Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Flimzes: Trafikkreglene sier at man skal holde god avstand til en syklist under forbikjøring, cirka 1,5 meter. Det betyr i praksis at man må bruke motsatt kjørefelt under forbikjøring. Og gjør man først det har det lite å si om man ligger halvt eller helt i dette kjørefeltet. Man bruker motsatt kjørefelt uansett og opptar det for de som kjører i motsatt kjørefelt i mellomtiden. Så da kan man like godt "ta den helt ut". Det gir tryggest trafikkavvikling for fører og syklist. Selv pleier jeg å ligge godt inn på veibanen (cirka 1-1,5 meter) når jeg sykler i veien. Det fordi da har jeg en margin å gå på så jeg tåler hasardiøse forbikjøringer uten å havne i grøfta, og fordi jeg da signaliserer at skal du forbikjøre meg kan du like gjerne bruke motsatt kjørefelt.

 

Du kan argumentere alt du klarer for at syklister forstyrrer for bilister ved å bruke veien, men i praksis tror jeg nok ikke loven blir tolket slik, så lenge syklisten sykler så fort som hun har forutsetninger til å gjøre (tar hun en piknik midt i veien blir det selvsagt en annen sak). Går du til politistasjonen og prøver å anmelde en syklist for å ha opptatt veibanen blir du nok ledd ut igjen.

 

Så, syklister har like mye lov til å være i veien som deg, og det må du bare forholde deg til og gjøre det beste ut av. Husk også at du er den som har potensialet til å drepe syklisten med en liten rattbevegelse (ikke omvendt), da er det også du som har det største ansvaret.

 

Og ærlig talt, synes du det er et stort problem å måtte vente bak en syklist i 30 sekunder til du får forbikjørt tror jeg du hadde hatt godt av å ha litt mer perspektiv på ting.

Endret av A-Jay
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at denne veien er tungt trafikkert, og strekningen er utover disse to passene der veiskulderen er bred nok for en bil (godt og vel bredere enn 1.5m) for smal for å komme forbi syklene, sist jeg sjekket tar det mer enn 30 sekunder å sykle 1 mil, i hvert fall med de opp og nedoverbakker som finnes der. Om du har handlet for 2 uker frem i tid og vet at du kommer til å bruke lang tid i kassa, og den som står bak deg bare skal ha en brus og spør om han kan få komme foran for å rekke toget har du to alternativer.

 

Syklistene på denne strekningen velger å stå på sin rett til å gå gjennom først, bruke 4-5 minutter, og duden bak enten misser toget, eller må gå uten brus.

 

Det er ikke mot loven, men det er dårlig oppførsel, og en god grunn til å irritere seg. I hvert fall når det er bygget sykkelvei som holder høy kvalitet hele veien av denne ene grunnen.

 

Det er ikke bare å si nei til han bak i køen, det er som å spytte han i ansiktet samtidig, og betale med mynter.

 

Og jeg hadde ikke banket opp personen foran i et slikt tilfelle, men hadde heller ikke løftet en finger for å hjelpe til om noe skulle skje.

 

Og jeg tror fint loven kan tolkes slik mot syklister, det er ikke å ta hensyn til annen trafikk å velge en fil som forsinker alle andre, når det er en ledig tom fil man kan bruke.

Vi har tross alt en lov som sier at man ikke skal svinge venstre om det er mye trafikk og vil sinke din fil mye. Da skal man kjøre videre og snu. Ser ikke hvordan syklister er mindre forstyrrende for annen trafikk. Ikke så lenge det finnes et alternativ (som dessuten er bedre)

 

Og før noen prøver seg - jeg har syklet samme strekka mange ganger, sykkelveien er upåklagelig unntatt de 500m som er nevnt, men det er en av de stedene som har ekstra bred veiskulder så man fint får plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror A-Jay (som forøvrig skrev et veldig fornuftig innlegg) ikke snakker om det spesifikke veistrekket du snakker om Flimses, men litt mer generelt. Såklart er det dumt at noen syklister velger å sykle midt i veien dersom det er et perfekt fortau/sykkelsti ved siden av veien, men for de aller fleste gjelder ikke dette.

Jeg var selv ute for å sykle i dag, og det var fortsatt massevis av grus på en god del av fortauene. Syklet faktisk også litt på veien i en lang nedoverbakke der jeg visste at jeg kunne holde såpass god fart at det ikke var til hinder for bilene bak meg, men valgte fortauet/sykkelstien så fort det var rette sletter.

Lenke til kommentar

Det fordi da har jeg en margin å gå på så jeg tåler hasardiøse forbikjøringer uten å havne i grøfta, og fordi jeg da signaliserer at skal du forbikjøre meg kan du like gjerne bruke motsatt kjørefelt.

 

 

 

Jeg tror du gjør deg selv en bjørnetjeneste. Det du i praksis signaliserer er at du som en sinke i trafikken ikke akter å gjøre det så enkelt som mulig for bilister å passere deg...du skaper frustrasjon og irriterter bilistene bak deg.

Lenke til kommentar

Ser du ikke hvor feil det du skriver er? Om A-Jay klistrer seg helt inntil stripa så er det mer plass til venstre for han, noe som samtidig gir bilisten feilaktig inntrykk av at det er mer plass å kjøre forbi på, og dermed ikke trenger samme sikkerhetsmargin. Resultatet er gjerne at bilister kjører forbi syklister med vestre hjul på midtstripa mens det bare er noen få cm mellom bilisten og syklisten og minst like liten plass mellom syklisten og grøfta. Eg ser dette nesten daglig, og det er håpløst å se på.

 

Men om syklisten derimot holder seg lenger inn i veibanen så tvinger det bilisten til å måtte kjøre over i det andre kjørefeltet, og dette krever at det faktisk er klart i det andre kjørefeltet. Resultatet er økte sikkerhetsmarginer.

 

Hvor mange ganger må vi gjenta dette?

Lenke til kommentar

Ser du ikke hvor feil det du skriver er? Om A-Jay klistrer seg helt inntil stripa så er det mer plass til venstre for han, noe som samtidig gir bilisten feilaktig inntrykk av at det er mer plass å kjøre forbi på..

 

 

Det får være opp til bilistene å vurdere. Syklistene skal ikke "sabotere" forbikjøringer på denne måten.

 

Jeg antar du ikke er bilist selv hvis du ikke forstår at dette skaper harme blant bilister.

 

Hvor mange ganger må dette gjentas??

Lenke til kommentar

Det får være opp til bilistene å vurdere. Syklistene skal ikke "sabotere" forbikjøringer på denne måten.

 

Jeg antar du ikke er bilist selv hvis du ikke forstår at dette skaper harme blant bilister.

 

Hvor mange ganger må dette gjentas??

 

Bilistene viser gang på gang at de ikke er i stand til å vurdere det selv. Sykklisten tvinger da bilisten til å tenke ved å ikke ligge klint inntil hvitstripa. Evt, han gir ikke bilisten lov til å foreta en så farlig forbikjøring.

 

Hvis det ikke er rom for bilisten til å komme forbi, så er han pent nødt til å vente til enten det er fritt i motgående kjørefelt eller at sykklisten svinger inn på en busslomme eller noe slikt.

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar

Ja, det må være opp til bilisten å vurdere. Men gjentatte ganger ser eg at det klarer folk flest ikke. Det som er litt rart her er at du kaller det å sabotere. Hvordan da? Om du, som bilist, allikevel må over i motgående kjørebane for å kunne passere trygt, hvilken sabotasjeeffekt har det da om du må 40-60 cm mer over i motgående kjørebane?

 

Eg er til daglig bilist. Sjeldent eg sykler i trafikken.

Endret av nomore
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vi ikke en egen tråd for 'bilist vs. syklist'-krangling?

Det blir jo bare den evindelige 'men prøv å se det fra bilisten/syklisten side da'-argumentasjonen, som bare går fra saklig, til usaklig, til idiotisk personangrep, og til slutt et 'nå slutter vi denne diskusjonen her'-innlegg fra en moderator.

Snøen har jo bare såvidt smeltet, og det er lenge til oktober. :p

 

Min oppfordring er: Vis hensyn!

Lenke til kommentar

Det får være opp til bilistene å vurdere. Syklistene skal ikke "sabotere" forbikjøringer på denne måten.

 

Jeg antar du ikke er bilist selv hvis du ikke forstår at dette skaper harme blant bilister.

 

Hvor mange ganger må dette gjentas??

Syklister opplever stadig vekk dårlig vurderingsevne (eller bare hevngjerrighet?) fra bilister med hasardiøse forbikjøringer hvor bilisten presser syklisten ut av veien. Ligger man på hvitstripen da er det bare noen få centimeter før man havner i grøften. Derimot hvis jeg ligger 1-1,5 meter inn på veien har jeg mye å gå på om en bilist skulle presse meg ut av veien, da er sannsynligheten liten for at jeg havner i grøften. Om noen bilister mener at det er å "sabotere" får det være så, jeg er mest interessert i å faktisk overleve sykkelturen. Og ikke kom med "bruk gang- og sykkelvei", mange steder er det faktisk ikke fortau eller GoSV ved veien.

 

Jeg sier ikke at syklister aldri skal ta hensyn, men at det å ta hensyn går begge veier. Er jeg i en situasjon hvor det er mye trafikk i motgående kjørefelt og en bilist har ventet lenge bak meg svinger jeg selvsagt ut til siden og slipper forbi, fordi jeg er pålagt det av trafikkreglene (og fordi jeg ønsker å si takk til bilisten fordi han har tatt hensyn til meg).

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hva er vitsen med å forklare meg hvordan en banan er perfekt når jeg klager på epler?

 

Har det noensinne vært tvil om hvilke syklister jeg har problemer med?

 

 

Jeg tror problemet ditt er at du tenker for mye

Eller at syklistene tenker for lite, hadde de brukt hodet - og sykkelbanen hadde det tross alt ikke vært et problem.

Lenke til kommentar

Et lite regnestykke.

 

I følge Vegnormalen skal en stamveg være på minst 8,5 meter for to felt, mens den kan også reduseres ned til 7,5 meter der hvor det er kostbart. Her er kilden min.

Vanlig minstebredde på stamveg er 8,5 m. Bredden kan reduseres i kostbart terreng. 7,5 m vil ofte være en brukbar løsning.

 

Altså mellom 3,75 meter til 4,25 meter pr veibane. Dette er etter hva eg har forstått inkludert veimerking.

 

I samme kilde står det at maks kjøretøysbredde i Norge er på 2,55 meter PLUSS speil.

Maks kjøretøybredde i Norge er 2,55 m pluss sidespeil.

 

La oss anta at total speilbredde blir 30 cm, noe som da blir total kjøretøysbredde på 2,85 meter.

 

Av en gjennomsnitlig veibane sitter vi da igjen med mellom 90 cm til 1,4 meter.

 

Nå vet eg ikke hvor brei en gjennomsnitlig syklist er, men fra skulder til skulder så målte eg ca 60 cm på meg selv. Tar da utgangspunkt i denne målingen.

 

I et perfekt oppmålt eksempel har vi da altså mellom 30 cm til 80 cm med plass som skal brukes opp både mellom bil og syklist og på venstre side av bilen(mot motgående trafikk) og til høyre for syklisten. Dette skal også inkludere veimerking og sikkerhetsmargin. La meg gjenta. I et perfekt oppmålt eksempel.

 

I virkeligheten er det veldig få bilister som har perfekt oppfattelse av plassering i veibanen(og behov for sikkerhetsmarginer). Heldigvis varierer bilbreddene en del over dette, noe som er til fordel for syklistene.

 

Men i ytterste konsekvens kan vi oppleve at det er fra 30 cm til kanskje halvannen meter med tilgjengelig plass i bredden som skal gå til veimerking, sikkerhetsmargin og alt annet.

 

Mener man da virkelig at det er nok? Hvor går grensen? på 80 cm? Klarer man å skille mellom 70 og 100 cm når man kjører i 50km/t? Kan man gjøre en vurdering på om det er 10 cm for lite sikkerhetsmargin eller ikke mellom deg og en syklist når man kjører i 60km/t?

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Jeg er så lei av folk som på død og liv skal kjøre forbi en bil for å komme seg EN eneste billengde foran. Hvorfor i helsike kjøre forbi når det allikevel er en bil foran der igjen? Og sånne folk som skal sperre andre i flettefeltet ved å legge seg midt i veibanen. DU SPARER 2 SEKUNDER!!

Lenke til kommentar

Selvsagt finnes det syklister som oppfører seg dårlig i trafikken, men det finnes mye flere bilister som oppfører dårligere. Er ikke akkurat syklistene jeg har et problem med.

Alt for mange generalisere syklistene bare fordi dem har sett en syklist som gjør noe rart.

 

Syklistene som sykler midt i veien, gjør som regel det rette. Da tvinger dem folk til å ta en skikkelig forbikjøring, istedenfor å suse forbi i samme kjørefelt når det kommer motgående trafikk. Å gjøre det sistnevnte er livsfarlig. Idiotene som klager på syklister som ikke legger seg ut mot kanten har som regel ikke forståelse for hva som kan skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Idiot av en trailersjåfør som blinket INN i rundkjøringen og la seg i den INNERSTE fila, jeg kom på siden av han og skulle ut, PLUTSELIG fant han ut at han skulle ut samme sted som meg, så jeg måtte bråååbremse for å ikke kolidere! Close call

Endret av aR_
Lenke til kommentar

Idiot av en trailersjåfør som blinket INN i rundkjøringen og la seg i den INNERSTE fila, jeg kom på siden av han og skulle ut, PLUTSELIG fant han ut at han skulle ut samme sted som meg, så jeg måtte bråååbremse for å ikke kolidere! Close call

 

En annen ting med å blinke inn i rundkjøringa jeg trur mange misforstår:

Jeg har sett gjentatte ganger at folk blinker seg inn i rundkjøringa uansett hvilken vei de skal. Så om de skal rett fram, har de blinket til venstre! Da har man misforstått.

 

Jeg blinker aldri inn i en rundkjøring uansett. Men alltid ut av den

Endret av spax
Lenke til kommentar

En annen ting med å blinke inn i rundkjøringa jeg trur mange misforstår:

Jeg har sett gjentatte ganger at folk blinker seg inn i rundkjøringa uansett hvilken vei de skal. Så om de skal rett fram, har de blinket til venstre! Da har man misforstått.

 

Jeg blinker aldri inn i en rundkjøring uansett. Men alltid ut av den

 

Å blinke feil er det alt for mange som gjør ja.

Men å blinke inn i en rundkjøring er bare positivt, så lenge du ikke blinker feil selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...