Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Men hva er 70km/t? Hastighetsindukatoren i bilen din har en feilmargin. I tillegg bruker en del bilister andre dekkdimmensjoner enn hva som er anbefalt. Mao, det du tror er 70 i bilen din kan vise 64 i bilen bak, og dermed skape en utolmodig bilist som vil forbi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man har enkelte steder slike farts-tavler som viser den reelle farten.

Da er det bare å holde fartsgrensen på speedometret og så se hva tavlen viser.

Ofte er ikke de helt synkroniserte. Har lest at politiet har fått mange klager av personer som er tatt i fartskontroll. De har stolt på fartstavlene, men så har de vist seg å være gale.

Lenke til kommentar

Man har enkelte steder slike farts-tavler som viser den reelle farten.

Da er det bare å holde fartsgrensen på speedometret og så se hva tavlen viser.

Ofte er ikke de helt synkroniserte. Har lest at politiet har fått mange klager av personer som er tatt i fartskontroll. De har stolt på fartstavlene, men så har de vist seg å være gale.

Har de da fulgt tavle avlesingen 100% ?

hvis man bare har gjort sine egne beregninger fra tavlen som viste 57 km når man kjørte i 60 og så bare beregnet det til 80 km/t så blir det ikke nøyaktig

Lenke til kommentar

Er vel bedre å finne ut hvor mye speedometeret avviker ved vanlige fartsgrenser ved å bruke GPS?

hvis man har en GPS .

Det egentlige problemet er at myndighetene krever at måleren ikke skal være for nøyaktig og at den skal vise mere en faktisk hastighet.

Lenke til kommentar

Det kreves at speedometere viser høyere enn faktisk fart, ja, uten at jeg har kilder på dette. Grunnen til dette er vel at folk har forskjellige dekkdimensjoner og slike ting som har en direkte innvirkning på speedometeret. Derfor viser alle feil hele tiden.

Lenke til kommentar

Ser ofte at eldre Mercedeser kjører med fjernlys på dagtid i tillegg til kjørelys. Vet ikke hvorfor men dette er noe jeg overraskende ofte ser... Hva er greia med dette? Er faktisk veldig blendende og irriterende selv om det er dagslys ute... Dette gjelder egentlig alle som kjører med fjernlyset aktivert fordi det ser "tøft" ut. Veldig irriterende...

Lenke til kommentar

Ser ofte at eldre Mercedeser kjører med fjernlys på dagtid i tillegg til kjørelys. Vet ikke hvorfor men dette er noe jeg overraskende ofte ser... Hva er greia med dette? Er faktisk veldig blendende og irriterende selv om det er dagslys ute... Dette gjelder egentlig alle som kjører med fjernlyset aktivert fordi det ser "tøft" ut. Veldig irriterende...

kanskje det ligger i tilkoblingen fra den tiden det ikke var påbudt med kjørelys på dagtid

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Jeg er trøtt og sliten etter en lang dag med fysisk arbeid. ;) Mener du diskusjonen er lang/viktig nok til å splittes ut i en egen tråd?

Neida var bare litt uvanlig! ;)

*Slutter med OT nå, jeg lover!*

Lenke til kommentar

Det kreves at speedometere viser høyere enn faktisk fart, ja, uten at jeg har kilder på dette. Grunnen til dette er vel at folk har forskjellige dekkdimensjoner og slike ting som har en direkte innvirkning på speedometeret. Derfor viser alle feil hele tiden.

Selve speedometeret er heller ikke 100% perfekt. Jo mer presis speedometer, desto dyrere blir det, så de fleste bilfabrikanter gjør et kompromiss på noe sånt som 1-5% feilmargin. I tillegg har man feil som kommer av dekkdimensjon og andre forhold rundt dekk og motor. For at bilfabrikanten skal kunne garantere at speedometeret ikke viser lavere enn riktig hastighet (noe som kan straffes med bøter) velger de derfor å legge på noen prosent feilvisning.

Det er også et høyeste tak for feilvisning, i EU mener jeg det var 10% + 4 km/t. Det høres mye ut, men husk det er i praksis et høyeste tak for hvis alle feilfaktorer skulle klaffe til.

For å komme tilbake på tema: Når skal syklister lære seg å sykle på rett side av veien? Å sykle i sykkelfelt på feil side av veien er ikke bare ulovlig, det er direkte livsfarlig! :mad:

Lenke til kommentar

Folk som kjører Harley uten potte... Kjørte med vinduet åpent for et par dager siden (Aircondition er for pyser :p) da en Harley passerte meg med et jævlig brak... Fikk en ganske ubehagelig pipelyd i det venstre øret...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke fjernlys, det er tåke/kurvelys integrert i hovedlykta, som Volvo 940 også har.

Jøss, snodig... Altså de lysene som er plassert helt inntil grillen på hver side?

Jepp, akkurat som Volvo ha på 940, bare at de har litt spesiell vri på det:

CIMG2896-1.jpg

Dårlig bilde og xenon, men proves my point :)

Lenke til kommentar

Fikk meg til å tenke på det flotte krysset jeg stod i idag. Holdt på å kjøre ned en fyr på mc bare på grunn av at han ikke brukte blinklys, flotte fyren.

(Krapp sving inn i krysset sånn at farten blir meget redusert uansett om du skal videre på veien eller inn i krysset, så ingen ordentlig måte å si hvor folk skal før de skal der, så lenge de ikke bruker blinklys da! Og han tassen her tok en ytterst krapp sving for å komme inn i krysset..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...