Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

De bussvennlige fartsdemperne er ONDE! Makan til drit. Synes synd på senkede biler over de. Vanligvis, om bilen er mye senket kan man kjøre litt skrått over, men det hjelper lite.

 

Er også teit når man kommer på tohjuling, er litt brått.

Vel men da kan man jo spørre seg om grunnen til å senke biler så mye, da fartgrensene i Norge er så lave at man allikevell ikke får bruk for de bedre styreegenskapene som senking kan skape hvis det er utført skikkelig.

Vel, for utseendet sin skyld? Busser kan vel bremse de også. Virker i hvert fall sånn når jeg tar den. Brems av \ Brems på. :shrug:

 

EDIT: Jada, annerledes bremser, tar litt tid før de "tar" osv.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Latterlig med fartshumper her i landet! Både busshumper og andre humper. De burde lage slike små gule som er inne i endel parkeringshus. Kjører man fort over de, så kan man jo være sikker på at noe går i stykker etter kort tid. En annen verson jeg har sett av den typen er en nedsenket fortauskant som ligger i veien som en slags mothakke. Altså biler som kjører en vei legger nesten ikke merke til den, men de som kommer i mot må kjøre skikkelig sakte for ikke å ødelegge noe. De er jo mye mer effektive i mine øyne. Senkede biler kommer også over..

Lenke til kommentar
Rare kommentarer fra sensorer? Du har ikke prøvd å tenke etter hvorfor de sier slike ting? Etter min førerprøve brukte sensoren 10 minutt på å si hvor farlig jeg kjørte, men pekte ikke på mange konkrete feil. "Du kjører faenmeg alt for fort" sa han. Likevel fikk jeg bestått. Alle jeg har snakket med har fått huden full fra sin sensor. Dette er fordi noen må psyke en smågal 18-åring før han skal ut i trafikken. Etter min førerprøve orket jeg ikke kjøre hjem fra biltilsynet, så skjelven jeg var for å komme ut i trafikken.

Hmm... Sensoren min sa bare "du har en god helhet, men kutter venstresvingene litt mye," og så fikk jeg bestått. Var en grei kar, greit det, men likevel... :dontgetit:

 

BTW; orket ikke kjøre hjem jeg heller, men det har nok mest med at jeg var så sliten at jeg kunne ha sovnet bak rattet. :wee:

Lenke til kommentar

Jeg fikk bare "Dette er bra dette, lykke til videre", og så gikk sensoren ut av bilen. Satt igjen og skjønte faen meg ingentng før jeg fant lappen med vurderinga. Ikke gjort noe anna enn å krysse av for "bestått" og signert med en krusedull.

 

Tok faktisk litt tid før jeg skjønte at fanken, jeg har jo stått, jo! :D

Endret av bfisk
Lenke til kommentar
Jeg kan også nevne at jeg hater de nye "buss venlige" fartsdemperne

Ja, de er et helvete. Det er de som ikke går over hele veibanen du tenker på sant?

Ja, sånne halve asfalt-klumper, fått noen harde landinger pga. disse :thumbdown:

 

Edit Leif

Det er jo bare å prøve å kjøre så mye som mulig midt på, så merker man dem nesten ikke. :yes:

Lenke til kommentar

Må nesten få klage på meg selv her. Gjennomførte den dårligste kjøringen min noen sinne i dag. Hadde ikke med meg øynene i det hele tatt. Klarte å kjøre på rødt lys en gang, og fikk ikke med meg at det skiftet til grønt en annen. Hadde også en hel del andre feil. Dette var en prøve-oppkjøring, og jeg hadde strøket saftig i følge han duden jeg kjørte med. Fikk beskjed om at jeg kunne fint klare å rette det opp på en uke, men da måtte jeg kjøre masse (noe jeg ikke har tid til). Så vi får se hvordan min oppkjøring kommer til å gå.

Lenke til kommentar
EDIT: Jada, annerledes bremser, tar litt tid før de "tar" osv.

"Tar"?

De tar med engang, problemet er jo at bussen er ganske tung, derav lengre bremselengde...

Nei, jeg tenkte på at det tar tid før de reagerer skikkelig, om jeg har fått forklart det riktig.

 

Bremsene går på lufttrykk, og fra man trykker ned bremsepedalen og bremsene tar tak så går det visst litt mer tid enn hva det gjør på bremsene på biler og slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Må nesten få klage på meg selv her. Gjennomførte den dårligste kjøringen min noen sinne i dag. Hadde ikke med meg øynene i det hele tatt. Klarte å kjøre på rødt lys en gang, og fikk ikke med meg at det skiftet til grønt en annen. Hadde også en hel del andre feil. Dette var en prøve-oppkjøring, og jeg hadde strøket saftig i følge han duden jeg kjørte med. Fikk beskjed om at jeg kunne fint klare å rette det opp på en uke, men da måtte jeg kjøre masse (noe jeg ikke har tid til). Så vi får se hvordan min oppkjøring kommer til å gå.

Slapp av. En dårlig generalprøve gjør deg ekstra skjerpet til god innstats på oppkjøringen. :)

Lenke til kommentar
EDIT: Jada, annerledes bremser, tar litt tid før de "tar" osv.

"Tar"?

De tar med engang, problemet er jo at bussen er ganske tung, derav lengre bremselengde...

nå skal det sis at det er opp til 1sek rekasjonstid på luftbremser , så ja det er er et lit sek fra man trør på pedalen til di "tar" , det virker og andre veien , tar litt tid fra man slipper pedalen til bremsene slipper .

