Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsål til andre bilfolk her. Hvorfor er det så "kult" å kjøre med nærlys av, mens parklys og tåkelys er på? Jeg syns det er teit. Ulovlig er det også.

 

Hvor har du det fra at det er ulovlig? Det er kombinasjonen nærlys og tåkelys som normalt sett ikke er tillatt. Parklys og tåkelys er faktisk lovlig brukt samtidig, så lenge det er lyst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et spørsål til andre bilfolk her. Hvorfor er det så "kult" å kjøre med nærlys av, mens parklys og tåkelys er på? Jeg syns det er teit. Ulovlig er det også.

 

Hvor har du det fra at det er ulovlig? Det er kombinasjonen nærlys og tåkelys som normalt sett ikke er tillatt. Parklys og tåkelys er faktisk lovlig brukt samtidig, så lenge det er lyst.

Det er uansett fullstendig idioti å bruke tåkelys når det ikke er tåke ute, så det leder oss tilbake til det opprinnelige spørsmålet hvorfor. Fordi det er tøfft? (med to f'er)

Endret av Sierra149
Lenke til kommentar

Det er en god grunn, og det er å øke intervallet mellom hver gang man bytter (nær)lyspærer. For oss som bruker halogenpærer med høy ytelse (som Osram Nightbreaker, Philips Xtreme Power osv)som har kortere levetid enn standardpærer (rundt ett år), kan det være lurt å bruke tåkelys på dagtid da behovet for godt lys ikke er tilstede, og kanskje øke pærebytteintervallet med godt over 50%. Når det er sagt, så har jeg ikke tåkelys på min egen bil.

Lenke til kommentar

Det er en god grunn, og det er å øke intervallet mellom hver gang man bytter (nær)lyspærer. For oss som bruker halogenpærer med høy ytelse (som Osram Nightbreaker, Philips Xtreme Power osv)som har kortere levetid enn standardpærer (rundt ett år), kan det være lurt å bruke tåkelys på dagtid da behovet for godt lys ikke er tilstede, og kanskje øke pærebytteintervallet med godt over 50%. Når det er sagt, så har jeg ikke tåkelys på min egen bil.

 

jeg vet nå ikke om jeg kjøper hele forklaringen din her.

 

En normal pære ( også halogen ) blir varm når den er i bruk , og vil dermed svekkes over tid

Når man "blinker" med lyset , pæren blir sålt av og på så slites den mere.

hvis man har den av så slites den ikke.

 

Hva er det som gjør at disse pærene får så mye lengre levetid hvis de brukes mot at man har den avslått ?

jeg tror nok helle ikke at myndigheten vill godta argumentene dine.

Lenke til kommentar

Har tåkelys, og det plager meg ikke at andre bruker det. Men syns det er veldig rart at noen absolutt skal kjøre med det på, selv når det ikke trengs. Er det logisk å f.eks. kjøre med blinklyset på hele tiden?

 

Det kan jo ofte se stiligere ut med tåke og park lys.

 

Du irriterer deg fordi enkelte bryr seg om hvordan bilen ser ut? Irriterer du deg også over folk som kjøper fine biler?

 

Busssjåføren som var 1cm fra å kjøre inn i meg i dag irriterer meg. Forbikjøring midt i et kryss er jo hjernedødt. Glemte selvfølgelig å kjøre etter for å notere nummer.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke at det er så stilig. Har heller ingen problem med at folk gjør det fordi de tror det er "kult", men syns det er teit at man må kompensere med at man ikke har fin bil ved å bruke tåkelys,fordi de tror at de da automatisk er mer stilig. Som en gammel Corolla med tåkelys.

Lenke til kommentar

Det er en god grunn, og det er å øke intervallet mellom hver gang man bytter (nær)lyspærer. For oss som bruker halogenpærer med høy ytelse (som Osram Nightbreaker, Philips Xtreme Power osv)som har kortere levetid enn standardpærer (rundt ett år), kan det være lurt å bruke tåkelys på dagtid da behovet for godt lys ikke er tilstede, og kanskje øke pærebytteintervallet med godt over 50%. Når det er sagt, så har jeg ikke tåkelys på min egen bil.

