Bikeridr Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 (om man ikke teller med at det er idiotisk å ha venstrekjøring i et land Prøv å gjett én gang hvilken side de fleste bilene, på verdensbasis, kjører på. Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 (om man ikke teller med at det er idiotisk å ha venstrekjøring i et land Prøv å gjett én gang hvilken side de fleste bilene, på verdensbasis, kjører på. Blir ikke bedre av den grunn.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 (endret) (om man ikke teller med at det er idiotisk å ha venstrekjøring i et land Prøv å gjett én gang hvilken side de fleste bilene, på verdensbasis, kjører på. Høyre, med god margin. (dog er det selvfølgelig litt surt at om det finne en objektiv forskjell, så tyder ting på at det er høyrekjøring som er "feil") AtW Endret 5. februar 2011 av ATWindsor Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 (om man ikke teller med at det er idiotisk å ha venstrekjøring i et land Prøv å gjett én gang hvilken side de fleste bilene, på verdensbasis, kjører på. Høyre, med god margin. (dog er det selvfølgelig litt surt at om det finne en objektiv forskjell, så tyder ting på at det er høyrekjøring som er "feil") AtW Det er flest land og flest kilometer vei med høyrekjøring, men det er faktisk flest registrerte biler for venstrekjøring. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 (om man ikke teller med at det er idiotisk å ha venstrekjøring i et land Prøv å gjett én gang hvilken side de fleste bilene, på verdensbasis, kjører på. Høyre, med god margin. (dog er det selvfølgelig litt surt at om det finne en objektiv forskjell, så tyder ting på at det er høyrekjøring som er "feil") AtW Det er flest land og flest kilometer vei med høyrekjøring, men det er faktisk flest registrerte biler for venstrekjøring. Er du sikker på det? 2/3-deler av verdens befolkning bor å hørekjørende land, er det virkelig over dobbelt så høy biltetthet i snitt i de vesntrekjørende landene? Det høres veldig mye ut. AtW Lenke til kommentar
koots Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Pokker ta, der gikk støtfangeren bak! Sølvteip, anyone? Velkommen i klubben. Min er dog teipet over fordi det er rustet bort rett under bagasjerommet. Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Folk som kjører med tåkelys og kjørelys. 5 Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 (om man ikke teller med at det er idiotisk å ha venstrekjøring i et land Prøv å gjett én gang hvilken side de fleste bilene, på verdensbasis, kjører på. Høyre, med god margin. (dog er det selvfølgelig litt surt at om det finne en objektiv forskjell, så tyder ting på at det er høyrekjøring som er "feil") AtW Det er flest land og flest kilometer vei med høyrekjøring, men det er faktisk flest registrerte biler for venstrekjøring. Er du sikker på det? 2/3-deler av verdens befolkning bor å hørekjørende land, er det virkelig over dobbelt så høy biltetthet i snitt i de vesntrekjørende landene? Det høres veldig mye ut. AtW Prøvde å lete opp noen kilder på det, men fant ikke noe "seriøst". Faktisk husker jeg ikke hvor jeg leste det tidligere heller, men det var visst en "fun-fact" en eller annen plass. Jeg vet at 66 % av landene og 72% av veiene er høyrekjørte. Men igjen, "tunge" land som Japan, India, Storbritannia og Australia kjører på venstre. I Kina og størstedelen av Afrika, i tillegg til USA kjører de riktignok på høyre side, men med unntak av USA så er det ikke spesielt høy biltetthet i de andre nevnte landene. For å korrigere meg selv, det skal være flest registrerte kjøretøy for venstrekjøring, og ikke spesifikt biler. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 I USA alene bor det langt flere enn det gjøre i Japan storbritannia og australia. Det eneste landet jeg kan se som skal gjøre noe forskjell er india. De er svært mange folk, men når jeg ser på lister over antallet kjøretøy per inbygger, så er det veldig lavt i india. Kina har feks mye høyere antall kjøretøy per innbygger. I sum virker det ikke særlig sannsynlig at det er flest kjøretøy med venstrekjøring, ihvertfall ikke som faktisk er i bruk på veiene. (nå sier du riktignok registrerte kjøretøy, det er sikkert endel rester fra gamle dager når flere land kjørte venstre, men allikevel) AtW 1 Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 @ATWindsor: Du har nok sannsynligheten på din side Skal se om jeg finner noen kilder senere. Og så får vi prøve å la tråden komme "back-on-track" igjen. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 http://www.nettavisen.no/motor/article3079216.ece Å helvette! Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Er de lagd sånn bare på pure faen eller..? Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Det skal visst bidra til bedre trafikkflyt, uten at jeg helt skjønner hvordan... Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Bedre trafikkflyt for kollektivtrafikk, og dårligere flyt for bilister. Så det er dette veiavgift og bompenger går til, eller har jeg misforstått? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Tusen takk til deg i en rød Golf med ett baklys som på død og liv skulle kjøre forbi for så å legge deg 20 km/h under den hastigheten jeg hadde, og for at du nesten presset meg av veien i løpet av det halvminuttet du brukte på å passere den fire meter lange bilen min. Og takk til deg i en X6 som spratt inn og ut av køen og ødela hele trafikkflyten og skapte mange farlige situasjoner, kun for å komme noen plasser frem i køen. Og forresten, er nye Discovery så dårlig å kjøre at man ikke bør kjøre fortere enn 65 selv om fartsgrensa er 80 og veien er bar og fin? Lenke til kommentar
erlendo89 Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Da vil jeg takke de tre politifolkene som hadde så utrolig lyst til å ødelegge min lørdagskveld ved å gi meg en bot på 4200,- for å kjøre på en vei hvor det er gjennomkjøring forbudt. I følge dem så var det visst et alvorlig lovbrudd å kjøre der. Hadde jeg derimot plukket opp noen på vei gjennom der, så hadde det vært helt greit. Synes de kunne vært litt greie å bare gitt en advarsel eller noe, men hu dama som var på opplæring hadde visst lyst til å være jævlig med meg. Og 4200,- er LITT drøyt for noe så lite spør du meg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Hvorfor gadd du ikke å følge skiltene på stedet da? 9 Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Syns det burde vært maks 500,-, tilsvarende det trafikksjefens etat (Oslo) gir for "ulovlig" parkering. Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Da vil jeg takke de tre politifolkene som hadde så utrolig lyst til å ødelegge min lørdagskveld ved å gi meg en bot på 4200,- for å kjøre på en vei hvor det er gjennomkjøring forbudt. I følge dem så var det visst et alvorlig lovbrudd å kjøre der. Hadde jeg derimot plukket opp noen på vei gjennom der, så hadde det vært helt greit. Synes de kunne vært litt greie å bare gitt en advarsel eller noe, men hu dama som var på opplæring hadde visst lyst til å være jævlig med meg. Og 4200,- er LITT drøyt for noe så lite spør du meg. HEHE! Hadde du stoppa og slått lens, hadde du mest sansynlig max fått bot for å pisse på offentlig sted (Ca halve summen 2K) Om mulig hu kanskje hadde likt det hu såg? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 (endret) http://www.nettavisen.no/motor/article3079216.ece Å helvette! Har forsøkt å analysere det, samt lest litt på artikkelen om den.. Faktum er at denne er jo ikke egentlig så avansert som det faktisk ser ut som, men jeg kan tenke meg til at man skal slite første gangen man havner inn i denne. Det er i praksis bare en vei med midtskille og to kjøreretninger som går rundt igjennom 5 rundkjøringer. Det som kanskje vil forvirre endel her er at det er bare de ytterste rundkjøringene som er forkjørsveier, dvs. at pga. de ytterste rundkjøringene sin forkjørsveistatus vil man få vikeplikt for hver gang man kjører inn i dem (naturlig også i forhold til å se på det som en vei med to kjøreretninger). Såvidt jeg kan se er det fullt mulig her å kjøre igjennom hele rundkjøringen og ut av en hvilken som helst arm bare ved å følge den ytterste ringen, men det er lagt opp til at man skal kjøre "tvers igjennom" i en form hvor man kjører inn til den innerste ringen, følger den til man kommer til utkjøringen, og så snurrer seg rundt utkjøringsrundkjøringen til utkjøringsarmen. Skulle ønske man hadde slike ting i Norge, det ville gjort kjøringen mye mer moro enn å bare kjøre igjennom disse kjedelige ringene som "males" eller males på asfalten. Nå har man jo funnet ut at selv to felt blir for mye, så alle rundkjøringer skal med mindre de termineres på 4-feltsveier være kun ett felt. Blir bare kjedeligere og kjedeligere, og flere og flere bulker (fordi folk lærer seg å kjøre fort igjennom disse, og skjønner ikke vikepliktskiltet). Jeg hadde sikkert vært mer redd for å kjøre inn i triumfbuerundkjøringen i Paris. Har selv stått der og sett på hvordan de klarer å kjøre 10 biler i bredden, med vikeplikt for hørekjøring, rene flom av trafikk inn fra innkjøringene (i ca. halvparten av antall felt inne i rundkjøringen). Alle kommer seg ut, og man kan høre kontinuerlig tuting. Regner med den tutingen er et eller annet som kommuniserer frem hvem som skal kjøre.. Det hadde i vertfall vært komplett umulig å få til å virke om alle skulle tenkt "vikeplikt" og "forkjørsrett" slik det er i Norge. Endret 7. februar 2011 av gxi 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå