Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Nye biler med DRL (daytime runnings lights) er ikke tåkelys, men lys som er konstruert for å brukes i dagslys. De blender blant annet ikke andre bilister, noe tåkelys har en irriterende tendens til å gjøre.

Det er faktisk feil. DRLer er laget for å blende sterkt, fordi de de skal gjøre bilen synlig i dagslys. Det er akkurat dette verken tåkelys eller nærlys gjør, noe som betyr at sikkerheten med å ha påslått lys i kraftig sollys f.eks blir kraftig redusert. Problemet med nærlys er at de kan produsere begrensede mengder strølys i retning mot andre trafikkanter for å redusere blending i mørke. Dette problemet har ikke DRLer siden de bare brukes på dagtid, og produseres dermed intensjonelt for å gi mer lys rett mot andre trafikkanter.

 

Tåkelys skal blende betydelig mindre enn nærlys, men svært mange kjører med feiljusterte (egenmonterte) eller ødelagte "tåkelys" som har gitt tåkelys stempel som "blendende".

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et spørsål til andre bilfolk her. Hvorfor er det så "kult" å kjøre med nærlys av, mens parklys og tåkelys er på? Jeg syns det er teit. Ulovlig er det også.

 

Hvor har du det fra at det er ulovlig? Det er kombinasjonen nærlys og tåkelys som normalt sett ikke er tillatt. Parklys og tåkelys er faktisk lovlig brukt samtidig, så lenge det er lyst.

Har kan man sikkert diskutere nøyaktig hva som er definisjonen av forskjellige lys og hva deres anvendelsesomeråde er, men som den ensome regelrytter får jeg vel hente opp trafikkreglene igjen:

 

§ 15. Bruk av lys

 

1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

 

Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

 

2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet. Det samme gjelder ved møte med jernbanetog, sporvogn eller fartøy som føres langs vegen.

 

3. Nærlys skal nyttes når fjernlys ikke er påkrevd eller ikke er tillatt brukt.

 

4. Parkeringslys skal være tent under stans eller parkering på veg når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

 

Fjernlys eller nærlys må ikke være tent under stans eller parkering som nevnt i første ledd.

 

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.

 

Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

 

6. Denne paragraf gjelder så langt den passer også for fører av sporvogn.

Det som umiddelbart slår meg er at lovverket her har en logisk brist. seksjon 3 sier at nærlys skal brukes unntatt når fjærnlysene er brukt. Mens seksjon 2 inkluderer også godkjent kjørelys. Dette burde vært ryddet opp i, men en naturlig tolkning er at kjørelys kan brukes i stedet for nærlys når nærlysene ikke er nødvendig for sikt.

 

Direkte relevant for diskusjonen er hva loven sier om tåkelys. I seksjon 5 står det at hjelpelys bare kan brukes til det formål de er tiltenkt. Heter faktisk lyset på bilen din tåkelys, ja da kan det bare brukes i tåke. (Offisielt er vel lystypen klassifisert som kurve/tåkelys, så svingete vei burde også være godtagbart)

 

Det er en underseksjon dom direkte omhandler tåkelys/kurvelys: "Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.". Merk at dette er et forbud, og det kommer i tilegg til hva paragrafen alt sier, og gir ingen tillatelser, så man kan ikke lese dette forbudet dithen at tåkelys er tillatt sammen med kjørelys uansett. I det minste må det være tåke eller svingete vei først.

 

Her blir det for mye tolkning til at jeg synes dette er helt oppe-i-dagen klart, men man kan jo spørre seg selv om man har lyst til å være den en slik tolkning testes på i retten. Seksjon 5 alene virker rimelig klar på at kurve/tåkelys ikke kan brukes uten videre.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Det betyr det også at man ikke kan bruke nærlys når det er tåke hvis man trenger tåkelysene .

hvis det var kraftig sne fyke så kunne god tenke meg å bruke tåkelysene.

