Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Lenge uten aktivitet nå, så eg kan komme med et lite "drama" som foregikk over flere mil i dag, som eg tror vi kunne spart oss for.

 

Det begynte når eg var på vei til jobb, i ei 50-sone. Bak meg kommer det en bil som legger seg irriterende nærme samt kjører konstant litt over i motsatt kjørebane. Det var ganske tydelig at han ville forbi. Eg tenkte så at det var et boligfelt, det var en del trafikk(folk som skulle på jobb) og kombinert med at det var 2 minutt til en fin forbikjøringsmulighet med 80-sone så gjorde eg ingenting for å hjelpe vedkommende forbi. Han mente noe helt annet og suste forbi i minst 60-70 i en 50-sone midt i en uoversiktlig svingete skolevei. I det minste brukte han blinklys. Eg ristet på hodet og regnet med at det var det siste eg hadde sett til den karen. Der tok eg feil.

 

Ca 15-20 minutt senere passerte eg en bomstasjon i Autopass feltet. Han sto i manuelt felt. Skadefryden i meg tok litt overhånd og eg lo litt for meg selv. Det var vel verdt risikoen tenkte eg. Eg var nå fremfor vedkommende, i en undersjøisk tunnell med 80-sone, og tre fartskameraer. Eg lå i ca 85-90 men bremset forsiktig opp før kameraene til ca 80-82(motorbrems). Etter første kamera kastet han seg ut på siden og kjørte forbi og passet akkurat på å bremse opp før neste fartskamera. Bortsett fra at han denne gang ikke brukte blinklys så var passeringen helt ok, og eg har tatt lignende forbikjøringer selv på samme sted når eg føler sjåføren fremfor kjører tregt. Men det var tydelig at karen skulle opp og frem.

 

Så fortsatte turen nedover tunnellen. Når eg så kom helt ned i bunnen og eg begynte på veien oppover så kunne eg så vidt skimte baklysene på bilen. Oppover ligger eg som regel i 90-95, og til min store overraskelse kom disse baklysene nærmere og nærmere. Nå viste det seg at han lå bak nok en bil som holdt ca 80. Eg kunne ikke forstå hvorfor han ikke kjørte forbi ettersom det var klart i kjørefeltet og han tydelig viste et ønske om å kjøre fort tidligere. Bak meg hadde eg samtidig lagt merke til en annen bil som sikkert lå i ca samme fart som meg, men siden eg nærmet med de to andre bilene slakket eg noe ned og bilen bak meg nærmet seg derfor. Sakte.

 

Så kom eg til et punkt hvor eg ikke ville vente på at bilen bak meg skulle kjøre forbi og "køen" fremfor meg hadde tydeligvis ikke tenkt å løse seg opp, så eg satte på blinklysene mine noen sekund før eg la meg ut fremfor bilen bak meg, og kjørte forbi de to andre bilene. Bilen bak meg ble helt ellevill, satte opp farten og blinket med langlysene som en gal. Det var minst to billengder imellom meg og bilen bak da eg la meg over, og med den hastighetforskjellen det var så var det ingen større risiko involvert. Avgjørelsen ble tatt da veien nærmet seg slutten av tunnelen og da forsvant alle forbikjøringsmuligheter.

 

Eg gav på, avstanden til bilen bak økte noe og eg la meg inn fremfor den fremste bilen. Da passerte den bakerste bilen meg og noen sekund etterpå såg eg at bilen fra tidligere la seg ut og kjørte forbi bilen fremfor seg igjen. Hvorfor han ikke hadde gjort det tidligere kan eg ikke forstå.

 

Men da tok forbikjøringsmulighetene slutt og han endte opp med å ligge bak meg, som lå i 90 i 80-sonen. To forbikjøringer til ingen nytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men da tok forbikjøringsmulighetene slutt og han endte opp med å ligge bak meg, som lå i 90 i 80-sonen. To forbikjøringer til ingen nytte.

Jeg sier ikke dette for å forsvare kjøremåten til han du snakker om, men sånn generelt sett så kan det være vanskelig å vite hvordan trafikkbildet ser ut litt lengre fremme. Det hender jeg har kjørt forbi saktekjørende, bare for å oppdage at noen andre kjørte enda saktere, og dermed bli tatt igjen av den første bilen jeg kjørte forbi.

Lenke til kommentar

Joda, ser den lett, og opplever det selv fra tid til annen. Men her hadde faktisk vedkommende mulighet til å kjøre forbi i lang tid(2-3 minutt) uten å ha gjort det, selv om han var ivrig tidligere.

 

Eg vinklet situasjonen slik eg såg den, og eg mener derfor at vedkommende dummet seg litt ut. Men vedkommende kan like godt ha hatt en dårlig dag og uheldigvis tatt et par dårlige avgjørelser på rad. Så eg prøvde å ikke henge vedkommende ut for mye :)

Lenke til kommentar

Kan nok hevdes at den fyren burde opptrådt mer konsekvent ja (og mindre plagsomt).

