Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eller de første el bilene som ikke klarer 70 engang i lierbakkene på motorveien.. I 100 sone .S

 

ell biller er ganske kjappe , langt raskere en mange bensin og diesel biler

 

El-biler er raske i aks, relativt sett, fordi de har helt jevn effektkurve. Å komme opp en bakke er avgjort av maks effekt, luftmotstand og masse. Elbiler scorer ikke så bra på maks effekt eller masse.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser noen dro frem temaet forskjellen mellom motorveikjøring på norske og svenske/danske motorveier, og jeg har kopiert inn et innlegg jeg skrev angående dette teamet 10 sider tilbake i denne tråden:

 

Tja, jeg kjører stort sett strekningen Oslo-Malmø en gang annenhver uke, og jeg kan liste opp mine erfaringer med E6'en her:

 

-Nordmenn er helt klart de som kjører fortest, og holder mye høyere fart enn svenskene. Både i snitt og de mest ekstreme tilfellene (160+).

 

-Svenske bilister er, som nevnt ovenfor, mye flinkere enn nordmenn til å flytte seg fra venstre felt.

 

-Svenske (og noen utenlandske) vogntog derimot, bruker venstre felt meget flittig, er flere ganger nede i 60-70 km/t i 120-sone i venstre felt pga vogntog som bruker et minutt på forbikjøring av annet vogntog i oppoverbakke. De slenger seg også gjerne ut rett foran deg.

 

-Snittfart på E6 Østfold og E18 Vestfold er ganske lik snittfart på E6 mellom Gøteborg og Malmø, til tross for at førstnevnte er 100-sone og sistnevnte 120-sone.

 

Har forøvrig kjørt i de fleste land i Europa, og har til gode å se et land med like bra veinett som Sverige.

 

Vil også legge til at jeg synes svenskene er mye bedre enn danskene på motorveikjøring, mange dansker ligger alt for lenge i venstre felt og er nærmere nordmenn på motorveikjøring enn svenskene. Er også overrasket over hvor få i Danmark som faktisk kjører i 130 km/t (som er fartsgrensen stort sett), de fleste ligger godt under denne hastigheten. Er ikke uvanlig at trafikken går 20-30 km/t saktere enn fartsgrensen selv under gode kjøreforhold. Men fine veier er det!

 

 

Om du stadig opplever dette problemet, kan det være en grunn til det. En del bilister (undertegnede inkludert) bruker tåkelysene i tilfeller der noen har hektet seg på støtfangeren. Hensikten er å få dem til å holde større avstand, eller kjøre forbi. Jeg kommer aldri til å akseptere folk som ligger 1 meter bak meg.

 

Ingen grunn til å anta at jeg ligger og ræver alle som kjører saktere enn meg selv. For det gjør jeg ikke.

Endret av Sierra149
Lenke til kommentar

Kvaliteten på svenske motorveier er strålende, men britene, eller egentlig engelskmennene, har et langt bedre motorveinett enn svenskene. Tyskerne har mye vei, men mye er så slitent... Ellers synes jeg danskene er de beste motorveisjåførene i Europa, sammen med engelskmennene. De er bedre enn nordmenn, svensker og tyskere.

Lenke til kommentar

Kvaliteten på svenske motorveier er strålende, men britene, eller egentlig engelskmennene, har et langt bedre motorveinett enn svenskene.

Det har med befolkningstetthet å gjøre. Det er langt høyere befolkningstetthet på det jevne i England enn i Sverige eller i Norge, dermed blir det naturlig å bygge tett med motorveier der. I Nord-Sverige hvor befolkningstettheten er lav er det heller ikke så mange motorveier. :)

 

Jeg er ikke uenig i at det kunne vært bygd mer motorveier i de tett befolkede delene av Norge (og ikke bare på Østlandet). Men å bygge et nettverk av motorveier over hele landet i Norge er litt utopisk med tanke på den lave befolkningstettheten.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Joda. Men regner vi sånn, har jo Norge et av de beste motorveinettene i verden.

 

Slik jeg vil ha det, skulle det vært en motorvei fra Trondheim til Kristiansand via Oslo, en fra Trondheim til Kristiansand via Bergen og Stavanger, og en fra Bergen til Oslo. I tillegg til E18 fra Oslo mot Stockholm.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Slår et slag for franske bilister når det gjelder å oppføre seg pent på motorvei! Fartsgrense på 130 km/h gir i tillegg godt driv.

 

Bare synd de tilsynelatende ikke er så god til å kjøre forbi syklister på trange veier :) (er det forresten bare jeg som synes det er skremmende mange som argumenterer for at "dette var ikke billistens feil, et kom jo et tre han måtte styre unna," i forbindelse med ulykken i Tour de France)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Bare synd de tilsynelatende ikke er så god til å kjøre forbi syklister på trange veier :) (er det forresten bare jeg som synes det er skremmende mange som argumenterer for at "dette var ikke billistens feil, et kom jo et tre han måtte styre unna," i forbindelse med ulykken i Tour de France)

 

AtW

Ja, forferdelig med disse bølletrærne som hopper rett ut i veien uten å se seg for...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Slår et slag for franske bilister når det gjelder å oppføre seg pent på motorvei! Fartsgrense på 130 km/h gir i tillegg godt driv.

 

Bare synd de tilsynelatende ikke er så god til å kjøre forbi syklister på trange veier :) (er det forresten bare jeg som synes det er skremmende mange som argumenterer for at "dette var ikke billistens feil, et kom jo et tre han måtte styre unna," i forbindelse med ulykken i Tour de France)

 

AtW

Tilsynelatende ikke. :) Sjåføren er heldigvis utestengt på livstid fra Touren, makan til oppførsel i feltet har jeg aldri sett... En skandale, og selvsagt ene og alene bilførerens feil.

Lenke til kommentar

Slår et slag for franske bilister når det gjelder å oppføre seg pent på motorvei! Fartsgrense på 130 km/h gir i tillegg godt driv.

 

Bare synd de tilsynelatende ikke er så god til å kjøre forbi syklister på trange veier :) (er det forresten bare jeg som synes det er skremmende mange som argumenterer for at "dette var ikke billistens feil, et kom jo et tre han måtte styre unna," i forbindelse med ulykken i Tour de France)

 

AtW

Tilsynelatende ikke. :) Sjåføren er heldigvis utestengt på livstid fra Touren, makan til oppførsel i feltet har jeg aldri sett... En skandale, og selvsagt ene og alene bilførerens feil.

 

Han var sikker mer opptatt av følge laget en å ta hensyn til de andre syklistene.

men hva var poenget med svinge så brått over til den andre siden for ?

Lenke til kommentar

Hvor er videoen ? Link

 

Edit:

 

Hva var poenget med å blinke på meg på motorveien i 120 når jeg hadde biler på høyre side og ikke mulighet til å legge meg inn på en stund. Ettersom var masse trafikk, gasset jo på til 130 og la meg inn i en lukke. (Ettersom gidder ikke å irritere de bak så da gasser jeg heller mer på) Var vel en som hadde akkurat fått førekorte som skulle forbi ja. Første gang det har skjedd meg faktisk. =O

 

 

Eller en idiot som bare kjørte ut i rundkjøringen foran meg, med henger. Ble en liten tut der ja ^^

 

 

Edit 2:

 

Jeg hadde en moped foran meg som gikk i 30-40 i oppoverbakke som det er 50 sone på. Utrolig bestemte jeg meg ikke å kjøre forbi og ta det med ro. Tror han var sjokkert at jeg ikke kjørte forbi ettersom jeg skulle av veien snart uansett. Han sjekket speilene en del men etterhvert tror jeg han fant det ut at ikke skulle forbi. Er litt gøy å ta det med ro og ikke irritere seg over mopeder osv. =) Pleier så og si aldri å irritere meg over disse folkene uansett ettersom de har rett å være på veien selv ^^

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Han var jo LANGT unna det treet. Som en kompis sa:

I Tyskland og Frankrike har de så breie veier at de sliter med en gang de kommer på smalere veier, fordi de vet ikke hvor de har hjulene på bilen i forhold til veien.

 

Og dette ser ut som et slikt tilfelle i mine øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han var jo LANGT unna det treet. Som en kompis sa:

I Tyskland og Frankrike har de så breie veier at de sliter med en gang de kommer på smalere veier, fordi de vet ikke hvor de har hjulene på bilen i forhold til veien.

 

Og dette ser ut som et slikt tilfelle i mine øyne.

 

Dette er hverfall ikke sant for Frankrike.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...