 

Med all denne tolkingen så blir det vel til at man kommer ute for noen diskusjoner med loven ( politiet) når man er ute på veien ?

 

Nå virker det som ikke alle biler har noen egen knapp for tåkelysene.

Det virker som det var mere vanlig før.

jeg har ikke funnet den på arbeidsbien på jobben

 

LED lysene som Audi bruker virker lit i kraftigste laget . man føle seg nesten blendet

Lenke til kommentar

På en del bruktimporterte Mercedes´er som f.eks min W201 er tåkelysene koblet som automatiske kjørelys etter innføring til Norge som følge av noen regelendringer som krevde det i 94`ish..?

Andre jeg kjenner med samme bil har de vanlige hovedlysene eller ingen lys ved start uten å flytte på bryteren.

Ser også en del som ratter rundt med tåkelysa som kjørelys uten at det ser ut til at de ikke kunne brydd seg om hva de hadde på, altså samme som på min..

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt glemte jeg jo å få med ser jeg nå...

Hvordan er dette da i forhold til regelverket om automatiske kjørelys?

Kan jeg kjøre på de, selvom det i praksis er tåkelysene som lyser?

 

Sist jeg blei stoppa i kontroll forklarte jeg de at det var sånn bilen min ville ha lysene når jeg starta den, så regna med det var lovlig.

Jeg fikk ikke bot etter å ha demonstrert det for de :)

Lenke til kommentar

Å bruke tåkelys når det ikke er tåke er uansett aldri noe jeg skal gjøre selv. Men jeg ser nå hvorfor en del bruker det. MEN, en ting som jeg håper ingen bruker med mindre det er tåke, er tåkelys bak. Det er faktisk ganske plagsomt å ligge bak en bil med tåkelysene bak tent. Personlig synes jeg det er fullstendig unødvendig å i det hele tatt ha muligheten for å skru på tåkelys bak. Jeg har aldri hatt problemer med å se vanlige baklys selv i tåke tykk som grøt.

Endret av Sierra149
Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt glemte jeg jo å få med ser jeg nå...

Hvordan er dette da i forhold til regelverket om automatiske kjørelys?

Kan jeg kjøre på de, selvom det i praksis er tåkelysene som lyser?

 

Sist jeg blei stoppa i kontroll forklarte jeg de at det var sånn bilen min ville ha lysene når jeg starta den, så regna med det var lovlig.

Jeg fikk ikke bot etter å ha demonstrert det for de :)

Antar bilen din er lagd for å bruke lyskasterne til forskjellige ting. I.e. tåkelysene er også kjørelys (kanskje med en annen intensitet stråleform)

 

Det er jo egentlig ganske talentløst av lovgiverne å ikke kunne definere litt mer presist noe så konkret som belysningen på biler.

 

Hvorfor skal man snakke om tåkelys, fjernlys, om et lys' formål etc. Man kunne ganske enkelt definert tillatte intensiteter, lysvinkler kjegleformer etc. så hadde det vært klart hva som er lov og ikke lov.

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsål til andre bilfolk her. Hvorfor er det så "kult" å kjøre med nærlys av, mens parklys og tåkelys er på? Jeg syns det er teit. Ulovlig er det også.

 

Hvor har du det fra at det er ulovlig? Det er kombinasjonen nærlys og tåkelys som normalt sett ikke er tillatt. Parklys og tåkelys er faktisk lovlig brukt samtidig, så lenge det er lyst.

Det er uansett fullstendig idioti å bruke tåkelys når det ikke er tåke ute, så det leder oss tilbake til det opprinnelige spørsmålet hvorfor. Fordi det er tøfft? (med to f'er)

 

Som nevnt opptil flere ganger av andre, for å spare høykvalitetspærene til 2-300,-stk./xenonpærene til 1 000-3 000,- stk..

En varm tråd er svakere enn en kald, og tåler derfor mer juling på dumpler/hull og annen moro som vi har nok av på veiene her i landet.

