Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Er en del folk på scooter som skulle hatt deng her i Bergen.

 

Tullingene kjører med full overbevisning forbi på høyre side, kjører forbi småkøer på 2-3 biler hvor bilister har stoppet for fotgjengere og holder selvsagt alt for lav fart når man endelig kommer til rette strekk uten lyskryss!

 

Gleder meg til den dagen politiet finner ut at det finnes smartere ting å bøtelegge enn folk som kjører i 95 i 80 sonen. Trafikkpoliti i sentrumssonene ville spart Ola Nordmann for verdifulle minutter hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Æsj, jeg blir irritert av folk som ikke gidder å vente på luke, men som bare slenger seg ut i veien uten å blinke engang (ikke fra sidevei men fra parkert tilstand på fortau). I tillegg viste fyren fingeren til meg da jeg bråstoppet for å unngå å treffe ham. Jeg er vel ingen tankeleser!

Lenke til kommentar

Det kreves at speedometere viser høyere enn faktisk fart, ja, uten at jeg har kilder på dette. Grunnen til dette er vel at folk har forskjellige dekkdimensjoner og slike ting som har en direkte innvirkning på speedometeret. Derfor viser alle feil hele tiden.

Selve speedometeret er heller ikke 100% perfekt. Jo mer presis speedometer, desto dyrere blir det, så de fleste bilfabrikanter gjør et kompromiss på noe sånt som 1-5% feilmargin. I tillegg har man feil som kommer av dekkdimensjon og andre forhold rundt dekk og motor. For at bilfabrikanten skal kunne garantere at speedometeret ikke viser lavere enn riktig hastighet (noe som kan straffes med bøter) velger de derfor å legge på noen prosent feilvisning.

 

Det er også et høyeste tak for feilvisning, i EU mener jeg det var 10% + 4 km/t. Det høres mye ut, men husk det er i praksis et høyeste tak for hvis alle feilfaktorer skulle klaffe til.

 

For å komme tilbake på tema: Når skal syklister lære seg å sykle på rett side av veien? Å sykle i sykkelfelt på feil side av veien er ikke bare ulovlig, det er direkte livsfarlig! :mad:

Regner du da med at det er sykkelvei på begge sider ?

Slik er det ikke alle plasser.

Lenke til kommentar

Regner du da med at det er sykkelvei på begge sider ?

Slik er det ikke alle plasser.

Sykkelfelt, ikke sykkelvei. Vis meg ett sted hvor det bare er sykkelfelt på en side av veien. Jeg tror ikke det finnes.

 

Og uansett er sykkelfelt en del av veibanen og syklistene skal da følge de samme lover og regler som bilister, altså sykle på høyre side av veien.

 

Her er en artikkel om problemet i Trondheim: http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1498571.ece?index=20

Lenke til kommentar

Regner du da med at det er sykkelvei på begge sider ?

Slik er det ikke alle plasser.

Sykkelfelt, ikke sykkelvei. Vis meg ett sted hvor det bare er sykkelfelt på en side av veien. Jeg tror ikke det finnes.

 

Og uansett er sykkelfelt en del av veibanen og syklistene skal da følge de samme lover og regler som bilister, altså sykle på høyre side av veien.

 

Her er en artikkel om problemet i Trondheim: http://www.adressa.n...71.ece?index=20

 

vei eller felt. i grunnen går det ur på det samme . men nokk om det.

Her i Bodø finnes det et sykkelfelt på den en siden av veien.

bilen kjører i hver sin retning , i hvert sitt felt. har går det også busser.

 

I et 3dje felt ( tatt fra den opprinnelige veien ) er det malt opp et sykkelfelt.

så i stedet for å legge sykkelfeltet som en del av fortauet ( senket fortau) så har man bare bruk veibanen ( som ikke var spesielt bred fra før )

 

Kirkeveien (nr 834 marker med gult) , i Bodø er et eksempel på vei der det bare er sykkelfelt på den ene siden

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Æsj, jeg blir irritert av folk som ikke gidder å vente på luke, men som bare slenger seg ut i veien uten å blinke engang (ikke fra sidevei men fra parkert tilstand på fortau). I tillegg viste fyren fingeren til meg da jeg bråstoppet for å unngå å treffe ham. Jeg er vel ingen tankeleser!

 

Eller ut ifra kryss men de klarer ikke å få opp fart på bilen sin heller da! Irritert meg over det mange ganger når de hiver seg ut og jeg ligger i 55 i 50 sone de hiver seg ut og jeg tar de igjen og må ned i 30 eller lavere. Ender med at en tut kommer fram da.

Lenke til kommentar

Æsj, jeg blir irritert av folk som ikke gidder å vente på luke, men som bare slenger seg ut i veien uten å blinke engang (ikke fra sidevei men fra parkert tilstand på fortau). I tillegg viste fyren fingeren til meg da jeg bråstoppet for å unngå å treffe ham. Jeg er vel ingen tankeleser!

 

Eller ut ifra kryss men de klarer ikke å få opp fart på bilen sin heller da! Irritert meg over det mange ganger når de hiver seg ut og jeg ligger i 55 i 50 sone de hiver seg ut og jeg tar de igjen og må ned i 30 eller lavere. Ender med at en tut kommer fram da.

 

Men hvordan oppfører du deg når noen kjører ut foran deg? Slipper du umiddelbart gassen for å justere farten til forankjørende....eller gjør du som j**** mange bilister å opprettholder (eller aksellerer) og kjører rett opp i ræva på bilen foran for å "markere" din misnøye?

 

Jeg tipper du velger alternativ 2 :cool:

Lenke til kommentar

Jeg senker farten (eller gir på så jeg kommer forbi) når andre biler vil inn på veien jeg kjører på, med mindre de har vikeplikt. Men det er verken vanskelig eller skummelt å nå fartsgrensen/farten trafikken flyter i iløpet av kort tid etter at man har kjørt inn på veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men hvordan oppfører du deg når noen kjører ut foran deg? Slipper du umiddelbart gassen for å justere farten til forankjørende....eller gjør du som j**** mange bilister å opprettholder (eller aksellerer) og kjører rett opp i ræva på bilen foran for å "markere" din misnøye?

 

Hvis de som kjører inn tvinger han til å bremse bryter de vikeplikten siden de da virker forstyrrende(i alle fall sånn jeg har tolket vikepliktreglene)

Lenke til kommentar

Det så slettes ikke bra ut...

 

når jeg får studer det lit nærmere så ser jeg at det skal være sykkelfelt på begge sidene men feltet er så smalt at det er bare et halvt felt t på hver side.

i midlertidig så er markeringen delvis borte så man kan nok oppfatte det som om det er bare et felt på den ene siden.

Lenke til kommentar

Dette kvalifiserer ærlig talt ikke som noen klage, men føler for å dele det uansett.

 

For noen dager siden holdt jeg på å kjøre ned en liten jente på sykkel. Hele grunnen til at det ikke skjedde var en fotgjenger jeg stoppet for ca. 50 meter unna. Hadde jeg hatt normal fart hadde jeg nok ikke rukket å stoppet, for hun var stort sett inni støtfangeren da jeg hadde stoppet.

Det er det verste jeg har opplevd bak rattet, i sekundet det tok fra jeg trampet på bremsen til bilen var stoppet var jeg sikker på at hun kom til å bli nedkjørt. Enda verre var det at hun åpenbart ikke skjønte hva som var på tur å skje da hun smilte til meg.

 

Jeg har tenkt en del på det i ettertid, og kommet fram til at det er lite som kan gjøres med slike situasjoner bortsett fra at man som sjåfør må ta det ekstra rolig og være på vakt, noe jeg gjør når det er barn i nærheten. Men noen ganger skjer slike ting uansett hvilke forholdsregler man tar.

Dog har jeg tenkt litt på muligheter for å gjøre det vanskeligere å svinge ut i veien også, men vet ikke om det har noen hensikt. Hva om man setter opp "autovern-light" mellom sykkelsti og vei, slik at man ikke bare kan svinge sykkelen rett ut i veien der det ikke er gangfelt?.

Lenke til kommentar

Regner du da med at det er sykkelvei på begge sider ?

Slik er det ikke alle plasser.

Sykkelfelt, ikke sykkelvei. Vis meg ett sted hvor det bare er sykkelfelt på en side av veien. Jeg tror ikke det finnes.

 

Og uansett er sykkelfelt en del av veibanen og syklistene skal da følge de samme lover og regler som bilister, altså sykle på høyre side av veien.

 

Her er en artikkel om problemet i Trondheim: http://www.adressa.n...71.ece?index=20

 

vei eller felt. i grunnen går det ur på det samme . men nokk om det.

Her i Bodø finnes det et sykkelfelt på den en siden av veien.

bilen kjører i hver sin retning , i hvert sitt felt. har går det også busser.

 

I et 3dje felt ( tatt fra den opprinnelige veien ) er det malt opp et sykkelfelt.

så i stedet for å legge sykkelfeltet som en del av fortauet ( senket fortau) så har man bare bruk veibanen ( som ikke var spesielt bred fra før )

 

Kirkeveien (nr 834 marker med gult) , i Bodø er et eksempel på vei der det bare er sykkelfelt på den ene siden

Det er feil. Det er fortau og sykkelfelt på begge sider av veien. Det er godt skiltet og merket, bare at i Bodø blir merkingen på veien borte hver vinter og blir ikke malt opp igjen før til høsten (det inkluderer også uskiltede gangfelt).

 

Siden dette vel sikkert er den eneste veien i fylket med sykkelfelt, så er det naturligvis mange som ikke skjønner bæret av hva det er. Mange mopedister bruker det for forbikjøring, biler bruker det for forbikjøring i kryss, mange biler som kjører i sykkelfeltet for å ikke kjøre "midt på veien", enda veien er veldig bred nå for å være 30-grense, samt endel som bruker det som parkeringsplass. Syklister sykler på den siden de tror passer dem best, fotgjengere gidder ikke å bruke fortauet og går i sykkelfeltet (enda det er fortau på begge sider av veien). Endel syklister, av den proffe sorten, har jeg sett gidder ikke å engang bruke sykkelfeltet.. de sykler like gjerne på veien istedet.

 

Mange bilister skjønner heller ikke at de kan kjøre forbi sykler i sykkelfeltet uten å ha fri vei i begge kjørefelt, og må absolutt bruke venstre kjørefelt for å "få plass" til å kjøre forbi.

 

Men uansett er det en positiv ting at det er sykkelfelt der, fordi det var i det hele tatt noe dritt å kjøre der før det kom. Sykkelfelt er meget bra så lenge det brukes korrekt, og selv om det brukes "feil" ofte, så gir den en positiv effekt der det er mye sykkeltrafikk.

 

Hvis man skal klage på noe skikkelig elendig med den veien, så er det å lage et 4-veis lyskryss med kun ett felt inn i hver retning (hvis man ser bort fra sykkelfeltet). Det som hele tiden er at det står èn bil fremst i køen som skal til venstre. Det er ingen plass for forbikjøring på høyre side uten å bruke sykkelfeltet (som går igjennom krysset), samt svært mange som faktisk ikke gidder engang å kjøre inn i krysset før de stopper. Så da skjer det gang på gang at den fremste bilen i køen som har ventet på grønt lys blir stående og blokkere krysset helt til det blir rødt igjen, og kanskje enda lengre. Skjer iblandt at flere biler på rekke lager kø igjennom flere grønne lys.

 

Hvis man følger reglene har man ingen mulighet for forbikjøring på høyre side verken før eller inne i krysset som følge av sykkelfeltet.

 

Det er også svært mange bilister som ikke skjønner at man ikke skal plassere seg på sykkelfeltet når man skal svinge til høyre, samt at man har vikeplikt for syklister som kommer bakfra. Skal man plassere seg mot høyre, så skal man stå i kjørefeltet uten å krysse linjen for sykkelfeltet, vente på at syklister passerer, og så kan man kjøre over sykkelfeltet for å svinge til høyre (noe som skjeldent er noe problem, fordi 90% av alle syklister sykler over på rødt lys før det blir grønt, når de ser at det ikke er flere som kjører over fra siden, forutsatt at det ikke står en tulling og blokkerer sykkelfeltet).

Endret av gxi
Lenke til kommentar

samt at man har vikeplikt for syklister som kommer bakfra

 

Her må du ha bommet lit .

Man har da ikke vikeplikt for syklister som kommer bak deg .

hvis det skulle praktiseres så har man ikke full oversikt .

 

Generelt så har man vikeplikt hvis man skal krysse en sperrelinje. Jeg regner med at det er det du mener her .

 

Nå anser jeg hele sykkelfeltet ( på begge siene) som temmelig trafikk farlig selv om man viser alle hensyn .

 

Å si at veien er bred er en overdrivelse da den slett ikke føres bredere en bussen jeg reise med der hver dag.

man føler at hulene følger midtstripen på den ene siden og stiplet linjen på den andre

 

For mange år siden så jeg i Sverige at sykkelfeltene der var egne fortau for syklistene.

Her er det alt for lettvint å komme over i feil felt. spesielt om vinteren da det kan være glatt.

Det er nemlig også noen som sykler da også

Lenke til kommentar

Dette kvalifiserer ærlig talt ikke som noen klage, men føler for å dele det uansett.

 

For noen dager siden holdt jeg på å kjøre ned en liten jente på sykkel. Hele grunnen til at det ikke skjedde var en fotgjenger jeg stoppet for ca. 50 meter unna. Hadde jeg hatt normal fart hadde jeg nok ikke rukket å stoppet, for hun var stort sett inni støtfangeren da jeg hadde stoppet.

Det er det verste jeg har opplevd bak rattet, i sekundet det tok fra jeg trampet på bremsen til bilen var stoppet var jeg sikker på at hun kom til å bli nedkjørt. Enda verre var det at hun åpenbart ikke skjønte hva som var på tur å skje da hun smilte til meg.

 

Jeg har tenkt en del på det i ettertid, og kommet fram til at det er lite som kan gjøres med slike situasjoner bortsett fra at man som sjåfør må ta det ekstra rolig og være på vakt, noe jeg gjør når det er barn i nærheten. Men noen ganger skjer slike ting uansett hvilke forholdsregler man tar.

Dog har jeg tenkt litt på muligheter for å gjøre det vanskeligere å svinge ut i veien også, men vet ikke om det har noen hensikt. Hva om man setter opp "autovern-light" mellom sykkelsti og vei, slik at man ikke bare kan svinge sykkelen rett ut i veien der det ikke er gangfelt?.

Gjort akkurat det samme. Det er et hus som har hage som er en meter høyere enn veien, og på slutten av muren starter veien på en slak bakke, og de siste 40cm av kanten er asfaltert.

 

Ungene bruker da dette som hopp. I mine yngre dager fikk vi beskjed om å ikke kjøre der, så fremst ikke noen holder vakt.

 

 

Dagens foreldre tenker tydeligvis ikke så langt, for før jeg så at det kom en unge syklende ned der i 20km/t, så sto han med hånda planta på panseret mitt, jeg står med hjertet i bihulene. Han smiler, så han syns det var moro. Fy faen... det var ikke moro!

Lenke til kommentar

Barn er ikke alltid tilregnelige, sånn er det bare. Som sjåfør er dette noe man skal og må ta hensyn til. Noe av det verste jeg ser i trafikken er foreldre som er på sykkeltur med små barn langs trafikerte veier, der barna sykler på egen sykkel. Barna vingler gjerne fra side til side, jeg har også sett dem som fremdeles har hatt støttehjul på sykkelen... Hva tenker foreldrene på?

Lenke til kommentar

Dette kvalifiserer ærlig talt ikke som noen klage, men føler for å dele det uansett.

 

For noen dager siden holdt jeg på å kjøre ned en liten jente på sykkel. Hele grunnen til at det ikke skjedde var en fotgjenger jeg stoppet for ca. 50 meter unna. Hadde jeg hatt normal fart hadde jeg nok ikke rukket å stoppet, for hun var stort sett inni støtfangeren da jeg hadde stoppet.

Det er det verste jeg har opplevd bak rattet, i sekundet det tok fra jeg trampet på bremsen til bilen var stoppet var jeg sikker på at hun kom til å bli nedkjørt. Enda verre var det at hun åpenbart ikke skjønte hva som var på tur å skje da hun smilte til meg.

 

Jeg har tenkt en del på det i ettertid, og kommet fram til at det er lite som kan gjøres med slike situasjoner bortsett fra at man som sjåfør må ta det ekstra rolig og være på vakt, noe jeg gjør når det er barn i nærheten. Men noen ganger skjer slike ting uansett hvilke forholdsregler man tar.

Dog har jeg tenkt litt på muligheter for å gjøre det vanskeligere å svinge ut i veien også, men vet ikke om det har noen hensikt. Hva om man setter opp "autovern-light" mellom sykkelsti og vei, slik at man ikke bare kan svinge sykkelen rett ut i veien der det ikke er gangfelt?.

Oppleve lignenede men da var et barn på 8-9 som kjørte i meg kom kjørende i 30km\t så plutselig finner den ut at den skal over veien jeg brå bremser. å gutten treffer bilen å lander på panseret. Hadde jeg ikke hatt kjapp reaksjons evne kunne det gått mye verre.

Lenke til kommentar

Bra sammenligning... not.

 

Dette er en farlig plass jeg siden jeg var 5 fikk beskjed om å være forsiktig. Kanskje jeg var ekstremt smart når jeg var liten, men jeg forstod at jeg ikke skulle leke der. JØSSENAMN, er det mulig at jeg forsto noe sånt, og hørte på det i tillegg? Faktisk.

 

Enten er dagens barn mye dummere enn når jeg var barn, eller så forteller bare ikke foreldrene barna at det er farlig når de sykler fra ingensteds rett ut i veien i 20 km/t. INGEN sjåfører kan forvente noe sånt. Faktisk, etter det skjedde, har ikke ungene syklet der.

Lenke til kommentar

Bra sammenligning... not.

 

Dette er en farlig plass jeg siden jeg var 5 fikk beskjed om å være forsiktig. Kanskje jeg var ekstremt smart når jeg var liten, men jeg forstod at jeg ikke skulle leke der. JØSSENAMN, er det mulig at jeg forsto noe sånt, og hørte på det i tillegg? Faktisk.

 

Enten er dagens barn mye dummere enn når jeg var barn, eller så forteller bare ikke foreldrene barna at det er farlig når de sykler fra ingensteds rett ut i veien i 20 km/t. INGEN sjåfører kan forvente noe sånt. Faktisk, etter det skjedde, har ikke ungene syklet der.

 

Dagens barn er ikke dumme. Det er din generasjon som er dårlige foreldre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...