Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Hva skal dropler effekten bevise i denne sammenhengen egentlig.

 

Det er jo bare en lyd-måling i forhold til objekter som kommer nærmer elle fjerner seg seg.

I alle tilfelle så må det ene referansepunktet stå stille

og så er det en vis fare for at fler lyd-pulser vil forstyrre målingen til hverandre

 

Man bruker selvfølgelig ikke lydbølger da.

 

Jeg brukte lydbølger fordi det er det eneste jeg vet man har brukt når man har eksperimenter med det.

Uansett hvis hver bil skulle ha hvert sitt målesystem så ville man trenge mega forskjellige bølgelenger for at de ikke skulle forstyrre hverandre.

 

man vil få det samme problemet som man har på radiobølgen der mange analoge radiostasjoner forstyrrer hverandre hvis det blir for mange av dem..

Det funger sikker fint i mange andre sammenheng bare ikke til å måle farten på et kjøretøy innefra

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville trodd at et radarsystem ville vært mer naturlig. Type slik politiet bruker. Altså ikke lyd, men elektromagnetiske bølger.

 

Dopplereffekten gjelder ikke bare lyd hvis det var det du trodde.

 

neida , men man trenger en hvis bandbredde for å det skal fungere. det var det jeg vil frem til med radio eksemplet.

jeg har vanskelig for å se at kodete bølger (for å skille forskjellige sendere fra hverandre ) skal hjelpe på bandbredden i slike tilfeller

Lenke til kommentar

Det ville vært null problem å lage et dønn nøyaktig speedometer om man hadde villet, det eneste man hadde trengt ville vært en referanse som det allerde eksisterende systemet kunne kalibrere seg etter. Dette kan være alt fra GPS til fastmonterte devicer langs veien.

 

Er evig mange andre metoder som man kan bruke. Et kamera som ser veien under bilen i kombinasjon med en laser som oppdager avstanden til veien, så har man også en metode som vil gi dønn nøyaktig hastighet. Man kan også måle humpene i veien på støtdempingen. De samme humpene treffer ofte begge hjulsett, og vet man avstanden kan man beregne på tiden det tar hastigheten.

 

Mange nye biler begynner nå å bli levert med LIDAR-system. Dette er i praksis bare et radarsystem som bruker lys (laser) istedet for radiobølger, og med dette kan se ting foran seg. Det eneste det trenger å gjøre er å finne noe som er stasjonært, så er det bare å måle det som en annen politilaser.

 

Uansett, det er null problem, og bruker man det bare for kalibrere for endret hjuldimmensjon (pga slitasje på dekket), så får man det 100% nøyaktig og 100% pålitelig.. men vil vi? Vil myndighetene komme og si "nei, dere må legge til litt ekstra for å få det "nøyaktig""?

Lenke til kommentar

La oss få det ganske klart: Et speedometer på en ny bil er faktisk sansynligvis innenfor 1% nøyaktig, men det er bare skrudd "litt" oppover for å "ikke vise for lite". Dette er egentlig ikke en prosentvis "oppskruing", men et x antall km/t, så nøyaktigheten er der, bare at den viser x antall for mye. Det ser man veldig nøyaktig om man resetter kjørecomputeren og ser på gjennomsnittsfarta mens man kjører med cruise control el.l. På de bilene jeg har hatt har denne vært dønn nøyaktig på korrekt hastighet når jeg har plassert cruise controlen på justert hastighet (+4km/t i mitt tilfelle), og det gjelder både i 30km/t og 90km/t. Mens speedometeret f.eks har vist 84, så har kjørecomputeren vist gjennomsnittlig 80km/t. Har korrigersjekket det også mot både tavler og GPS, og det stemte i alle tilfeller.

 

Men nå er det slik at biler leveres med forskjellige dekkdimmensjoner, forskjellige dekk, og det spiller en rolle, men det ligger likevel innenfor 1% av nøyaktigheten. Selv om hjulene har "samme omkrets", så er det kanskje 0,5% forskjellig, noe som betyr at man må legge inn 0,5% på nøyaktigheten.

 

Dette kunne vært løst ved å kalibrere hver enkel bil manuelt, og det skulle vært null problem om man hadde villet. En tralle som roterer på en bestemt hastighet, trykk inn i bilen at "dette er korrekt", og ferdig med det. Da ville man fått det 100% nøyaktig, men iløpet av dekkenes levetid ville dette endret seg litt, men ikke betydelig.

