Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Kom en som tydeligvis ikke hadde tatt på seg brillene i dag, Han hadde vikeplikt for meg og jeg var halvveis ute i veien da han kommer i 60 (30sone) rett forran meg! Var ikke langt mellom bilene da :realmad: Hadde det ikke vært for at bilen min kveltes da jeg stod på bremsen (den vil ikke alltid starte med en gang når den kveles og motoren er kald :wallbash: ) så hadde jeg kjørt etter han og spurt hva i helvete han holdt på med!

Endret av Cryztek
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om denne er postet, men dette er Norge i et nøtteskall...

 

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1639238.ece

Umm... Var dette så fælt da? Er vel helt vanlig at man må rygge i trange gater grunnet parkering? Her jeg bor er veien smal nok som det er, det går ikke en eneste dag uten at jeg rygger minst et par ganger på veg til eller fra hjemmet... Uproblematisk i mine øyne.

 

Senterparkeringen er sikkert regulert av samme grunn som andre senterparkeringer - for å hindre at fastboende i umiddelbar nærhet til parkeringen bruker denne. Ser f.eks. noen blokker i bakgrunnen der. For senteret er det så klart viktig å holde av parkeringsplassene sine til kunder, ikke til alle andre.

Lenke til kommentar

Det myndighetene og kommunene driver på med når det gjelder trafikk og bil er meg et nøtteskal.

Samtidig som de har gjort seg avhengig av alle bilavgiftene så skal man ikke få lov til å bruke bilen.

 

Hvordan skal dette gå når man enten må kreve ekstra lønn for å dekke kostnadene eller man kviter seg med bilen.

For mange er kollektivtransporten ikke noe alternativ selv om myndighetene ønsker å tvinge folk over på dette.

 

Dette gjør de med å lage hindre og fysiske sperrer eller for få parkeringsmuligheter for de som har egen bil.

Lenke til kommentar

Jeg synes bare det er positivt at det tilrettelegges for kollektivtrafikk i de større byene, men har et ankepunkt: Det burde legges mer til rette for innfartsparkering og et høyfrekvent kollektivtilbud i forbindelse med disse. Slik at folk kan kjøre, levere barna i barnehagen, for så å parkere bilen og reise kollektivt til jobben.

 

Kommunene burde også stille strengere krav til servicetilbud når nye, store boligblokker bygges. Slik at folk får butikk, barnehage osv i nærheten og ikke blir så avhengig av bilen for alle daglige gjøremål. Trondheim kommune har blitt flink på det de siste årene, men det er en del kommuner som ikke er så flinke på det.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

De gamle små byene i Italia har et flott system. Sentrum er bilfri, så rett utenfor bykjernen er det store parkeringshus for alle bilistene. Men jeg tror ikke dette skjer i Norge, av flere grunner. Blant annet er veiene her bredere, slik at biler lettere kan kjøre, og husene er ikke så gamle at de nødvendigvis må beskyttes.

Lenke til kommentar

jeg skulle likt å se at Jens Stoltenberg reiste kollektivt. uansett hvor han har tenkt seg .

 

En handverker tenger bilen

 

Problemet med bussen ( der det går busser ) er at det ikke er presise nok til at man kan stole på en man kommer seg på jobben i tide.

skal man hjem så vil det for mange ta lang tid fra arbeides slutt til bussen går.

skal man da innom barnehagen få å hente ungene underveis (hvis man når frem før den stenger ) og så vente på neste buss så tar det for lang tid.

 

grei nok at barnehage , skole og arbeid er i nærhet av hverandre men slik er det ikke på så mange plasser.

bodde man også i nærhet så trengte man verken bil eller buss.

 

Så er spørsmålet hva man gjør når man har tenkt seg på bilferie eller til et sted der det er få kollektivmidler.

 

 

Må er det bare slik at man er avhengig av en bil deler av året siden kollektivtilbudet begrenses da .

Da vil de flest velge å ha egen bil. Da vil det også være mest praktisk å bruke den resten av året siden man likevel betaler så mye i avgifter.

Noen vil selvfølgelig låne bilen og de som har råd til det bruker taxi

Detter likevel ikke flertallet .

