Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

angående snakke om MC og mopedister.

 

La meg si det sånn, har full respekt for de som kjører skikkelig i trafikken med moped og MC, men når over 50 % av de jeg møter kjører som tullinger, da snakker jeg om forbikjøringer i uoversiktelig område, sniker seg frem i trafikken, kjører djævelsk fort, man klarer faen meg ikke å se i speilet før de er på siden av deg.

 

Men det vill ikke si at man skal stryke alle over en kam, noen få kjører jo skikkelig og fortjener sertifikatet for moped og MC, men dessverre så er det alt for mange som ikke gjør det.

 

Har ett eksempel, en kar her i bygda, far til 3, kjører MC, har krasjet i en fjellvegg 1 gang og holdt på å ta livet av seg. Men overlevde heldigvis.

Hvordarn tror dere han holder på nå? FEIL, han kjører som en IDIOT fremdeles, sinnsyke forbikjøringer både med bil og med MC, høy fart overalt.

 

At unde opplæringen kunne man trengt å være med en tur på MC, det hadde kanskje hjulpet litt mot respekten til de som kjørere MC, men for min del hadde jeg blånektet å være med.

Basta

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der med at mange MC-folk grisekjører er veldig sant. Og på toppen av disse kommer MC-budene. De er gale. La meg vise til et eksempel:

 

Her vi bor er det et sted en bro med to kjørefelt, et i hver retning. På den ene siden av broen er det en rundkjøring, og på den andre siden er det smal enfelts vei. Mr MC-bud kom mot rundkjøringen, lå bak en bil, og der det ble to felter dro han over i det andre feltet med en gang. Han var tydeligvis ikke godt kjent. Fra der han la seg over i den andre filen, kan man ikke se rundkjøringen, bare svingen mot denne. I utgangsounktet er det idiotisk å kjøre forbi pga svingen, men han gjorde da det. Full pinne, og så kom svingen, der feltene deles inn i rundkjøringen. Han kom seg ikke over i høyre felt igjen tidsnok før veien deles ved et slags fortau, og durte dermed inn i rundkjøringen feil vei, i en sinnsyk fart.

 

Det var noen irriterte sjåfører der da ja... :yes:

Lenke til kommentar

Helt enig med AndyG.

 

 

opplevde nettop for ca 20min siden, kjørte hjem fra jobb, kom i et T kryss, og der kommer det spradende en mercedes fra venstre som driter i at jeg står til høyre for han.. så jeg måtte pent og pyntelig stoppe.. Hadde bare signal hornet virket.. tongue.gif

 

Men den opplevelsen føyes bare inn i rekken av alle de andre som jeg har opplevd.. Farlige forbikjøringer, idioter som ligger i ræva på meg, folk som ikke skrur av langlysene når de bare ser "et" lys lenger frem, istedet for 2..

Endret av ThaAndre
Lenke til kommentar
Hvor mange MC-førere er det som har drept andre enn seg selv i trafikken?Hvor ofte er det MC-føreren som har skylda der bil og MC er innvolvert?

Det at MC-førere ikke dreper andre enn seg selv i trafikken, forstår jo alle og enhver at har med fysikkens lover å gjøre. ;)

 

MC-førere er også skyld i ulykker fra tid til annen, men nå er det da sånn at vi har flere bilførere enn MC-førere i dette landet, derfor vil det automatisk være flere skyldige bilførere. Uansett skyld i trafikkuhell o.l, ingenting kan forsvare den grisekjøringen mange MC-folk bedriver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det at MC-førere ikke dreper andre enn seg selv i trafikken, forstår jo alle og enhver at har med fysikkens lover å gjøre. ;)
:roll:

 

MC-førere er også skyld i ulykker fra tid til annen, men nå er det da sånn at vi har flere bilførere enn MC-førere i dette landet, derfor vil det automatisk være flere skyldige bilførere.
Automatisk?Det er en MC-fører og en bilfører innblandet i en bil/mc-ulykke.80-90% av tilfellene er bilføreren som har skylda.Bilføreren har akkurat like mye skylda om det er 50 000 eller 1 million biler på veien.

 

Uansett skyld i trafikkuhell o.l, ingenting kan forsvare den grisekjøringen mange MC-folk bedriver.

Det er selvfølgelig mange som ikke skulle hatt MC-lappen,det gjelder jo også mange med billappen.Jeg tror allikevel at en som også kjører MC,har bedre forståelse for trafikkbildet.

Lenke til kommentar
Det at MC-førere ikke dreper andre enn seg selv i trafikken, forstår jo alle og enhver at har med fysikkens lover å gjøre. ;)
:roll:

 

MC-førere er også skyld i ulykker fra tid til annen, men nå er det da sånn at vi har flere bilførere enn MC-førere i dette landet, derfor vil det automatisk være flere skyldige bilførere.
Automatisk?Det er en MC-fører og en bilfører innblandet i en bil/mc-ulykke.80-90% av tilfellene er bilføreren som har skylda.Bilføreren har akkurat like mye skylda om det er 50 000 eller 1 million biler på veien.