 

men nye busser (og lastebiler) her hjelpbremser (retarder telma ol) , disse tar øyeblikklig , men virker kun når bussen har trutal ,

 

retarder , oljebasert brems montert i girkassen , bremser rett på girene

telma , elektromagnetisk brem mpntert på mellomakslingen, ser ut som et hjul , magneter bremser hjulet

 

EDIT: grunne til busputene er at en fartshump er høyst ukomfertabel for busser , pga langakselavstand (vi subber og av og til nedi på midten) og kjerne for og skåne sjåførene da vi ofte pasere samma humpen 10-20 ganger på en dag

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar
EDIT: Jada, annerledes bremser, tar litt tid før de "tar" osv.

"Tar"?

De tar med engang, problemet er jo at bussen er ganske tung, derav lengre bremselengde...

Hvis du ikke har peiling, så ikke uttal deg. De fleste tyngre kjøretøyer bruker i dag trykkluftmekaniske bremser, og da tar det faktisk noe tid fra man trykker på bremsepedalen til det faktisk begynner å bremse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
EDIT: Jada, annerledes bremser, tar litt tid før de "tar" osv.

"Tar"?

De tar med engang, problemet er jo at bussen er ganske tung, derav lengre bremselengde...

Hvis du ikke har peiling, så ikke uttal deg. De fleste tyngre kjøretøyer bruker i dag trykkluftmekaniske bremser, og da tar det faktisk noe tid fra man trykker på bremsepedalen til det faktisk begynner å bremse.

og som nevnt har di hjelpav elektroniske eller oljebasert bremser , disse tra med en gang men ikke med så høy kraft , og ikke nokk til og stoppe en buss , og somregel er di avhengige av høyt turtal for og virke

Lenke til kommentar

Er det riktig av politiet å stå der med laseren og stoppe bare den første av flere biler som kjører på rekke og rad i samme hastighet i samme fil og lar alle andre slippe unna? Når man blir stoppet for så lite som 5-6 km/t over grensen å må betale 1600,- så er det sykt å måtte være den eneste som må betale av alle bilene som kjørte like fort.

 

Laser er jo ganske pålitelig nå, men det skal vel trekkes 3km/t av det tallet den viser?

Lenke til kommentar

Ja de bakerst i bussen kan få seg litt av en luftetur om bussjårøren glemmer en humpel :D

 

Så forresten i lokalavisen for en stund siden. (Sistesida): "Råkjører tatt i 88km/t på E18!"

Dette var i 80-sone på nye E18 (motorvei) mellom Grimstad og Arendal (Nedenes). Noe særlig mer oversiktlig slette finner du knapt.

Lenke til kommentar
Er det riktig av politiet å stå der med laseren og stoppe bare den første av flere biler som kjører på rekke og rad i samme hastighet i samme fil og lar alle andre slippe unna? Når man blir stoppet for så lite som 5-6 km/t over grensen å må betale 1600,- så er det sykt å måtte være den eneste som må betale av alle bilene som kjørte like fort.

 

Laser er jo ganske pålitelig nå, men det skal vel trekkes 3km/t av det tallet den viser?

Uten å være sikker på dette mener jeg å ha hørt fra pålitelig kilde at en liten rekke med biler kan alle bli ilagt bot med grunnlag på den hastigheten til den første bilen. Dette innebærer diverse ting med avstandsforandring bilene imellom og andre ting som jeg ikke husker i farten. Jeg vet ikke om noen politidistrikt gjennomfører dette i dag, men jeg ville ikke lagt meg på hjul til en bil, som ligger 30 km/t over fartsgrensen, og folt meg trygg.

Lenke til kommentar

Yes! Jeg hadde riktig!

 

*danse dansen*

 

Nå har jeg solgt mopeden, og er dermed ikke traffikant lengre, på en liten stund.

 

For å klage litt: faren min kjørte en Mercedes Sprinter og stopper på rødt lys, og jaggu kommer det ikke en mopedist på høyresiden av ham og kjører opp på siden. Jeg mener, hvilken idiot kjører opp på venstresiden av en stor kassebil når det er innerste fil og du har betongblokker på din høyreside? Hva om sjåføren ikke er så oppmerksom, og legger seg litt mer ut. Sånt kan bli farlig. Spesiellt i biler uten sikt ved hjelp av sladrespeil og om man ikke kikker så mye i høyre sidespeil...

 

Det ferdes mange mennesker som tar litt for mye sjanser i trafikken, imo.

Lenke til kommentar

Må nesten klage litt jeg å da...

 

Var litt uheldig sist torsdag:

Kommer kjørende ut av en rundkjøring, så hogger han første i en rekke på 3 kjøretøyer (først en Opel Vectra B stv, så en Mercedes 300 Turbodiesel stv, så meg på en moped) i bremsen og drar inn på en parkeringsplassen som da ligger til venstre rett etter rundkjøringa uten å blinke...

 

I og med at alle var i akslerasjonsfasen var ikke jeg forberedt på å måtte bråbremse, så dette ender med at han i Mercedesen greier det så vidt, men det gjorde ikke jeg :(

 

Ser ikke bremselysa på bilen forran meg, og treffer da hengerfeste på Mecedesen i god nok fart til at det gjorde bra vondt...

 

Resultatet er: 1 stk ripefri Mercedes, 1 stk totalvraka Derbi GPR50, og en gutt på snart 18 (meg) på sykehus med whiplash i nakken, mange brukne ribbein, brist i kravebeinet og hjernerystelse :(

Er glad jeg ikke blei mer skada enn det jeg blei... (for den sakens skyld kunne jeg brekt nakken...

 

Vet det er min skyld, men det gjør ikke noe å blinke vel dumme Vectra B-fyr?? (du vet hvem du er om du leser dette...)

 

 

Kommer egen tråd på MC-delen av forumet i løpet av et par dager, med bilder...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...