Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Å bruke tåkelys når det ikke er tåke er uansett aldri noe jeg skal gjøre selv. Men jeg ser nå hvorfor en del bruker det. MEN, en ting som jeg håper ingen bruker med mindre det er tåke, er tåkelys bak. Det er faktisk ganske plagsomt å ligge bak en bil med tåkelysene bak tent. Personlig synes jeg det er fullstendig unødvendig å i det hele tatt ha muligheten for å skru på tåkelys bak. Jeg har aldri hatt problemer med å se vanlige baklys selv i tåke tykk som grøt.

Da har du ikke opplevd dårlig nok vær da. Kjørte gjennom sverige i tykk snøfokk og snø (fokk fra motgående trafikk). Det var ingen lys, det var midt på natta, 23. Desember i Nord-Sverige.

 

Lå du 40 meter bak bilen framfor så så du ikke tåkelyset engang.

 

Greit nok det, var uansett ikke det som var hovedpoenget mitt. Ville bare få fremhevet at selv om jeg nå har fått gode forklaringer på hvorfor noen kjører med tåkelys foran når det ikke er tåke, og til en viss grad kan skjønne hvorfor noen gjør dette, kommer jeg aldri til å akseptere folk som kjører med tåkelys bak på med mindre det er strengt nødvendig. Tåkelys foran er ikke noe plagsomt å se på, det er derimot tåkelys bak som jeg nesten vil sidestille med å kjøre med fjernlys på hele tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel faktisk verre å ligge bak en bil med tåkebaklys enn å møte en hel drøss med tullinger med fulltlys spør meg..

Har merket det noen ganger at jeg sliter med å dra øya vekk fra tåkebaklysene til forrankjørende bil hvis jeg plutselig tar meg selv i å glane rett i de da de er veldig sterke og lett trekker til seg oppmerksomheten din om du sitter litt sliten i øya pga. mørkekjøring eller lignende.

Vanskelig å skille tåkebaklys fra bremselys er det også da fokuset på tåkebaklys ofte er sterkere enn bremselysene.

Lenke til kommentar

Takk til deg som kjørte rett ut foran på forkjørsveien. Nå ser bagasjerommet ut som en bombe har sprengt inni der på grunn av at jeg måtte stå på bremsene.

I slike situasjoner synes jeg det er greit å tute og blinke med fjernlysene. Ikke bare en gang, men flere så de virkelig skjønner poenget. Faen til idiot av ei kjerring i en Avensis.

Lenke til kommentar

Fy faen. Ser at det er en del som irriterer seg over de som ligger i venstre på motorveien. Kom i 120+ i 100 sone ifra Kristiansand og nærmet meg Svelvik. Ligger det en lastebil i høyre og de bilene som ligger i venstre er to stykker. Jeg kommer nærmere ingen av de flytter seg. Har Xenolys og blinker på den som ligger bak og faktisk han legger seg inn i høyre. Men hun dama som satt med hodet nesten i frontruta flyttet seg ikke. Ikke før jeg tutet lenge også blinket med lysene. Han på høyre skulle til å plutselig kjøre forbi hun på høyre. Sikkert irritert han også ettersom hun ikke flyttet seg.

 

Kjørte mot Kjellstad igår i 120 og nærmer meg en bil som kjører forbi en på høyere. Legger seg ikke inn med engang og det er greit. Jeg lar de bruke litt tid før jeg legger meg nærmere men ikke for nærme. Da trykker fyren tre ganger på bremsene også legger seg over. Kjører forbi også begynner han å blinke på meg med fjernlysene sine. Bare tenkte hva i dundre. Men han syntes vel at jeg kjørte for fort da og at han måtte passe på meg. Idioti.

 

 

Eller bare en som kjørte av motorveien ved kjellstad retning mot Liertoppen. Der skal jeg på, men fyren trodde vel jeg hadde venstrevikeplikt og hivde seg ut. Men ikke bare med det, han bremser helt ned til 0 nesten for å sjekke hvor han skal kjøre inn. Kjører litt fremover også bremser han litt til også svinger han til høyere. Gjett om jeg sto på tuten to ganger. Endte med at jeg fikk bare hånda opp ifra han som "Unnskyld liksom" Ettersom det var ikke fingeren som kom.

 

Men noen ganger har jeg kjørt forbi biler på høyre side i det siste ettersom DE ALDRI flytter seg. Blir så irritert, en gang vil jeg legge meg foran dem også bremse bra ned også bare ligge foran uten å flytte meg. Kasnkje de lærer da??

Lenke til kommentar

Har lagt merke til hvor udugelige vi er på motorveiene her i hjemlandet, ja.

 

Tok nylig en ferie i bil gjennom Sverige og Danmark, og var forbauset over hvor samarbeidsvillige de var på motorveien. De flyttet seg med en gang, og lå aldri i venstrefilen med mindre de måtte. Køkjøring var en lek også. Ingen problemer i det hele tatt. Men så kom vi inn i Norge igjen, og forskjellen var umiddelbar. "Meg, meg, MEG!"-kjøring overalt. Jeg syns nesten synd på tyskerne i bobilene sine som kommer opp hit hvert år. Det må være fælt for dem å møte oss nordmenn i bilene våre.

Lenke til kommentar

Greit nok det, var uansett ikke det som var hovedpoenget mitt. Ville bare få fremhevet at selv om jeg nå har fått gode forklaringer på hvorfor noen kjører med tåkelys foran når det ikke er tåke, og til en viss grad kan skjønne hvorfor noen gjør dette, kommer jeg aldri til å akseptere folk som kjører med tåkelys bak på med mindre det er strengt nødvendig. Tåkelys foran er ikke noe plagsomt å se på, det er derimot tåkelys bak som jeg nesten vil sidestille med å kjøre med fjernlys på hele tiden.

Om du stadig opplever dette problemet, kan det være en grunn til det. En del bilister (undertegnede inkludert) bruker tåkelysene i tilfeller der noen har hektet seg på støtfangeren. Hensikten er å få dem til å holde større avstand, eller kjøre forbi. Jeg kommer aldri til å akseptere folk som ligger 1 meter bak meg.

Lenke til kommentar

Har lagt merke til hvor udugelige vi er på motorveiene her i hjemlandet, ja.

 

Kan relativt lave fartsgrenser på motorveien og sinnsyke bøtesatser ha no av skylda for at folk heller legger seg under fartsgrensa framfor over?

Borti statene er bøtene høyere for å kjøre 20 under grensa enn 20 over.

Noe å tenke på her til lands?

Lenke til kommentar

Etter en lengre kjøretur i går har jeg lagt merke til at ferger, veiarbeid, lange oppoverbakker og norske turister bidrar i stor grad til at folk tar hårreisende forbikjøringer og bøller og fløyter.

På en 20 mil lang kjøretur vitnet jeg 2 forbikjøringer som ikke endte i kollisjon pga. flaks,

to ganger skapte to forskjellige bobiler kø fordi bilene ikke klarte å kjøre fortere enn 50 opp et fjell. De kjørte selvfølgelig ikke av for å slippe fordi de 15-20 personbilene som lå bakom, selv om det ikke var mulig å ta forbikjøring.

I tillegg måtte jeg trampe på bremsen fordi en bobil insistere på at han hadde forkjørsrett når jeg var på forkjørsveien, i en lang oppoverbakke. Kan dog tenke meg til at han ikke så jeg godt nok rundt før han la ut i veien. Unødvendig var det uansett.

 

Alt dette utført av biler med norske skilt. De bilene som ikke hadde norske skilt var generelt sett flinke til forstå at man slipper forbi køen når man er årsaken til den.

 

Det er nesten som jeg vurderer å kjempe for at det skal innføres tekniske minstekrav til norskregistrerte bobiler, slik at dem ikke skaper kø pga. svak motor.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Det er nesten som jeg vurderer å kjempe for at det skal innføres tekniske minstekrav til norskregistrerte bobiler, slik at dem ikke skaper kø pga. svak motor.

Fix'd

 

Jeg tror nesten aldri jeg har kjørt en bil som har problemer med å holde fartsgrensen pga motoreffekt som er noenlunde ny.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er nesten som jeg vurderer å kjempe for at det skal innføres tekniske minstekrav til norskregistrerte bobiler, slik at dem ikke skaper kø pga. svak motor.

Fix'd

 

Jeg tror nesten aldri jeg har kjørt en bil som har problemer med å holde fartsgrensen pga motoreffekt som er noenlunde ny.

 

AtW

 

jeg har begynt å lure på om de kan være disse miljøkraven som gjør det ?.

så har man jo HK avgiften

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

jeg har begynt å lure på om de kan være disse miljøkraven som gjør det ?.

så har man jo HK avgiften

 

Som gjør hva? Det er avgiftsmessig mer gunstig med en bil med svak motor enn sterk ja, om det er det du lurer på.

 

AtW

 

Det er her jeg lurer på om man ikke velger for svak motor på grunn av at den blir billigere ?

Lenke til kommentar

jeg har begynt å lure på om de kan være disse miljøkraven som gjør det ?.

så har man jo HK avgiften

 

Som gjør hva? Det er avgiftsmessig mer gunstig med en bil med svak motor enn sterk ja, om det er det du lurer på.

 

AtW

 

Det er her jeg lurer på om man ikke velger for svak motor på grunn av at den blir billigere ?

 

Hva er "for svak"? Prisen spiller inn på hva folk velger, det er åpenbart, så j, selvfølgelig påvirker det folk til å i snitt velge mindre motorer enn de hadde gjort, så er jo det en individuell vurdering om dette er "for svakt".

 

AtW

Lenke til kommentar

jeg har begynt å lure på om de kan være disse miljøkraven som gjør det ?.

så har man jo HK avgiften

 

Som gjør hva? Det er avgiftsmessig mer gunstig med en bil med svak motor enn sterk ja, om det er det du lurer på.

 

AtW

 

Det er her jeg lurer på om man ikke velger for svak motor på grunn av at den blir billigere ?

 

Hva er "for svak"? Prisen spiller inn på hva folk velger, det er åpenbart, så j, selvfølgelig påvirker det folk til å i snitt velge mindre motorer enn de hadde gjort, så er jo det en individuell vurdering om dette er "for svakt".

 

AtW

For svak til oppnå riktig hastighet i bakkene.

alt dette fordi man ikke har råd til større motor p.g.a. avgiftene der noen har med miljøet å gjøre.

Lenke til kommentar

Ingen nyere biler som ikke klarer å holde fartsgrensene opp bakkene..

 

er du sikker ?

 

Finnes sikkert en eller annen bil som har liten motor og en eller annen bortgjemt 80-sone ute på landet et sted med en veldig bratt bakke (på endel øde steder er det jo ingen skiltet fartsgrense, mao 80, selv om veien egentlig ikke forsvarer det, men her er det jo helder ingen trafikk å snakke om). Jeg har ihvertfall kjørt mange av småbilene med mest pinglete motor som man får her til lands. Har aldri opplevd det som noe problem i praksis på veiene jeg har kjørt. Ja, de har dårlig aks, og er elendige til forbikjøring. Men de klarer helt greit å kjøre i bakker.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...