Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eller kjøre forbi på en vei med flere felt.

 

Det er mangelvare i Norge .

jeg er rimelig sikker på at det ikke er flere en det man kan telle på hendene.

De som eksister er jo de som går inn og ut til de store byene.

Det er ikke der man har så stor forbikjøringbehov , det er i de bratte bakene

 

hvis noen kommer og nevner kubefeltene så er det mangelvare

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Iriiterer meg over billister som tuter på meg fordi jeg kjører midt i kjørefeltet på scooteren min. Jeg har vært med på nok av farlige situasjoner når jeg ligger meg til høyre for å slippe billister og andre forbi i samme felt. Slutt å tut forbanna idioter! Jeg kjører slik reglene sier jeg skal kjøre og har en lovlig moped som dessverre ikke går fortere enn 45 km/t. Hadde jeg vært hakket mer barnslig så hadde jeg sakket ned farten et par km/t bare for å irritere de som tuter på meg.

Lenke til kommentar

Iriiterer meg over billister som tuter på meg fordi jeg kjører midt i kjørefeltet på scooteren min. Jeg har vært med på nok av farlige situasjoner når jeg ligger meg til høyre for å slippe billister og andre forbi i samme felt. Slutt å tut forbanna idioter! Jeg kjører slik reglene sier jeg skal kjøre og har en lovlig moped som dessverre ikke går fortere enn 45 km/t. Hadde jeg vært hakket mer barnslig så hadde jeg sakket ned farten et par km/t bare for å irritere de som tuter på meg.

 

Du har ikke vurdert å skaffe deg et slik skilt/klistermerke som enkelte bruker for marker maks hastighet på kjøretøyet ?

 

jeg har sikker nevnt det før , men det passer inn her:

 

jeg vet om en som ble fratatt førerkortet fordi han kjørte en ATV på veien som maks klarte 30 kmt/t

problemet var at det var så få forbikjøringsmulehiter på den veistrekningen

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Du har ikke vurdert å skaffe deg et slik skilt/klistermerke som enkelte bruker for marker maks hastighet på kjøretøyet ?

 

jeg har sikker nevnt det før , men det passer inn her:

 

jeg vet om en som ble fratatt førerkortet fordi han kjørte en ATV på veien som maks klarte 30 kmt/t

problemet var at det var så få forbikjøringsmulehiter på den veistrekningen

På en scooter? Nei, det har jeg ikke vurdert og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Problemet er ikke at bilene kjører for nært, det er at de prøver å kjøre forbi på farlige steder.

Lenke til kommentar

 

 

Det er mangelvare i Norge .

jeg er rimelig sikker på at det ikke er flere en det man kan telle på hendene.

De som eksister er jo de som går inn og ut til de store byene.

Det er ikke der man har så stor forbikjøringbehov , det er i de bratte bakene

 

hvis noen kommer og nevner kubefeltene så er det mangelvare

 

Nuvel, er da plenty med veier hvor det er forbikjøringsfelt i forbindelse med bratte oppoverbakker. Hvertfall på Europaveiene og de største riksveiene. Sier ikke at det er nok, men at det er mangelvare er å ta litt hardt i.

 

Leste på TV2.no angående disse nye vogntogene, og eksempelet de brukte mtp forbikjøring av disse 25m monstrene var heller dårlig. De skrev at hvis vogntoget kjører i 75 km/t i en 80-sone, vil man bruke en halv kilometer på å komme forbi. For det første, så er det ytterst sjelden vogntog kjører så sakte som 75 km/t, på landeveiene jeg stort sett kjører på (som er relativt flate) er det få som holder så jevn og behagelig fart som vogntogene. Og for det andre, når de sier en halv kilometer går de utifra at den som kjører forbi ikke bryter fartsgrensen under hele forbikjøringen. Ja, jeg vet at det er forbudt å bryte fartsgrensen under forbikjøring, men dette har jeg enda til gode å se noen som praktiserer. Er nesten fristet til å si at de ikke finnes, men det er sikkert en eller to der ute...

 

Hvis man derimot vet at det kommer en passe strekke rundt neste sving, kan man slippe seg litt bak (såfremt det ikke er biler bak deg), bygge opp god fart gjennom svingen, time dette sånn at du kan legge deg rett ut i motgående rundt svingen når du har oversikt over sletten. Da slipper man å ligge i motgående når man akselererer fra f.eks 75 til 100 km/t, og jo kortere tid man er i motgående, jo bedre.

