Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Hvorfor kan ikke folk kjøre i sitt egent kjørefeilt? Det er andre gangen på en måned jeg nesten blir påkjørt når folk kjører mitt i veien rundt i svinger. Den ene gangen var det en buss, og jeg måtte nesten stå på bremsen for å ikke kjøre på den. Busser er en av de som er verst i trafikken spør du meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor kan ikke folk kjøre i sitt egent kjørefeilt? Det er andre gangen på en måned jeg nesten blir påkjørt når folk kjører mitt i veien rundt i svinger. Den ene gangen var det en buss, og jeg måtte nesten stå på bremsen for å ikke kjøre på den. Busser er en av de som er verst i trafikken spør du meg.

Er du klar over at bussene trenger en del plass for klare svingene ?

i mange tilfeller så kan de ikke følge etter personbilen men må vente til de er lengre ute i krysset for å foreta svingen.

Dette for å unngå at bakhjulene kommer langt opp på fortauene.

Hvis en person bil kjører i i høyre feltet for svinge til høyre så er det ikke alltid at det går for bussen .

hvis bussen likevel gjør det så må den over i felte for motgående trafikk for å grei svingen.

det blir ikke enkelt hvis det er biller som skal både rett gjennom krysset og til venstre for dem i krysset.

( her står de i 2 rekker )

et eksempel

bussen kommer altså fra Nordstrandveien og skal svinge inn i Rønnvikveien

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er vel noe man lærer før man tar selve lappen? At man må være obs på busser som kommer ut av bussholdeplasser og svinger o.l. Siden de har en større svingradius.

Jeg har aldri hatt problemet du nevner, mtp busser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er du klar over at på en vanlig vei, så skal det ikke være nødvendig for en buss å ligge midt i veien selv i en relativt krapp sving..

Lyskryss er en helt annen ting og kan ikke sammenlignes ;)

Regner også med at mas222, vet om det var nødvendig eller ikke for bussen å bruke "hele" veien i dette tilfellet :)

Lenke til kommentar

Er du klar over at på en vanlig vei, så skal det ikke være nødvendig for en buss å ligge midt i veien selv i en relativt krapp sving..

Lyskryss er en helt annen ting og kan ikke sammenlignes ;)

Regner også med at mas222, vet om det var nødvendig eller ikke for bussen å bruke "hele" veien i dette tilfellet :)

Det kommer an på hvor krapp svingen er og hvor bred den faktisk er.

man har jo trollstigen som et ekstremtilfelle.

samtidig så er jo bussen avhengig av at andre biler slipper den frem.

mas222 har du bilde fra den veien det er snakk om ?

Lenke til kommentar

Dette er en sving som en buss fint klarer å ta uten å måtte streife ut i det andre kjørefeltet. Når jeg så den var den gule stripen midt under bussen.

Google maps

jeg vil tro at sjåføren bommet lit på svingen.

jeg tviler på at de lengste bussene klar å fullføre en slik sving uten at framdelen kommer over i det andre feltet .

samtidig som som fremhjulene følger den gule stripen så kommer bakhjulene veldig nære fortauskanten.

Lenke til kommentar

jeg tviler på at de lengste bussene klar å fullføre en slik sving uten at framdelen kommer over i det andre feltet .

samtidig som som fremhjulene følger den gule stripen så kommer bakhjulene veldig nære fortauskanten.

Det er ingen problemer for selv en langferdsbuss av lengste lengde å ta den svingen der uten å ligge midt i veien. Du hadde blitt overasket over hvor greit de fleste busser faktisk svinger, hadde de ikke klart å ta den svingen der normalt så hadde de aldri kommet rundt inne i byen hvor veiene er mye smalere.

Lenke til kommentar

Det er ingen problemer for selv en langferdsbuss av lengste lengde å ta den svingen der uten å ligge midt i veien. Du hadde blitt overasket over hvor greit de fleste busser faktisk svinger, hadde de ikke klart å ta den svingen der normalt så hadde de aldri kommet rundt inne i byen hvor veiene er mye smalere.

Mulig at bildet lyver , men det så lit smalt ut og svingen virket ikke så veldig lang .

En bus klarer nok de fleste svinger , men ikke uten at deler av den kommer over i et annet felt når svingen foretaes .

Siden jeg daglig reiser med bus så burde jeg vite det

Som sagt så kommer det helt an på hvor god svingradius bussen har

Lenke til kommentar

Mulig at bildet lyver , men det så lit smalt ut og svingen virket ikke så veldig lang .

En bus klarer nok de fleste svinger , men ikke uten at deler av den kommer over i et annet felt når svingen foretaes .