 

jeg vet nå ikke om jeg kjøper hele forklaringen din her.

 

En normal pære ( også halogen ) blir varm når den er i bruk , og vil dermed svekkes over tid

Når man "blinker" med lyset , pæren blir sålt av og på så slites den mere.

hvis man har den av så slites den ikke.

 

Hva er det som gjør at disse pærene får så mye lengre levetid hvis de brukes mot at man har den avslått ?

jeg tror nok helle ikke at myndigheten vill godta argumentene dine.

Han sier han bruker ikke nærlys om dagen da de blir mer slitt av å vær på, så hvorfor ikke slite longlife-pærer i tåkelys om dagen når det er lov?

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke at det er så stilig. Har heller ingen problem med at folk gjør det fordi de tror det er "kult", men syns det er teit at man må kompensere med at man ikke har fin bil ved å bruke tåkelys,fordi de tror at de da automatisk er mer stilig. Som en gammel Corolla med tåkelys.

Med stilig mente jeg noe slik, ikke gamle vrak.

imageHome.jpg

 

En gammel Corolla ser uansett like stygg ut med eller uten tåkelys.

 

 

Feilplasserte og feilkonstruerte fartshumper i 50 sonen irriterer meg grenseløst.

Lenke til kommentar

Biler som har DRL/parklys som skiller seg ut/gir bilen et pent uttrykk kan gjerne ha parklys for min del. Angeleyes, devileyes (Audi DRL), cateyes (mitt eget uttrykk for Volvo V50 R-Design).

 

Finner ikke bilde av sistnevnte :(

Lenke til kommentar

Hvis man må ha tåkelys for å være "kulere", så har man noe som kan lignes mindreverdighetskompleks. Er ihvertfall mitt inntrykk :-)

 

Skjønner ikke logikken din der. Sikker på at det ikke bare var et mislykket forsøk på å provosere?

 

Det handler enkelt å greit om å bry seg om hvordan bilen ser ut. Har du et mindreverdighetskompleks hvis du kjøper nye felger fordi de ser stilige ut?

Jeg vil vertfall ha en bil som ser fin ut, jeg vasker også bilen fordi den da ser finere ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjører alltid med park+tåkelys om dagen. Spesielt med tanke på korte turer. Det er først og fremst fordi jeg synes bilen ser finere ut da, og fordi jeg vil spare xenonlysene. Ballastene har ikke særlig godt av å bli skrudd av og på hele tiden og de er relativt dyre å bytte. Dog er det svært sjelden (bilen er nå 9 år gammel og har gått 105 000km og jeg har enda ikke byttet kjørelysene). Samme med pærene.

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Det er en god grunn, og det er å øke intervallet mellom hver gang man bytter (nær)lyspærer. For oss som bruker halogenpærer med høy ytelse (som Osram Nightbreaker, Philips Xtreme Power osv)som har kortere levetid enn standardpærer (rundt ett år), kan det være lurt å bruke tåkelys på dagtid da behovet for godt lys ikke er tilstede, og kanskje øke pærebytteintervallet med godt over 50%. Når det er sagt, så har jeg ikke tåkelys på min egen bil.

 

jeg vet nå ikke om jeg kjøper hele forklaringen din her.

 

En normal pære ( også halogen ) blir varm når den er i bruk , og vil dermed svekkes over tid

Når man "blinker" med lyset , pæren blir sålt av og på så slites den mere.

hvis man har den av så slites den ikke.

 

Hva er det som gjør at disse pærene får så mye lengre levetid hvis de brukes mot at man har den avslått ?

jeg tror nok helle ikke at myndigheten vill godta argumentene dine.

