Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+127836

Når skal bilister lære seg at de har vikeplikt for fotgjengere i fotgjengerfelt..

Godt spm :) Kom du overraskende på eller var det såpass oversiktlig at det var latskap og fulhet som gjorde at de kjørte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når skal bilister lære seg at de har vikeplikt for fotgjengere i fotgjengerfelt..

Godt spm :) Kom du overraskende på eller var det såpass oversiktlig at det var latskap og fulhet som gjorde at de kjørte?

Var kun latskap, var faktisk 2 biler som bare kjørte.

Når fotgjengere lærer seg at det ikke nytter å vasse rett ut i fotgjengerfeltet, samme hva de har av rettigheter på sin side.

Hadde jeg bare vasset rett ut i forgjengerfeltet i dag så hadde jeg blitt påkjørt...

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Takk til deg på sykkel som tror at jeg har vikeplikt når du kommer i vill fart fra en gågate inn i en rundkjøring. Veldig hyggelig å gi meg fingeren når jeg har bråbremset for å unngå å treffe deg... idiot.

Enda større takk til alle dere som på død og liv skal ha med tilhenger når dere skal på butikken selv om dere ikke klarer å rygge med denne.

Den største takken går til deg som kaster deg ut i krysset for å deretter legge deg minst 20 km/t under fartsgrensen.

Greit å få ut litt frustrasjon :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke en klage egentlig, bare en kommentar. På vei gjennom et par av de trange gatene i sentrum i dag, og spesielt på vei over en fotgjengerovergang ble jeg stående og vente litt. Og så ser jeg en åpning, som ikke var så veldig stor, så trykker jo på for å komme ut. Og når man trykker på så bråker jo motoren en del ekstra, kombiner det med en trang gate og høye bygninger på hver side så har du et rimelig massivt lydtrykk på gang. Og damen som var på vei ut over veien på motsatt side av veien for meg (jeg skulle ikke over der hun gikk) fikk seg en hard sjokk og hoppet en meter baklengs og opp på fortauet og så seg forvirret rundt for å finne kilden til lyden.

Ingen nesten-ulykker eller farer eller slikt - men et klart tegn på at hun ikke hadde kontroll på trafikksituasjonen før hun gikk ut i veien. Ikke lett å kjøre rundt i sentrum midt i lunsjtiden nei.

Lenke til kommentar

Når fotgjengere lærer seg at det ikke nytter å vasse rett ut i fotgjengerfeltet, samme hva de har av rettigheter på sin side.

Når skal billister ta konsekvensen av at de kjører noe som kan forvolde mye skade?

AtW

Du vet at denne tråden er for å lufte sin frustrasjon.

Ikke en tråd for å være politisk korrekt hele tiden.....

Endret av IHASBOKK
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når skal billister ta konsekvensen av at de kjører noe som kan forvolde mye skade?

AtW

Du vet at denne tråden er for å lufte sin frustrasjon.

Ikke en tråd for å være politisk korrekt hele tiden.....

Er det politisk korrekt å si slike ting? Det synes ikke jeg det virker som, det er mye mer vanlig, og tilsynelatende akseptet å som billist klage over alle andre trafikantgrupper. Og om det er politisk korrekt, får jeg ikke lov til å yte min mening? Er det bare politisk ukorrekte meninger som er lov i tråden? Hva skal stakkarene som har meninger som tilfeldigvis har meninger som passer med de som er politisk korrekte gjøre? Og hvorfor får ikke jeg lov til å lufte min frustrasjon over dårlig trafikale holdninger blant billister?

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

SElvsagt er det lov å klage over andre grupper som bilister. Den perfekte strekningen med vei har tross alt ingen gående på seg.

Fotgjengere klager over biler og syklister, og syklister klager over biler og gående. Og sånn går no dagan.

Lenke til kommentar

SElvsagt er det lov å klage over andre grupper som bilister. Den perfekte strekningen med vei har tross alt ingen gående på seg.

Fotgjengere klager over biler og syklister, og syklister klager over biler og gående. Og sånn går no dagan.

Ja, forskjellen er at billister stort sett klager å tape noen skunder med tid, de andre gruppene klager over livsfarlig oppførsel ;)

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man like mye kjører en dødelig farkost som omgås dødelige farkoster når man ferdes i trafikken, om du har på deg øyebind og lukkede hodetelefoner og vandrer rundt på måfå så er det vanskelig å si ta det er bilistens feil om noe skjer.

Det har ikke vært så veldig mye klaging i denne tråden på livsfarlig kjøring fra gående faktisk. Syklister og mopedister derimot ser ut til å være en nål i øyet på alle andre trafikanter.

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg har nevnt dette tidligere menmen... Skulle på skolen her om dagen og havnet i en lettere kø, da av typen der det blir litt kø i kryss, men som ellers holder fartsgrensen. En tydelig trimmet scooter tok meg igjen da jeg sto med en rundkjøring. Etter dette lå scooteren helt oppi støtfangeren min. Her snakker vi nærme, faktisk slik at føreren på scooteren omtrent kunne rukket ut hånden fremover og lagt den på bakluka mi. Dette var mens jeg lå i 60. Pga dette ble jeg veldig ukonsentrert... Jeg kikket i sladrespeilet hele tiden for å finne ut hvor scooteren lå hen, faktisk så ofte at jeg måtte bråbremse en 5-6 ganger (!) for ikke å treffe bilen foran. Hver gang jeg bremset, så jeg at scooterføreren bak meg støkk til og bråbremset så kraftig at jeg var sikker på at han var i ferd med å tryne, eller treffe bilen min...

Scooteren gjorde flere forsøk på å kjøre forbi meg, men hver gang han gjorde dette, måtte jeg bremse, noe som førte til at han omtrent holdt på å fyke over styret. Jeg lå riktig og han hadde godt med plass å kjøre forbi, så hva han styrte med vet jeg ikke.

Vet ikke hva som hadde skjedd hvis det hadde gått galt. Jeg ser flere ting som kunne skjedd. Jeg kunne bremset og fått tosken bak meg gjennom vinduet, eller siden han til tider lå ved siden av mitt venstre hjørne på bilen, så kunne jeg jo dunket borti ham slik at han kunne skadet seg alvorlig... Hva gjør man i slike situasjoner?

Merk: Hver gang jeg bremset for å slippe ham forbi, så bremset han og... Dette foregikk en 2-3 kilometer...

Lenke til kommentar

Det kjedelige og sikreste for din egen del er å stoppe og slippe han forbi, men da rævkjører han vel neste bil på samme måte.

Den lærerike prevantive metoden hadde vært å småbremse helt til han tok hintet.

Hadde det vært en "øde" vei, så kunne du lagt deg på tvers i kjørebanen og stoppet han, og fortalt han akkurat hva du mente, på en !"snill" måte.

Lenke til kommentar

Ja, mopedistene er våryre

Fikk nesten en i fronten idag. Kjørte inn i en tunnell, det var kø i motgående felt. Plutselig oppdager jeg en moped som kommer mot meg, langt over i mitt kjørefelt. Måtte bråbrremse og stoppet helt opp. Kamikazeemopedisten klarte såvidt å hive seg inn i motgående kø og var milimetre fra å kræsje.

Mopedistene og motorsyklistene skal tydeligvis frem i disse tider og tenker ikke over risikoen det innebærer, nemlig at det er de som får smellen når det går galt.

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg har nevnt dette tidligere menmen... Skulle på skolen her om dagen og havnet i en lettere kø, da av typen der det blir litt kø i kryss, men som ellers holder fartsgrensen. En tydelig trimmet scooter tok meg igjen da jeg sto med en rundkjøring. Etter dette lå scooteren helt oppi støtfangeren min. Her snakker vi nærme, faktisk slik at føreren på scooteren omtrent kunne rukket ut hånden fremover og lagt den på bakluka mi. Dette var mens jeg lå i 60. Pga dette ble jeg veldig ukonsentrert... Jeg kikket i sladrespeilet hele tiden for å finne ut hvor scooteren lå hen, faktisk så ofte at jeg måtte bråbremse en 5-6 ganger (!) for ikke å treffe bilen foran. Hver gang jeg bremset, så jeg at scooterføreren bak meg støkk til og bråbremset så kraftig at jeg var sikker på at han var i ferd med å tryne, eller treffe bilen min...

Scooteren gjorde flere forsøk på å kjøre forbi meg, men hver gang han gjorde dette, måtte jeg bremse, noe som førte til at han omtrent holdt på å fyke over styret. Jeg lå riktig og han hadde godt med plass å kjøre forbi, så hva han styrte med vet jeg ikke.

Vet ikke hva som hadde skjedd hvis det hadde gått galt. Jeg ser flere ting som kunne skjedd. Jeg kunne bremset og fått tosken bak meg gjennom vinduet, eller siden han til tider lå ved siden av mitt venstre hjørne på bilen, så kunne jeg jo dunket borti ham slik at han kunne skadet seg alvorlig... Hva gjør man i slike situasjoner?

Merk: Hver gang jeg bremset for å slippe ham forbi, så bremset han og... Dette foregikk en 2-3 kilometer...

Det greieste er kanskje å konsentrere seg om egen kjøring og se forover, og heller bruke mindre tid i speilen? VIl tro det er det sikreste for begge (omstendighetene tatt i betraktning), ellers er det endel diffus mopedkjøring, man merker tydelig at endel 16-åringer ikke er helt modne for trafikken.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg hadde tatt en kontrollert og bestemt nedbremsing ned til nesten stopp.

Lenke til kommentar

Jeg tror også jeg hadde fokusert på å fjerne trusselen i bakspeilen. Det å kjøre med andre trafikanter rett på bakre støtfanger er en fryktelig følelse. Da vet du at hvis det skulle oppstå en situasjon og du må nødbremse så vil du få en smell i ræva. Muligens vil du da vegre deg for å gi full brems og ulykken kan være et faktum.

Lenke til kommentar

Stor takk til han som stoppet midt i krysset for at han hadde vikeplikt for meg sånn at jeg må kjøre rundt han og i det jeg kjører rundt så gasser han på og har et par cm mellom ræva på bilen min og fronten hans :hrm: Kunne jo likegodt ha kjørt siden han var halvveis over veien og jeg hadde stoppet for han men neida han vinket og vinket på meg og ville ikke kjøre!

Lenke til kommentar

Hadde en fin en i dag. Var en Mitsubishi Outlander av den nye typen som tydeligvis hadde dårlig tid bak meg og til tide lå maks to meter bak meg i rundt 60 km/t. Når jeg blinket tre ganger med bremselysene, ettersom det var en smal vei, (bremser ikke) så viftet han bare oppgitt med hendene og la seg bare enda nærmere.

Jeg gadd ikke mer og slapp han forbi etter kort tid, men holdt fint følge ettersom han tydeligvis ikke hadde så dårlig tid alikevel og da var det plutselig han som bremset ned og viftet igjen oppgitt med hendene slik at jeg så det. Jeg lå ca 4-5 sekunder bak. Da vinket jeg bare hyggelig tilbake mens jeg smilte og la meg enda lenger bak.

Etterpå skal det sies at han fortsatte som et j*vla svin... Av og til er det best å bare smile. :)

Og rett før jeg svingte av hjem til meg så var det en ung syklist som syklet på fortauet og plutselig, helt uten forvarsel, bare krysset veien på skrå rett foran bilen min så jeg måtte bremse ganske hardt for at det ikke skulle bli en farlig situasjon.

Jeg tror han tok hintet da jeg ga han en kort tut med hornet etterpå.

Wee, innlegg nummer 2000! :fun:

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...