Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du som kjører i 50 i 60: Fuck you! :nei:

:dremel:

I natt ble jeg forbikjørt av en bil som "ikke så" at det kom en bil imot, så han måtte presse seg inn mellom meg og bilen foran meg. Greit nok at det lå en traktor i 50 km/t (80-sone) foran oss, men det går da faen meg an å vente til det er klart.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Kjører forbi sykehuset i Stavanger og aner fred og ingen fare. En buss stopper i motsatt kjørefelt for å ta inn nye folk, og plutselig kaster det seg en bil fra motsatt kjørefelt inn på mitt kjørefelt fordi han skal kjøre forbi bussen - som jeg lå parallelt med.

Det var faen meg 10 biler i mitt kjørefelt, hadde han tenkt å kjøre OVER oss eller noe sånt? Heldigvis klarte jeg bråstoppe så det ikke ble frontkollisjon. Makan til elendig kjøring, og attpåtil så han irritert ut når jeg i ren frustrasjon tuta..

Var det på hovedveien ned mot Hillevågstunellen, eller på en av de mindre gatene langs sykehuset?

Lenke til kommentar

Hovedveien ned mot Hillevågstunellen rett etter rundkjøringen hvor man kan kjøre inn til selve sykehuset.

Jeg kom retning "fra tunellen" eller "fra motorveien". :p

EDIT: Blir vel en av de mindre gatene ja, til tross for at det er ganske store veier.. :p

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar

Ikke for å lage en big deal ut av dette, men jeg irriterer meg til stadighet over folk som ikke bruker blinklys i rundkjøringer...

Jeg opplever veldig ofte at biler som kommer imot meg holder stor hastighet inn i rundkjøringen. Pga hastigheten deres så tenker jeg logisk nok at de skal vel rett frem. Men i siste liten så bråbremser de og svinger på stive hjul ut rett foran meg slik at jeg med hjertet i halsen må bråbremse.

Jeg bruker ikke alltid blinklys jeg heller da jeg sørger for å plassere meg slik at det er åpenbart hvilken vei jeg skal. Hvis jeg derimot skal svinge av eller bytte posisjon så er det på med blinklys så tidlig så mulig... Hvor vanskelig kan dette være?

Lenke til kommentar

Det samme gjelder busser... Viser ikke hensyn i det hele tatt. Jeg kom kjørende i 70-sonen med rushtrafikk imot meg. (Min kjørerute går alltid imot rushen. Jeg slipper kø og kan ligge i fartsgrensen.)

Da jeg kommer til en rett strekning så ser jeg det står en buss på holdeplassen på samme fil som meg og slipper inn passasjerer. Bussen har høyre blinklys på og det er tydelig at han ikke kommer til å svinge ut... Vel jeg tok feil... Greia her er at bussen begynte å svinge ut og kjøre fremdeles med det høyre blinklyset stående på, og jeg var vel 10 meter ifra og lå fremdeles i 70. (Jada, jeg vet at man skal bremse forbi busser, men jeg gjorde det ikke da.) Det var da jeg begynte å vurdere om jeg skulle sikte på bilene imot, eller om jeg skulle sikte på siden av bussen og prøve å slipe bilen langsmed og forhåpentligvis ikke sprette over på motgående rush. På grunn av at ABS er mangelvare på min bil, så kom det en herlig skrikelyd fra dekkene mine og blårøyk til alle kanter. Dette var nok til at sjåføren la merke til hva som var i ferd med å skje og stoppet i siste liten, nær nok til at jeg omtrent sneiet hjørnet på bussen.

Var temmelig full av adrenalin der ja. Og til informasjon, jeg avgjorde at jeg skulle legge bilen oppi bussen...

Endret av Olimaen
Lenke til kommentar

Du har ikke vikeplikt for busser som kommer ut av holdeplasser i 70-sonen.

nvm, man bør vel uansett bremse, men ja det virket som en skrullete sjåfør som setter sine passasjerer i unødvendig stor fare.

I mange bussjåførers øyne har du det...

Lenke til kommentar

Nei, men når bussen ikkje overheld vikeplikta si for deg er det jo ein fordel å prøve å unngå ein samanstøyt likevel. Blir litt mindre arbeid og skader av det.

Eit tut hadde vel vore på sin plass her (for å vise bussjåføren det h*n tydelegvis ikkje har fått med seg i spegelen), men eg veit av erfaring at det ikkje alltid er der hendene er når ein må bråbremse.

EDIT: Eg skriv visst litt for treigt...

Endret av cricket
Lenke til kommentar

nvm, man bør vel uansett bremse, men ja det virket som en skrullete sjåfør som setter sine passasjerer i unødvendig stor fare.