En xenonpære blir også slitt, men da ved at gassene blir "brukt opp" og lysbuen kan ryke der også hvis jeg ikke har skjønt helt feil.

Lenke til kommentar

 

Som nevnt opptil flere ganger av andre, for å spare høykvalitetspærene til 2-300,-stk./xenonpærene til 1 000-3 000,- stk..

En varm tråd er svakere enn en kald, og tåler derfor mer juling på dumpler/hull og annen moro som vi har nok av på veiene her i landet.

En xenonpære blir også slitt, men da ved at gassene blir "brukt opp" og lysbuen kan ryke der også hvis jeg ikke har skjønt helt feil.

 

Som jeg skrev to innlegg ovenfor ditt, så skjønner jeg nå hvorfor folk bruker det. Ikke det at jeg kommer til å gjøre det selv noen gang, av prinsipp. Men bra med en god forklaring på hvorfor, har til nå trodd at alle gjør det fordi det ser så innigranskauen tøft ut.

Lenke til kommentar

Å bruke tåkelys når det ikke er tåke er uansett aldri noe jeg skal gjøre selv. Men jeg ser nå hvorfor en del bruker det. MEN, en ting som jeg håper ingen bruker med mindre det er tåke, er tåkelys bak. Det er faktisk ganske plagsomt å ligge bak en bil med tåkelysene bak tent. Personlig synes jeg det er fullstendig unødvendig å i det hele tatt ha muligheten for å skru på tåkelys bak. Jeg har aldri hatt problemer med å se vanlige baklys selv i tåke tykk som grøt.

Da har du ikke opplevd dårlig nok vær da. Kjørte gjennom sverige i tykk snøfokk og snø (fokk fra motgående trafikk). Det var ingen lys, det var midt på natta, 23. Desember i Nord-Sverige.

 

Lå du 40 meter bak bilen framfor så så du ikke tåkelyset engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke meningen at tåkebaklyset skal stå på for at bilen bak skal se deg, det er meningen at det skal stå på slk at biler som kommer i høyere hastighet bak skal se deg raskere. Så snart du er sikker på at bilen bak ser at du er der, så skal du slå av tåkebaklyset. Dvs. at i kolonner og køer er det bare den bakerste som skal ha på tåkebaklyset. Ellers har det nytteverdi som snøsmelter når det er mye snø på veien.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Det er ikke meningen at tåkebaklyset skal stå på for at bilen bak skal se deg, det er meningen at det skal stå på slk at biler som kommer i høyere hastighet bak skal se deg raskere. Så snart du er sikker på at bilen bak ser at du er der, så skal du slå av tåkebaklyset. Dvs. at i kolonner og køer er det bare den bakerste som skal ha på tåkebaklyset. Ellers har det nytteverdi som snøsmelter når det er mye snø på veien.

 

 

Så vidt jeg vet så er det kun en bryter for alle tåkelysene.

Da blir noe feil hvis man har på også bakre tåkelys i hensikt å spare på nærlysene.

Lenke til kommentar

Det er forskjell fra bil til bil, men felles er det at man kan skru på tåkelysene foran, foran+ bak eller på noen biler hver for seg.

Det er som regel et vrihjul som styrer lysene og drar du det ett hakk ut så lyser tåkelysene foran, og to hakk ut så lyser tåkelysene foran og det bak.

Eller på andre biler så er det en knapp hver for seg.

Lenke til kommentar

På Merca mi er det sånn som du nevner her ja, men jeg må vri den to hakk til høyre for å kunne dra den to hakk ut, altså på med nærlys, og før jeg da kan skru på tåkebaklys, så må tåkelys forran på (1 hakk ut)..

 

Kadett´en min har hver sin bryter, men bryteren må vris fra nullstilling til minimum park hvis tåkelys forran skal aktiveres, og nærlys må på før tåkebaklys skal kunne aktiveres, dog trenger jeg ikke å skru på fremre tåkelysa forran for å skru på de bak på denne :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...