Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, man skal kjøre forbi i venstre felt og ja, man skal ikke ligge og somle der. Vi er helt enige så langt. Men det er ikke fri fartsgrense i venstre felt. Norge har ikke fri fartsgrense noen steder og det er den skiltede fartsgrensa som gjelder i begge felt. Fartsgrensa gjelder også ved forbikjøringer selv om det i praksis er regelrytteri. De fleste, inkludert meg selv, bryter ofte loven ved forbikjøringer. Kjører man i fartsgrensa er det helt greit å ligge i venstre felt. Kjører man saktere enn fartsgrensa bør man velge høyre felt. Mye av poenget med to felt i hver kjøreretning er at veien skal ha dobbelt så høy kapasitet i forhold til ett felt. Da må også bilistene bruke begge felt godt og ikke stampe seg sammen i høyre felt når venstre felt har mye ledig kapasitet.

 

Venstre felt er ikke forbeholdt trafikkidioter som tror de eier veien og har fri fartsgrense ved både normal kjøring eller forbikjøringer. Denne vrangforestillingen og ukulturen ser jeg er veldig utbredt på Østlandet. UP bør gjøre en innsats for å få bukt med denne ukulturen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Venstre felt er ikke forbeholdt trafikkidioter som tror de eier veien og har fri fartsgrense ved både normal kjøring eller forbikjøringer. Denne vrangforestillingen og ukulturen ser jeg er veldig utbredt på Østlandet. UP bør gjøre en innsats for å få bukt med denne ukulturen.

Det er heller ikke DIN Oppgave å regulere hastigheten til de bak, og om du kjører i venstre felt og trafikken bak blir hindret, så bryter du loven like mye som de som kjører for fort. Det er også en ukultur som burde fåes ut av det norske systemet - du er ikke politiet, pass dine egne saker og ikke kjør i veien for andre.

 

EDIT: I disse ferie-tider så er det en del mer trafikk her, og siden jeg bor i midten av sverige så er det et knutepunkt her hvor E18 og E20 går sammen/deler seg. Det fører også til en del utenlandsk trafikk.

 

Gjett hvilket land som ALENE ligger og KONSTANT runker i venstrefila på motorveien til hinder for alle andre?

Noen gjetninger? Hint: De har samme nasjonalitet som de fleste på dette forumet.

Endret av Flimzes
  • Liker 5
Lenke til kommentar

BAre for å ta et eksempel, jeg kom i rundt 125-130(på speedo), ligger i venstrefeltet, foran meg kjører en nordmann med henger i høyrefeltet, han er kanskje 300m lenger frem, ca 600m foran han igjen ligger to store lastebiler. Med tanke på at nordmannen har henger har han egentlig ikke lov til å kjøre over 80, uten at det hindrer han i å ligge i 100. Uansett, når jeg er ca 200m bak han (han har ikke kommet nevneverdig nærmere lastebilene foran seg) så kaster han seg ut i venstrefila, uten å blinke eller noe. Han bare legger seg der. Ikke noe gasspådrag, ikke kommer han nevneverdig nærmere lastebilene. Han bare ligger og runker der.

 

Jeg la meg inn i høyrefeltet og kjørte forbi, og hva tror du kuken gjør når jeg havner ved siden av han? Jo han gasser på. Desverre så kjørte han en 25 år gammel passat med henger, så det var jo en smal sak å komme forbi.

 

Men hva faen er greia? Er motorveikjøring så jævla vanskelig?

 

Fartsgrensen på stedet vaer 120km/t.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Uten å gå for mye i detalj har jeg grunnet jobbsituasjon begynt å ukependle på E18 gjennom Vestfold, og den veien er jo ganske fin hvis du ser bort fra det stykket forbi Sandefjord og Tønsberg (som forøvrig er en tragedie når det er mye trafikk). Jeg kjører konsekvent i 120 på cruisecontrol når det er 4-felt, og jeg føler på ingen måte at jeg setter meg selv eller andre i fare. Jeg føler meg heller ikke kriminell. Poenget mitt er uansett at når man bruker cruisecontrol merker man meget godt hvor mye andre kjører i rykk og napp. Jeg sitter i bilen for meg selv og skriker "IKKE BREMS, DIN SOPP" i ren frustrasjon over folk som hiver seg ut foran meg når jeg kommer i jevn fart, og de er fast bestemt på å blokkere meg så mye som mulig, virker det som.

Lenke til kommentar

Tja, jeg kjører stort sett strekningen Oslo-Malmø en gang annenhver uke, og jeg kan liste opp mine erfaringer med E6'en her:

 

-Nordmenn er helt klart de som kjører fortest, og holder mye høyere fart enn svenskene. Både i snitt og de mest ekstreme tilfellene (160+).