I mange bussjåførers øyne har du det...

Vel, jeg vet hvem som får mest vondt dersom bussen deiser inn i deg fra siden, og det er ikke bussjåføren. Alltid lurt å være litt ekstra på vakt når det er snakk om busser som skal ut fra holdeplasser.

Lenke til kommentar

En fin metafor om jeg kan bruke det ordet om det:

Det er en grunn til at hjullastere ikke får lov til å slepe løs biler. De har en enorm kraft, og de kan ikke kjenne om du er løs, om bilen din er i to deler, eller hva som skjer.

Samme med en buss, bussen får ikke store skaden, ikke passasjerene heller. Men bilen din.

Men du vinner jo i en evnt rettsak mot bussjåføren da.. om du overlever sammenstøtet. Har du ikke ABS, har du neppe airbag :p

Lenke til kommentar

Blinklys.. ehm.. tror jeg traff på den verste rekka med feilaktig bruk av blinklys jeg noen gang har sett for et par dager siden. Kombinasjonen av flere biler som bruker for lite blinklys med en siste bil som bruker for mye blinklys.

Jeg står og venter på å kjøre inn i ei rundkjøring. Det kommer en greit kolonne med biler fra forrige avkjøring i rundkjøringen, dvs. den rett til venstre for meg. Ingen av dem bruker blinklys, og jeg tror en rekke med tre biler etterhverandre svingte rett til høyre uten noe tegn.. og jeg begynner å bli irritert av å stå der og bare se på at jeg kunne kjørt ut om de hadde brukt blinklys korrekt. Da plutselig er det èn av dem som begynner i god tid (5-10 meter) fra rundkjøringen og blinke til høyre, og jeg slipper bremsen, går på gassen for å kjøre ut, med det samme jeg er på vei inn oppdager jeg at denne bilen istedet velger å kutte venstrefeltet i rundkjøringen (var opprinnelig i høyre) og kjører rett frem istedet.

Heldigvis stoler jeg aldri på blinklys, og sånn ca. èn gang i året skjer akkurat dette med at det lønner seg, for å unngå sammenstøt. Ser jeg blinklys kan jeg slippe bremsen, trykke inn gassen, og evt. rulle en halvmeter fremover mens jeg ser at bilen faktisk svinger, og rekker da, siden jeg allerde ruller fremover, å komme meg unna vei for neste som evt. da skal krysse min vei. Dersom ingen bruker blinklys er denne metoden umulig, fordi man kan jo ikke rulle en halvmeter fremover for hver eneste bil som passerer (vet noen gjør det, og da havner de gjerne over en hel billengde inn i rundkjøringen før de faktisk kan kjøre..)

Lurer litt på om siste der kanskje er en av dem som prøvde å få til et sammenstøt da han så at de foran ikke brukte blinklys og at jeg ventet på å få komme inn.. regnet med at jeg har irritert nok til å faktisk kjøre inn uten å se meg for med det samme jeg så hans blinklys.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Når skal folk som kommer ut ifra Flesland flyplass (rød strek) forstå at de faktis har vikeplikt, står klart og tydlig skiltet og merket i veien.

Jeg kjører den vegen (blå strek) nesten daglig og er så utrolig irriterende når jeg møter på folk som bare ser rett fram og kjører, gir faen i at de har vikeplikt.

Sist gang det skjedde så stod jeg på hornet, hadde fått nok.

Såg sjåføren forran meg var på nippen til å stoppe opp men kjørte videre, faens idiot.

Lenke til kommentar

Skriv et innlegg om det i lokalavisa hvert år og bruk hornet daglig. Det kan nok bidra til å få ned andelen trafikklovbrytere der. Evt. ring lokale UP og spør om ikke de kan arrangere en kontroll der og invitere med seg lokalavisa for å belyse problemet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når skal folk som kommer ut ifra Flesland flyplass (rød strek) forstå at de faktis har vikeplikt, står klart og tydlig skiltet og merket i veien.

Jeg kjører den vegen (blå strek) nesten daglig og er så utrolig irriterende når jeg møter på folk som bare ser rett fram og kjører, gir faen i at de har vikeplikt.

Sist gang det skjedde så stod jeg på hornet, hadde fått nok.

Såg sjåføren forran meg var på nippen til å stoppe opp men kjørte videre, faens idiot.

Kan skrive under på dette - stort sett kommer jeg FRA flyplassen, men ser mange "interessante" situasjoner i dette krysset. Skulle tro folk aldri hadde sett et vikepliktsskilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...