sinnaelgen Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 jeg kan skrive under på det . dog ble det billigere å reise for 2 år siden så lenge man bruker busskortet. her er igjen problemet at det er bare kont betaling som gjelder som de alle fleste andre byer samtidig så er enkelte banker begynt å ta vek kontantene for noen år siden da det var julebord på jobben og jeg dro hjem for å ordne meg kunne jeg rise inn til Bodø for å komme. Senere ble den bussen tatt vek. Skal jeg hjem etter julebordet med bussen så er det ikke mulig å komme meg helt hjem på en fredags kveld uten å bruke bil nå planlegges det en storstil omlegning av busstilbudet. spørsmaålet blir om det kommer til å fungere på sikt Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Problemet er at det koster Norge EKSTREMT mye å drive kollektivt. Selv mellomstore plasser som Harstad og Narvik er kollektivtrafikken begrenset nok til at det passer langt fra alle. Skal det gå busser nok til at vi får ned bilbruken så mye som alle ønsker, så må det gå så mye busser at subsidiering fra Staten er nødvendig overalt bortsett fra i de største byene (Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger, Bodø, Tromsø, Drammen, Sarp/Fred). Jeg kan skyte inn at busstilbudet i Bodø er elendig, og det hadde vært enda værre hvis ikke staten/kommunen hadde gitt subsidiering. Bodø hadde aldri i verden hatt mer enn 2 busser daglig inn og ut fra Tverlandet f.eks. hvis ikke fylkeskommunen hadde gitt subsidier. Alle bussene kjører samme trase ut av byen, og busstilbudet for de som bor på sjøsiden av riksveien har et busstilbud som ikke ligner grisen... Ta nattbussen f.eks. Bor du på Mørkved eller nedre hunstad, har du ingen nattbusser som går forbi, fordi alle kjører traseen over høglia og bjørndalslia, og det er 3 nattbusser som kjører denne samme traseen! (forutenom en, som går til saltstraumen 0400) Nattbuss er dog ikke veldig aktuelt i debatten om kollektivtrafikktilbudet, siden dette baserer seg på generell bruk av buss på vei til jobb, fritidsaktiviteter og ærender, men det gjenspeiler på en måte hvor langt ute på jordet kollektivtilbudet er noen plasse. Da jeg bodde i Bodø bodde jeg litt i utkanten av byen, hvor busstilbudet var på sitt dårligste. Og for meg var det lettere (og billigere) og bruke bilen uansett hva jeg skulle. Skolebussen var gratis, men denne var så full, at jeg måtte sitte i fanget på sjåføren for å få plass, og valgte derfor å kjøre når jeg kunne det. Det gikk så sjeldent busser forbi der jeg bodde, at jeg måtte gå ut 1-2t i forveien av det jeg skulle for å komme med den ene bussen som fikk meg dit, med mindre jeg kjørte til bjørndalslia, hvor det gikk busser hvert 10min, men da var jeg uansett halvveis til skole/byen... Bodø er en tungvint by også reisemessig. Hurtigbåtkai, Hurtigrutekai, Flyplass og togstasjon er spredd over hele byen, uansett hvor du skal videre må du ta taxi. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 (endret) Ja, og det går faktisk ingen (som i nøyaktig tallet 0) busser til/fra togstasjonen eller til/fra hurtigrutekaia. De største næringsområdene i Bodø går det heller ingen busser til eller fra. Busskort.. ja, de som ikke har mulighet for å ha bil (til og med 19, for å være nøyaktig) har mulighet for å kjøpe billig busskort for en måned, mens de som er over det, og potensielt sett kan ha bil har ingen slik mulighet. Her er det enten betale for hver tur (med kontanter!!) eller bruke gammeldags busskort med smartchip som må forhåndsbestilles med 50 reiser (for å få billigst pris) mellom to bestemte steder (teknisk sett ikke to steder, men man må betale for en vist antall soner uten mulighet for å mellombetale om man trenger flere soner, eller å kjøpe for forskjellige lengder). Skal man effektivt bruke slike kort må man ha minst 2 slike kort. Alle bussene går som nevnt samme sted, omtrendt, og de fleste stedene folk bor går det ingen busser forbi, fordi bussen bare kutter tvers igjennom ca. korteste vei mellom to destinasjoner. Det er ingen ekstra busser, og bussene går ikke