Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle på jobb her en dag. Greia er at rett før jeg kommer dit så er det en ganske kort firefeltsvei før jeg svinger videre innover mot arbeidsplassen. Rett foran meg lå det en svær tankbil. Siden han kjørte så seint tok jeg bare en spansk en og la meg i den høyre filen for å kjøre forbi. Idet jeg ligger rett ved siden av denne tankbilen, setter han på blinklyset og begynner å skifte fil, med meg fortsatt rett ved siden av. Jeg lå nok mest sannsynlig i blindsonen hans, men du verden det var temmelig skummelt. Måtte bråbremse for ikke å bli skjøvet av veien...

Lenke til kommentar

Det er ikke naturlig for han å se i blindsonen på høyre side heller siden det ikke skal ligge noen der med mindre han selv har tatt igjen noen.

 

Din "spanske" er altså årsaken til at det ble en farlig situasjon.

 

Folk er ganske sløve med å passe på å ikke ligge i andres blindsoner mer enn nødvendig. Men det er ikke bra å basere seg på hvor folk "skal ligge" når man foretar feltskifte. det er en god måte å produsere farlige situasjoner det også. Når det er sagt er blindsonen på høre siden av lastebiler ofte svært stor, mange billengder lang, spesielt i svinger. De fleste lastebilsjåfører bør og er ganske flinke med å ta rolige feltskift dog, blinke i god tid og rolig bevege seg over, noe som gir evet usette kjøretøy god tid til å navigere seg ut av "knipa"

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Kjørte scooteren til en venn for noen dager siden.

 

 

Dette var en scooter med plombering på, forskriftsmessig og riktig. Dette innebærer at den ikke går fortere enn 45 km/t.

 

Folk blir arg over sånne treiginger som meg i traffikken, det har jeg full forståelse for. Folk kjører av og til forbi meg på litt skumle plasser. Det har jeg nesten forståelse for. MEN denne gangen skjedde noe jeg ikke hadde forståelse for i det hele tatt! Jeg kjørte mitt i veien fordi jeg ikke ville noen skulle kjøre forbi meg. Det var lite trafikk og jeg var ca 100 meter fra en busslomme, der planen var å tømme traffikken litt. Grunnen til at jeg ikke ville slippe noen forbi meg, var fordi det var en veldig svingete vei med dårlige forbikjøringsmuligheter.

 

En bil ville likevel kjøre forbi meg. Midt i en sving med dårlige utsikter for å se hva som skjulte seg litt lengre bak. Da han kjørte forbi meg, kom det en bil rett mot h*n og jeg måtte bråbremse for ikke å krasje i bilen som ville kjøre forbi meg. Den bilen svingte nemlig inn rett mot der jeg kjørte. Dette endte med at jeg ikke klarte å holde kontroll på sykkelen og sklei ut i grøften. Bilen kjørte likevel videre, mens en bil bak meg stoppet for å høre hvordan det gikk med meg. Det gikk heldigvis fint med meg og jeg slapp unna uten skader og med et knekt speil og noen riper på sykkelen, som ikke engang er min! Nå sitter jeg igjen med en regning på det reparasjonen vil koste pga den helvetes kuken.

Lenke til kommentar

Folk blir arg over sånne treiginger som meg i traffikken, det har jeg full forståelse for.

 

...

Jeg kjørte mitt i veien fordi jeg ikke ville noen skulle kjøre forbi meg. Det var lite trafikk og jeg var ca 100 meter fra en busslomme, der planen var å tømme traffikken litt. Grunnen til at jeg ikke ville slippe noen forbi meg, var fordi det var en veldig svingete vei med dårlige forbikjøringsmuligheter.

 

 

Ved å kjøre midt i veien og bevisst hindre at andre kjører forbi så skaper du aggresjon og provoserer andre trafikanter. Det er ikke din jobb å styre trafikken og vurdere hvorvidt det er trygt å kjøre forbi.

Lenke til kommentar

Folk blir arg over sånne treiginger som meg i traffikken, det har jeg full forståelse for.

 

...

Jeg kjørte mitt i veien fordi jeg ikke ville noen skulle kjøre forbi meg. Det var lite trafikk og jeg var ca 100 meter fra en busslomme, der planen var å tømme traffikken litt. Grunnen til at jeg ikke ville slippe noen forbi meg, var fordi det var en veldig svingete vei med dårlige forbikjøringsmuligheter.

 

 

Ved å kjøre midt i veien og bevisst hindre at andre kjører forbi så skaper du aggresjon og provoserer andre trafikanter. Det er ikke din jobb å styre trafikken og vurdere hvorvidt det er trygt å kjøre forbi.

 

Jo, det er det. Folk som lar seg provosere til å gjøre farlige ting av slikt har absolutt ingenting i trafikken å gjøre. De er en fare for samfunnet. Når skal billister forstå at de ikke har noe krav på å kunne kjøre forbi folk innenfor samme felt?

