nomore Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Ikke for å spore av nåværende tema, men eg stusser på en liten ting. Se for dere at dere kjører frem mot et kryss med to felt hvor det til venstre er kun for de som skal til venstre, og det til høyre er for de som skal rett frem og til høyre. Du skal rett frem. Hvordan plasserer du deg i det høyre feltet da? a) Til høyre. b) I midten. c) Til venstre. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 (endret) Det var en overdrivelse. Men regelen er vel at man ikke kan trekke mer enn egenvekt på bilen, og man kan ikke overstige 3500kg. At henger ikke skal være tyngre enn bilens egenvekt er en tommelfingerregel blant caravan-folket, for at vogntoget skal være lett å kontrollere uten at hengeren skal "ta over kontrollen" (vingling fra side til side; at "halen logrer med hunden"...). Det er likevel bare en tommelfingerregel, og det er i siste instans tillatt hengervekt i vognkortet som gjelder, med rett førerkort (dvs BE). Det er såvidt jeg vet også visse krav til motoreffekt, bakkestartegenskaper (bil+henger må klare bakkestart med full vogntogvekt i en viss helling, mener det er 8% ) og bremser som avgjør hvor mye en bil får lov å trekke. edit: Ikke for å spore av nåværende tema, men eg stusser på en liten ting. Se for dere at dere kjører frem mot et kryss med to felt hvor det til venstre er kun for de som skal til venstre, og det til høyre er for de som skal rett frem og til høyre. Du skal rett frem. Hvordan plasserer du deg i det høyre feltet da? a) Til høyre. b) I midten. c) Til venstre. Noe til venstre for midt i det høyre feltet, men ikke nødvendigvis helt klint oppi vegmerkingen; det blir jo uansett ikke plass til en til på min høyre side i samme felt. Endret 27. juni 2011 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Noe til venstre for midt i det høyre feltet, men ikke nødvendigvis helt klint oppi vegmerkingen; det blir jo uansett ikke plass til en til på min høyre side i samme felt. I mange tilfeller blir det det, nemlig om det er tohjulinger på veien. AtW Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 (endret) Eg ville og ha holdt meg midt i feltet eller over til venstre side av feltet. Grunnen til at eg spør er at eg kom kjørende bak en bil i dag som var nr tre i ei rekke inn mot samme kryss. Eg var nummer fire. De tre bilene fremfor meg låg helt til høyre i feltet og kun nr to blinket. Eg ble da litt overrasket når bil nummer tre kjørte rett frem. Det oppstod ingen farlig situasjon og eg lot det ikke irritere meg, men fikk meg til å vurdere om eg kanskje selv hadde lagt meg feil i feltet. Endret 27. juni 2011 av nomore Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Hvorfor ble du overrasket over det? Bilen lå i et felt som tilsa at han enten skulle rett frem eller til høyre og den hadde ikke på blinklys, ergo den skulle rett fram. At ikke bil nr. 1 klarte å bruke blinklys når han/hun skulle til høyre er vel mer på sin plass å påpeke... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Hvorfor ble du overrasket over det? Bilen lå i et felt som tilsa at han enten skulle rett frem eller til høyre og den hadde ikke på blinklys, ergo den skulle rett fram. At ikke bil nr. 1 klarte å bruke blinklys når han/hun skulle til høyre er vel mer på sin plass å påpeke... Det er ikke overraskende akkurat, men det er dårlig feltplassering i mine øyne. AtW Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Overraskelsen kom nok som en årsak av for høye forventninger. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Til damen på ca. 40 jeg lå bak gjennom Porsgrunn i går (søndag) ettermiddag: Er man på søndagstur i 50-sona, så er det helt greit å holde 20-30km/t, HVIS man slipper forbi andre som gjerne vil følge fartsgrensen på en fin solskinnsdag.. Men det som ikke er fullt så greit er å kjøre på rødt lys, og hvertfall ikke alle 5 som du hadde mulighet for! Hadde du fulgt fartsgrensa hadde det nok høyst sannsylig ikke vært nødvendig å kjøre på rødt heller, for når jeg stopper på rødt lys og tar deg igjen neste kryss for å se deg kjøre over på nok et rødt lys igjen.. Enten så funka ikke bremselysa dine, eller så funka ikke høyrebeinet ditt til annet enn å holde gassen konstant under gransa med et og annet innslag av pumpespasmer..? (Gjetter på det siste selv i hvertfall) 1 Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Til damen på ca. 40 jeg lå bak gjennom Porsgrunn i går (søndag) ettermiddag... Fortvil ikke, hun ble fratatt lappen i Sandefjord for å ha kjørt for sakte http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10087932 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Til damen på ca. 40 jeg lå bak gjennom Porsgrunn i går (søndag) ettermiddag... Fortvil ikke, hun ble fratatt lappen i Sandefjord for å ha kjørt for sakte http://www.vg.no/nyh...?artid=10087932 Er det riktig som det kommer frem av en av kommentarene at man ikke har lov til sykle fortere en 20 KM/t på gang og sykkelstier ? Da har de det samme dilemmaet som mopedisten sliter med Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Til damen på ca. 40 jeg lå bak gjennom Porsgrunn i går (søndag) ettermiddag... Fortvil ikke, hun ble fratatt lappen i Sandefjord for å ha kjørt for sakte http://www.vg.no/nyh...?artid=10087932 Er det riktig som det kommer frem av en av kommentarene at man ikke har lov til sykle fortere en 20 KM/t på gang og sykkelstier ? Da har de det samme dilemmaet som mopedisten sliter med Det finnes ingen fastlagt grense, men aktsomhetsparagrafen tilsier at når det er fotgjengere til stede, eller mulighet for at fotgjengere kan komme inn på veien fra uoversiktlige steder må man slakke av til gangfart ved forbikjøring. I praksis betyr det at maks forsvarlig fart på GS vei (uten fotgjengere) vil ligge på 10-30 Km/t alt etter oversiktlighet. På fortau er det gangfart som teller, så 5-15 km/t er maks. De fleste gang og sykkelveier er ikke lagd for transportsykling, syklister som skal noe sted bør derfor som regel bruke veien. Viser til følgende uttalelse fra samferdselsdepartementet: Gang- og sykkelvegar har fleire føremål. Dei skal skilje gang- og sykkeltrafikken fysisk frå motorisert trafikk og på den måten medverke til å redusere ulykkesrisikoen til fotgjengarar og syklistar, samt gje fotgjengarar og syklistar auka framkome. Dei fleste syklistar som vel å sykle i vegbanen sjølv om det finst parallell gang- og sykkelveg er vaksne syklistar, og truleg er dette syklistar som har ønske om å komme raskt fram. Ved å tvinge desse syklistane over på parallelle gang- og sykkelvegar, vil talet på syklistar i motsett retning i høg fart på desse gang- og sykkelvegane auke. Det vil seie at syklistane skal ferdast saman med fotgjengarar og barn med eit vesentleg lågare fartsnivå. Det finst forsking som underbygger at dette vil føre til fleire konfliktar og uhell enn om desse syklistane held seg i kjørebanen. På bakgrunn av det som er sagt ovanfor finn departementet per i dag ikkje grunn til å vurdere forbod mot sykling på veg ved parallell gang- og sykkelveg. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Til damen på ca. 40 jeg lå bak gjennom Porsgrunn i går (søndag) ettermiddag... Fortvil ikke, hun ble fratatt lappen i Sandefjord for å ha kjørt for sakte http://www.vg.no/nyh...?artid=10087932 Er det riktig som det kommer frem av en av kommentarene at man ikke har lov til sykle fortere en 20 KM/t på gang og sykkelstier ? Da har de det samme dilemmaet som mopedisten sliter med Det finnes ingen fastlagt grense, men aktsomhetsparagrafen tilsier at når det er fotgjengere til stede, eller mulighet for at fotgjengere kan komme inn på veien fra uoversiktlige steder må man slakke av til gangfart ved forbikjøring. I praksis betyr det at maks forsvarlig fart på GS vei (uten fotgjengere) vil ligge på 10-30 Km/t alt etter oversiktlighet. På fortau er det gangfart som teller, så 5-15 km/t er maks. De fleste gang og sykkelveier er ikke lagd for transportsykling, syklister som skal noe sted bør derfor som regel bruke veien. Viser til følgende uttalelse fra samferdselsdepartementet: Gang- og sykkelvegar har fleire føremål. Dei skal skilje gang- og sykkeltrafikken fysisk frå motorisert trafikk og på den måten medverke til å redusere ulykkesrisikoen til fotgjengarar og syklistar, samt gje fotgjengarar og syklistar auka framkome. Dei fleste syklistar som vel å sykle i vegbanen sjølv om det finst parallell gang- og sykkelveg er vaksne syklistar, og truleg er dette syklistar som har ønske om å komme raskt fram. Ved å tvinge desse syklistane over på parallelle gang- og sykkelvegar, vil talet på syklistar i motsett retning i høg fart på desse gang- og sykkelvegane auke. Det vil seie at syklistane skal ferdast saman med fotgjengarar og barn med eit vesentleg lågare fartsnivå. Det finst forsking som underbygger at dette vil føre til fleire konfliktar og uhell enn om desse syklistane held seg i kjørebanen. På bakgrunn av det som er sagt ovanfor finn departementet per i dag ikkje grunn til å vurdere forbod mot sykling på veg ved parallell gang- og sykkelveg. Da har man et problem Lenke til kommentar
