Zodihax Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 (endret) Det betyr ikke at de vil gå ned når grensa går fra 90 til 110, er en vesentlig forskjell på 90-110 og 110-130.. Nå er fartsgrensen på de fleste norske motorveier 100 km/t, ikke 90, selv om det forekommer. Det naturlige er å øke til 120 eller 130 km/t, men det diskuteres av en eller annen grunn bare å øke til 110 km/t... Vært utforbi Oslo noen gang? Endret 28. februar 2011 av Zodihax 1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 DEt er vel ikke mer enn fire motorveisstrekker i norge med 100 på? Eller har dette blitt utvidet veldig i det siste? Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Er nok ikke 100 på de fleste norske motorveier, nei.. Vil påstå at det er fler motorveier med både 80 og 90 som fartsgrense. 1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 DEt er vel ikke mer enn fire motorveisstrekker i norge med 100 på? Eller har dette blitt utvidet veldig i det siste? Nå vet jeg ikke hva du regner som en "strekke", men nye E6 mellom Minnesund og Hamar har 100-sone. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 I 2008 ble det i hvert fall sagt at det var fire strekninger i norge med 100 på, ikke akkuratt de fleste motorveier som enkelte mente. Og med mindre dette har blitt voldsomt endret siden jeg flyttet fra landet, så er det ikke akkuratt "de fleste". 2 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Det betyr ikke at de vil gå ned når grensa går fra 90 til 110, er en vesentlig forskjell på 90-110 og 110-130.. Nå er fartsgrensen på de fleste norske motorveier 100 km/t, ikke 90, selv om det forekommer. Det naturlige er å øke til 120 eller 130 km/t, men det diskuteres av en eller annen grunn bare å øke til 110 km/t... Vært utforbi Oslo noen gang? Hehe, det er nok ikke mye motorvei i Oslo, du... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 (endret) Hehe, det er nok ikke mye motorvei i Oslo, du... Hvis du med "Oslo" mener kun innenfor Ring 3, så har du nok rett. Du kan imidlertid gå hit og se hvor motorveiene finnes (kategorien bilist-motorveg-vis kart), og få en aha-opplevelse... Edit: Jeg vet også at det på vegvesenets sider finnes en funksjon for å finne prosentvis fordeling av fartsgrenser på forskjellige vegtyper (europaveg, riksveg, fylkesveg; er noe usikker på om motorveg var egen kategori) på lands- og fylkesnivå, men ikke f**n om jeg klarte å finne den igjen... Endret 28. februar 2011 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 I Stor-Oslo er det mye motorvei. E18 og E6. Men ikke mye av dette foregår innenfor kommunegrensene, men nå er forsåvidt ikke kommunegrenser og bygrenser det samme. Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Så poenget med kveruleringen var? Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Når han skriver "utenfor Oslo", er det jo selvfølgelig selve byen han mener. Der er det ikke mye motorvei. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Skal vi prøve å holde oss til emnet? Hvis dere vil diskutere motorveier og fartsgrenser på disse, kan vi godt ordne en egen tråd. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Vist du setter grensen opp til 110 så de som alt ligger i 80-90KM ligge i samme hastighet. Det er det som skaper farlig situasjoner ettersom de som ligger bak bare hiver seg ut etterhvert. Dette kan vel flere bekrefte at de har opplevd eller sett at folk bare hiver seg ut, med et blink eller ikke noe i det hele tatt. Nå er jo vei standaren mye bedre i sVerige og Danmark på motorveiene. De er jo bare en drøm å kjøre på. Savner de veiene! Kom til Norge igjen så er det jo hull på hull. Et nytt hull ifra Lier og forbi Asker. Når du skal svinge av til asker mot Oslo så er det enormt og langt hull i venstre felt. Sett flere hive seg på bremsen når de ligger i 100+. Stig hastighetene så lenge veistandaren blir bedre! Eller tenker staten: Jo mer hull jo mer penger til statkassen ettersom det koster å reparere biler i Norge. 1 Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 http://www.aftenbladet.no/lokalt/jaeren/1341395/Promillekjoerer_tatt_for_11_gang.html Hvordan er det mulig at slike folk har lappen? Når myndighetene er så opptatt av sikkerhet, må dem da faen få slike av veien før dem blir tatt for promille for 11. gang. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Ta heller lappen permanent enn et par dager i fengsel (hotell?) Lenke til kommentar
hightow Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 ... dømmes mannen til å tåle en sperrefrist på retten til å føre motorvogn for alltid. Og dette betyr vel at vedkommende søke om å få igjen førerkortet etter 5 år? Lenke til kommentar
thadon Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Skal vel veldig gode grunnen til at han får den igjen selv om han søker. Lenke til kommentar
hightow Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Folk glemmer og tilgir fort. Bare det at en kan søke etter en viss tid, synes jeg er forkastelig. Det virker som det er en menneskerett å ha førerkort. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) Har merket en en vesentlig fordel med å kjøre Audi (selvfølgelig mange flere ), men jeg har merket at det er mange som nøler med å komme seg ut foran meg og heller ombestemmer seg og står stille og venter til jeg har kjørt forbi ettersom de regner med at jeg som "alle andre" Audisjåfører kommer i hunderogh*llvette... Men man har jo de som kjører rett ut foran uansett selv om det er god margin bak meg og i motgående fil. Hvorfor. Hvorfor kan de ikke vente de fem sekundene? Jeg har skrevet dette her før, men det irriterer noe så inni granskauen. Særlig når de heller ikke klarer å komme seg opp i fartsgrensa og heller ligger 10 km/t under og sperrer meg og mange andre som ligger i fartsgrensa (og gjerne litt til). Jeg pleier aldri å rævkjøre biler foran meg, ligger som regel 4-5 sekunder bak selv om det er tørt føre, men i dag når denne Explorer'en loka seg foran meg da lå jeg temmelig nærme med fjernlysene påslått for å håpe at h*n tok hintet. Noe h*n selvfølgelig ikke gjorde. Ikke var det forbikjøringsmuligheter heller på grunn av motgående trafikk. Jeg får heller bare tenke at jeg ikke har dårlig tid og heller bare lene meg godt tilbake og følge med på kronidioten foran meg. Endret 3. mars 2011 av CFM 1 Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Kjørte på motorveien idag med 2 felter. Hadde en ambulanse som lå et stykke bak med sirenene på, men ikke noe stress for oss som har trafikkforståelse - vi vet han bare kjører i venstrefeltet. Så ligger det en bil et godt stykke foran meg (15 sekund kanskje) som så sirene og med en gang bråbremsa og skrudde på blinklyset til høyre rett med en avkjørsel. PÅ MOTORVEIEN NÅR DET ER TO FELT.. Hadde jeg ligget nærmere (5 sekunder) hadde det neppe gått så bra som det gikk, iom. at han signaliserte at han skulle kjøre av på avkjørselen når han egentlig skulle bråbremse fordi det kom en ambulanse i det andre feltet. Kunne blitt en jævlig kollisjon det, noen folk skulle aldri hatt lappen.. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Manglende trafikkforståelse kan til tider være imponerende. For ei tid tilbake(i fjor sommer eller deromkring) var eg på vei til jobb og kjørte igjennom ei hovedfartsåre med et felt i hver retning adskilt med en solid midtrabatt(blomster, gatelys, skilt etc). I speilet såg eg en ambulanse jobbe seg fremover. Noe som absolutt ikke er enkelt i morgenrushet på en vei hvor det ikke er mulig å svinge av for å gi plass. Det forstod ikke bilen fremfor meg, som kastet seg på blinklyset, bråbremset og kjørte bilen sin til siden. Uten å registrere at det ikke var plass på venstre side til forbikjøring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå