Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Faen ta disse syklistene! Holdt nesten på å kjøre over en i går kveld.

 

Jeg kommer kjørende i ~70 i lett nedoverbakke med en kondomsyklist på gangfeltet til høyre for meg som sykler samme vei. Like bortenfor slutter gangfeltet, og akkurat der kjører jeg forbi han også. Han gir faen i å se seg om og legger seg ut på veien i 35-40km/t ikke fem meter foran meg, mens en bil er på vei i mot meg 30-40 meter fremover. Jeg hadde så lyst til å bare dytte litt borti han i det jeg kjørte forbi at det er skummelt. Enkelte må lære det på den måten virker det som.

Utvilsomt farlig og ulovlig veibytte fra syklistens side. Jeg har likevel lyst til å spørre hvilken sidelengs avstand hadde du planlagt å kjøre forbi syklisten med?

 

Jeg blir imidlertid skremt av bilister som sier "hadde så lyst til å bare dytte litt borti han". Den slags er for meg tilvarende til utsagn som "har bare så lyst til å skyte hue av han". Enten så er slikt en drapsønske, eller så er det en skremmende mangel på respekt for hvilken trussel en bil representerer for andre i trafikken.

 

Dette er trafikals klagemur...en tråd for anonyme frustrerte trafikanter. Her bør man ikke ta alt som skrives bokstavelig, prøv heller å tolke budskapet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjørte nesten på en syklist selv her om dagen. I dette tilfellet var jeg på vei til jobb klokken 06.15 og kjører rundt en delvis uoversiktlig sving i en 80-sone her. Midt i svingen oppdaget jeg syklisten og det var rett før jeg kjørte i baken på personen. Ble en nok så skummel unnamanøver fra min side ettersom jeg ikke hadde mulighet å stoppe siden jeg oppdaget syklisten sent. Var nærme med å klemme han inn i autovernet ettersom det også kom en bil i mot. Det som gjør meg mest oppgitt er at denne vegstrekningen er tydelig skiltet med jevne mellomrom at all gang og sykling er forbudt. Ikke minst det faktum at jeg nesten kjørte på personen. Det er med god grunn at gang og sykling er forbudt, ettersom det er autovern på begge sider av veien og ikke minst at det er en 80-sone med mye trafikk. Selvfølgelig var det 3 meter til høyre en sykkelsti på andre siden av autovernet.

 

Syklister bør bli bedre på trafikkregler og tydelig vise hvor og hva de vil når de ferdes i trafikken. Jeg har ved flere anledninger nesten kjørt på andre syklister i kryss som bryter vikeplikter. Mange sykler i bredden, noe som jeg lærte på barneskolen er noe man IKKE skal gjøre, ettersom det hindrer trafikken. Dette er visst vanlig praksis å sykle i bredden blant hobbysyklistene virker det som.

 

Selv har jeg opplevd to ganger å bli påkjørt av bilister når jeg har kjørt moped. Én av hendelsene kan dere lese her. Jeg prøver å gjøre mitt beste på å holde sikkerhetsmarginer ol. til både syklister og andre myke trafikanter i trafikken, spesielt barn. Når ikke alle i den gruppen trafikanter kan følge trafikkreglene så er det ikke alltid så lett å forutse hvem, hva, hvor. Alt for mange bilister som også slurver, men den største frykten min er å kjøre på en myk trafikant ved et uhell. Uansett hvor mye det kan være den myke trafikanten sin feil, så vil jeg også tape i en eller annen form.

Endret av samaron
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er trafikals klagemur...en tråd for anonyme frustrerte trafikanter. Her bør man ikke ta alt som skrives bokstavelig, prøv heller å tolke budskapet.

Dette er trafikalsk klagemur... En tråd for uanonyme irriterte trafikanter. Her er det også rom for diskusjon dersom noen er frustrert uten grunn o.l.

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar

Hva er det med å kjøre 70 i 80-sonen, 70-sonen, 60-sonen og 50-sonen? Var bilisten trafikkskiltblind? Blir så oppgitt når eg havner bak slike sjåfører. Som regel i 80-sonen. Om eg ikke får kjørt forbi innen kort tid så løser det seg som regel naturlig samtidig med at fartsgrensene går nedover. Allikevel undres eg over hva de følger med på når det ikke er trafikkskilt.

Lenke til kommentar

Kjørte nesten på en syklist selv her om dagen. I dette tilfellet var jeg på vei til jobb klokken 06.15 og kjører rundt en delvis uoversiktlig sving i en 80-sone her. Midt i svingen oppdaget jeg syklisten og det var rett før jeg kjørte i baken på personen. Ble en nok så skummel unnamanøver fra min side ettersom jeg ikke hadde mulighet å stoppe siden jeg oppdaget syklisten sent. Var nærme med å klemme han inn i autovernet ettersom det også kom en bil i mot. Det som gjør meg mest oppgitt er at denne vegstrekningen er tydelig skiltet med jevne mellomrom at all gang og sykling er forbudt. Ikke minst det faktum at jeg nesten kjørte på personen. Det er med god grunn at gang og sykling er forbudt, ettersom det er autovern på begge sider av veien og ikke minst at det er en 80-sone med mye trafikk. Selvfølgelig var det 3 meter til høyre en sykkelsti på andre siden av autovernet.

 

Syklister bør bli bedre på trafikkregler og tydelig vise hvor og hva de vil når de ferdes i trafikken. Jeg har ved flere anledninger nesten kjørt på andre syklister i kryss som bryter vikeplikter. Mange sykler i bredden, noe som jeg lærte på barneskolen er noe man IKKE skal gjøre, ettersom det hindrer trafikken. Dette er visst vanlig praksis å sykle i bredden blant hobbysyklistene virker det som.

 

Selv har jeg opplevd to ganger å bli påkjørt av bilister når jeg har kjørt moped. Én av hendelsene kan dere lese her. Jeg prøver å gjøre mitt beste på å holde sikkerhetsmarginer ol. til både syklister og andre myke trafikanter i trafikken, spesielt barn. Når ikke alle i den gruppen trafikanter kan følge trafikkreglene så er det ikke alltid så lett å forutse hvem, hva, hvor. Alt for mange bilister som også slurver, men den største frykten min er å kjøre på en myk trafikant ved et uhell. Uansett hvor mye det kan være den myke trafikanten sin feil, så vil jeg også tape i en eller annen form.

 

Det finnes en annen og mere generell tråd som tar for seg syklister og bilister.

Der har det bl.a. vært kranglet litt om syklister trenger egne skilt og påminnelse om reglene .

Det tilfelle du nevner viser jo hvor nødvendig det er er.

 

hvis noen ikke har god nok respekt for reglene så må man da kunne tvinge dem til akseptere reglene.

spørsmålet er hvordan

Lenke til kommentar

Hva er det med å kjøre 70 i 80-sonen, 70-sonen, 60-sonen og 50-sonen? Var bilisten trafikkskiltblind? Blir så oppgitt når eg havner bak slike sjåfører. Som regel i 80-sonen. Om eg ikke får kjørt forbi innen kort tid så løser det seg som regel naturlig samtidig med at fartsgrensene går nedover. Allikevel undres eg over hva de følger med på når det ikke er trafikkskilt.

Det er helt forferdelig og ligge bak noen som kjører 20km +++ under fartsgrensa men det er enda verre med de som skal ligge 20km over fartsgrensa! Her om dagen så var det en taxi som klinte seg opp i ræva på meg og viste ikke tegn til og senke farten, vi kjørte i en 50sone og det er en 30 sone rett forran oss og jeg valgte og ikke sakke ned før jeg var ganske nærme skiltet, da tråkket jeg hardt på bremsen og slapp når nåla viste 30! skal si taxien virka overasket :dontgetit: han må jo ha sett skiltet og fartsdumpene!

