Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Litt for å dra det ensa litt mer ut på viddene, så lurte jeg på om du er sikker på det med boxermotorer? De er definert på en annen måte på wikipedia ihvertfall.

Vel, nå gikk jeg ut av maskinistskolen i 1987. Da fantes det ennå i produksjon "ekte" boxere, Bl.a Doxford og Napier Deltic. Førstnevnte ble brukt som skipsmotorer og noen mindre og lettere utgaver ble tilpasset og brukt i lastebiler. Sistnevnte bl.a i de norske tjeld-klasse MTB (tre-flisene) og i lokomotiv.

Nå er vel de motorene historie og spesielt med Subarus radbrekking av begrepet og introduksjonen av "Boxer-Diesel", så er (dessverre etter min mening) begrepet vannet ut og "ødelagt". :(

Men personlig *nekter* jeg å kalle Boble/Porche/Subaru motorer for "Boxer", de er for meg alltid og uten unntak "liggende motor". :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men liggende motor er vel også et for vidt begrep? Jeg regner med det finnes liggende motorer der stemplene ikke "slår mot hverandre" som på en (det som kalles) boxer-motor?

 

AtW

Jeg skal se om jeg finner min gamle "Motorlære del 1 II. Utgave", der var det en opplisting av de forskjellige motorene.

Men litt fra "husken":

"Vanlig" rekkemotor heter I-motor, og kan ligge (motorsykkel, spesielt BMW), sitte på skrå (Saab 99/900) eller til og med oppned (enkelte flymotorer).

 

Liggende motor (Bobla, i tillegg til at "BMW motorrad" kaller den "flat-twin")

 

Boxer (Nevnte Doxford), "står" som regel på "høykant"

 

Wankel (Mazda RX7 og 8, Suzuki W500, Rotax og Sachs påhengsmotor)

 

Stjernemotor, bruk(es) i fly. Samme prinsipp som liggende motor, men med flere sylindre ut fra senter i stjerneform. Ofte 7-9 sylindere. Finnes i to typer, en der sylindrene er statisk (som "normale" motorer) og propellen festet til veivakselen. I tillegg ble det produsert noen hvor veiv og stempler var statiske og selve sylinderblokken roterte.

 

V-motor (Vel, trenger jeg å utdype)

 

X-motor (Ble brukt litt i fly og var en type stjernemotor med 4 sylindre

 

W-motor (Nei, ikke Audi-motoren, denne hadde tre sylinderrekker)

 

VR-motor (Golf VR6 og forløperen til Audis W-motor, som egentlig ikke er en "ekte" W-motor)

 

Stirlingmotor (Finn den på nett, det er en laaaang forklaring)

 

osv..

 

[Edit]

Presisering:

Boxer: Stemplene slår *mot* hverandre i samme sylinder.

Liggende: Stemplene slår *fra* hverandre og i hver sine sylindre og de ligger horisontalt.

[/Edit]

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Så iogmed at rekkefirere kan ligge også så er liggende motor et for vidt begrep som erstatning for det "falske" boxermotor begrepet?

Lenke til kommentar

Jeg ble ikke helt klok her. Betyr det at det ikke finnes liggende motorer der stemplene som står "mot hverandre" er ordnet slik at det ene stemplet går opp samtidig som det andre går ned? Og hva er forskjellen på en liggende motor der stemplene slår mot hverandre, og der stemplene slår fra hverandre? (i hver sin sylinder), er ikke dette to sider av samme sak?

 

AtW

Lenke til kommentar

OK, her har Wikipedia typisk en "allment akseptert" feil.

De Wikipedia kaller en "Bokser-motor", er det som vi (ekte) maskinister kaller en liggende motor.

 

Den motoren som Wikipedia kaller en Dobbeltvirkende stempelmotor er det vi (ekte) maskinister kaller en boksermotor.

 

En ekte dobbeltvirkende motor (som jeg faktisk hadde glemt inntil jeg så navnet) er en totakts tung krysshodemotor hvor en hadde tenning både på undersiden og oversiden av stemplet.

Her er en krysshodemotor.

Nå fant jeg ikke dobbeltvirkende krysshodemotor i farta, men skal lete litt videre senere. Nå er jeg på tur ut på et foreningsmøte :)

 

Edit:

Fant en her: mechanicalbaroque.com/?wpfb_dl=26

Det er en 6,5MB pdf-fil

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar

OK, her har Wikipedia typisk en "allment akseptert" feil.

De Wikipedia kaller en "Bokser-motor", er det som vi (ekte) maskinister kaller en liggende motor.

 

Den motoren som Wikipedia kaller en Dobbeltvirkende stempelmotor er det vi (ekte) maskinister kaller en boksermotor.

 

En ekte dobbeltvirkende motor (som jeg faktisk hadde glemt inntil jeg så navnet) er en totakts tung krysshodemotor hvor en hadde tenning både på undersiden og oversiden av stemplet.

Her er en krysshodemotor.

Nå fant jeg ikke dobbeltvirkende krysshodemotor i farta, men skal lete litt videre senere. Nå er jeg på tur ut på et foreningsmøte :)

 

Edit:

Fant en her: mechanicalbaroque.com/?wpfb_dl=26

Det er en 6,5MB pdf-fil

Det har ikke noe å si hva dere maskinister kaller boxer og ikke. Det allmenheten kaller boxer, som er en flat motor der stemplene står 180 grader fra hverandre (altså en flat V-motor i teorien), og som Porsche selv kaller boxer.

 

Og Subaru kaller det også boxer. Se på reklamene deres. Subaru Boxer Diesel engine.