 

-Svenske bilister er, som nevnt ovenfor, mye flinkere enn nordmenn til å flytte seg fra venstre felt.

 

-Svenske (og noen utenlandske) vogntog derimot, bruker venstre felt meget flittig, er flere ganger nede i 60-70 km/t i 120-sone i venstre felt pga vogntog som bruker et minutt på forbikjøring av annet vogntog i oppoverbakke. De slenger seg også gjerne ut rett foran deg.

 

-Snittfart på E6 Østfold og E18 Vestfold er ganske lik snittfart på E6 mellom Gøteborg og Malmø, til tross for at førstnevnte er 100-sone og sistnevnte 120-sone.

 

Har forøvrig kjørt i de fleste land i Europa, og har til gode å se et land med like bra veinett som Sverige.

Lenke til kommentar

Venstre felt er ikke forbeholdt trafikkidioter som tror de eier veien og har fri fartsgrense ved både normal kjøring eller forbikjøringer. Denne vrangforestillingen og ukulturen ser jeg er veldig utbredt på Østlandet. UP bør gjøre en innsats for å få bukt med denne ukulturen.

Det er heller ikke DIN Oppgave å regulere hastigheten til de bak, og om du kjører i venstre felt og trafikken bak blir hindret, så bryter du loven like mye som de som kjører for fort. Det er også en ukultur som burde fåes ut av det norske systemet - du er ikke politiet, pass dine egne saker og ikke kjør i veien for andre.

 

 

At man kjører i venstre felt i fartsgrensa kan komme av andre årsaker enn at man ønsker å være politi.

 

AtW

Lenke til kommentar

At man kjører i venstre felt i fartsgrensa kan komme av andre årsaker enn at man ønsker å være politi.

Med mindre trafikken i høyre felt går saktere enn fartsgrensen (så du foretar en forbikjøring) har du fortsatt ikke noe i venstre felt å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som irriterer meg mest er folk som stopper, og så blinker.

 

Og tilhengere som synes å være uten både bremse- og blinklys. Holdt på å kjøre på en bakfra her om dagen. Han skulle svinge av til venstre. Jeg så han senket farten og legge seg mot midten av kjørefeltet, men trudde det var fordi han skulle passere en syklist Plutselig sto han stille, og jeg fikk meg en brukbar overraskelse.

 

Hva syklisten gjorde i veien er forøvrig et annet godt spørsmål. Betydningen av ordet sykkelsti er visst ikke like klar for alle.

 

At man kjører i venstre felt i fartsgrensa kan komme av andre årsaker enn at man ønsker å være politi.

Med mindre trafikken i høyre felt går saktere enn fartsgrensen (så du foretar en forbikjøring) har du fortsatt ikke noe i venstre felt å gjøre.

 

Åjoda, du har lov til å legge deg ut i venstre, om det kommer en bil inn fra en sidevei som må flette. :thumbup:

Lenke til kommentar

Åjoda, du har lov til å legge deg ut i venstre, om det kommer en bil inn fra en sidevei som må flette. :thumbup:

Nå snakker vi ikke om å legge seg ut i venstre felt fordi det kommer noen fra en sidevei, eller lignende, men å ligge i venstre felt tilsynelatende uten spesiell grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At man kjører i venstre felt i fartsgrensa kan komme av andre årsaker enn at man ønsker å være politi.

 

AtW

Når det er ledig i høyrefilen driter jeg ganske langt i grunnene dine, lær deg trafikkflyt eller kjør på andre veier enn motorveien.

 

Man kan jo like sterkt argumentere for "lær deg fartsgrensene, eller ikke kjøre på motorveien". Jeg er ikke så veldig glad i folk som ligger i venstrefeltet selv, men er det ulovlig når den bak blir hindret ene og alene fordi de kjører for fort? Kan man egentlig klage så veldig på at folk gjør det når man kun blir hindret om man kjører for fort?

 

AtW

Lenke til kommentar

Kjører man i fartsgrensa er det helt greit å ligge i venstre felt. Kjører man saktere enn fartsgrensa bør man velge høyre felt.

Venstrefeltet skal kun brukes for forbikjøring. Har man ikke behov for å forbikjøre en annen bil, skal man ligge i høyre felt og ferdig med det.

 

(Det finnes selvsagt flere unntak fra denne regelen, ett av dem er at hvis det er tett kø i høyre felt kan venstre felt benyttes uavhengig av trafikken i høyre felt. Men så lenge trafikkflyten er OK skal man ligge i høyre felt unntatt ved forbikjøring.)

 

Hvilken fart man holder er irrelevant, det eneste som betyr noe er at om man kjører raskere enn bilen foran kan man bruke venstre felt, er man cirka i samme tempo som høyre felt skal man holde seg i høyre felt. I tillegg skal man selvsagt holde fartsgrensen, men det er en annen regel som opererer uavhengig av feltbruken.

 

At høyre felt er "krabbefelt" som du også påstår er kun tull, krabbefelt er et eget felt som starter og slutter ved oppoverbakker. En firefelters motorvei blir da midlertidig femfelters hvorav ett av feltene er forbehold vogntog og andre saktegående kjøretøy. Eksempel: E18 over Liertoppen mellom Asker og Drammen. Når krabbefelt ikke foreligger er høyre felt normalfeltet, ikke "krabbefelt".

Lenke til kommentar

Kan man egentlig klage så veldig på at folk gjør det når man kun blir hindret om man kjører for fort?

Ja, det kan man. For de som kjører fort kan ha gode grunner til å gjøre dette, mens de som sperrer (sperrer, ikke «ligger i venstre i påvente av at høyre skal bli ledig» eller «skifter til venstre for å la andre kjøre inn på veien») venstre felt har ingen grunner overhode.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan man egentlig klage så veldig på at folk gjør det når man kun blir hindret om man kjører for fort?

Ja, det kan man. For de som kjører fort kan ha gode grunner til å gjøre dette, mens de som sperrer (sperrer, ikke «ligger i venstre i påvente av at høyre skal bli ledig» eller «skifter til venstre for å la andre kjøre inn på veien») venstre felt har ingen grunner overhode.

 

Neivel, hva vet du om det? Om det virkelig er et nødstilfelle så kan man bruke hornet om man skal raskt fram, realiteten er at det i 99.9% av tilefellene kun er irriterende, og har lite med faktisk gode grunner til å kjøre fortere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Neivel, hva vet du om det? Om det virkelig er et nødstilfelle så kan man bruke hornet om man skal raskt fram, realiteten er at det i 99.9% av tilefellene kun er irriterende, og har lite med faktisk gode grunner til å kjøre fortere.

Gjør det fortsatt ikke bedre eller «mindre galt» å sperre venstre felt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Venstre felt er ikke forbeholdt trafikkidioter som tror de eier veien og har fri fartsgrense ved både normal kjøring eller forbikjøringer. Denne vrangforestillingen og ukulturen ser jeg er veldig utbredt på Østlandet. UP bør gjøre en innsats for å få bukt med denne ukulturen.

Det er heller ikke DIN Oppgave å regulere hastigheten til de bak, og om du kjører i venstre felt og trafikken bak blir hindret, så bryter du loven like mye som de som kjører for fort. Det er også en ukultur som burde fåes ut av det norske systemet - du er ikke politiet, pass dine egne saker og ikke kjør i veien for andre.

Det er heller ikke bilene bak sin oppgave å diktere hastigheten til bilen foran. Det er en hver sjåfør sitt ansvar å ikke bryte fartsgrensa med egen bil, uavhengig av hvilket felt man ligger i.

 

Kjører man i fartsgrensa er det helt greit å ligge i venstre felt. Kjører man saktere enn fartsgrensa bør man velge høyre felt.
Venstrefeltet skal kun brukes for forbikjøring. Har man ikke behov for å forbikjøre en annen bil, skal man ligge i høyre felt og ferdig med det.

Nei, da har du nok misforstått. Begge feltene er til for å brukes.

 

(Det finnes selvsagt flere unntak fra denne regelen, ett av dem er at hvis det er tett kø i høyre felt kan venstre felt benyttes uavhengig av trafikken i høyre felt. Men så lenge trafikkflyten er OK skal man ligge i høyre felt unntatt ved forbikjøring.)

Du må gjerne ta deg bryet med å finne den regelen på lovdata.no eller lignende.

 

At høyre felt er "krabbefelt" som du også påstår er kun tull, krabbefelt er et eget felt som starter og slutter ved oppoverbakker. En firefelters motorvei blir da midlertidig femfelters hvorav ett av feltene er forbehold vogntog og andre saktegående kjøretøy. Eksempel: E18 over Liertoppen mellom Asker og Drammen. Når krabbefelt ikke foreligger er høyre felt normalfeltet, ikke "krabbefelt".

Jeg har ikke påstått at høyre felt alltid er krabbefelt, men det kan være det noen plasser.

Lenke til kommentar
Gjør det fortsatt ikke bedre eller «mindre galt» å sperre venstre felt.

Ligger man i fartsgrensa sperrer man per definisjon ikke for noen. Ingen har lov til å kjøre fortere og ingen har lov til å kjøre forbi en bil som allerede ligger i fartsgrensa. Ergo er "problemet" et ikke-problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...