Runar Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Da har man et problem Hvem? Syklistene? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Da har man et problem Hvem? Syklistene? begge ? syklistene som føler seg "tvunget" ut kjørebanen der det er stor trafikk av biler som kjører ca dobbelt så fort som de klarer å sykle (40-50 km/t vs 80-100 km/t) fordi de ikke kan sukle mere en 30 km/t bilisten som blir hindret i å følge fartsgrensen. Det er ganske irriterende å ligge å daffe 50 der det er 80 fordi en syklist ikke får lov å sykle i 50 på veien ved siden av Da trenger man en egne felt beregnet for syklister som kan sykle fort hvis de ønsker det riktignok finnes de men det er så altfor få av dem sett fra en annen side hvorfor må syklisten sykle over 30 KM/t når det medfører så mye ulemper med det ? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Da trenger man en egne felt beregnet for syklister som kan sykle fort hvis de ønsker det riktignok finnes de men det er så altfor få av dem sett fra en annen side hvorfor må syklisten sykle over 30 KM/t når det medfører så mye ulemper med det ? Ta det i den andre tråden, eventuelt opprett en egen. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Da trenger man en egne felt beregnet for syklister som kan sykle fort hvis de ønsker det riktignok finnes de men det er så altfor få av dem sett fra en annen side hvorfor må syklisten sykle over 30 KM/t når det medfører så mye ulemper med det ? Ta det i den andre tråden, eventuelt opprett en egen. vil du da sørge for å overføre resten av innleggene som da naturlig vil tilhør den andre posten ? vi vil trenge hjelp for å få innleggene synkronisert Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Dette er da gjort før. Mange ganger. Ikke vær så kverulant. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Da har man et problem Det eneste problemet her er folk som lar seg irritere og kjører farligere p.g.a. det. Når man er ute i trafikken får man ta litt ansvar og legge igjen barnslige fakter om å 'kreve respekt', 'hevde sine rettigheter' eller 'ta igjen'. Det gjelder alle, bilister, syklister, gående og andre. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Da har man et problem Det eneste problemet her er folk som lar seg irritere og kjører farligere p.g.a. det. Når man er ute i trafikken får man ta litt ansvar og legge igjen barnslige fakter om å 'kreve respekt', 'hevde sine rettigheter' eller 'ta igjen'. Det gjelder alle, bilister, syklister, gående og andre. Det er nok lit mere sammensatt en som så. Regler eller ikke , det er og blir irriterende når en eller flere syklister holder igjen bilene der fartsgrensen er mere en 50 km/t når en regel er lit lite gjennomtenkt ( som her ) så trenger man ikke å demonstrere den. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Da har man et problem Det eneste problemet her er folk som lar seg irritere og kjører farligere p.g.a. det. Når man er ute i trafikken får man ta litt ansvar og legge igjen barnslige fakter om å 'kreve respekt', 'hevde sine rettigheter' eller 'ta igjen'. Det gjelder alle, bilister, syklister, gående og andre. Det er nok lit mere sammensatt en som så. Regler eller ikke , det er og blir irriterende når en eller flere syklister holder igjen bilene der fartsgrensen er mere en 50 km/t når en regel er lit lite gjennomtenkt ( som her ) så trenger man ikke å demonstrere den. Så lenge du ikke begynner med farlig kjøring er ikke dette et reellt problem (Og om du gjør det er det du som må endre oppførsel, ikke syklisten). Vi må alle tåle å bli litt irritert i blant. De store forsinkelsene på veiene er ikke skapt av sykler. Tvert i mot bidrar syklistene til at det blir mindre kø der det virkelig er store forsinkelser, nemlig i rushtidene på de store innfartsårene til byene. Her bidrar syklistene til at det blir færre biler til å stampe i kø. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå