Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Vi har en sær dude her lokalt som sender ut melding med en gang han ser Politiet, om de kjører, har patrulje gående, eller kontroll av noe slag. Kjekt. Men jeg har kjørt i 3 år, 100.000km, uten å få ei bot eller advarsel :)

 

Men den dagen kommer vel regner jeg med.

Har komme i telefonlista til ein "rånargjeng". Så kvar gong det er politikontroll i lokalområdet får eg ein melding om det.

Jepp, men dog praktisk :) Jeg kjører alltid med belte og som oftest etter fartsgrensa, men innimellom kjører jeg mens jeg snakker i telefon. Jeg hadde fått bot med handsfree også, for mobilen er ikke festet i bilen, den ligger i setet, dermed hjelper ikke handsfree. Bra Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Knall blå tåkelys skulle vært forbudt!

 

Nei, ikke sånne blåaktige men knall blå akkurat som blålys. Bare at de ikke blinker. :p

Det èr forbudt. Når man ser det er det snakk om tullinger som har ettermontert feil type pærer, dvs. blå LED-pærer eller 8000K "xenon".

 

Det er veldig, veldig, veldig, få biler som har noe annet enn vanlige gule halogenpærer i tåkelys som standard.

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

.. men så kommer det en til som vifter nedover med armene. Da skjønte jeg hva som ventet meg og la ned mobilen og senket farten til 10 km/t under fartsgrensen, og riktignok, rett etter en brå sving, satt det en politimann med laser og siktet i min retning. Godt med et slags kollektivt samarbeid i trafikken og :)

 

Jeg er uenig. Synes det er en uting at man skal varsle hverandre om kontroller. Syndere i trafikken bør få svi. Mobilbruk fra rattet tar bort oppmerksomheten fra kjøringen og kan få fatale konsekvenser.

 

Et merkelig fenomen at bilister varsler andre når politiet har kontroller, men når Ola og Kari selv observerer syndere i trafikken så blir det telefonstorm hos politiet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Knall blå tåkelys skulle vært forbudt!

 

Nei, ikke sånne blåaktige men knall blå akkurat som blålys. Bare at de ikke blinker. :p

Det èr forbudt. Når man ser det er det snakk om tullinger som har ettermontert feil type pærer, dvs. blå LED-pærer eller 8000K "xenon".

 

Det er veldig, veldig, veldig, få biler som har noe annet enn vanlige gule halogenpærer i tåkelys som standard.

 

Her i Trondheim ser man disse over alt! Tåkelys som blender og lyser blåaktig er ikke tåkelys. Av en eller annnen grunn er det populært og kult å sette HID-conversion-kits i tåkelysene og sette inn 5000k+ pærer. Vet ikke om dette er et fenomen kun her i Trondheim eller om de finnes i så stort antal ellers i verden?!

Lenke til kommentar

.. men så kommer det en til som vifter nedover med armene. Da skjønte jeg hva som ventet meg og la ned mobilen og senket farten til 10 km/t under fartsgrensen, og riktignok, rett etter en brå sving, satt det en politimann med laser og siktet i min retning. Godt med et slags kollektivt samarbeid i trafikken og :)

 

Jeg er uenig. Synes det er en uting at man skal varsle hverandre om kontroller. Syndere i trafikken bør få svi. Mobilbruk fra rattet tar bort oppmerksomheten fra kjøringen og kan få fatale konsekvenser.

 

Et merkelig fenomen at bilister varsler andre når politiet har kontroller, men når Ola og Kari selv observerer syndere i trafikken så blir det telefonstorm hos politiet.

Jeg snakker i telefonen mens jeg kjører. Bruker jeg handsfree, men har mobilen løst, så får jeg fortsatt bot. Jeg har ingen logisk plass jeg kan sette fast telefonen i bilen min. Ergo, det går for det samme faen. Jeg snakker like forbanna mye om jeg har handsfree eller ei, og jeg legger ned telefonen før jeg girer og liknende.

 

Folk spiser i bilen, det tar like mye fokus. Folk leser i avisen mens de kjører, MYE verre.

Lenke til kommentar

Hvor har du det i fra?

 

Skal du snakke i mobiltelefonen i bilen så SKAL den være fastmontert i nærheten av rattet,

og du må benytte høytaler eller håndfri(kablet eller trådløst).

Det er jo akkuratt det han sier.

 

Og så kommer han med påstanden at det ikke går, så han må ha en rimelig unik bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

.. men så kommer det en til som vifter nedover med armene. Da skjønte jeg hva som ventet meg og la ned mobilen og senket farten til 10 km/t under fartsgrensen, og riktignok, rett etter en brå sving, satt det en politimann med laser og siktet i min retning. Godt med et slags kollektivt samarbeid i trafikken og :)

 

Jeg er uenig. Synes det er en uting at man skal varsle hverandre om kontroller. Syndere i trafikken bør få svi. Mobilbruk fra rattet tar bort oppmerksomheten fra kjøringen og kan få fatale konsekvenser.

 

Et merkelig fenomen at bilister varsler andre når politiet har kontroller, men når Ola og Kari selv observerer syndere i trafikken så blir det telefonstorm hos politiet.

 

Jeg snakker i telefonen mens jeg kjører. Bruker jeg handsfree, men har mobilen løst, så får jeg fortsatt bot. Jeg har ingen logisk plass jeg kan sette fast telefonen i bilen min. Ergo, det går for det samme faen. Jeg snakker like forbanna mye om jeg har handsfree eller ei, og jeg legger ned telefonen før jeg girer og liknende.

 

Folk spiser i bilen, det tar like mye fokus. Folk leser i avisen mens de kjører, MYE verre.

 

Det er bevist at å snakke i telefonen øker sjansene for kollisjon. Jeg mener å huske det er fem ganger. Selvfølgelig skal ikke bilistene advarsle andre. Det blir bare tull.

 

EDIT: Snakke i mobil i bil tilsvarer å kjøre med 0.8 i promille.

Endret av Hanske
  • Liker 4
Lenke til kommentar

I følge lovverket er dette like ulovlig som å holde den mens du girer.

 

Rent konsentrasjonsmessig er det gjort flere undersøkelser på dette og viser et klart resultat på at det ikke er det å holde telefonen som tar oppmerksomhet bort i fra veien, men selve samtalen. Og da hjelper det lite med håndfri. Men dette var ikke kjent på tidspunktet lovverket ble utarbeidet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Holder du passasjerene opp mot øret mens du kjører? Det kan være forstyrrende med passasjerer også :)

 

Kjørte Stavanger - Bergen i går, stort sett veldig behagelig kjøring fra medtrafikkanter. Ett unntak var en grå mercedes stasjonsvogn (med manglende lyddemper og tilsammen en pære som virket bak) som på død og liv skulle ligge 1 meter bak bilen foran. Han hadde det voldsomt travelt virket det som og presset på for å prøve å få de foran til å øke farten (noe personen med hestehenger ikke gjorde, da han fint lå i fartsgrensen(!) ). Allikevel var vi på samme ferger både arsvågen - mortavika og halhjem - sandvikvåg.

Lenke til kommentar

Nei. Det er forskjell på å føre en samtale med noen som sitter ved siden av deg og noen i andre enden av en mobiltelefon. Når samtalen foregår over en telefon så krever selve samtalen mer konsentrasjon og oppmerksomhet.

 

Men, å føre en samtale i bilen er ikke helt ok det heller. Er for eks en grunn til at det står "Ikke forstyrr sjåføren" i busser...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...