mot umulig å forutsi.

 

hvis det er f.eks 100 veistrekninger som har stor behov for vedlikehold , så bevilges det penger bare til 10 av dem.

 

jeg kan jo ikke være sikker , men jeg har en sterk følelse av at jo lenger nord man kommer jo mindre viktig er det at veiene er i orden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...