 

De gamle bilene med magnetisk speedometer som baserte seg på snurrende wire som laget magnetfelt som fysisk flyttet nåle med magnetisme har selvsagt en større feilmargin enn et elektronisk system som måler med x antall titalls tenner og elektronisk sensor på alle 4 hjul. Avstanden mellom to tenner kan ganske enkelt ikke endre seg uten at dekkdimmensjonen har endret seg.

 

Speedometeret er nøyaktig nok, det trenger bare å vite 100% nøyaktig hvor stort hjulet er.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Det beste ville selvsagt vært om alle speedometere hadde f.eks maks 1% misvisning, men jeg vet ikke nok om teknologi/mekanikk/hva det nå går under, evt jusen (som vel i utgangspunktet førte til tilsiktet misvisning på speedometeret til personbiler) som omhandler dette til å vite om det er praktisk og økonomisk mulig å få til på alle biler. Derimot burde både Vegvesen og politi vært flinkere til å informere om dette, da det utrolig nok er ganske mange som ikke vet hvor stor feilmarginen er på akkurat din bil. Og det er som sagt irriterende å ligge i 75 i 80-sonen over lengre tid...

 

Selv om jeg ofte kjører godt og vel 10-15 km/t over fartsgrensen på landeveier og motorveier, prøver jeg stort sett å kjøre på rett side av fartsgrensen. Hvis trafikkforholdene tillater det setter jeg stort sett cruisekontrollen på 86 km/t i 80-sonen, har 4 km/t misvisning i 80 km/t, så reell fart blir da 82 km/t, en behagelig fart som alle (i høyeste grad politiet) utenom de værste paragrafrytterne ser på som helt lovlig og trafikksikkert.

Lenke til kommentar

10% er ikke så uvanlig på gamle biler med mekanisk speedometer. Elektronisk speedometer er normalt sett noe man får på kjøpet med ABS, bare som en opplysning. Gamle biler uten ABS har som regel mekanisk speedometer.

 

Bytter man i tillegg hjuldimmensjon vil det endre seg enda litt mer.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Problemet er at på Corollaen så er det 10%, så i 50 er det 5 km feil, i 100 er det 10 feil. Osv osv. I 190 er det 172. Noen testa det en eller anna plass. 190 på speedo ble 172 med 10% mindre. Og i manualen for bilen stod det vitterlig også 172.

 

Så da er det selve speedometeret, ikke nåla.

Lenke til kommentar

Fordi du kan ikke ha to totalt separate kretser, så fremst du ikke kjører chassis til jord på det ene. Du må fortsatt ha to dynamoer. Det går sikkert å koble noe med kondensatorer, dioder osv, men det blir for mye.[...]

Slike system er helt standard på omtrent alle båter (med elektrisk start, har du sveiv-, snor- eller trykkluftstart gidder du selvsagt ikke sånt). Det du trenger en to batterier (ett "forbruk" og ett "start") og en skillediode. Enkelt og greit, men strengt tatt helt unødvendig på en bil.

Lenke til kommentar

Det blir da stadig satt inn flere batterier, som er skillet med skilledioder i bil også, hvis vi ser i bilstereo sammenheng. Det kan hende det er et jærsk fenomen, men det er ganske mange jeg kjenner som har to-fire batterier i bilen, og svære musikkanlegg.

Skilledioden er for å kunne spille musikk uten tenninga på, uten å tappe tomt startbatteriet...

Lenke til kommentar
Speedometeret er nøyaktig nok, det trenger bare å vite 100% nøyaktig hvor stort hjulet er.

Diameteren varierer med temperatur og hvor tungt bilen er lastet. Så hvis man kunne justert speedometeret nøyaktig så ville det blitt unøyaktig straks forholdene endrer seg. F.eks man får passasjerer og bagasje i bilen eller sola går ned og temperaturen på vei og dekk synker.

 

Akkustisk doppler, radar eller GPS kunne forbedret nøyaktigheten betraktelig.

Lenke til kommentar
Speedometeret er nøyaktig nok, det trenger bare å vite 100% nøyaktig hvor stort hjulet er.

Diameteren varierer med temperatur og hvor tungt bilen er lastet. Så hvis man kunne justert speedometeret nøyaktig så ville det blitt unøyaktig straks forholdene endrer seg. F.eks man får passasjerer og bagasje i bilen eller sola går ned og temperaturen på vei og dekk synker.

 

Akkustisk doppler, radar eller GPS kunne forbedret nøyaktigheten betraktelig.

 

Med akustisk kan det bli et problem hvis det blir for mange lydbølger i nærheten av hverandre.

Man kan sammenligne det med alle radiostasjonene som ligger nært hverandre på FM bandet.

Til en viss grad så kan man også sammenligne det med flere TVer som bruker den samme type fjernkontroll

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...