Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Oppfriskning er bra, men å få billappen i en alder av 16 vil bare ende i katastrofer rundt om kring tror jeg. Greit at det finnes de 16åringer som kan å kjøre bil, men etter min mening er disse langt fra moden nok til å kjøre et tonn+ med metall rundt om kring. Burde være 20 år på bil. Oppkjøringen burde være mye vanskeligere også.

Graden på vanskelighet i oppkjøring varierer faktisk ganske mye fra by til by. Kjøreskolelæreren min sa blant annet at han mente en del kjørerskoler i Stavanger og utover Jærer "jukset" ved å bestille oppkjøring til elevene i Egersund. Der trafikkbildet for det første er mye lettere enn i Stavanger/Sandnes og strykprosenten på oppkjøring også er betydelig lavere.

 

Har også hørt en del rykter om rare kommentarer fra sensorer men da fra Stavanger:

 

- Du kjører som du har stjålet bilen, men du får lappen alikevell :!:

jeg gikk på bryne bil & mc på Bryne.

Og jeg tok oppkjøringen i Egersund.

Gikk greit.

Men hadde våre bedre å fått kjørt opp her i nærheten der jeg FAKTISK bur.

Lenke til kommentar

Du som kjørte buss ***1780 ned elgsetergata klokka 0730 i morges, man blinker før man kjører ut, ikke blinke og legge ut samtidig.

Er man tilfeldigvis på siden av busen og køen går sån passelig sakte så kan man ende opp med at det ikke er noen plass å gjøre av seg når du legger deg ut et 10 dels sekund etter å ha blinka. :mad:

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Graden på vanskelighet i oppkjøring varierer faktisk ganske mye fra by til by. Kjøreskolelæreren min sa blant annet at han mente en del kjørerskoler i Stavanger og utover Jærer "jukset" ved å bestille oppkjøring til elevene i Egersund. Der trafikkbildet for det første er mye lettere enn i Stavanger/Sandnes og strykprosenten på oppkjøring også er betydelig lavere.

 

Har også hørt en del rykter om rare kommentarer fra sensorer men da fra Stavanger:

 

- Du kjører som du har stjålet bilen, men du får lappen alikevell :!:

Selvfølgelig kan man bestille oppkjøring i Egersund om man er bosatt i Sandnes eller Stavanger. Så vidt jeg vet kan man bestille oppkjøring hos hvilken som helst trafikkstasjon i landet. Kjørelæreren min anbefalte å ikke bestille oppkjøring i Egersund.

 

Rare kommentarer fra sensorer? Du har ikke prøvd å tenke etter hvorfor de sier slike ting? Etter min førerprøve brukte sensoren 10 minutt på å si hvor farlig jeg kjørte, men pekte ikke på mange konkrete feil. "Du kjører faenmeg alt for fort" sa han. Likevel fikk jeg bestått. Alle jeg har snakket med har fått huden full fra sin sensor. Dette er fordi noen må psyke en smågal 18-åring før han skal ut i trafikken. Etter min førerprøve orket jeg ikke kjøre hjem fra biltilsynet, så skjelven jeg var for å komme ut i trafikken.

Lenke til kommentar

Sensor sa ikke noe særlig til meg, bare påpekte to småfeil (stoppet når det andre bilen hadde vikeplikt, og nøling ved 2 -> 1 felt). Han bare sa jeg at jeg hadde kjørt bra, og en lapp der det stod lykke til videre. Senere fikk jeg høre at sensoren min blir kalt stryke-odd, jeg synes det var en hyggelig kar jeg.

 

Er ikke så lett å huske at de som kommer fra venstre har vikeplikt for deg når nesten alle veiene her i Bærum er forkjørsveier, og der veier møtes er det stort sett rundkjøringer. Liker godt rundkjøringer, men det er for mange som er utrolig små! Man kan jo kjøre igjennom dem i høy fart, der synes jeg vegvesenet kan skjerpe seg litt. Skal jo ikke være en generell vikeplikt fra venstre!

Lenke til kommentar

Hm min sensor satt på slutten av turen med beina i kors ved siden av meg. kan tro jeg begynte å lure på hvordan han da eventuelt hadde tenkt å stoppe meg hvis jeg holdt på å kræsje??

 

Men fikk jo svaret til slutt på oppkjøringen: Bra gjennomført prøve. God sikkerhet, så han følte nok at jeg hadde god kontroll.

 

 

Foresten i dag så jeg to selvmordskandidater.

 

1. Dame som sykler på veiskulderen langs motorveien og i tillegg i motsatt retning av trafikken :scared:

2. Mann som sykler opp på en vei der det står et stort skilt med forbundt for fotgjengere og syklister, og ja det er fordi denne veien også ender på motorveien :scared:

Lenke til kommentar
1. Dame som sykler på veiskulderen langs motorveien og i tillegg i motsatt retning av trafikken :scared:

2. Mann som sykler opp på en vei der det står et stort skilt med forbundt for fotgjengere og syklister, og ja det er fordi denne veien også ender på motorveien :scared:

Det minner meg om en sykkeltur jeg hadde en gang. På vei fra Hønefoss opp til Solihøgda, er store deler av veien stengt for gående og syklende. På disse strekningene er det alternative veier. Nesten helt oppe ved solihøgda blir man tvunget til å sykle på veibanen, her er det ikke forbudt for gående og syklende. (etter den siste tunellen for de som er kjent på veistrekningen). På denne strekningen var det satt opp betongklosser både som midtskiller og på siden av veien, og dermed ble veien ganske smal. Jeg følte meg ikke akkurat trygg på sykkelen med biler og lastebiler durende forbi meg i 80km/h én meter fra meg. Jeg synes det er litt dårlig å gjøre det såpass farlig å komme seg frem på sykkel.

Lenke til kommentar

Når man kjører "vanlig" personbil og firmabil med greier og ting i så er de bussvenlige fartsdumpenpene veldig bra, blir nesten bare som en liten hump sammenlignet med noen av fartsdumpene på Byåsen i 40 soner.

Skal jeg kjøre i 40 over de dumpene blir det snudd opp ned på lagerbeholdningen bak i bilen.

 

Apropo sykkelistet så såg jeg en sykkelist syklende på gulstripa på E6 i Langneset i Mo I Rana.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
De bussvennlige fartsdemperne er ONDE! Makan til drit. Synes synd på senkede biler over de. Vanligvis, om bilen er mye senket kan man kjøre litt skrått over, men det hjelper lite.

 

Er også teit når man kommer på tohjuling, er litt brått.

Vel men da kan man jo spørre seg om grunnen til å senke biler så mye, da fartgrensene i Norge er så lave at man allikevell ikke får bruk for de bedre styreegenskapene som senking kan skape hvis det er utført skikkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg kan også nevne at jeg hater de nye "buss venlige" fartsdemperne

Ja, de er et helvete. Det er de som ikke går over hele veibanen du tenker på sant?

Ja, sånne halve asfalt-klumper, fått noen harde landinger pga. disse :thumbdown:

 

Edit Leif

Endret av Rodwelt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...