når det ikke er passasjerer (dvs. helligdager og helger). Bussene kjører den samme veien som bilene, og dermed står i de samme køene. Køene er ikke tatt med i beregningen i bussrutene, og dermed er det alltid forsinkelser. Kombiner det med et taxitilbud som faller sammen hver eneste gang det trengs, dvs. om natta i helgene, på helligdager, osv. og man ender opp med at enhver innbygger MÅ i en eller annen grad ha tilgang til bil, uansett. Dette gjør dermed at mengden bilturer er veldig høy, nettopp fordi alle som har råd til det, koste hva det koste vil, har en bil, og bilen må man bruke når man først har betalt store mengder penger for å skaffe den og holde den i drift. Det må ikke gå busser hele året døgnet rundt til og fra alle steder, men det må gå busser til og fra der folk flest befinner seg hele døgnet (ikke nødvendigvis like hyppig hele døgnet), og det må eksistere et alternativt tilbud for de dagene i året hvor det ikke eksisterer grunnlag for det (dvs. et fungerende taxi-tilbud). Endret 29. mai 2011 av gxi Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Nå var ikke riktig alt det du skriver helt riktig. At bussen gå korteste ve mellom 2 steder er ikke riktig . Det er 3 ruter som går på nordsiden av byen litt over halvparten e går derimot innom citty nord før de går ut av byen. altså en omvei. Busskortet som nå brukes er et med rf brikke. Det er ingen synlig brikke på det , slik det er med bankkortet. "50 reiser " er ikke noe som eksisterer lenger. Man har 30,60 eller 90 dager ungdomskort i 2 varianter og verdi kort Det som enda mangler er kort som gjelder for kortere periode ( en dag eller uke) Hver sone dekker omtrent 10 KM . Så nå betaler man for 3 soner til Saltstraumen , mens man før betalte for 10 soner . Men noen få unnatak så er det likevel blir billigere for de fleste. En ting som er lit merkelig er differansen i pris mellom de forskjellige sonene. pris enkelt billett kontant 1 sone 31 kr 2 soner 36 kr 3 soner 51 kr siden jeg selv har honnør ( p.g.a. trygd) så betaler jeg bare 23.50 for 3 soner Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 *snip* Når ble det vanlig å parkere i en sving? Det er en vei med ett felt hver vei, ikke noe parkeringsplasser. Ergo, det skal ikke være nødvendig å rygge for å komme seg frem... Så vidt meg bekjent er det relativt vanlig å parkere gatelangs, også i svinger. Det er også helt vanlig at det parkeres gatelangs i gater med plass til mer enn en bil i bredden - prinsippet er liksom at man skal komme forbi. Det er også lovlig å parkere på stedet, noe som presiseres i artikkelen. Hvordan tror du parkering foregår i byer? Ikke akkurat uvanlig at man må rygge bilen sin av og til, og det skulle da bare mangle at man mestret. For øvrig er jeg helt enig med senterledelsen, personer som ikke skal handle på senteret har heller ingenting på parkeringsplassen deres å gjøre. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 (endret) Slik går det når fylket skal vise hvor godt de tar vare på bus brukerne. Samtidig som det klages over hvor få som bruker bussen ( når jeg bruker den så er det få seter ledig ) så tar de bort tilbudet når det er viktigst at det er der. snakk om holde oss for narr kanskje er det er forsmak på den nye kollektivplanen Endret 31. mai 2011 av den andre elgen Lenke til kommentar
nosrotkah Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Noen byer har jo bybane eller de har trikk, så det er flere muligheter hvis ikke bussen går. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 (endret) Jeg ser ikke helt problemet. Antallet bussavganger på f.eks 1. juledag, 1. påskedag og 1. nyttårsdag er heller ikke all verden og sjåførene må tross alt få litt fri i forbindelse med høytidsdager de også. Med så lite behov er det nok også mer miljøvennlig å bestille drosje. Endret 2. juni 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Jeg ser ikke helt problemet. Antallet bussavganger på f.eks 1. juledag, 1. påskedag og 1. nyttårsdag er heller ikke all verden og sjåførene må tross alt få litt fri i forbindelse med høytidsdager de også. Med så lite behov er det nok også mer miljøvennlig å bestille drosje. Men det er nå ikke alle som har råd til å bestille drosje i hytt og pine. Og for de som allerede har betalt for busskort blir det ergerlig å måtte betale for drosje i tillegg. Lenke til kommentar
nosrotkah Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Har dere ringt til de som har ansvar for busser og hørt med de hvorfor det ikke går så mye buss som dere ønsker? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Jeg ser ikke helt problemet. Antallet bussavganger på f.eks 1. juledag, 1. påskedag og 1. nyttårsdag er heller ikke all verden og sjåførene må tross alt få litt fri i forbindelse med høytidsdager de også. Med så lite behov er det nok også mer miljøvennlig å bestille drosje. Men det er nå ikke alle som har råd til å bestille drosje i hytt og pine. Og for de som allerede har betalt for busskort blir det ergerlig å måtte betale for drosje i tillegg. I den sammenhengen er det verd å nevne at drosjeturen fort koster opp mot det ti-dobbelte av det en tur med bussen koster. Man er klar over og respekter reduser busstilbud ved helligdager. Man har derimot liten respekt når tilbudet kuttes helt ut spesielt når det mases om at man må ta busen i stedet for bilen ( her i Bodø er bussen eneste alternativ , til taxi) Når det så er helg og alle skal hjem fra byen utpå kvelden er det ikke nok drosjer til å ta alt unna. Da nytter det ikke å oppfordre til å ta txien når ikke bussen går problemet er skal man bruke bussen så må alt planlegges på forhand. Det er noe som ikke passer for alle . Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Jeg ser ikke helt problemet. Antallet bussavganger på f.eks 1. juledag, 1. påskedag og 1. nyttårsdag er heller ikke all verden og sjåførene må tross alt få litt fri i forbindelse med høytidsdager de også. Med så lite behov er det nok også mer miljøvennlig å bestille drosje.Men det er nå ikke alle som har råd til å bestille drosje i hytt og pine. Og for de som allerede har betalt for busskort blir det ergerlig å måtte betale for drosje i tillegg. .. og da synes du bussselskapet skal tvinges til å kjøre en rekke turer med gigantunderskudd? Bruke 15 000 kr i lønnsutgifter og 2 tonn drivstoff fordelt på 100 avganger, for å frakte 20 personer den dagen og "tjene" 400 kr i billettinntekter? Da hadde det nok vært billigere for kommunen/busselskapet og bedre for miljøet å sponse drosje til disse personene. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Nettopp. Det er ikke slik at busselskapene vil drive med veldedighet -- de ønsker faktisk å tjene penger, og å kjøre tomme busser hele dagen tjener ingen på. Her i Stavanger fungerer det veldig greit, går busser på helligdager, men med nedsatt frekvens, men det er fordi folk faktisk bruker bussen. Spesielt kjekt på 17. mai f.eks., så slipper man å parkere gatelangs to-tre kilometer fra sentrum (så mange som gjorde det) for å komme seg ned til sentrum. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 (endret) .. og da synes du bussselskapet skal tvinges til å kjøre en rekke turer med gigantunderskudd? Kort sagt, ja. Hvis folk ikke føler at de kan stole på at bussene går når de trenger dem kjøper de egen bil. Og har man egen bil er veien kort til å bruke den hver dag og droppe kollektivtrafikken. Da har kollektivselskapet tapt mange kunder kun for å spare penger en dag. Man trenger da heller ikke kjøre som en vanlig hverdag, man kan godt kjøre med redusert frekvens og mindre busser (evt minibusser hvis de har det tilgjengelig). Drosje høres også OK ut, hvis det kan gjøres på en noenlunde organisert måte. Bare folk kommer seg fra A til B. Nå er nesten all kollektivtrafikk i Norge subsidiert i utgangspunktet, så det er bare spørsmål om å subsidiere litt mer eller omprioritere litt for at busselskapet skal får råd til å kjøre også på helligdager. Her i Trondheim er det ikke uvanlig å se nesten tomme busser på sekundærrutene på kveldstid. Likevel velger fylkeskommunen å betale for at disse rutene kjøres, nettopp