 

Uansett skyld i trafikkuhell o.l, ingenting kan forsvare den grisekjøringen mange MC-folk bedriver.

Det er selvfølgelig mange som ikke skulle hatt MC-lappen,det gjelder jo også mange med billappen.Jeg tror allikevel at en som også kjører MC,har bedre forståelse for trafikkbildet.

Oooookay. Here we go:

 

1. La oss ta et klassisk eksempel, en motorsykkel krasjer med en annen bil. Dersom man tar hensyn til fysikkens lover, hvem har størst sjanse for å bli drept? Selvsagt den mye mindre beskyttede MC-føreren. :roll:

 

2. Emm... Forstår du egentlig hva jeg mener? Kanskje jeg var noe uklar. Uansett, jeg prøvde å si at det er flere som kjører bil enn MC i Norge, og det derfor automatisk vil være flere bilførere enn MC-førere som har skylden i ulykker. Dette krever selvsagt at du ser alle ulykker under ett.

 

3. Jupp, mange bilførere som kjører grisete, helt sant det, mange flere som kjører gris med bil enn med MC av samme grunn som den jeg beskrev i punktet over. Jeg prøvde dog å fortelle om min oppfatning av at en høyere prosentandel MC-førere kjører grisete enn prosentandelen bilførere som kjører grisete. Dette kan være riktig eller feil, jeg vet ikke, men det er i alle fall min oppfatning. Og jeg tror mange deler den med meg.

 

Til slutt, kan du begrunne dette for meg?

Jeg tror allikevel at en som også kjører MC,har bedre forståelse for trafikkbildet.

Gleder med vilt til å høre svaret her... :)

 

EDIT: Noen skrivefeil...

Endret av tor_erik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange MC-/bilulykker skyldes at bilisten ikke ser motorsyklisten.Man må "lese" bilistens tanker hele tiden. Bilførere feilbedømmer ofte motorsyklers avstand og hastighet. Som regel regner de med at motorsyklisten er lengre unna og har mindre hastighet enn han virkelig har. De som er motorsyklist bør derfor regne med at bilføreren ikke har sett dem.

 

Det er et faktum at motorsykkel er et krevende kjøretøy som tilbyr mindre passiv sikkerhet enn en bil. For å kompensere for motorsykkelens "innbygde" risiko må MC-førerne derfor tilegne seg høy førerkompetanse.

Lenke til kommentar
Det er et faktum at motorsykkel er et krevende kjøretøy som tilbyr mindre passiv sikkerhet enn en bil. For å kompensere for motorsykkelens "innbygde" risiko må MC-førerne derfor tilegne seg høy førerkompetanse.

Enig med den, helt klart. Nok en gang er man vitne til at folk totalt mistolker meningene mine, kanskje uttrykker jeg meg ikke klart nok. :shrug:

 

Men selv om en MC-fører må tilegne seg ekstra god kunnskap, så kan du vel være enig i at ikke alle har denne nødvendige ekstrakunnskapen? Viser da til MC-førere av den typen som Stig-Arne omtaler i sin post øverst på denne siden.

Lenke til kommentar

Jeg irriterer meg over folk som kjører forbi i svinger og gir faen i at noen kan komme imot. På lørdag kjørte jeg gjennom en slak sving på en tofelts motorvei og plutselig hadde jeg en alfa romeo 147 rett imot. Han drev og kjørte forbi en trailer og rakk SÅVIDT å hive seg inn foran denne før vi møttes. Rart å tenke på at dersom jeg hadde vært et halvt sekund tidligere ute den dagen, ville et sammenstøt vært umulig å unngå. Det sier seg selv at når min hastighet var 90 km/t og idioten imot sikkert holdt 120 ville det blitt en stjernesmell hvor alle de involverte kunne skrapes vekk fra dashbordet med en teskje. :w00t:

Lenke til kommentar
Jeg irriterer meg over folk som kjører forbi i svinger og gir faen i at noen kan komme imot. På lørdag kjørte jeg gjennom en slak sving på en tofelts motorvei og plutselig hadde jeg en alfa romeo 147 rett imot. Han drev og kjørte forbi en trailer og rakk SÅVIDT å hive seg inn foran denne før vi møttes. Rart å tenke på at dersom jeg hadde vært et halvt sekund tidligere ute den dagen, ville et sammenstøt vært umulig å unngå. Det sier seg selv at når min hastighet var 90 km/t og idioten imot sikkert holdt 120 ville det blitt en stjernesmell hvor alle de involverte kunne skrapes vekk fra dashbordet med en teskje.  :w00t:

Må bare si meg UTROLIG enig.

Jeg sitter dessverre her med en litt annen erfaring fra en slik situasjon. Møtte for tre uker siden enn kar som kjørte forbi i tunnell. Traff ham dønn i fronten. Jeg lå i 80, og han i 120. Det smalt i 200 km/t. Nå sitter jeg på rehabiliteringssenter med fem brudd i bekkenet, et brudd i brystbenet, og to tverrtapper i ryggen, og operert for diafragmaruptur (hadde hele magesystemet oppe i brystet, der det lå og kranglet med lungene mine).

Moralen er:

Kjør forsiktig, folkens. Det får konsekvenser. Prinsipper og teori hjelper ikke når en situasjon oppstår. Det som er viktig da, er hva du gjør på forhånd.

Kjør trygt, ta hensyn, og unngå å havne i en slik situasjon som dette. Jeg unner ikke min værste fiende å havne i en slik situasjon. Ta vare på dere selv!

Lenke til kommentar

Kjørte fra byen her for et par dager siden, var litt sporete føre og lett snøvær, er 80 km/t, du må kansje holde deg litt under grensa for å kjøre trygt.

 

Får selvfølgelig en som kjører i 40 km/t og bremser veldig mye ned i svingene.

Utrolig fustrerende, var dessverre få forbikjøringsmuligheter og sporene gjorde det også risikofullt å kjøre forbi.

Lenke til kommentar
Må bare si meg UTROLIG enig.

Jeg sitter dessverre her med en litt annen erfaring fra en slik situasjon. Møtte for tre uker siden enn kar som kjørte forbi i tunnell. Traff ham dønn i fronten. Jeg lå i 80, og han i 120. Det smalt i 200 km/t. Nå sitter jeg på rehabiliteringssenter med fem brudd i bekkenet, et brudd i brystbenet, og to tverrtapper i ryggen, og operert for diafragmaruptur (hadde hele magesystemet oppe i brystet, der det lå og kranglet med lungene mine).

Moralen er:

Kjør forsiktig, folkens. Det får konsekvenser. Prinsipper og teori hjelper ikke når en situasjon oppstår. Det som er viktig da, er hva du gjør på forhånd.

Kjør trygt, ta hensyn, og unngå å havne i en slik situasjon som dette. Jeg unner ikke min værste fiende å havne i en slik situasjon. Ta vare på dere selv!

Satan, det der høres ikke noe særlig greit ut!

Det er det som er problemet med bilkjøring: man må stole på at alle andre følger spillereglene, noe mange ikke gjør.

Vil tro at det tar sin tid å komme seg tilbake til hverdagen etter å ha blitt utsatt for en slik kjempesmell, men ønsker deg likevel god bedring ;)

 

ps: hvor var det ulykken skjedde?

Lenke til kommentar

Dersom du vil sykle på fortau må du holde gangfart og vike for alle andre som går der.

 

I veien regnes du som kjørende og i norge har vi høyrekjøring. Du skal altså ligge i høyre felt, og følge alle vanlige trafikkregler (vikeplikt, lyssignal og andre skilter).

 

*Edit: Bruk for all del sykkelveiene! Blir så irritert på de som har stor og fin gang/sykkelvei rett ved vegen, men likevel skal ligge ute i 60sonen i oppoverbakke og sinke alle andre.

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar
Jeg sitter dessverre her med en litt annen erfaring fra en slik situasjon. Møtte for tre uker siden enn kar som kjørte forbi i tunnell. Traff ham dønn i fronten. Jeg lå i 80, og han i 120. Det smalt i 200 km/t. Nå sitter jeg på rehabiliteringssenter med fem brudd i bekkenet, et brudd i brystbenet, og to tverrtapper i ryggen, og operert for diafragmaruptur (hadde hele magesystemet oppe i brystet, der det lå og kranglet med lungene mine).

Moralen er:

Kjør forsiktig, folkens. Det får konsekvenser. Prinsipper og teori hjelper ikke når en situasjon oppstår. Det som er viktig da, er hva du gjør på forhånd.

Kjør trygt, ta hensyn, og unngå å havne i en slik situasjon som dette. Jeg unner ikke min værste fiende å havne i en slik situasjon. Ta vare på dere selv!

Å fytti helvete! Jeg kjente en dårlig følelse komme gjennom meg når jeg leste det der. Håper du blir bra igjen. Hva skjedde med mannen som hadde skylden?

Lenke til kommentar
Må bare si meg UTROLIG enig.

Jeg sitter dessverre her med en litt annen erfaring fra en slik situasjon. Møtte for tre uker siden enn kar som kjørte forbi i tunnell. Traff ham dønn i fronten. Jeg lå i 80, og han i 120. Det smalt i 200 km/t. Nå sitter jeg på rehabiliteringssenter med fem brudd i bekkenet, et brudd i brystbenet, og to tverrtapper i ryggen, og operert for diafragmaruptur (hadde hele magesystemet oppe i brystet, der det lå og kranglet med lungene mine).

Moralen er:

Kjør forsiktig, folkens. Det får konsekvenser. Prinsipper og teori hjelper ikke når en situasjon oppstår. Det som er viktig da, er hva du gjør på forhånd.

Kjør trygt, ta hensyn, og unngå å havne i en slik situasjon som dette. Jeg unner ikke min værste fiende å havne i en slik situasjon. Ta vare på dere selv!

Off... Det er slike ting jeg er redd for at skal skje. I en slik situasjon har man virkelig ingen sjanse. Skyldsspørsmålet blir nærmest meningsløst i mine øyne, men det var da godt at det ikke var din feil i tillegg. :)

 

God bedring, håper du kommer deg raskt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...