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Folk blir arg over sånne treiginger som meg i traffikken, det har jeg full forståelse for.

 

...

Jeg kjørte mitt i veien fordi jeg ikke ville noen skulle kjøre forbi meg. Det var lite trafikk og jeg var ca 100 meter fra en busslomme, der planen var å tømme traffikken litt. Grunnen til at jeg ikke ville slippe noen forbi meg, var fordi det var en veldig svingete vei med dårlige forbikjøringsmuligheter.

 

 

Ved å kjøre midt i veien og bevisst hindre at andre kjører forbi så skaper du aggresjon og provoserer andre trafikanter. Det er ikke din jobb å styre trafikken og vurdere hvorvidt det er trygt å kjøre forbi.

Da jeg tok lappen fikk jeg beskjed om at det beste i en slik situasjon var å ligge meg midt i veien. Dette for å hindre andre i å gjøre nettopp det den bilen gjorde. I en såpass svingete og uoversiktelig vei er det siste jeg ville gjort å ligge meg til høyre i veien for å signalisere "her er det bare å kjøre forbi".

Lenke til kommentar

Det er ikke naturlig for han å se i blindsonen på høyre side heller siden det ikke skal ligge noen der med mindre han selv har tatt igjen noen.

 

Din "spanske" er altså årsaken til at det ble en farlig situasjon.

 

Folk er ganske sløve med å passe på å ikke ligge i andres blindsoner mer enn nødvendig. Men det er ikke bra å basere seg på hvor folk "skal ligge" når man foretar feltskifte. det er en god måte å produsere farlige situasjoner det også. Når det er sagt er blindsonen på høre siden av lastebiler ofte svært stor, mange billengder lang, spesielt i svinger. De fleste lastebilsjåfører bør og er ganske flinke med å ta rolige feltskift dog, blinke i god tid og rolig bevege seg over, noe som gir evet usette kjøretøy god tid til å navigere seg ut av "knipa"

 

AtW

Denne situasjonen er forsåvidt et strålende eksempel på hvorfor forbikjøring til høyre er ulovlig, med mindre den forankjørende tydelig viser at han skal svinge av til venstre.

Lenke til kommentar

Det er ikke naturlig for han å se i blindsonen på høyre side heller siden det ikke skal ligge noen der med mindre han selv har tatt igjen noen.

 

Din "spanske" er altså årsaken til at det ble en farlig situasjon.

 

Folk er ganske sløve med å passe på å ikke ligge i andres blindsoner mer enn nødvendig. Men det er ikke bra å basere seg på hvor folk "skal ligge" når man foretar feltskifte. det er en god måte å produsere farlige situasjoner det også. Når det er sagt er blindsonen på høre siden av lastebiler ofte svært stor, mange billengder lang, spesielt i svinger. De fleste lastebilsjåfører bør og er ganske flinke med å ta rolige feltskift dog, blinke i god tid og rolig bevege seg over, noe som gir evet usette kjøretøy god tid til å navigere seg ut av "knipa"

 

AtW

Denne situasjonen er forsåvidt et strålende eksempel på hvorfor forbikjøring til høyre er ulovlig, med mindre den forankjørende tydelig viser at han skal svinge av til venstre.

 

Hvorfor er den mer strålende enn om det samme hadde skjedd i venstre felt? Om forbikjøring på høyre hadde vært lovlig, så hadde vel heller ikke sjåføren forventet at det ikke skulle ligge noen der?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hovedsakelig er det vel fordi vi kjører på høyre side av veien, sjåførene sitter på venstre side i bilen, og blindsonen på høyre side er betydelig større enn på venstre side -men det har jo forbedret seg mye de siste årene, med så mange nye blindsonespeil at sjåføren knapt nok har tid til å se i alle...

Lenke til kommentar

hvis du vil forbi noe som hindrer deg i komme forbi så er det ikke verre en å gi tegn om det.

 

Hvis noen vil denne scooteren så kan han blinke lit med lysene eller bruke hornet.

 

Samtidig hvis han ser at det er en busslomme 150 meter lenger fremme hva er da poenget med å presse seg forbi før den ?

Lenke til kommentar

Folk blir arg over sånne treiginger som meg i traffikken, det har jeg full forståelse for.

 

...

Jeg kjørte mitt i veien fordi jeg ikke ville noen skulle kjøre forbi meg. Det var lite trafikk og jeg var ca 100 meter fra en busslomme, der planen var å tømme traffikken litt. Grunnen til at jeg ikke ville slippe noen forbi meg, var fordi det var en veldig svingete vei med dårlige forbikjøringsmuligheter.

 

 

Ved å kjøre midt i veien og bevisst hindre at andre kjører forbi så skaper du aggresjon og provoserer andre trafikanter. Det er ikke din jobb å styre trafikken og vurdere hvorvidt det er trygt å kjøre forbi.

 

Antar han kjører midt i kjørefila, og ikke midt i veien.

Det er slik mopedister og andre tregere trafikanter skal plassere seg i veien. Folk må lære seg at forbikjøring av andre trafikanter skal skje i motgående kjørefelt, og ikke midt på veien.

Lenke til kommentar

Det er ikke naturlig for han å se i blindsonen på høyre side heller siden det ikke skal ligge noen der med mindre han selv har tatt igjen noen.

 

Din "spanske" er altså årsaken til at det ble en farlig situasjon.

 

Det skal være naturlig ettersom det gjorde at jeg sitter uten bil i dag. Ettersom lastebilen kjørte i midten av tre felt også bare la seg over uten blinklys osv. Endte med at han fikk bot ifra politiet for å ikke sjekke blindsonen. Så de SKAL sjekke blindsonen sin.

 

Enda sykemeldt på grunn av dette.

 

Pluss det er lov å kjøre forbi på høyre side når det er kø i de andre feltene. Så hvorfor skal de ikke se da? Dette skjedde i 70 KM farten er 80 KM. Dette er mot Asker og jeg skulle ned mot Holmen. Så da ligger man i høyre. Jeg lå lenge ved siden av lastebilen og var nesten helt foran før han tok ræva og hivde meg foran latebilen osv.

 

Men skjedd har skjedd men jeg har lest om mange ulykker med lastebiler i det siste som ikke sjekker blindsonene sine. Sist bare igår:

 

http://dt.no/nyheter/bil-gikk-rundt-pa-e18-1.6199691

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

hvis du vil forbi noe som hindrer deg i komme forbi så er det ikke verre en å gi tegn om det.

 

Hvis noen vil denne scooteren så kan han blinke lit med lysene eller bruke hornet.

 

Samtidig hvis han ser at det er en busslomme 150 meter lenger fremme hva er da poenget med å presse seg forbi før den ?

Det samme tenker jeg.

 

Antar han kjører midt i kjørefila, og ikke midt i veien.

Det er slik mopedister og andre tregere trafikanter skal plassere seg i veien. Folk må lære seg at forbikjøring av andre trafikanter skal skje i motgående kjørefelt, og ikke midt på veien.

Jeg kjørte midt i kjørefilen, ja.

 

Og han kjørte forresten forbi meg i det motgående kjørefeltet, men det var midt i en høyresving, slik at han ikke så at det kom en bil mot han rett rundt svingen.

Endret av medlem-211409
Lenke til kommentar

Det skal være naturlig ettersom det gjorde at jeg sitter uten bil i dag. Ettersom lastebilen kjørte i midten av tre felt også bare la seg over uten blinklys osv. Endte med at han fikk bot ifra politiet for å ikke sjekke blindsonen. Så de SKAL sjekke blindsonen sin.

 

 

Ja, de skal sjekke blindsonen. Men enda viktigere er at de gir signal i god tid før feltbytte. Minimum 5 sekunder før feltskifte skal blinklys settes på. Blir dette gjort så tror jeg de fleste blindsoneulykker hadde vært unngått. Da hadde bilistene i blindsonen fått et varsel og innrettet kjøringen deretter.

Så til alle bilister som unnlater å bruke blinklys ved feltskifte fordi dere tror at veien er klar...dere kan ha oversett noe. Aktiv bruk av blinklys forebygger ulykker!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal være naturlig ettersom det gjorde at jeg sitter uten bil i dag. Ettersom lastebilen kjørte i midten av tre felt også bare la seg over uten blinklys osv. Endte med at han fikk bot ifra politiet for å ikke sjekke blindsonen. Så de SKAL sjekke blindsonen sin.

 

 

Ja, de skal sjekke blindsonen. Men enda viktigere er at de gir signal i god tid før feltbytte. Minimum 5 sekunder før feltskifte skal blinklys settes på. Blir dette gjort så tror jeg de fleste blindsoneulykker hadde vært unngått. Da hadde bilistene i blindsonen fått et varsel og innrettet kjøringen deretter.

Så til alle bilister som unnlater å bruke blinklys ved feltskifte fordi dere tror at veien er klar...dere kan ha oversett noe. Aktiv bruk av blinklys forebygger ulykker!

 

Han gjorde heller ikke dette, at han blinket med blinklysene ettersom jeg lå ved siden av de lenge.

 

Håper ingen her opplever det. Det er skummelt og ikke tøft i hele tatt. Jeg ble hivd foran lastebilen og dyttet bortover skutt ut i midtfelte og deretter i vestre autovern. Kan ikke si at fart dreper fordi da hadde jeg vært dæv. Men heldigvis hadde jeg en bra og solid bil!

 

Kjører du pent betyr ikke at andre gjør det så pass på!

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...