 

Ellers er det jo best at enhver kjører i sitt eget tempo, noe som f.eks. kan føre til at to bilister passerer hverandre 2-3 ganger på motorveien. Virker litt meningsløst, men rekkefølgen av bilister på veien har ikke stort å si. I hvert fall er det ingen grunn til å bruke fjernlyset.

Lenke til kommentar

Til deg som kjørte en sølvgrå BMW 7-serie ved Shell på Lagunen rundt 2330 i kveld:

 

Takk for at du raser gjennom rundkjøringen på den måten. Det er 30-sone på stedet, men det betyr selvsagt ikke at du trenger å overholde den. Kan ikke se noen grunn til det. Jeg elsker nemlig å måtte bråbremse på veg inn i rundkjøringen fordi det kommer prosjektiler fra bak buskene ved innkjørselen til Shell. Visst hadde jeg vikeplikt for deg, men det går an å vise litt hensyn - f.eks. ved å sette ned farten til noenlunde normalt nivå.

Lenke til kommentar

Ta hensyn og senke farten?

Du får ikke to fluer i samme smekk.

 

Kanskje han grå BMW'eieren kom seg 2 minutter tidligere hjem pga litt høy fart. Da får han flere minutter ekstra å kose seg på den kvelden. Men selvsagt kan en gå glipp av resten av livet og.

 

Jeg ser stadig nestenulykker av mye rart. Det mest skremmende er vel forbikjøringer som er totalt uforsvarlig. Jeg tror ikke at alle de sjåførene vet hva som vil skje ved en kraftig møteulykke.

Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/bil/article4157993.ece

 

Synspunkter?

 

Jeg synes det verste er når det er gamle damer som ikke behersker bilen som en skulle, og ligger midt i veien. Men å se folk som ikke har råd til mer enn en Corolla 1.4 100hk, dra på en 2 tonn campingvogn, det er ikke mye bedre, for det kan tidvis være trafikkfarlig. Biler med små motorer burde ikke få ha hengerfeste.

 

Det står vel svart på hvitt i vognkortet hvor mye bilen kan trekke og dette må fører forholde seg til.

At biler med små motorer ikke bør ha hengerfeste er jeg ikke helt enig i. Egenvekten på små hengere er veldig lite og det er veldig mye gods med stort volum og lite vekt som er helt uproblematisk å frakte med de aller minste bilene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var en overdrivelse. Men regelen er vel at man ikke kan trekke mer enn egenvekt på bilen, og man kan ikke overstige 3500kg.

 

Ergo kan en 1.4 Corolla dra en 1200kg tung vogn. Det var slik jeg lærte det, at jeg skulle ignorere det som sto i vognkortet, og heller regne etter vekt på bilen.

 

Men en 1.6 Passat på 1500kg kan da dra 1500kg vogn. Som blir tungt for 100hk. Og jævlig irriterende opp saltfjellet.

Lenke til kommentar

Greit at Politiet slår ned på "lusekjørere", slik som dama i artikkelen. Men da snakker vi om at man ligger laaangt under fartsgrensen.

 

Det som irriterer meg på norske veier er at man ofte blir en sinke i trafikken hvis man kjører 70 (reellt, korrigert for speedometeravvik) i 70-sone. Da får man ofte situasjoner med rævkjørere som prøver å pushe deg til å kjøre fortere.

Dette er etter min mening det størst problemet på veiene.

 

Leste nettopp at det gjøres endringer i prikksystemet nå og at for liten avstand skal prikkbelastes. BRA!!

Endret av Bond007
Lenke til kommentar

Det var en overdrivelse. Men regelen er vel at man ikke kan trekke mer enn egenvekt på bilen, og man kan ikke overstige 3500kg.

 

Ergo kan en 1.4 Corolla dra en 1200kg tung vogn. Det var slik jeg lærte det, at jeg skulle ignorere det som sto i vognkortet, og heller regne etter vekt på bilen.

 

Men en 1.6 Passat på 1500kg kan da dra 1500kg vogn. Som blir tungt for 100hk. Og jævlig irriterende opp saltfjellet.

 

nå har også det som står i førerkortet mye å si.

Slik du skriver det så regner jeg med at du går ut fra vanlig førerkort klasse B.

 

En lit pussig konsekvens her som jeg er litt usikker på hvordan jeg skal tolke er:

slik jeg har forstått reglen så er det den totale vakten som er gjeldene.

da skulle man tro at man har lov ril å kjøren en bil med egenvekt på 3 tonn så lenge den ikke er lastet med last som overstiger grensen .

 

nå har vel myndigheten kompensert med å definere slike kjøretøy i klase C ( for å gjøre det lit vanskelig for de som skal kjøre) ?

 

en bil på 4 tonn har man ikke lov å kjøre men en traktor på 5 tonn er helt greit ( muligens også med en tyngre henger) .

Så logikken er lit vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar

Sant. Og det er mange som ikke stoler på bilene sine. Greit på vinteren, jeg har vært der selv med failcar of 2000, Toyota Corolla (vektfordelingen er så dårlig at motoren måtte vært bak for at det skulle vært brukandes) og vifta med ræva.

 

Men faen, på tørr asfalt, med myke sommerdekk som spiser seg inn i asfalten. Du tør ikke å holde 80 i en slak sving i 90-sona? Du burde få oppfriskningskurs, selvsikkerhetskurs, eller få ei feit bot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En lit pussig konsekvens her som jeg er litt usikker på hvordan jeg skal tolke er:

slik jeg har forstått reglen så er det den totale vakten som er gjeldene.

da skulle man tro at man har lov ril å kjøren en bil med egenvekt på 3 tonn så lenge den ikke er lastet med last som overstiger grensen .

Det er totalvekt inkludert tillatt last som regnes med. Så hvis bilen med maksimal tillatt last veier mer enn 3,5 tonn kan man ikke kjøre den på klasse B.

 

en bil på 4 tonn har man ikke lov å kjøre men en traktor på 5 tonn er helt greit ( muligens også med en tyngre henger) .

Så logikken er lit vanskelig å forstå.

Traktor er egen klasse, T, på førerkortet. Folk som tar sertifikatet klasse B i dag får ikke med T på lasset, det må eventuelt tas separat. Klasse M (moped) derimot følger med på lasset om man ikke har det fra før.

Lenke til kommentar

Hater folk som ikke klarer å holde jevn fart. Ekstra irriterende når man kjører med cruise-kontroll (ikke adaptiv). Kan det våre så vanskelig?

Prøv å hold jevn fart med en liten yaris, skulle kjøre modern fra Tønsberg til Gardemoen her om dagen. Og siden min mor kjører Yaris(jeg eier ikke bil selv) så holder jeg jevn fart fra Tønsberg og til den bakken mellom Drammen og Lier. Den forbanna møkkabilen klarer faen meg ikke å holde rundt 100 km/t opp den bakken.. Farten gikk sakte og sikkert nedover til omtrent 80 km/t.

Lenke til kommentar

En lit pussig konsekvens her som jeg er litt usikker på hvordan jeg skal tolke er:

slik jeg har forstått reglen så er det den totale vakten som er gjeldene.

da skulle man tro at man har lov ril å kjøren en bil med egenvekt på 3 tonn så lenge den ikke er lastet med last som overstiger grensen .

Det er totalvekt inkludert tillatt last som regnes med. Så hvis bilen med maksimal tillatt last veier mer enn 3,5 tonn kan man ikke kjøre den på klasse B.

 

en bil på 4 tonn har man ikke lov å kjøre men en traktor på 5 tonn er helt greit ( muligens også med en tyngre henger) .

Så logikken er lit vanskelig å forstå.

Traktor er egen klasse, T, på førerkortet. Folk som tar sertifikatet klasse B i dag får ikke med T på lasset, det må eventuelt tas separat. Klasse M (moped) derimot følger med på lasset om man ikke har det fra før.

 

Du er kanskje litt nysgjerrig på hvorfor jeg spurtet om det ?

jeg følte at jeg ikke ble helt klok på svaret

 

saken er den at da jeg tok førerkortet mit hadde man i Norge lov å kjøre biler opptil 7.5 T på vanlig førerkort klasse B.

Etterhvert ble jo det endret. i mellomtiden fikk jeg ved noen få anledning til å kjøre en lastebil met tillat totalvakt på 6 T.

Bilen har en egenvekt på ca 3 t ( etter det jeg er blir fortalt , jeg husker ikke hva som stod i vognkortet) .

 

Etter endringen tilfredsstilte jeg ikke kravet til 7.5 T ( klasse C1)

Hadde man sett bort fra det er klase C som gjelder her så spørs det ikke om jeg kunne ha kjørt denne bilen så lenge jeg holder totalvekten (med last ) under 3,5 T

 

hvis man skal skille mellom over og under 7.5 T grensen :

Er jeg er usikker på er om det er vekten med last til enhver tid som avgjør eller det er det maksimale vekten bilen kan ha.

eks:

en bil har egenvekt på 6 t kan lastes med 4 t

1: den er lastet med 1 t ( tilsammen 7 t)

2: den er lastet med 2 t ( tilsammen 8 t)

 

må sjoføren i begge tilfellene ha godkjent førerkort for å kunne kjøre en bil med totalt last på over 7.5 T eller gjelder det bare i eksempel nr 2 ?

Lenke til kommentar

hvis man skal skille mellom over og under 7.5 T grensen :

Er jeg er usikker på er om det er vekten med last til enhver tid som avgjør eller det er det maksimale vekten bilen kan ha.

eks:

en bil har egenvekt på 6 t kan lastes med 4 t

1: den er lastet med 1 t ( tilsammen 7 t)

2: den er lastet med 2 t ( tilsammen 8 t)

 

må sjoføren i begge tilfellene ha godkjent førerkort for å kunne kjøre en bil med totalt last på over 7.5 T eller gjelder det bare i eksempel nr 2 ?

Det står i vognkortet hva som er maksimalt tillatt last. Dette er utgangspunktet når man skal bestemme hva slags førerkort som trengs for å kjøre bilen. I ditt tilfelle er maksimal tillatt last 10 tonn og det er klasse C (over 7,5 tonn) som gjelder.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...