Lenke til kommentar

Det har ikke noe å si hva dere maskinister kaller boxer og ikke.

så, om en ku føder i en stall så får hun et føll og som vokser opp og blir en hest?

 

Jfr min liknelse om 15.000 vs én sau lengere opp i tråden.

I tillegg har jeg gjordt rede for hva jeg synes om Subarus og Porches radbrekking av terminologien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har ikke noe å si hva dere maskinister kaller boxer og ikke. Det allmenheten kaller boxer, som er en flat motor der stemplene står 180 grader fra hverandre (altså en flat V-motor i teorien), og som Porsche selv kaller boxer.

 

Og Subaru kaller det også boxer. Se på reklamene deres. Subaru Boxer Diesel engine.

 

Er ikke det allmenheten kaller en bokser en falt motor der stemplene står 180 grader fra hverandre, og der de i tillegg slår "mot hverandre" synkront. Altså på et par som står mot hverandre, så går de opp og ned samtidig? Altså begrepet stiller også krav til timingen? Eller har jeg misforstått her?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det har ikke noe å si hva dere maskinister kaller boxer og ikke.

så, om en ku føder i en stall så får hun et føll og som vokser opp og blir en hest?

 

Jfr min liknelse om 15.000 vs én sau lengere opp i tråden.

I tillegg har jeg gjordt rede for hva jeg synes om Subarus og Porches radbrekking av terminologien.

 

Strøm flyter fra minus til pluss.

Men på folkemunne er det pluss til minus.

Sånn er det bare.

 

Greit, så vet du kanskje bedre en folk flest, men jeg tviler på at du får endret på det. ;)

 

Kan dere ikke ta motordiskusjonen en annen plass?

Lenke til kommentar
Kan dere ikke ta motordiskusjonen en annen plass?

Jo, det synes jeg. Derfor setter jeg strek her. Under streken slettes videre motor og offttopicdiskusjon uten varsel og dere vender tilbake til temaet:

 

----------------------------------------------------------

(Strek)

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Holdt på å få en liten Opel langt oppi anusroten idag. Lå bak en anleggsbil og en bil til igjennom et anleggsområde på E6. Jeg holdt god avstand til bilen foran, men det gjorde ikke Opelsjåføren bak meg. anleggsbilen skulle av veien til venstre, så det stoppet opp. Opelen bak lå tydeligvis så nære meg når jeg begynte å bremse ned, at han måtte kjøre til høyre for meg og nesten ut av veien. Way to go!

 

Det gikk bra dog, ingen skade på hverken meg, min Golf eller Opelen. :)

Lenke til kommentar

Man er også lovmesig pålagt å hold fartsgrensen.

 

AtW

Når man både er forpliktet til å holde fartsgrensen, og ikke skal bruke venstre felt med mindre man gjør en forbikjøring (eller et av de andre tilfellene det er vist til her), betyr det fremdeles at man skal ligge i HØYRE felt.

 

Min frustrasjon er altså berettiget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opelen bak lå tydeligvis så nære meg når jeg begynte å bremse ned, at han måtte kjøre til høyre for meg og nesten ut av veien. Way to go!

Synd han ikkje gjorde det da. Forhåpentligvis ødelagt noko på understellet. Men da SELVFØLGELIG uten personskade.

Lenke til kommentar

Man er også lovmesig pålagt å hold fartsgrensen.

 

AtW

Når man både er forpliktet til å holde fartsgrensen, og ikke skal bruke venstre felt med mindre man gjør en forbikjøring (eller et av de andre tilfellene det er vist til her), betyr det fremdeles at man skal ligge i HØYRE felt.

 

Min frustrasjon er altså berettiget.

 

Jada, det var mest en liten kommentar til at så mange bruker det argumentet, når det er ganske tydlig at det ikke er å følge trafikkloven for enhverpris som er grunnen til irritasjonen :) Problemet er at det er forstyrrende og unødvendig for andre, ikke at det er ulovlig som sådan.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jada, det var mest en liten kommentar til at så mange bruker det argumentet, når det er ganske tydlig at det ikke er å følge trafikkloven for enhverpris som er grunnen til irritasjonen :) Problemet er at det er forstyrrende og unødvendig for andre, ikke at det er ulovlig som sådan.

 

AtW

Det stemmer, derfor var dette heller ikke en del av mitt opprinnelige innlegg:

 

For ørtende gang... Det finnes ikke poeng i å bruke venstre felt på motorveien når man kjører AKKURAT like fort som bilen til høyre. Spesielt ikke over 3-4 km, og spesielt ikke med meg og en drøss andre biler liggende rett bak!

 

Hørt om speil???

 

Loffing i venstre felt er dog likefullt ulovlig, på samme måte som det er ulovlig å bryte fartsgrensen.

Lenke til kommentar

En liten bønn til alle dere som kjører fra Oslo til Asker;

kan dere være så snille og legge dere i høyre felt "i god tid" før avkjøringen til Asker, slik at dere slipper å måtte krysse to felt når dere "oppdager" at dere skal ta av, og dermed unngå unødvendige stopp for biler i begge felt og kø fra Sandvika til Asker?

 

På forhånd takk! :D

Lenke til kommentar

Hadde selv min første skade på en bil jeg kjørt for ikke så lenge siden, dog ikke andre enn meg selv å skylde på :( (om man ikke teller med at det er idiotisk å ha venstrekjøring i et land :), dvs strengt tatt var det ikke å kjøre venstre side som var problemet, snarere å sitte på høyre side inne i bilen)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...