Lenke til kommentar

Problemet er at det koster Norge EKSTREMT mye å drive kollektivt. Selv mellomstore plasser som Harstad og Narvik er kollektivtrafikken begrenset nok til at det passer langt fra alle.

 

Skal det gå busser nok til at vi får ned bilbruken så mye som alle ønsker, så må det gå så mye busser at subsidiering fra Staten er nødvendig overalt bortsett fra i de største byene (Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger, Bodø, Tromsø, Drammen, Sarp/Fred).

 

Og på mindre plasser er det ironisk nok også større avstander å reise. Ikke alle bor i sentrum, ikke alle jobber i sentrum. Mange plasser er det flere småplasser som er bygd nært, men ikke nært nok. Svolvær på 4500innb har Kabelvåg som satelitt med 1600innb. Det er 5km imellom, og kollektivtransport er skolebuss begge veier klokka 8, klokka 2 og klokka halv 4. Noen senere busser, to tror jeg, ellers er det langdistansebusser som går via disse. Ikke nok her. Ikke nok i Harstad.

 

Norge blir å tape på det i lengden.

Lenke til kommentar

2x4? Finns det noen som ikke har hørt om 2 toms 4? :p

 

joda , men betegnelsen din var lit vanskelig å oppfatte.

 

Det blir interessant når snekkeren skal ha med noe få 6 tommers 7 M lange planker på bussen.

Det mest interessante vil være når han skal ha med seg noen takplater

Lenke til kommentar

2 toms 4 er iallefall så utbredt at Raske Menn våger seg på å bruke det i en sketch. Gjett hva, alle ler, for de vet hva det er :)

 

Det kan være at 2 toms 4 ikke blir brukt på den måten Vestlandet og Nord-Norge kan bruke det.

Endret av Jimbolaia Jones
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at det koster Norge EKSTREMT mye å drive kollektivt. Selv mellomstore plasser som Harstad og Narvik er kollektivtrafikken begrenset nok til at det passer langt fra alle.

 

Skal det gå busser nok til at vi får ned bilbruken så mye som alle ønsker, så må det gå så mye busser at subsidiering fra Staten er nødvendig overalt bortsett fra i de største byene (Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger, Bodø, Tromsø, Drammen, Sarp/Fred).

 

Jeg kan skyte inn at busstilbudet i Bodø er elendig, og det hadde vært enda værre hvis ikke staten/kommunen hadde gitt subsidiering. Bodø hadde aldri i verden hatt mer enn 2 busser daglig inn og ut fra Tverlandet f.eks. hvis ikke fylkeskommunen hadde gitt subsidier. Alle bussene kjører samme trase ut av byen, og busstilbudet for de som bor på sjøsiden av riksveien har et busstilbud som ikke ligner grisen... Ta nattbussen f.eks. Bor du på Mørkved eller nedre hunstad, har du ingen nattbusser som går forbi, fordi alle kjører traseen over høglia og bjørndalslia, og det er 3 nattbusser som kjører denne samme traseen! (forutenom en, som går til saltstraumen 0400)

 

Nattbuss er dog ikke veldig aktuelt i debatten om kollektivtrafikktilbudet, siden dette baserer seg på generell bruk av buss på vei til jobb, fritidsaktiviteter og ærender, men det gjenspeiler på en måte hvor langt ute på jordet kollektivtilbudet er noen plasse. Da jeg bodde i Bodø bodde jeg litt i utkanten av byen, hvor busstilbudet var på sitt dårligste. Og for meg var det lettere (og billigere) og bruke bilen uansett hva jeg skulle. Skolebussen var gratis, men denne var så full, at jeg måtte sitte i fanget på sjåføren for å få plass, og valgte derfor å kjøre når jeg kunne det. Det gikk så sjeldent busser forbi der jeg bodde, at jeg måtte gå ut 1-2t i forveien av det jeg skulle for å komme med den ene bussen som fikk meg dit, med mindre jeg kjørte til bjørndalslia, hvor det gikk busser hvert 10min, men da var jeg uansett halvveis til skole/byen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...