Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Satt på en kompis til Finland i dag. Han kjørte såpass fort at han ville mistet lappen i 90sonen. Da kom jeg til å tenke på en liten ting:

 

Hvis politiet hadde stoppet han for å kjøre for fort, ville det gått ut over meg med tanke på at jeg ikke ba han holde fartsgrensen? Jeg har også lappen, men politiet kan vel ikke gjøre noe med den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, hvordan er dette med at man solidarisk kan måtte stå til ansvar hvis man sitter på med noen som er berusa? Hvis man sitter på med en kompis som var ute dagen før, men tilsynelatende er helt edru, blir stoppa, og blåser gult/rødt, og blir målt til en ulovlig promille, men som er under si f.eks. 0,5. Burde jeg visst bedre, da? Eller...?

Lenke til kommentar

Dette med å sitte på med folk som er beruset, ikke har lappen, kjører for fort, osv. Tok vi opp med en politidame et stykke oppe i systemet da vi snakket med henne om noe greier i skolesammenheng. Det hun da sa var at man ikke kunne miste lappen, eller få utsettelse på den bare for dette. Det er bare føreren av bilen som kan bli straffet.

Lenke til kommentar

Jeg ville tro du blir regnet som medskyldig om du er edru, og sitter på med en dritings sjåfør og han kjører ned og dreper noen. Hvis du var klar over at han var full, og ikke gjorde noe for å hindre han i å kjøre.

Endret av oro2
Lenke til kommentar
Jeg mente ikke at sjåføren skulle få mindre straff, men at pasasjerer kunne klandres i tillegg siden han ikke gjorde noe for å hindre det.

Det kan han ikke. Uansett kan jo bare passasjeren påstå at han ikke visste at føreren hadde drukket. Vanskelig å bevise noe da.

Lenke til kommentar

Det er noe som så fint kalles, Moralsk plikt...

Kan ikke straffes for det, men de prøver da å prakke dårlig samvittighet på deg ;)

 

 

 

 

Ellers vil jeg klage på folk som ikke tar hensyn til mopeder over hodet...

Fikk låne naboen sin originale moped etter at jeg kræsja min (Derbi GPR50R(R = spansk sett, trim ja) har kjørt "trimma" moped i 2 år, så har ikke opplevd følgende før:) kjører rundt og ligger da selvsagt i midten av veien som jeg skal...

Noen prøvde å presse meg ut til siden av veien ved å kline seg så tett oppi meg som over hodet mulig får så å tute å blinke å gi tegn om at de vil forbi (med masse trafikk i mot, så jeg ville blitt et lett bytte for grøfta om jeg hadde gitt meg)

Noen kjørte opp på siden av meg av meg i lyskryss å skjelte meg huden full :realmad::ohmy:

 

Mens kun et fåtall bare tok det helt piano, og slappet av bak meg (enn så dum jeg følte meg da :blush: )

Fikk til og med skryt av en som skulle fylle bensin på samme stasjon som meg (han hadde ligget bak meg i 20 min, og sa jeg var modig som ikke ga etter for all de sinna folka som prøvde seg gang på gang :D

 

 

Skjønner med andre ord hva mopedistene som kjører originalt føler om seg selv og andre rundt seg... UTRYGGE!!!!

 

 

Takk for at jeg fikk slippe ut litt damp her :thumbup:

 

Btw, tok teoriprøva til bil i dag, å sto med glans i følge han som styrte alt sammen :thumbup: (10 feil av 27 mulige, 45 oppgaver med til sammen rett rundt 180 svaralternativer)

Så jeg skal huske hvordan det er å kjøre moped når jeg får lappen...

Lenke til kommentar
kjører rundt og ligger da selvsagt i midten av veien som jeg skal...

Hvor lærte du å kjøre? :dontgetit:

 

Og så har du faktisk plikt tli å hjelpe frem trafikken når du ikke klarer å holde følge. Du kan enten samarbeide på forbikjøringer, eller kjøre inn til siden ved anledning. Men jeg har sympati også, kjørte utrimma moped en sesong jeg òg...

 

Og grattis med teorien :thumbup:

Lenke til kommentar

Står i teoriboka til Klasse b, og kjørelæreren min har sagt det både nå når jeg har hatt kjøretimer, og når jeg tok mopedlappen...

 

Hjelper de fram selvfølgelig når det er mulig....

Men ikke så lenge jeg ser at det ikke er forsvarlig ;)

Ikke så lenge det er riski på mine vegne, med tanke på liten tohjuling vs. bil på 1000-1500 kilo...

 

Takk forresten :)

Lenke til kommentar

Det kan da vel ikke stemme at du skal kjøre i midten på veien? Kan huske da jeg tok mopedlappen at man skulle ligge i midten i din fil.

 

Rart at folk stresser så jævlig med å kjøre forbi mopeder egentlig. Man taper ikke mange sekundene på å ligge bak en moped en liten stund, men mange tenker vel ikke så langt. Blir som idiotene som tar forbikjøring hele tiden når køen er 1km lang, og de ender opp med å komme fram 1min før de som fulgte strømmen.

Lenke til kommentar
kjører rundt og ligger da selvsagt i midten av veien som jeg skal...

Hvor lærte du å kjøre? :dontgetit:

 

Og så har du faktisk plikt tli å hjelpe frem trafikken når du ikke klarer å holde følge. Du kan enten samarbeide på forbikjøringer, eller kjøre inn til siden ved anledning. Men jeg har sympati også, kjørte utrimma moped en sesong jeg òg...

 

Og grattis med teorien :thumbup:

Vel, når man setter sin egen helse på spill ved å la trafikken flyte tror jeg ikke man har noen plikt til å slippe forbi biler. De skal passe på at det er klart, og det er det ikke om det kommer biler i mot. Jeg hadde aldri kjørt inn til siden.

 

§ 3. Grunnregler for trafikk.

 

      Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

      Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

Ved å presse seg frem slik som enkelte bilister gjør vil jeg si at man bryter dette.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar
§ 3. Grunnregler for trafikk.

 

      Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

      Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

Ved å presse seg frem slik som enkelte bilister gjør vil jeg si at man bryter dette.

Egentlig kan du snu den andre veien. En mopedist som ikke viker kan oppfattes som både lite aktpågivende og hensynsløs. Det faktum at noen mopedister ligger midt i veibanen kan faktisk føre til farlige situasjoner, og i noen tilfeller, skader. I tillegg vil jeg si at de unødig både hindrer og forstyrrer annen trafikk.

Lenke til kommentar

Er ikke alle som vil bruke 10-15 000 på lett sykkellappen, når de bare skal kjøre 2 år...

Står i teoriboka at alle former for 2hjuling skal ligge midt i kjørefeltet...

Hva er trygt med å ligge på veiskuldra da?

Loven som sier at mopeder ikke skal gjøre mer enn 45km/t, å er jo noen som følger denne regelen, så må jo bare godta det, å vise hensyn for de ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...