Busser har god svingradius, og ser noen busser tilogmed har sving på den bakre akslingen av boggien (hvis boggi riktignok)

Heltrukme sidelinjer OG midtlinje sier at veien er 5,5 meter eller mer brei i tillegg, så en normal buss bør ikke ha no problem..

Lenke til kommentar

Busser har god svingradius, og ser noen busser tilogmed har sving på den bakre akslingen av boggien (hvis boggi riktignok)

Heltrukme sidelinjer OG midtlinje sier at veien er 5,5 meter eller mer brei i tillegg, så en normal buss bør ikke ha no problem..

De bussen på rundt 15 meter har gjerne doble akslinger , da er det sving på de bakerste hjulene.

nå er jeg ikke sikker på ( har ikke kart å finne det ut ) god svingradiusen er.

når bussen er 12-15 meter lang og det er et overlegg på ca 1 1/2 metter foran /bak hulene så må man regne med at det er minst 8-9 meter mellom akslingene og det krever litt plass.

problemet er ikek at de klarer svingen , men at fremre og bakre del slår veldig ut når svingen blir krapp

Lenke til kommentar

Forbanna rævkjørte taxi idiot.

Møtte selvfølgelig en retard av en taxi sjåfør som tydligvis ikke vet hvordan VIKEPLIKSKILTE ser ut. Og appåtill så stopper han opp nesten I krysset. Dette skjedde utenfor Fleslandflyplass et sted hvor jeg er 100000000000%%%%% sikker på at han har vikeplikt.

Er rimlig sikker på at taxisjåføren var på vei til å gå ut av bilen også siden han mente sikkert JEG gjorde feil.

Jeg skulle faen meg ha tutet og gått ut av bilen selv og skjelt han ut.

Taxisjåførene som kjører til og fra flyplassaen bør vite at de har vikeplik når de kommer ut av selve flyplass-parkeringplassen.

og FYI så såg han meg på lang vei siden han gasse opp rett før han skulle kjøre inn i krysset, idiot!.

----

På veien hjem ifra jobben idag, så stakk jeg innom en Rema 1000 butikk. Når jeg kom ut så hørte jeg bare en bil som ble ruset noe voldsomt, fikk etterhvert øye på hvem som dreiv på med det.

Ble ikke akkurat så veldig sjokka når jeg såg en liten VW Polo med en liten gammel dame bak ratte.

Hun var på vei til å rygge ut av parkeringsplassen. Bak henne hadde hun goood plass.

Men, selvfølgelig så følte hun for å rygge RETT bak og inn i en A4 stasjonsvogn som stod på andre siden av parkeringsplassen.

Damen merka ingenting å bare kjørte.

Jeg og en annen dame som såg det hele bare ristet på hodet. Men jeg tenkte nå hun ikke skulle komme seg unna og greide å få tak i registreringsnr, og la en liten lapp i vindue på Audien.

Tror ikke bilen fikk noe skade, men uansett.

Et prakteksempel på at noen eldre mennesker ikke har noe bak ratte å gjøre.

Hadde en dårlig dag eller :p? Men uansett kan du ta bilde av bilen også ringe taxi selvskapet også tar de av seg det. Jeg har meldt inn en til Drammen Taxi også blir de tatt inn blir de tatt for å kjøre idiot 2 ganger så mister de ihvertfall jobben her. Det har gjort at taxiene kjører ihvertfall litt bedre ^^

Lenke til kommentar

Eller trykke blinklyshendelen inn mot rattstammen som ei venninne av meg var vandt med, (Peugeot 306) og når hun kjørte bilen min, (Mercedes 190/ W201) og ga frontruta mi en god dusj med spylevæske i stedet :D

Mercedes har en hendel for alt, Peugeot har fløyta på blinklyshendelen, Mazda RX7 har en hendel og en bryter.. Standarder, hva faen er det? :p

Lenke til kommentar

Hadde en dårlig dag eller :p? Men uansett kan du ta bilde av bilen også ringe taxi selvskapet også tar de av seg det. Jeg har meldt inn en til Drammen Taxi også blir de tatt inn blir de tatt for å kjøre idiot 2 ganger så mister de ihvertfall jobben her. Det har gjort at taxiene kjører ihvertfall litt bedre ^^

Jeg var allerede litt morgen gretten, og når jeg traff på sjåføren så kokte det litt over + at klokken var sånn ca seks om morningen hjalp heller ikke saken så veldig mye ;P

Endret av -Léon-
Lenke til kommentar

Jeg var allerede litt morgen gretten, og når jeg traff på sjåføren så kokte det litt over + at klokken var sånn ca seks om morningen hjalp heller ikke saken så veldig mye ;P

Jeg ser den, har opplevd det selv noen ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...