fordi de vet det jeg forklarte over (ved å kjøre ofte også når det er få folk "markedsfører" man den lokale kollektivtrafikken, og da trekker man til seg flere kunder over tid). Endret 2. juni 2011 av A-Jay Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Her i i Nordland skal det vær veldig vanskelig å få¨dekket reiseutgiften hvis bussen uteblir. Når de fjerner tilbudet helt enkelte dager i stedet for å redusere det så gjør de seg selv en bjørnetjeneste ( som nevnt i innlegget over) . Driver man butikk så må man tåle å tape noe enkelte dager for så å tjen dem inn igjen andre dager. Det oppfordre til kjøpe periode kort for å få bilist mulig pris på bussen. Betaler man for 30 dager og man vil utnytte det så må man reise alle dager (også lørdag og søndag) fordi er inkludert i de 30 dagene. Da blir det en selvmotsigelse å oppfordrer til periode kort når det ikke er noen busser som kjøre halvparten av dagene ( det finnes bus avganger som kun går når det er skole ) Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Nettopp. Det er ikke slik at busselskapene vil drive med veldedighet -- de ønsker faktisk å tjene penger, og å kjøre tomme busser hele dagen tjener ingen på. Her i Stavanger fungerer det veldig greit, går busser på helligdager, men med nedsatt frekvens, men det er fordi folk faktisk bruker bussen. Spesielt kjekt på 17. mai f.eks., så slipper man å parkere gatelangs to-tre kilometer fra sentrum (så mange som gjorde det) for å komme seg ned til sentrum. Og DER er problemet. Busselskapene tjener bare på flere avganger i de større byene, som Stavanger og Oslo. Men vi som ikke bor i disse byene har like mye rett på buss mener jeg, når Staten har en witchhunt på alle som bruker bil, i form av syke engangsavgifter og bensinpriser. Dermed burde Staten bruke pengene fra bensinen og engangsavgiften på å subsidiere buss i mer grisgrendte strøk så vi også kommer oss på jobb. Så kan de bruke årsavgifta på å fikse de lørvete veiene vi har. Problem solved. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 nåe man er inne på det : Er det noen som vet hvor bilavgiftene havner hen i det store regnskapet , når det hele tiden sies at de havner i felleskassen ? Hvordan fordeles de ? Siden det er så lite som blir brukt på veien og man er nødt til ty ti bompenger for å bygge vier så burde vi få hvite hvor pengene blir av. På toppen av det hel så forsøker SV å innbille oss at vi ikke har noe annet alternativ. jeg har oppfatte det slik at av alle pengen som kommer i fra bilavgifter så går omtrent 10% tilbake som støtte til veiprosjekt. Noe går til å dekke kostnader ved ulykker , men ikke alt Her er det lit pussig at det er bedre å bruke disse pengen på ulykker en gode veier Så da må kommunene ty til lån fra staten for å dekke resten av prosjektet . Dette lånet skal betales tilbake med bompenger. Jeg tvil på at det lånet er momsfritt og da tjener staten faktisk penger på støtten de ga. De får mer tilbake en det de ga. Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Jeg har inntrykk av at mesteparten av bompengene går til østlandet... Stavanger fikk tjensvollkrysset, men det ble ikke noen suksess akkurat... Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Her i Trondheim er det ikke uvanlig å se nesten tomme busser på sekundærrutene på kveldstid. Likevel velger fylkeskommunen å betale for at disse rutene kjøres, nettopp fordi de vet det jeg forklarte over (ved å kjøre ofte også når det er få folk "markedsfører" man den lokale kollektivtrafikken, og da trekker man til seg flere kunder over tid). Og på 17. mai kjørte de søndagsruter hele dagen, isteden for veldig lite. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Jeg har inntrykk av at mesteparten av bompengene går til østlandet... Stavanger fikk tjensvollkrysset, men det ble ikke noen suksess akkurat... Bompenger er et lokalt tiltak så hvis det er en bomstasjon en plass på Østlandet så går de selvfølgelig til Østlandet. Bompenger tatt inn i Bodø brukes til prosjekter her i Bodø Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå