Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Derfor kan det være lurt at dere tar i bruk utstyret som bilene deres høyst sannsynligvis er utstyrt med...nemlig blinklys.

Min erfaring er at de færreste biler er utstyrt med blinklys. Dette skyldes nok blinklys-skatt, dyr blinklys-olje samt at de færreste ser vitsen i ekstrautstyret. Alle ser jo hvor man skal når man svinger. Hvorfor blinke i tillegg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke ulovlig å overholde vikeplikt. Det er utrolig mange som tror at de har overholdt vikeplikten bare ved å få førerdøren forbi bilen en har vikeplikt for, spesielt i rundkjøringer. Overholding av vikeplikt krever at den man har vikeplikt for ikke engang vurderer å bremse ned ("forstyrre"), dvs. at hastighet en kjører inn på en forkjørsvei/rundkjøring f.eks ikke har noen betydning. På det tidspunktet en lurer på om den som har vikeplikt klarer å oppnå nok hastighet, så er vikeplikten brutt.

 

Er ikke det vel strengt? Personlig mener jeg det holder å ha nok avstand til at en oppegående person skjønner det går, om en pensjonist ikke skjønner at man ikke trenger 300 meters klaring når jeg kjører ut med en motorsykkel, så er det hans vurderingsfeil, ikke min.

 

AtW

Det må være en grunn for at det ble gjort en endring av definisjonen for vikeplikt for en tid tilbake. Usikker på når det var, men husker kjørelæreren nevnte det for meg noen år siden at det ble endret fra at det holdt å "ikke hindre" til å "ikke hindre eller forstyrre" hvor definisjoen på å "forstyrre" er der den som man har vikeplikt for løfter foten av gassen og lurer på om vedkommende skal overholde vikeplikten eller ikke.

 

Dette er nok noe man må vurdere opp mot hva som er vanlig aksellerasjonshastighet. Oppnår man en vesentlig høyere aksellerasjonshastighet enn det folk flest forventer, så må man holde igjen og la være å benytte luker som bare såvidt holder i teorien. Det skal altså ikke være nødvendig for noen en har vikeplikt for å redusere hastigheten i det hele tatt for å vurdere om den som har vikeplikt virkelig vil overholde den.

 

Det holder selvsagt ikke at den man har vikeplikt for kan suse i samme hastighet til en halvmeter fra bakfangeren, det skal være slik at med den naturlige hastigheten (dvs. den hastigheten vedkommende holder fra før) at bilen aldri kommer nærmere enn sikker avstand for forankjørende (vil være lengre enn ved vanlig kjøring pga hastigheten til forankjørende er lavere, som betyr betydelig kortere bremsestrekning).

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Fy F. Jeg holdt på å kollidere i dag. Jeg ble helt skjelven etterpå.

 

Jeg skulle ut til venstre på en litt større vei med 50-sone (fra 50-sone) og så meg som vanlig til høyre og venstre. Det kom en bil fra venstre som hadde vikeplikt for meg og bilisten oppførte seg rart. Raskt trilling frem, så sakte, så nesten stopp så litt raskere igjen og så sakte mot krysset samtidig som jeg tydelig holdt lav men bestemt hastighet mot krysset. Kanskje 5 km/t. Når jeg såvidt hadde begynt å komme foran den andre bilen så plutselig "fra intet" dukket det opp en bil i sidesynet på min høyre side. Jeg hadde vært alt for konsentrert med bilen på venstre side til at jeg hadde fått med meg bilen fra høyre. Jeg sto på bremsen og bilen "suste" forbi i ca 40 km/t en halvmeter foran meg. Jeg fikk hjertet helt i halsen og det gikk kaldt gjennom hele kroppen. Jeg ble helt skjelven. Dama i bilen til venstre for meg måpte og jeg må ha sett skrekkslagen ut selv. Huff, det var ekkelt og det hadde vært min feil om det smalt. I denne trafikkalske klagemuren kan jeg ikke annet enn å klage på meg selv i dag. :(

Dette er et av de beste innleggene som har kommet i tråden her. Ikke fordi du holdt på å kræsje eller noe, men fordi noen faktisk har gått ut med en feil de har gjort og har klart å reflektere over det i etterkant.

