Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Jeg kan montere mobilen flatt på dashen, men da blir den å komme flygende ut av holderen, har gjort det på faren min sin bil, da hans dash gjør at han ikke kan montere den stående.

Å ha mobilen flatt er jo lite vits uansett

Hvorfor fester du den ikke i det ene utblåset som alle andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke makter å følge miljøfartsgrensa i Oslo. Blir jo overkjørt hvis man skal holde 60 på Ring 3.

Ja - det er også et svært godt eksempel på en veldig lite logisk fartsgrense. Skjønner heller ikke hvorfor bilene skal slippe ut så mye mindre i 60 km/t kontra 80 km/t, man har da vel girkasse..?

En ulogisk fartsgrense som lager farlige situasjoner for personer som øvelseskjører eller er usikre av andre grunner. Holdt på å bli kjørt på bakfra da jeg holdt fartsgrensen på påkjøringsrampa i førerbilen og skulle ut på ring 3. Her burde man enten øke fartsgrensene eller sette opp fotobokser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan montere mobilen flatt på dashen, men da blir den å komme flygende ut av holderen, har gjort det på faren min sin bil, da hans dash gjør at han ikke kan montere den stående.

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du ikke kan feste den i frontruta.

610511892.jpg

Lenke til kommentar

Nei. Det er forskjell på å føre en samtale med noen som sitter ved siden av deg og noen i andre enden av en mobiltelefon. Når samtalen foregår over en telefon så krever selve samtalen mer konsentrasjon og oppmerksomhet.

Men, å føre en samtale i bilen er ikke helt ok det heller. Er for eks en grunn til at det står "Ikke forstyrr sjåføren" i busser...

Den store forskjellen er at når det føres en samtale med medpassasjerer så vil de også har oversikt over trafikkbildet og tilpasse samtalen deretter. Er bilfører i en stresset situasjon så vil passasjerene ta hensyn til dette, mens en som snakker med bilfører via mobiltelefon vil i utgangspunktet forlange 100% oppmerksomhet hele tiden som i en vanlig telefonsamtale.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Det er forskjell på å føre en samtale med noen som sitter ved siden av deg og noen i andre enden av en mobiltelefon. Når samtalen foregår over en telefon så krever selve samtalen mer konsentrasjon og oppmerksomhet.

Men, å føre en samtale i bilen er ikke helt ok det heller. Er for eks en grunn til at det står "Ikke forstyrr sjåføren" i busser...

Den store forskjellen er at når det føres en samtale med medpassasjerer så vil de også har oversikt over trafikkbildet og tilpasse samtalen deretter. Er bilfører i en stresset situasjon så vil passasjerene ta hensyn til dette, mens en som snakker med bilfører via mobiltelefon vil i utgangspunktet forlange 100% oppmerksomhet hele tiden som i en vanlig telefonsamtale.

Så vi er bilt enige om at det er bruken av telefonen som er det forstyrrende elementet ?

(jeg tar utgangspunkt i det når jeg fortsetter med mine argumenter) .

Da virker det lir rar at ikke bilradioen , cd spilleren o.l. ikke er forstyrrende elementer.

hvis man også røker mens man kjører , eller drikker et eller annet ( ikke alkohol) så må det da også være forstyrrende

Lenke til kommentar

Så vi er bilt enige om at det er bruken av telefonen som er det forstyrrende elementet ?

Da virker det lir rar at ikke bilradioen , cd spilleren o.l. ikke er forstyrrende elementer.

hvis man også røker mens man kjører , eller drikker et eller annet ( ikke alkohol) så må det da også være forstyrrende

Alt som ikke medfører bilkjøring i bil er forstyrrende elementer.

Passasjerer, aviser, puling(og alt det måtte innebære), mobiler, mat/drikke, radio osv.

Men nå er det i hovedsak HÅNDHOLDT mobiltelefon(eller mobiltelefon som ikke er festet ihht til spec) reglene gjelder. De andre tingene går under kategorien HENSYNSFULL kjøring.

Dei kjerringene som sminker seg eller mannfolka(kvinnfolka) som leser avis mens dei kjører, har dog INGENTING i trafikken å gjøre, så dei må berre miste lappen.

Nå var det mobilsnakk som blei et ALLMENT problem og som gjorde at reglene ble strammet opp for dette.

Lenke til kommentar

Tilsvarende argumenter gjelder her. Spising, drikking, røking, justere radio osv skjer på bilførers premisser, dvs bilfører kan/bør tilpasse disse aktivitetene etter trafikkbildet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å ha mobilen flatt er jo lite vits uansett

Fordi jeg har ikke utblås den kan festes i. Har bare i døra, og de er bevegelige, som gjør dem ubrukelige med telefon festa i.

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du ikke kan feste den i frontruta.

610511892.jpg

Den var snop, men hvor får jeg tak i en slik? Biltema? 2.5 timer kjøring. Thorsov? det blir vel nærmere 20 timer kjøring. Hardt å bo i utkanten av verden.

Lenke til kommentar

Den var snop, men hvor får jeg tak i en slik? Biltema? 2.5 timer kjøring. Thorsov? det blir vel nærmere 20 timer kjøring. Hardt å bo i utkanten av verden.

Hehe, begynner å demre for meg hvorfor folk på bygda mener de trenger bil, jeg har dog hørt om et slags verdensomspennende nettverk der man blant annet kan kjøpe varer og få de tilsendt i posten.

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tok et helt tilfeldig bilde jeg fant gjennom Google. Du får kjøpt slike på nettet eller i butikker som Elkjøp, Expert, Spaceworld og lignende. Selv i utkanten burde det være mulig å få tak i slike holdere.

Lenke til kommentar

Fordi jeg har ikke utblås den kan festes i. Har bare i døra, og de er bevegelige, som gjør dem ubrukelige med telefon festa i.

Velkommen til verden av biltelefoni.

Lenke til kommentar

Alt som ikke medfører bilkjøring i bil er forstyrrende elementer.

Passasjerer, aviser, puling(og alt det måtte innebære), mobiler, mat/drikke, radio osv.

Men nå er det i hovedsak HÅNDHOLDT mobiltelefon(eller mobiltelefon som ikke er festet ihht til spec) reglene gjelder. De andre tingene går under kategorien HENSYNSFULL kjøring.

Dei kjerringene som sminker seg eller mannfolka(kvinnfolka) som leser avis mens dei kjører, har dog INGENTING i trafikken å gjøre, så dei må berre miste lappen.

Nå var det mobilsnakk som blei et ALLMENT problem og som gjorde at reglene ble strammet opp for dette.

jeg har hør at i Sverige mener de at de spesifikke reglen for mobiltelefonen bare er tull da alle de andre faktoren som jeg tok med er like risikofylte.

Lenke til kommentar

jeg har hør at i Sverige mener de at de spesifikke reglen for mobiltelefonen bare er tull da alle de andre faktoren som jeg tok med er like risikofylte.

Er det bare tull å fjerne et av elementene for risiko?

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar

No er det ein gong NORSKE trafikkregler me forholder oss til.

I Norge er det PÅBUDT med kjørelys på dagtid. Blir ikkje noko lysere av den grunn.

Endret av ThOms-N
Lenke til kommentar

Men nå er jo det relativt allment akseptert å bruke mobilen under kjøring (har jeg inntrykk av). Å lese i avisen osv er nok betydelig mindre akseptert. Det norske forbudet som gir inntrykk av at det er "trygt" å snakke i mobilen så lenge den er godt festet, gjør ikke ting bedre.

Så et konkret forbud kan gi mening likevel, for å gi en klar beskjed om at mobilbruk under kjøring ikke er akseptabelt og påvirke opinionen i denne retningen. Alle de andre tingene er vel også forbudt, om ikke annet så i det minste under veitrafikkloven §3.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Men nå er jo det relativt allment akseptert å bruke mobilen under kjøring (har jeg inntrykk av). Å lese i avisen osv er nok betydelig mindre akseptert. Det norske forbudet som gir inntrykk av at det er "trygt" å snakke i mobilen så lenge den er godt festet, gjør ikke ting bedre.

Så et konkret forbud kan gi mening likevel, for å gi en klar beskjed om at mobilbruk under kjøring ikke er akseptabelt og påvirke opinionen i denne retningen. Alle de andre tingene er vel også forbudt, om ikke annet så i det minste under veitrafikkloven §3.

hvis folk skjerper seg så trenger de ikke å være så mye opptatt av samtalen slik at det går ut over kjøringen

Lenke til kommentar

Jeg tok et helt tilfeldig bilde jeg fant gjennom Google. Du får kjøpt slike på nettet eller i butikker som Elkjøp, Expert, Spaceworld og lignende. Selv i utkanten burde det være mulig å få tak i slike holdere.

Venter til jeg skal på Biltema eller liknende. Å betale mye mer på Elkjøp for å slippe ei evnt. bot, som er liten sjanse for mtp. at det er sjeldent med kontroller her, er ikke verdt det.

Men skrur man bil må man på Biltema en eller anna gang snart ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...