Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

For ørtende gang... Det finnes ikke poeng i å bruke venstre felt på motorveien når man kjører AKKURAT like fort som bilen til høyre. Spesielt ikke over 3-4 km, og spesielt ikke med meg og en drøss andre biler liggende rett bak!

 

Hørt om speil???

 

Vel - det kommer forsåvidt an på om bilen i høyre felt holder fartsgrensen eller ikke. Det er samme fartsgrense i begge feltene vettu :D

Det er faktisk helt irrelevant - venstre felt skal kun brukes til forbikjøring. Ellers skal man alltid holde til høyre.

 

For ordens skyld kan det nevnes at trafikken gikk under fartsgrensen (herav den lange køen).

 

EDIT: Noe annet som irriterer meg er dem som skal leke Politi, og sperre venstre felt for bakenforliggende trafikk ved å ligge AKKURAT på fartsgrensen... Ut fra dette forstår du sikkert at jeg er en "aktiv" sjåfør, men det betyr ikke at jeg råkjører av den grunn.

Endret av tor_erik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Irrelevant er det ikke. Man har to felt for å skape bedre flyt i trafikken, ikke for at det ene feltet skal være forbeholdt de som holder fartsgrensen og det andre for dem som ikke holder fartsgrensen. Men er så klart ikke mening i å ligge i venstrefelt om det ikke trengs. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Irrelevant er det ikke. Man har to felt for å skape bedre flyt i trafikken, ikke for at det ene feltet skal være forbeholdt de som holder fartsgrensen og det andre for dem som ikke holder fartsgrensen. Men er så klart ikke mening i å ligge i venstrefelt om det ikke trengs. :)

Man er pålagt å alltid ligge i høyre felt. Unntak:

 

- Forbikjøring.

- Skilting sier noe annet.

- Høyre felt er forbeholdt annen trafikk (kollektivfelt, krabbefelt).

- Man skal svinge til venstre.

- Tett trafikk med kø, da har man lov til å bruke venstre felt for å utnytte veien bedre.

 

Man har med andre ord ingenting å gjøre med å ligge og putre i venstrefeltet på en motorvei så lenge trafikkflyten går sånn noenlunde OK unna.

Endret av A-Jay
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Man er også lovmesig pålagt å hold fartsgrensen.

 

AtW

Man er lovpålagt å avpasse fart etter forholdene, og ikke over fartsgrensen. Man er ikke konkret lovpålagt å ligge nøyaktig i fartsgrensen, med forbehold om tolkninger av "unødig til hinder for annen trafikk".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I oppoverbakker er det gjerne to felter, der høyre felt er såkalt krabbefelt. Et felt for tyngre kjøretøy og andre som av ulike grunner kjører nevneverdig tregere enn resten av trafikken. Der det er krabbefelt bør de fleste vanlige bilister bruke venstre felt og hvis forholdene tillater det, kjøre opp mot fartsgrensa.

 

Altså med en drøss forbehold:

 

Venstre = opp mot fartsgrensa

Høyre = tregere enn de i venstre felt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man er også lovmesig pålagt å hold fartsgrensen.

 

AtW

Man er lovpålagt å avpasse fart etter forholdene, og ikke over fartsgrensen. Man er ikke konkret lovpålagt å ligge nøyaktig i fartsgrensen, med forbehold om tolkninger av "unødig til hinder for annen trafikk".

 

Begrepet "å holde fartsgrensen" bruks om å ikke bryte fartsgrensen, man sier ikke "vedkommende holdt ikke fartgresen" om de kjører 58 i en 60-sone.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man er også lovmesig pålagt å hold fartsgrensen.

 

AtW

Man er lovpålagt å avpasse fart etter forholdene, og ikke over fartsgrensen. Man er ikke konkret lovpålagt å ligge nøyaktig i fartsgrensen, med forbehold om tolkninger av "unødig til hinder for annen trafikk".

Begrepet "å holde fartsgrensen" bruks om å ikke bryte fartsgrensen, man sier ikke "vedkommende holdt ikke fartgresen" om de kjører 58 i en 60-sone.

 

AtW

Nettopp. Jeg bare pirker for å unngå misforståelser. :)

Lenke til kommentar

I oppoverbakker er det gjerne to felter, der høyre felt er såkalt krabbefelt. Et felt for tyngre kjøretøy og andre som av ulike grunner kjører nevneverdig tregere enn resten av trafikken. Der det er krabbefelt bør de fleste vanlige bilister bruke venstre felt og hvis forholdene tillater det, kjøre opp mot fartsgrensa.

 

Altså med en drøss forbehold:

 

Venstre = opp mot fartsgrensa

Høyre = tregere enn de i venstre felt

Da er høyre felt forbeholdt spesielle (saktegående) kjøretøy, så da skal man ikke bruke det nei. :)

Lenke til kommentar

Ofte er det ikke skiltet spesielt for saktegående kjøretøy, men veien gjennom et kuppert landskap er likevel sånn at det er to felter oppover bakkene og ett felt på flate partier og nedover. Det er mange eksempler på det mellom Trondheim og Værnes lufthavn.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Det er nå ikke umulig for en rørlegger å forklare til "kunden" at han må stenge hovedvannkranen hvis vannet fosser heller. :)

Tenk litt praktisk - hva er enklest, å forklare en uvitende kunde hvordan h*n stenger kranen, eller komme seg til h... bort dit og hjelpe h*n?

Hvis du legger til forutsetninger om at kunden er uvitende, tilbakestående og ikke kan skru av en kran uten telefonstøtte så blir saken noe anderledes tor_erik.

 

La meg presisere, siden jeg blir beskyldt for å være upraktisk:

 

Jeg kan ikke si at jeg ikke mener at det beste ville vært å ha egen rørleggerparkering i hver gate. Men når virkeligheten er slik som den nå engang er med parkeringsvakter og soner og gudvethva, så er det ikke forbudt for rørlegger å prøve å hjelpe via tlf før han begynner på smørja med å finne parkering. Om han bruker 15 min fra eller til på det har lite å si i følge argumentasjonen om at vannskaden allerede er oppstått når rørlegger kontaktes, som nevnt oppi tråden et eller annet sted.

 

Hvis det er tidsaspektet mellom når rørlegger blir tilkalt og ankommer kan jeg komme på mange andre ting som også burde strømlinjeformes, på lik linje med parkeringsplasser og skuddpremie på parkeringsvakter.

Lenke til kommentar

Ofte er det ikke skiltet spesielt for saktegående kjøretøy, men veien gjennom et kuppert landskap er likevel sånn at det er to felter oppover bakkene og ett felt på flate partier og nedover. Det er mange eksempler på det mellom Trondheim og Værnes lufthavn.

Hvis det ikke er skiltet som krabbefelt, så er det ikke krabbefelt. :) Krabbefelt begynner også alltid på høyre side av veien (i motsetning til forbikjøringsfelt som begynner på venstre side av veien). Såvidt jeg vet er det ingen krabbefelt mellom Trondheim og Stjørdal, bare forbikjøringsfelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fartsgrense:

Begge begrep er i bruk, og jeg mistenker her ATWinsdor for lettere begrepsforvirrelse. ;)

 

"Å holde fartsgrensen" - "Den gamle skramlekassa har så dårlig motor at den ikke engang greier å holde fartsgrensen i tettbygd strøk" (Altså, klarer aldri å komme opp i maksimum tillatte hastighet på gjeldende strekning).

 

"Å overholde fartsgrensen" - "Han er notorisk motstander av å overholde fartsgrensen, derfor er han kronisk oppsamler av prikker på lappen sin" (Altså, han kjører som en gris og holder konstant høyere fart enn maksimum tillatt hastighet på gjeldende strekning).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fartsgrense:

Begge begrep er i bruk, og jeg mistenker her ATWinsdor for lettere begrepsforvirrelse. ;)

 

"Å holde fartsgrensen" - "Den gamle skramlekassa har så dårlig motor at den ikke engang greier å holde fartsgrensen i tettbygd strøk" (Altså, klarer aldri å komme opp i maksimum tillatte hastighet på gjeldende strekning).

 

"Å overholde fartsgrensen" - "Han er notorisk motstander av å overholde fartsgrensen, derfor er han kronisk oppsamler av prikker på lappen sin" (Altså, han kjører som en gris og holder konstant høyere fart enn maksimum tillatt hastighet på gjeldende strekning).

 

Mulig, gjorde et kjap søk på google nå, av "holde fartgrensen", av de treffende som ikke er dupliktaer, og det framgår tydelig hva folk mener, så er det av 7 tilfeller 2 som mener "holde fartgresen" som å ikke komme seg opp i høy nok fart og 5 som mener holde fartsgresen slik som du bruker å overholde fartsgrensen.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mulig, gjorde et kjap søk på google nå, av "holde fartgrensen", av de treffende som ikke er dupliktaer, og det framgår tydelig hva folk mener, så er det av 7 tilfeller 2 som mener "holde fartgresen" som å ikke komme seg opp i høy nok fart og 5 som mener holde fartsgresen slik som du bruker å overholde fartsgrensen.

 

AtW

Joda, ser den. Mendet er jo et utall av "opplest vedtatt og godkjente" faktiske begrepsfeil ute og går.

Bl.a har vi jo Subarus (og Boblas, og Porches) "Boxer" motor. Hvilket det teknisk aldeles *ikke* er. Det korrekte er "liggende motor". (Ekte Boxer-motor har to stempler som går mot hverandre i samme sylinder og finnes kun i to-takts diesel-utførelse).

Nuvel, det er ikke meningen å starte ordkrig, men av og til synes jeg et forsiktig puff i riktig retning er, nettopp, et steg i riktig retning. :) (He, he - jaggu ble det "pun" av denne ;))

 

Eller sagt på en annen måte;

15.000 sauer springer utfor et stup, knekker nakken og dør, mens sau nr 15.001 stopper på kanten og overlever. Hvilken sau har rett da? De 15.000 første eller den ene siste?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mulig, gjorde et kjap søk på google nå, av "holde fartgrensen", av de treffende som ikke er dupliktaer, og det framgår tydelig hva folk mener, så er det av 7 tilfeller 2 som mener "holde fartgresen" som å ikke komme seg opp i høy nok fart og 5 som mener holde fartsgresen slik som du bruker å overholde fartsgrensen.

 

AtW

Joda, ser den. Mendet er jo et utall av "opplest vedtatt og godkjente" faktiske begrepsfeil ute og går.

Bl.a har vi jo Subarus (og Boblas, og Porches) "Boxer" motor. Hvilket det teknisk aldeles *ikke* er. Det korrekte er "liggende motor". (Ekte Boxer-motor har to stempler som går mot hverandre i samme sylinder og finnes kun i to-takts diesel-utførelse).

Nuvel, det er ikke meningen å starte ordkrig, men av og til synes jeg et forsiktig puff i riktig retning er, nettopp, et steg i riktig retning. :) (He, he - jaggu ble det "pun" av denne ;))

 

Eller sagt på en annen måte;

15.000 sauer springer utfor et stup, knekker nakken og dør, mens sau nr 15.001 stopper på kanten og overlever. Hvilken sau har rett da? De 15.000 første eller den ene siste?

 

Selvfølgelig betyr ikke at mange bruker det nødvendigvis at det er rett, men det er litt forskjell på et uttrykk av dene typen, og et entydig definert faguttrykk. Språk er et kommunikasjonsmedium og er stadig i utvikling. Det som har vært feil begrepsbruk før kan bli rikitg etterhvert om "alle" bruker det. Litt for å dra det ensa litt mer ut på viddene, så lurte jeg på om du er sikker på det med boxermotorer? De er definert på en annen måte på wikipedia ihvertfall.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...