 

 

Iriiterer meg over billister som tuter på meg fordi jeg kjører midt i kjørefeltet på scooteren min. Jeg har vært med på nok av farlige situasjoner når jeg ligger meg til høyre for å slippe billister og andre forbi i samme felt. Slutt å tut forbanna idioter! Jeg kjører slik reglene sier jeg skal kjøre og har en lovlig moped som dessverre ikke går fortere enn 45 km/t. Hadde jeg vært hakket mer barnslig så hadde jeg sakket ned farten et par km/t bare for å irritere de som tuter på meg.

 

Hvis du primært kjører i 60-soner og lavere, kan jeg til en viss grad skjønne din irritasjon. I 70/80-soner derimot, så vil jeg ta bilistenes parti. Greit nok at du har rett til å bruke hele kjørefeltet, men det hadde blitt dårlig samspill i trafikken hvis alle på død og liv skulle holde på sin rett. Jeg har aldri kjørt scooter selv, så skal ikke drive og belære deg om hvordan du bør kjøre. Men hvis du f.eks ikke benytter deg av enhver mulighet til å slippe bilene bak deg forbi, det være busslommer, rasteplasser, evt veiskulder osv, bryter du med veitrafikkloven og bilene er i sin fulle rett til å tute. Å sakke ned på farten bare for å irritere er ikke spesielt lurt, da dette kvalifiserer til førerkortbeslag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har ikke vurdert å skaffe deg et slik skilt/klistermerke som enkelte bruker for marker maks hastighet på kjøretøyet ?

 

jeg har sikker nevnt det før , men det passer inn her:

 

jeg vet om en som ble fratatt førerkortet fordi han kjørte en ATV på veien som maks klarte 30 kmt/t

problemet var at det var så få forbikjøringsmulehiter på den veistrekningen

På en scooter? Nei, det har jeg ikke vurdert og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Problemet er ikke at bilene kjører for nært, det er at de prøver å kjøre forbi på farlige steder.

 

nå vet jeg ikke om det bare er meg , men her innbiller jeg meg at det er mere aksept for et kjøretøy som er merket med maks hastighet selv om det skulle være under fartsgrensen en om det ikke er merket .

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Hvis du primært kjører i 60-soner og lavere, kan jeg til en viss grad skjønne din irritasjon. I 70/80-soner derimot, så vil jeg ta bilistenes parti. Greit nok at du har rett til å bruke hele kjørefeltet, men det hadde blitt dårlig samspill i trafikken hvis alle på død og liv skulle holde på sin rett. Jeg har aldri kjørt scooter selv, så skal ikke drive og belære deg om hvordan du bør kjøre. Men hvis du f.eks ikke benytter deg av enhver mulighet til å slippe bilene bak deg forbi, det være busslommer, rasteplasser, evt veiskulder osv, bryter du med veitrafikkloven og bilene er i sin fulle rett til å tute. Å sakke ned på farten bare for å irritere er ikke spesielt lurt, da dette kvalifiserer til førerkortbeslag.

Jeg kjører alltid i 60-sone eller lavere. Før la jeg meg alltid til høyre i feltene, men etter flere nesten-ulykker og en episode der jeg ble presset ut i grøften har jeg latt være å legge meg til høyre. Jeg benytter meg av busslommer dersom det er liten trafikk. Er det derimot stor trafikk (Rushtrafikk-bor i Bergen) kan jeg ikke benytte meg av busslommer fordi jeg ikke har sjanse til å komme meg utpå veien igjen i løpet av 10 minutter (fordi det er vanskelig/umulig å komme inn i trafikken igjen med en scooter med elendig akselerasjon inn i tettpakket trafikk med biler som kjører i 60 km/t).

 

Har du noen gang sett biler som kjører forbi en moped som ligger langt til høyre i feltet? Da er det ikke slik at bilene ser seg godt om før de kjører forbi. De kjører derimot på rekke forbi mopeden, uten å se hva som kommer i venstre kjørefelt mot dem. Kommer det da en lastebil el. l mot oss, oppstår det en farlig situasjon. Forrige og siste gang jeg la meg til høyre på en uoversiktelig plass endte dette med at jeg ble presset ut i grøften siden det kom et vogntog mot oss akkurat i det bilen skulle kjøre forbi meg. Den gangen endte det bare med et brukket speil og litt skrubbsår, neste gang går det kanskje verre.

 

Jeg kunne ønske billister generelt var mer forsiktige og kunne tenke i større grad på mopedistenes sikkerhet. Da kunne jeg alltid ha ligget til høyre i feltet. Når de derimot ikke klarer å tenke seg at dette er en farlig plass å kjøre forbi mopeden på- vel, da ligger ikke jeg meg til høyre i feltet med mindre jeg ser det er en oversiktelig plass hvor det er trygt å kjøre forbi.

 

For å oppsummere: Jeg legger meg ikke midt i veien for å demonstrere min rett, jeg gjør det fordi jeg er redd for å bli skadet eller drept i trafikken. Jeg sakker heller ikke ned farten for å irritere tuterne, hadde jeg derimot vært littegranne mer barnslig hadde jeg gjort det.

Lenke til kommentar

Det er mangelvare i Norge .

jeg er rimelig sikker på at det ikke er flere en det man kan telle på hendene.

De som eksister er jo de som går inn og ut til de store byene.

Det er ikke der man har så stor forbikjøringbehov , det er i de bratte bakene

 

hvis noen kommer og nevner kubefeltene så er det mangelvare

 

Nuvel, er da plenty med veier hvor det er forbikjøringsfelt i forbindelse med bratte oppoverbakker. Hvertfall på Europaveiene og de største riksveiene. Sier ikke at det er nok, men at det er mangelvare er å ta litt hardt i.

 

Leste på TV2.no angående disse nye vogntogene, og eksempelet de brukte mtp forbikjøring av disse 25m monstrene var heller dårlig. De skrev at hvis vogntoget kjører i 75 km/t i en 80-sone, vil man bruke en halv kilometer på å komme forbi. For det første, så er det ytterst sjelden vogntog kjører så sakte som 75 km/t, på landeveiene jeg stort sett kjører på (som er relativt flate) er det få som holder så jevn og behagelig fart som vogntogene. Og for det andre, når de sier en halv kilometer går de utifra at den som kjører forbi ikke bryter fartsgrensen under hele forbikjøringen. Ja, jeg vet at det er forbudt å bryte fartsgrensen under forbikjøring, men dette har jeg enda til gode å se noen som praktiserer. Er nesten fristet til å si at de ikke finnes, men det er sikkert en eller to der ute...

 

Hvis man derimot vet at det kommer en passe strekke rundt neste sving, kan man slippe seg litt bak (såfremt det ikke er biler bak deg), bygge opp god fart gjennom svingen, time dette sånn at du kan legge deg rett ut i motgående rundt svingen når du har oversikt over sletten. Da slipper man å ligge i motgående når man akselererer fra f.eks 75 til 100 km/t, og jo kortere tid man er i motgående, jo bedre.

 

 

Iriiterer meg over billister som tuter på meg fordi jeg kjører midt i kjørefeltet på scooteren min. Jeg har vært med på nok av farlige situasjoner når jeg ligger meg til høyre for å slippe billister og andre forbi i samme felt. Slutt å tut forbanna idioter! Jeg kjører slik reglene sier jeg skal kjøre og har en lovlig moped som dessverre ikke går fortere enn 45 km/t. Hadde jeg vært hakket mer barnslig så hadde jeg sakket ned farten et par km/t bare for å irritere de som tuter på meg.

 

Hvis du primært kjører i 60-soner og lavere, kan jeg til en viss grad skjønne din irritasjon. I 70/80-soner derimot, så vil jeg ta bilistenes parti. Greit nok at du har rett til å bruke hele kjørefeltet, men det hadde blitt dårlig samspill i trafikken hvis alle på død og liv skulle holde på sin rett. Jeg har aldri kjørt scooter selv, så skal ikke drive og belære deg om hvordan du bør kjøre. Men hvis du f.eks ikke benytter deg av enhver mulighet til å slippe bilene bak deg forbi, det være busslommer, rasteplasser, evt veiskulder osv, bryter du med veitrafikkloven og bilene er i sin fulle rett til å tute. Å sakke ned på farten bare for å irritere er ikke spesielt lurt, da dette kvalifiserer til førerkortbeslag.

 

når sant skal sies så kjenner jeg bare til hvordan det er her i nord.

her er det definitivt mangelvare på felt for forbikjøring.

 

De fleste veiene , spesielt utenfor byene har bare et kjørefelt i hver retning .

så var det før i tiden et krabbefelt når man kjørte over Hamarøy. om det er i bruk enda vet jeg ikke

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

nå vet jeg ikke om det bare er meg , men her innbiller jeg meg at det er mere aksept for et kjøretøy som er merket med maks hastighet selv om det skulle være under fartsgrensen en om det ikke er merket .

Hva mener du? Beklager, men du har rett og slett for mange skrivefeil og jeg har noen ganger problemer med å forstå måten du formulerer deg på.

Lenke til kommentar

Du har ikke vurdert å skaffe deg et slik skilt/klistermerke som enkelte bruker for marker maks hastighet på kjøretøyet ?

 

jeg har sikker nevnt det før , men det passer inn her:

 

jeg vet om en som ble fratatt førerkortet fordi han kjørte en ATV på veien som maks klarte 30 kmt/t

problemet var at det var så få forbikjøringsmulehiter på den veistrekningen

På en scooter? Nei, det har jeg ikke vurdert og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Problemet er ikke at bilene kjører for nært, det er at de prøver å kjøre forbi på farlige steder.

 

nå vet jeg ikke om det bare er meg , men her innbiller jeg meg at det er mere aksept for et kjøretøy som er merket med maks hastighet selv om det skulle være under fartsgrensen en om det ikke er merket .

 

Hvem er det som ikke vet at mopder er plombert til 45?

 

AtW

Lenke til kommentar

en lit besynderlig tanke jeg har hat er at politikeren er så opptatt av å sikre penger i tilfelle kriser og ulykker at det går ut over sikringen.

De bevilger penger til bygninger enten det nå er skole , sykehus eller eldrehjem , men driften tror de skal være gratis .

Det samme gjelder sikringer eller tiltak som skal forebygge ulykker.

De her rett ogslett ikke råd til å bruke penger i stort mon til det for da tror de at de ikke har nok penger til erstatninger o.s.v i forbindelse med ulykker. det paradoksale er at ulykkene ikke forsvinner av seg selv .

skulle de nå likevel ulykkene gå ned så gidder de nok ikke å kaste bort penger på sikring siden det da ikke er nødvendig.

 

Vi andre vet bedre

Lenke til kommentar

Du har ikke vurdert å skaffe deg et slik skilt/klistermerke som enkelte bruker for marker maks hastighet på kjøretøyet ?

 

jeg har sikker nevnt det før , men det passer inn her:

 

jeg vet om en som ble fratatt førerkortet fordi han kjørte en ATV på veien som maks klarte 30 kmt/t

problemet var at det var så få forbikjøringsmulehiter på den veistrekningen

På en scooter? Nei, det har jeg ikke vurdert og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Problemet er ikke at bilene kjører for nært, det er at de prøver å kjøre forbi på farlige steder.

 

nå vet jeg ikke om det bare er meg , men her innbiller jeg meg at det er mere aksept for et kjøretøy som er merket med maks hastighet selv om det skulle være under fartsgrensen en om det ikke er merket .

 

Hvem er det som ikke vet at mopder er plombert til 45?

 

AtW

 

Det er mange typer kjøretøy man burde vite maks lovlig hastighet på.

når man så kommer over et slikt som lager kø , om så det bare er 2 kjøretøy i køen . da tenker man seg ikke om og glemmer på en måte at kjøretøyet ikke kan gå fortere.

siden en moped ser ut som den kan gå fortere en 45 ( det er jo også bevist) så virker det som ikke så alt for meg tror på begrensningen. de ter for unaturlig.

De ter nok også derfor de lar seg lettere irritere over det .

 

Å klistre på et slikt skilt gir liksom en bekreftelse på mopeden ikke kan gå fortere

Da blir man plutselig mere hensynsfull til tross for at man burde vite det fra før

 

Det funger med andre kjøretøy så hvorfor skal det ikke fungere med mopeder.

 

Nå sier jeg det bare slik jeg oppfatter det , da er det sikkert noen som er ueninge

Lenke til kommentar

Vi andre vet bedre

Da er det vel faen på tide at dere "andre" viser dette ved valg da. ;)

 

utfordringen/ problemet er dette er bare en av flere saker man skal ta stilling til ved et valg.

når man stemmer så er man opptatt av så mye og ofte kommer dett lenger ned på listen

man synes det ikke er viktig nok til å bli prioritert

Lenke til kommentar

Hvem er det som ikke vet at mopder er plombert til 45?

 

AtW

Å fjerne plombering er blitt såpass vanlig at enkelte bilister kanskje venter at en moped kan kjøre over 45 km/t selv om den ikke kan det. Noen bilister henger kanskje også igjen i de gamle lovbestemmelsene og tror fortsatt at mopeder kan gjøre minst 50 km/t.

 

Et klistremerke kan fungere som en påminning om at mopeden du kjører faktisk ikke kan kjøre raskere enn 45 km/t.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Hvem er det som ikke vet at mopder er plombert til 45?

 

AtW

Å fjerne plombering er blitt såpass vanlig at enkelte bilister kanskje venter at en moped kan kjøre over 45 km/t selv om den ikke kan det. Noen bilister henger kanskje også igjen i de gamle lovbestemmelsene og tror fortsatt at mopeder kan gjøre minst 50 km/t.

 

Et klistremerke kan fungere som en påminning om at mopeden du kjører faktisk ikke kan kjøre raskere enn 45 km/t.

 

Om alle mopeder har dette, hva skal det hjelpe? Folk vil i like stor grad vente at den går over 45 som i dag, skal folk som trimmer fjerne klistremerket? Det kan du nok se langt etter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvem er det som ikke vet at mopder er plombert til 45?

 

AtW

Å fjerne plombering er blitt såpass vanlig at enkelte bilister kanskje venter at en moped kan kjøre over 45 km/t selv om den ikke kan det. Noen bilister henger kanskje også igjen i de gamle lovbestemmelsene og tror fortsatt at mopeder kan gjøre minst 50 km/t.

 

Et klistremerke kan fungere som en påminning om at mopeden du kjører faktisk ikke kan kjøre raskere enn 45 km/t.

 

Om alle mopeder har dette, hva skal det hjelpe? Folk vil i like stor grad vente at den går over 45 som i dag, skal folk som trimmer fjerne klistremerket? Det kan du nok se langt etter.

 

AtW

 

Står det et skilt med maks hastighet bakpå så forventer man ikke at men kan kjøre fortere.

Mangler det så er det mange som forventer at de går fortere.

At mopeden går fortere en 45 med et slik skilt betyr lite i denne sammenhengen

Al fornuft tilsier at de som setter på et slikt merke ikke har til hensikt å bryte 45 km begrensningen

og skulle noen med merke kjøre fortere så har de brutt loven

man får også dempet gemyttet hos de mest aggressive bilistene som tenger denne påminnelsen

 

 

Nå må det sies at det er mange sakte gående kjøretøy som man ikke vet maks hastighet på som sikker hadde trent dete merket .

jeg har sett at det er i bruk på enkelt militære kjøretøy.

Det er da sat tet maks hastihet som det har lov til å ferdes i , selv om det kan gå fortere

Lenke til kommentar

Å fjerne plombering er blitt såpass vanlig at enkelte bilister kanskje venter at en moped kan kjøre over 45 km/t selv om den ikke kan det. Noen bilister henger kanskje også igjen i de gamle lovbestemmelsene og tror fortsatt at mopeder kan gjøre minst 50 km/t.

 

Et klistremerke kan fungere som en påminning om at mopeden du kjører faktisk ikke kan kjøre raskere enn 45 km/t.

 

Om alle mopeder har dette, hva skal det hjelpe? Folk vil i like stor grad vente at den går over 45 som i dag, skal folk som trimmer fjerne klistremerket? Det kan du nok se langt etter.

 

AtW

Det var snakk om hvorvidt det var en god ide å skaffe seg et slikt klistremerke frivillig. Så å antyde at jeg ville påby et slikt klistremerke for alle mopeder er en fullstendig avsporing.

 

Selv om jeg ikke skrev det svart på hvitt, så var det intensjonen min (som burde være opplagt for alle som fulgte diskusjonen jeg var en del av) å foreslå at de som har plombert moped, frivillig, kan skaffe seg et klistremerke som varsler om maksimalhastighet på 45 km/t. Hvis man ikke ønsker seg et slikt klistremerke er det også greitt, det var bare et forslag fra min side.

 

Det er jo en del vogntog som har slikt klistremerke selv om det ikke er påbudt (iallefall ikke i Norge). Men det er ikke alltid det virker etter hensikten. Blir litt feil når et tysk vogntog som er merket 100 km/t kjører på norske veier. De har jo ikke lov til å kjøre i over 80 km/t i Norge uansett.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...