 

btw så blinka jeg et par ganger med bremselysene før jeg egentlig hadde tenkt og sakke ned, men han kom litt for nært da så jeg fortsatte til det var helt nødvendig og bremse ned.

Endret av Cryztek
Lenke til kommentar

Irriterer meg over bilister som kjører under fartsgrensen i 70-sona i slakbratte nedoverbakker, hvor jeg må bremse hvert andre sekund for å ikke trille i baken på de. Shit, så irriterende, hva er vitsen?

Helt enig i frustrasjonen, men løsningen er vel heller å gire ned enn å bremse annenhvert sekund? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er helt forferdelig og ligge bak noen som kjører 20km +++ under fartsgrensa men det er enda verre med de som skal ligge 20km over fartsgrensa! Her om dagen så var det en taxi som klinte seg opp i ræva på meg og viste ikke tegn til og senke farten, vi kjørte i en 50sone og det er en 30 sone rett forran oss og jeg valgte og ikke sakke ned før jeg var ganske nærme skiltet, da tråkket jeg hardt på bremsen og slapp når nåla viste 30! skal si taxien virka overasket :dontgetit: han må jo ha sett skiltet og fartsdumpene!

 

btw så blinka jeg et par ganger med bremselysene før jeg egentlig hadde tenkt og sakke ned, men han kom litt for nært da så jeg fortsatte til det var helt nødvendig og bremse ned.

 

Opplevde en gang selv at en fyr kjørte alt for nærme i en lengre periode, men nektet å kjøre forbi. Selv om det var ingen biler i motgående felt, at jeg bremset ned og blinket var ikke godt nok, han bare la seg på hornet. Så kom jeg til en rundkjøring hvor jeg måtte stoppe for en bil som kom fra venstre, da dunket han fyren i baken min. Var et relativt godt dunk, så jeg blinket inn til nermeste busstopp (som var 5 meter fra rundkjøringen) for å vente på personen og skrive skademelding. Etter jeg svingte inn så bare gasset han på å viste meg finger'n mens jeg stod der. Makan til oppførsel! Han forsvant før jeg fikk tid til å notere ned registreringsnummeret hans. Jeg slapp heldigvis unna med et tilnermet usynlig merke på fangeren bak.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare utrykke min frustrasjon over parkeringen til kvinner på kjøpesentere og parkeringsplasser generelt.

 

Liker ikke å sette ulike kjønn i bås, mener det er feil generelt, men når det gjelder parkering ser det ut til å være forskjeller på de to kjønnene vi har.

 

Gjentatte ganger den siste tiden har jeg observert kvinner som parkerer på skrå i to parkeringsplasser, selvom de har allverdens plass til å rette seg opp.

 

I dag parkerte jeg på et kjøpesenter og det var ingen biler på noen av sidene, når jeg kommer ut står det en bil ca 10 cm unna bakre hjul på førersiden og max 20cm unna døra til førersetet. Flott, satt og ventet litt etter å ha krabbet over via passasjersiden, og hva kommer ut av kjøpesenteret og inn i bilen på siden? Jo en gammel tante...

 

Sier ikke at menn er feilfri, tvert i mot, de fleste hissigpropper og "hekkere" i trafikken er menn.. Når det kommer til parkering derimot, så taper nok kvinner..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er sånn på parkeringsplassen på skolen også, det ser ikke ut der oppe, og det er nesten alltid jentene som parkerer ræva. Presterer å kjøre inn i andre hele tiden gjør de og :p

Endret av TMB
Lenke til kommentar

jeg sitter med den inntrykket at man ikke får med seg all informasjonen som skiltene på veien skal gi oss.

Dette må da skyldes måten de er plassert på ?

 

Mange vil ha minst mulig skiltet for at man ikke skal bli overstrømmet med skilt.

Selv om det er noe i det så kan det virke motsatt også

 

Grunnen er at enkelt skilt gjelder for en viss avstand ( merket med et under skilt )

 

Når man har kjørt et stykke så begynner man å lure på om skiltet gjelder forsatt eller ikke.

Selv om mange ( i grunnen de fleste ) oppheves av et annet skilt så er det ikke tilfelle bestandig.

Dette er spesielt disse skiltene som varsler om ville dyr.

 

Her er det slik at hvis man ikke blir påminnet etter en stund så antar man at varslet ikke gjelder lenger.

problemet er at det ikke alltid er så lett å få med seg hva som står på underskiltet.

 

Selv har jeg ikke bestandig lagt merke til om det alltid er noen underskilt for elg varslett som er her i området.

Nå kommer det nok av at jeg vet at det er mye elg her.

Lenke til kommentar

Det irriterer meg så jævlig at INGEN vet hva vikeplikt er!

Er en vei opp til hovedveien, og der er det meningen at de som kommer imot skal STOPPE, men neida, ikke faen om noen gjør det.

Og hvis man begynner å tute eller vise fingern til de som ikke stopper, så blir de som bare peiser på sure og spør: "Hva er det som skjer her"?, "Hvorfor tuter du og viser fingern"? ARG! :realmad:

 

Faens idioter. Skulle aldri hatt sertifikat. :hrm:

Skal kjøpe meg et vrak av en bil og kjøre RETT i de neste gang.. :yes:

Endret av Lami
Lenke til kommentar

jeg sitter med den inntrykket at man ikke får med seg all informasjonen som skiltene på veien skal gi oss.

Dette må da skyldes måten de er plassert på ?

Må det det?

 

Ellers skal de fleste spørsmålene du stiller vært besvart i opplæringen du fikk når du tok sertifikatet.

Lenke til kommentar

jeg sitter med den inntrykket at man ikke får med seg all informasjonen som skiltene på veien skal gi oss.

Dette må da skyldes måten de er plassert på ?

Må det det?

 

Ellers skal de fleste spørsmålene du stiller vært besvart i opplæringen du fikk når du tok sertifikatet.

 

Det er mage ting man skal lære seg når man tar lappen.

Mange av disse tingene trenger oppfriskning etter en stund.

 

en viktig ting å tenke på når man svarer på spørsmål er dagens kjøreopplæring er ikke den samme som for 20 år siden.

For mange bilister er det også kommet noen nye regler og skilt.

 

her tar jeg opp problemstillingen om at man ikke oppfatter alt som står på skiltene langs veien.

 

Jeg spør også om det er noen som husker hvor langt et skilt gjelder nåer det ikke er noe oppheve skilt ,vei kryss eller underskilt som angir område ?

( en strekning på 5m km eller mere )

Lenke til kommentar

Det er forskjell på at trafikkbildet var annerledes for 20 år siden og å ikke få med seg et fareskilt med bilde av en elg på.

 

Får man ikke skiltet med seg så er det oppmerksomheten som er problemet og/eller fokuset på veien. Om man ikke ser at det er et fareskilt så er det opplæringa som er problemet.

 

Vet man hva et fareskilt er så bør man klare å legge 2 + 2 sammen når man ser at det er en elg på skiltet.

 

Når det gjelder hvor langt et skilt gjelder så er hovedreglene at det gjelder fra der det er satt opp og til det oppheves eller ut strekningen det står på. For eks til man kommer til en ny vei, kryss osv. Fareskilt har som regel underskilt som forteller når det gjelder fra og hvor lenge, men om det ikke er skiltet noe så gjelder det i fra ca 100-200 meter etter skiltet og til den naturlige faren som varsles er over.

 

Varsles det for eks om skredfare så er det naturlig at skredfaren er gjeldende så lenge man kjører et sted hvor skred kan forekomme. Varsles det for elg så gjelder det så lenge man kjører nær/langs en skog/trevekst.

Lenke til kommentar

Taxiene er forferderlige på trafikkregler. De kjører i 120 i 70-sona uten passasjerer, 80 i 70-sona med passasjerer, og melder til Politiet over radioen om noen kjører over 70 i 70-sona.

Liker tanken på at man kan plassere alle taxisjåfører i en og samme bås - så praktisk... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...