 

Ellers høres det utrolig skummelt ut. Det er kjempelett å være feilfri og kjepphøy når man sitter på internett, men i realiteten vil samtlige her faktisk oppleve en nestenulykke som har vært deres feil. Det er veldig lett å glemme seg litt når man følger med på noe som ikke er som det skal (i ditt tilfelle bilisten fra venstre), og da er det fort gjort å glemme å titte en ekstra gang til høyre før man trykker på gassen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke ulovlig å overholde vikeplikt. Det er utrolig mange som tror at de har overholdt vikeplikten bare ved å få førerdøren forbi bilen en har vikeplikt for, spesielt i rundkjøringer. Overholding av vikeplikt krever at den man har vikeplikt for ikke engang vurderer å bremse ned ("forstyrre"), dvs. at hastighet en kjører inn på en forkjørsvei/rundkjøring f.eks ikke har noen betydning. På det tidspunktet en lurer på om den som har vikeplikt klarer å oppnå nok hastighet, så er vikeplikten brutt.

 

Er ikke det vel strengt? Personlig mener jeg det holder å ha nok avstand til at en oppegående person skjønner det går, om en pensjonist ikke skjønner at man ikke trenger 300 meters klaring når jeg kjører ut med en motorsykkel, så er det hans vurderingsfeil, ikke min.

 

AtW

Det må være en grunn for at det ble gjort en endring av definisjonen for vikeplikt for en tid tilbake. Usikker på når det var, men husker kjørelæreren nevnte det for meg noen år siden at det ble endret fra at det holdt å "ikke hindre" til å "ikke hindre eller forstyrre" hvor definisjoen på å "forstyrre" er der den som man har vikeplikt for løfter foten av gassen og lurer på om vedkommende skal overholde vikeplikten eller ikke.

 

 

Nå er det jo nettopp denne definisjonen din på å forstyrre jeg er uenig i da. Personlig sett er det forstyrrende med en treg bobil som kjører ut foran deg, fordi da må du kjøre forbi senere, men det er neppe en lovmesig forstyrrelse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå er det jo nettopp denne definisjonen din på å forstyrre jeg er uenig i da. Personlig sett er det forstyrrende med en treg bobil som kjører ut foran deg, fordi da må du kjøre forbi senere, men det er neppe en lovmesig forstyrrelse.

 

AtW

Hva er det egentlig å være uenig i her da? Når man forstyrrer noen, så forstyrrer man noen. Vedkommende man forstyrrer får ikke anledning til å utføre en handling som han hadde planlagt å utføre.

 

Angående bobilen vil det være en lovmessig forstyrrelse dersom bilen bak må redusere sin fart innen rimelig avstand fra utkjørselen. Dette gjelder selvsagt ikke dersom bilen bak tar igjen bobilen flere hundre meter etter utkjørselen, her må man kunne bruke noe skjønn. Men regelen i seg selv er relativt rigid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har vært her. Men jeg hater enda folk i venstre felt.

 

Her om dagen så lå det en bil foran meg og en bil foran han igjen som lå i venstre felte... Flyttet seg faen meg ikke over til høyre, endte med at bilen foran meg skulle prøve å kjøre forbi på høyre side og da han skal det kjører bilen i venstre hardere på. Så ender med at bilen i høyre nesten kjører i ræva på den i høyre. Bilen i høyre lå langt foran men når bilen i venstre gasser på så er det jo umulig.

 

Endte med at jeg kom bak idioten, og ikke faen om jeg skulle ligge bak han etterhvert. Veien er det 100KM han i venstre ligger vel i 102 men flytter seg ikke, jeg blinket opp til ti ganger og tutet. Samt bilene bak meg blinket, endte med at jeg dro giret i tredje og dro forbi han i 140! ettersom han gasset på, bilene bak meg forsvant bakover i speilet. Jeg sto på tuten når jeg dro forbi og han viste meg fingeren. Da var det nok, hivde bilen foran og bremset hardt. Fyren forsvant i speilet senere mens han lå i venstre og flere tutet og blinket. Skulle så brå bremset helt ned også tatt en alvorlig prat med han. Aldri vært så irritert i trafikken før :S

 

Holdt på å krasje i 100 sonen her om dagen da lå det en lastebil i høyre felt med tre biler bak seg. Jeg ligger jo som vanlig i 120 på den strekken der ettersom det gjør politiet også så er ikke noe problem. Men de tre bilene hadde MYE tid på å kjøre forbi før jeg kommer. Jeg hadde med en kompis i bilen. Så nærmer vi oss veldig og jeg legger med litt ned på farten. Så plutselig bil nr 2 i køen hiver seg ut, MED et BLINK JA, et BLINK! Heldigvis har jeg god reaksjonevne så jeg ser han blinker og hiver meg på bremser der og da, hadde jeg ikke gjort det så hadde jeg knust bakre dele av bilen pluss mer tror jeg. Jeg brå bremset ned til 40! Mens jeg bremset så tutet jeg, og var vel 1-2 CM ifra bak fangeren! Så plutselig gasser han som bare det og jeg også, ender med at han legger seg til høyre felt og jeg fiser forbi i venstre felt.

 

Etterhvert når jeg og kompisen min har kommet seg vekk så så sier han: Bra du ikke så på han når vi kjørte forbi han ettersom han vinket og smilte. Han veit at jeg fyres lett opp når jeg svetter osv :p.

 

Ellers har trafikken gått veldig bra i det siste for meg, bare de venstre "fyllikene" i veien som ødelegger en fin dag på veien :S

 

Folk som brukar tåkelys og nærlys på same tid døgnet rundt :mad:

 

Setter du på fjernlys mot de ;)

Lenke til kommentar

Nå er det jo nettopp denne definisjonen din på å forstyrre jeg er uenig i da. Personlig sett er det forstyrrende med en treg bobil som kjører ut foran deg, fordi da må du kjøre forbi senere, men det er neppe en lovmesig forstyrrelse.

 

AtW

Hva er det egentlig å være uenig i her da? Når man forstyrrer noen, så forstyrrer man noen. Vedkommende man forstyrrer får ikke anledning til å utføre en handling som han hadde planlagt å utføre.

 

Angående bobilen vil det være en lovmessig forstyrrelse dersom bilen bak må redusere sin fart innen rimelig avstand fra utkjørselen. Dette gjelder selvsagt ikke dersom bilen bak tar igjen bobilen flere hundre meter etter utkjørselen, her må man kunne bruke noe skjønn. Men regelen i seg selv er relativt rigid.

 

Ja, og det er åpenbart at man ikke bryter vikeplikten ved alle forstyrrelser. Jeg mener det er en veldig streng tolkning (for streng tolkning), at det regnes som en lovmessig forstyrrelse når noen feilbedømmer situasjonen totalt, og på grunnlag av det føler seg forstyrret.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Endte med at jeg kom bak idioten, og ikke faen om jeg skulle ligge bak han etterhvert. Veien er det 100KM han i venstre ligger vel i 102 men flytter seg ikke, jeg blinket opp til ti ganger og tutet. Samt bilene bak meg blinket, endte med at jeg dro giret i tredje og dro forbi han i 140! ettersom han gasset på, bilene bak meg forsvant bakover i speilet. Jeg sto på tuten når jeg dro forbi og han viste meg fingeren. Da var det nok, hivde bilen foran og bremset hardt. Fyren forsvant i speilet senere mens han lå i venstre og flere tutet og blinket. Skulle så brå bremset helt ned også tatt en alvorlig prat med han. Aldri vært så irritert i trafikken før :S

 

 

Gjør oss alle andre en stor tjeneste, ta en tur ned på politistasjonen og lever inn lappen din...før det skjer en alvorlig ulykke!! :thumbdown:

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Folk som fisekjører i venstre felt Ring 3 Tåsen-tunnelen retning vest, og som faktisk bremser på vei nedover bakken. Flytt skranglekassa hvis du ikke klarer å holde 70 en gang når det er 70-fartsgrense.

 

Kom bak en fyr i en Volvo i dag. Han foretar en forbikjøring i venstre felt av noen i høyre felt. I det jeg nærmer meg, og han ser meg, begynner han å sjangle ukontrollert i kjørefeltet. Han passerer bilen i høyre felt, og presterer å panikkbremse i ca et halvt sekund. Dette gjør meg selvfølgelig skremt, så jeg bremser hardt og (i det jeg ser at han faktisk ikke hadde noen hindring foran seg) tuter. Fyren blinker med blinklyset og legger seg i høyre, bare for å hive seg inn bak meg igjen og blinke febrilsk med fjernlysene. Jeg trykker litt på bremsen i kjapt intervall (uten å faktisk bremse) for å vise at sånt går da (for faen) ikke an å oppføre seg. Etter dette slakker han av, og jeg ser han forsvinne til en prikk i speilet i det jeg begynner på oppoverbakken. Glad han ikke la seg på hjul, for da ville jeg for alvor hatt problemer med å besinne meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

You guys have some serious anger issues…

 

Det er greit at dere blir irritert, men prøv da å tenke litt rasjonelt og ikke eskaler situasjonen.

Lenke til kommentar

Hvorfor har alle hastverk? Bedre å komme 5 minutter for seint enn å aldri komme fram

 

Da kan jeg følge opp med et annet spørsmål, hvorfor har alle så jævla god tid? Altså selv om jeg foretrekker å ligge i 100 i 70 sona er ikke fordi jeg har det så hinsides travelt og bryr meg om det jeg sparer. Det går mer på det at i 70sona går det så treigt at jeg har lyst til å åpne døra og sparke i fart, kjører jeg 100 blir det litt mer flyt og jeg føler fremgang. Nå er ikke alle 70soner like, men jeg har opplevd 70soner som er utrolig rette og fine, og da føles det rett og slett som om man står stille i 60-65 som alle sinkene kjører i. Ofter er det mange mil med 70sone, bare pga av at det er en påkjørsel fra en eller annen gård pr 5km som er "årsaken" til at de setter ned farta.

 

 

 

Endte med at jeg kom bak idioten, og ikke faen om jeg skulle ligge bak han etterhvert. Veien er det 100KM han i venstre ligger vel i 102 men flytter seg ikke, jeg blinket opp til ti ganger og tutet. Samt bilene bak meg blinket, endte med at jeg dro giret i tredje og dro forbi han i 140! ettersom han gasset på, bilene bak meg forsvant bakover i speilet. Jeg sto på tuten når jeg dro forbi og han viste meg fingeren. Da var det nok, hivde bilen foran og bremset hardt. Fyren forsvant i speilet senere mens han lå i venstre og flere tutet og blinket. Skulle så brå bremset helt ned også tatt en alvorlig prat med han. Aldri vært så irritert i trafikken før :S

 

 

Gjør oss alle andre en stor tjeneste, ta en tur ned på politistasjonen og lever inn lappen din...før det skjer en alvorlig ulykke!! :thumbdown:

 

 

Kansje idioten i venstre heller skulle vurdert å levere inn lappen siden vedkommende tydeligvis har mindre snøring på reglene når han driver med slik oppførsel. Nedbremsinga var kansje en smule unødvendig, men jeg skjønner lett reaksjonen da man lett kan bli ganske forbanna rett og slett i slike situasjoner. Jeg hadde heller kjørt sakte forbi og vist fingeren og dradd på som faen vekk fra idioten.

 

 

Ang sinker, så lå jeg forleden dag bak ei helvettes kjerring som aldri fant gira eller gasspedalen på aksfeltet IGJEN! Aksfeltet var i en nedoverbakke, og hun presterte å få skranglekassa opp i hele 35-40km/t ut på veien hvor resten lå i 80-100. Hva faen!? Peisa forbi neket ved første mulighet og tuta som bare juling mens jeg passerte. Kunne skimte at hun skvatt i sidesynet da jeg dro forbi. Hadde hun egentlig forventet noe annet når hun kommer ut på en vei i 50km/t lavere fart enn trafikken ellers.

Lenke til kommentar

Altså selv om jeg foretrekker å ligge i 100 i 70 sona er ikke fordi jeg har det så hinsides travelt og bryr meg om det jeg sparer. Det går mer på det at i 70sona går det så treigt at jeg har lyst til å åpne døra og sparke i fart, kjører jeg 100 blir det litt mer flyt og jeg føler fremgang.