Hva er det du ikke kjøper? At halogenpærene ikke slites når de ikke er i bruk? Hvor kommer blinking med lysene inn i bildet?

 

Hva er det myndighetene ikke vil godta? Mange nye biler i dag med automatiske omgivelseslysregulerte kjøre-/nærlys benytter jo tåkelysene på dagtid når det er lyst, og bytter over til hovedlyktene når mørket faller på.

 

Si at man kjører like mye i dagtid som på kveld/natterstid når det er mørkt. Ved å benytte tåkelys på dagtid kan man dermed skifte pærer f.eks. annet hver år fremfor hvert år. På noen biler er det også tungvint å skifte pærer, og man må i verste fall oppsøke et verksted/demontere halve bilen selv. Xenonpærer er også dyre, så ved å benytte longlife halogenpærer i tåkelysene kan man dermed spare noen kroner også.

Lenke til kommentar

Det er en god grunn, og det er å øke intervallet mellom hver gang man bytter (nær)lyspærer. For oss som bruker halogenpærer med høy ytelse (som Osram Nightbreaker, Philips Xtreme Power osv)som har kortere levetid enn standardpærer (rundt ett år), kan det være lurt å bruke tåkelys på dagtid da behovet for godt lys ikke er tilstede, og kanskje øke pærebytteintervallet med godt over 50%. Når det er sagt, så har jeg ikke tåkelys på min egen bil.

 

jeg vet nå ikke om jeg kjøper hele forklaringen din her.

 

En normal pære ( også halogen ) blir varm når den er i bruk , og vil dermed svekkes over tid

Når man "blinker" med lyset , pæren blir sålt av og på så slites den mere.

hvis man har den av så slites den ikke.

 

Hva er det som gjør at disse pærene får så mye lengre levetid hvis de brukes mot at man har den avslått ?

jeg tror nok helle ikke at myndigheten vill godta argumentene dine.

Hva er det du ikke kjøper? At halogenpærene ikke slites når de ikke er i bruk? Hvor kommer blinking med lysene inn i bildet?

 

Hva er det myndighetene ikke vil godta? Mange nye biler i dag med automatiske omgivelseslysregulerte kjøre-/nærlys benytter jo tåkelysene på dagtid når det er lyst, og bytter over til hovedlyktene når mørket faller på.

 

Si at man kjører like mye i dagtid som på kveld/natterstid når det er mørkt. Ved å benytte tåkelys på dagtid kan man dermed skifte pærer f.eks. annet hver år fremfor hvert år. På noen biler er det også tungvint å skifte pærer, og man må i verste fall oppsøke et verksted/demontere halve bilen selv. Xenonpærer er også dyre, så ved å benytte longlife halogenpærer i tåkelysene kan man dermed spare noen kroner også.

 

jeg tror at du misfor stod meg .

 

utsagn :kan det være lurt å bruke tåkelys på dagtid da behovet for godt lys ikke er tilstede, og kanskje øke pærebytteintervallet med godt over 50%.

 

Det jeg ikke helt for står er hvordan man kan få pæren til å vare lenger når den er i bruk på dagtid ,mot at man ikke bruker den.

en pære som ikke brukes slites heller ikke (med mindre man da knuser den)

 

Kort sagt : hvordan henger det sammen at man får en pære til vare lenger ved å bruke den , mot at den ikke brukes .

 

hvis det var noe annet som var med med utsagnet så var det dårlig formulert .

 

er det snakk om bruke tåkelysene som nærlys mann mener her ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Man får nærlyspærene til å vare lenger ved å benytte tåkelysene i stedet for.

 

BaronSlask, DRL er det som kalles kjørelys på norsk. Tåkelys er DRL med mindre det er ekstrem tåke når det har blitt mørkt. Audi (og andre) sine jalla LEDs er DRL. Noen benytter en lavere spenning (som f.eks. Ford) på kjørelysene for å spare pærene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...