Det er alltid en grunn til at det er 70-sone der det er 70-sone.

Ta deg ei pære.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er vel ikke brått sikkert. To eksempler:

Vet om en 4 felts vei med 80-sone. Det er gjerder, så ingen fare for elg etc. Kjørte der første gangen for noen år tilbake, og veien er jo bedre enn E18. Likevell bare 80-sone. Lite trafikk også. Her kunne lett vært 120-sone.

 

Vet om en vei med 60-sone. Helt uforsvarlig, da den nesten kun består av svinger. Skarpe svinger. Mannen i gata vil rett og slett ikke greie å holde fartsgrensa der.

 

Forøvrig enig med Brian. Når jeg ligget litt over grensa, eller blir sur når folk ligger under fartsgrensa, så er det ikke fordi jeg har dårlig tid. Men det er rett og slett irriterende å ligge bak noen som kjører under grensa. Kjøreforhold tatt i betraktning. Det jeg gjør når jeg passerer de, er å gire ned noen hakk og brenne på. Lar de få høre det. Så kan det vel diskuteres hvor skremt de blir av en 1.6 liters hyundai... :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet om en vei med 60-sone. Helt uforsvarlig, da den nesten kun består av svinger. Skarpe svinger. Mannen i gata vil rett og slett ikke greie å holde fartsgrensa der.

 

 

Du har nok misforstått litt her.

 

Det at du kjører i en 60-sone betyr ikke at du må kjøre 60 eller at det nødvendigvis er forsvarlig å kjøre 60 gjennom hele sonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei jeg vet det. Men den sonen gjelder ca 2 km, og hele sonen består av Krappe svinger. Vet selvsagt at fartsgrense skal avpasses etter forhold, samt at det er en øvre grense. Etter denne 60-sona blir det faktisk 50-sone, for da kommer det litt hus og gangsti inn i bilde. Disse to kunne vel strengt tatt vært bytta på.

Lenke til kommentar

Er ikke uvanlig med 80-sone på enkelte strekninger der det er så svingete at man reelt sett ikke kan holde mer enn 20-30 igjennom de verste svingene.

 

Tok meg en omvei på en slik vei idag. Temperatur rundt 0, litt før halv ti, på fine snødekte sideveier. Jeg har egentlig ikke mye til overs for kombinasjonen stasjonsvogn + sulteforet 1.6l dieselmotor + piggdekk, men med rett forhold kan det jo være moro uansett. :yes:

 

(Og ja, jeg kjørte forsvarlig. Den sideveien er meget oversiktlig på rettstrekkene, og lav fart er en ren nødvendighet i svingene der det er uoversiktlig.)

 

Nå har flyplassen her fått privat-regulert parkeringsområde. Noe som nesten ser komisk ut, piler hit og dit, enveiskjøring og annet faenskap på en parkeringsplass som lett matches av en normal dagligvarebutikk. :wallbash:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor har alle hastverk? Bedre å komme 5 minutter for seint enn å aldri komme fram

 

Da kan jeg følge opp med et annet spørsmål, hvorfor har alle så jævla god tid? Altså selv om jeg foretrekker å ligge i 100 i 70 sona er ikke fordi jeg har det så hinsides travelt og bryr meg om det jeg sparer. Det går mer på det at i 70sona går det så treigt at jeg har lyst til å åpne døra og sparke i fart, kjører jeg 100 blir det litt mer flyt og jeg føler fremgang. Nå er ikke alle 70soner like, men jeg har opplevd 70soner som er utrolig rette og fine, og da føles det rett og slett som om man står stille i 60-65 som alle sinkene kjører i. Ofter er det mange mil med 70sone, bare pga av at det er en påkjørsel fra en eller annen gård pr 5km som er "årsaken" til at de setter ned farta.

Jeg tror dette spørsmålet inneholder svaret, for denne selvsentrerte holdningen er egentlig et argument for lave fartsgrenser. Vi som stort sett overholder dem slipper da å ta hensyn til ditt fartsbehov. Når jeg ser sånne som deg i speilet, blir jeg bare ekstra nøye på å følge loven.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...