Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

...og vi har vel egentlig konkludert med at forkjørsrett ikke betyr påkjørsrett.

Hehe.

 

En ting jeg legger merke til ved buss her, er at om bussen stopper, og noen går av, og det er fotgjengerovergang rett foran bussen, så må liksom sjåføren kjøre litt frem og bremse, for å skremme de som skal over. Hva faen er det for no oppførsel?

 

Spesiellt et stoppested i Skien jeg omtrent hver gang ser det.

Har du ikke sett skiltet på bussen som sier:

 

Ikke gå over veien før bussen har kjørt!

 

Står det på de fleste busser her iallefall, selv om det er få som bryr seg.

Det skiltet er vel mer som en sikkerhet. For at man ikke skal bli påkjørt av biler som kjører forbi bussen. Ftz-, stemmer det?

riktig ;)

 

det har og med at vi har blidsoner forann og på sidnene av bussene . jo høyere sjåføren sitter jo lenger er blind sonen , og det her skjedd ulykker med at busssjåførene ikke har sett personer forran bussen (spesielt små barn )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I hovedsak er det én ting jeg har lært som er viktigere enn alt annet. Jeg har kjørt mc fra jeg var 16 (er for tiden 20). På disse årene har jeg lært at uansett hvordan forholdene er, har man vikeplikt. Enkelt og greit. Hvis jeg hadde gjort det til vane å stå på forkjørsretten min, hadde jeg ikke skrevet dette idag. En gjennomsnitlig sommer på motorsykkel inneholder vel en 10-20 nestenulykker som følge av bilister som ikke ser seg for, eller rett og slett gir faen. Jeg skal ikke si at jeg selv er verdens beste sjåfører, og jeg har vel vel mine bommerter jeg også, men har heldigvis ikke kommet ut for noen ulykker.

 

En annen ting jeg finner vanskelig å forstå er hvordan mange bilister kan tro at siden man kjører på to hjul, trenger man ikke plass på veien. Ei heller er feltet laget for 1 kjøretøy i bredden. De værste eksemplene her er folk som skal kjøre forbi, I FELTET!

 

Det er også urovekkende hvor mange bilister som ikke fulgte med på teorikurset i timen om bremselengder. Det er helt vanvittig å oppleve bilister som tror de har kortere bremselengde enn en tohjuling (ser at folk klager mye på trailere som ligger nære biler). En ting er å bli på kjørt bakfra med bil. Da blir (om du er heldig) bare bilen skadet. Blir man påkjørt bakfra på motorsykkel går alt til helvette. Sykkelen blir antakelig dyttet ut av kjøreretning, og er man riktig uheldig er tunnellveggen neste. Man har heller ikke noe skall rundt seg som kan ta imot noe av støtet. Hvorfor er det så mange bilister som ikke klarer å se for seg dette.

 

Jeg tror også at erfaring jeg har gjort meg som fører av to-hjuling har gjort meg til en bedre bilfører. Jeg vet hvordan det er å ikke ha et skall rundt seg, og jeg klarer godt (føler jeg selv) å lese trafikkbildet til motorsyklister.

 

Jeg har en ide til forbedring av dette. Jeg syns at det burde innføres en ny type obligatorisk "time" under opplæring mot billappen. Man skulle vært nødt til å sitte på med en erfaren motorsyklist i trafikken. Så kan man selv oppleve på kroppen hvor ubeskyttet man er, og hvor utrolig idiotisk mange bilister kjører. Jeg håper og tror dette kunne bidra til snillere og flinkere bilister.

 

Til slutt vil jeg si at jeg ikke mener alle bilister er drittale mot oss "syklister". Jeg sier bare at det er urovekkende hvor mange som ikke klarer å vise hensyn til oss motorsyklister. Takk :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg holder på å ta lappen nå, og noe av det som irriterer meg mest, både når jeg kjører og sykler, er folk som ikke bruker blinklys/bruker det feil.

 

Så en som øvelseskjørte og blinket til venstre mens hun/han kjørte til høyre. Da er det litt å tak i.. 

 

Hva er verst??

 

Edit: Hva er verst av de to overstående "tillfellene" eller "tekstene"?? Etter deres mening.

Endret av chrisege
Lenke til kommentar

Det er selvsagt verre å blinke feil enn å ikke blinke, men beggedeler er veldig irriterende. Folk som ikke blinker ødelegger mye av flyten i trafikken, spesielt i rundkjøringer.

 

Hvis en bil ikke blinker tar jeg alltid et forbehold om at det kan være en sløving som ikke vet å bruke blinklys.

Hvis en bil blinker forventer jeg at den svinger deretter, og da kan det bli farlig om den ikke gjør det.

Endret av oro2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg holder på å ta lappen nå, og noe av det som irriterer meg mest, både når jeg kjører og sykler, er folk som ikke bruker blinklys/bruker det feil.

 

Så en som øvelseskjørte og blinket til venstre mens hun/han kjørte til høyre. Da er det litt å tak i.. 

 

Hva er verst??

 

Edit: Hva er verst av de to overstående "tillfellene" eller "tekstene"?? Etter deres mening.

Når man øvelseskjører, ligger det i navnet at man ikke er en ekspert, og at man, tro det eller ei, ØVER. Man har en lærer/forelder/hva som helst i bilen som er ansvarlig for at man ikke utsetter noen for fare. Dessuten må man forvente at det skjer merkelige ting når man ligger bak en skolebil/ bil med "L".

 

Når man allerede har tatt lappen, er det for sent å begynne å øve på reglene for signalgiving, man skal kunne dem.

Lenke til kommentar
Jeg tror også at erfaring jeg har gjort meg som fører av to-hjuling har gjort meg til en bedre bilfører. Jeg vet hvordan det er å ikke ha et skall rundt seg, og jeg klarer godt (føler jeg selv) å lese trafikkbildet til motorsyklister.

 

Jeg har en ide til forbedring av dette. Jeg syns at det burde innføres en ny type obligatorisk "time" under opplæring mot billappen. Man skulle vært nødt til å sitte på med en erfaren motorsyklist i trafikken. Så kan man selv oppleve på kroppen hvor ubeskyttet man er, og hvor utrolig idiotisk mange bilister kjører. Jeg håper og tror dette kunne bidra til snillere og flinkere bilister.

Jeg må si meg enig med deg her. Ca et års tid etter jeg tok lappen satt jeg på med en mc igjennom byen et par ganger og du kan si jeg fikk flere "a-ha"-opplevelser på den turen. I ettertid har jeg også vurdert mc-lappen, men det har bare ikke blitt enda. Jeg er i alle fall ikke i tvil om at disse korte turene har gjort meg til en bedre sjåfør.

Lenke til kommentar
I hovedsak er det én ting jeg har lært som er viktigere enn alt annet. Jeg har kjørt mc fra jeg var 16 (er for tiden 20). På disse årene har jeg lært at uansett hvordan forholdene er, har man vikeplikt. Enkelt og greit. Hvis jeg hadde gjort det til vane å stå på forkjørsretten min, hadde jeg ikke skrevet dette idag. En gjennomsnitlig sommer på motorsykkel inneholder vel en 10-20 nestenulykker som følge av bilister som ikke ser seg for, eller rett og slett gir faen. Jeg skal ikke si at jeg selv er verdens beste sjåfører, og jeg har vel vel mine bommerter jeg også, men har heldigvis ikke kommet ut for noen ulykker.

 

En annen ting jeg finner vanskelig å forstå er hvordan mange bilister kan tro at siden man kjører på to hjul, trenger man ikke plass på veien. Ei heller er feltet laget for 1 kjøretøy i bredden. De værste eksemplene her er folk som skal kjøre forbi, I FELTET!

 

Det er også urovekkende hvor mange bilister som ikke fulgte med på teorikurset i timen om bremselengder. Det er helt vanvittig å oppleve bilister som tror de har kortere bremselengde enn en tohjuling (ser at folk klager mye på trailere som ligger nære biler). En ting er å bli på kjørt bakfra med bil. Da blir (om du er heldig) bare bilen skadet. Blir man påkjørt bakfra på motorsykkel går alt til helvette. Sykkelen blir antakelig dyttet ut av kjøreretning, og er man riktig uheldig er tunnellveggen neste. Man har heller ikke noe skall rundt seg som kan ta imot noe av støtet. Hvorfor er det så mange bilister som ikke klarer å se for seg dette.

 

Jeg tror også at erfaring jeg har gjort meg som fører av to-hjuling har gjort meg til en bedre bilfører. Jeg vet hvordan det er å ikke ha et skall rundt seg, og jeg klarer godt (føler jeg selv) å lese trafikkbildet til motorsyklister.

 

Jeg har en ide til forbedring av dette. Jeg syns at det burde innføres en ny type obligatorisk "time" under opplæring mot billappen. Man skulle vært nødt til å sitte på med en erfaren motorsyklist i trafikken. Så kan man selv oppleve på kroppen hvor ubeskyttet man er, og hvor utrolig idiotisk mange bilister kjører. Jeg håper og tror dette kunne bidra til snillere og flinkere bilister.

 

Til slutt vil jeg si at jeg ikke mener alle bilister er drittale mot oss "syklister". Jeg sier bare at det er urovekkende hvor mange som ikke klarer å vise hensyn til oss motorsyklister. Takk :)

når du sier mc , mener du mopend ??

 

 

for etter min mening så har bilister mindre respekt for en moped enn hva di har for en mc

Lenke til kommentar
*smarte ord*

Er mye av det, kjører selv moped, og det er mange bilister som tror de eier veien, og som absolutt mener at det er i mot loven for mopeder å kjøre andre steder enn på veiskulderen.

 

Dette er ikke et stort problem for meg, siden jeg har mulighet til å følge fartsgrensene, men bilister er litt rare noen ganger.

 

holdt selv på å bli kjørt ned i en rundkjøring en gang, jeg var i rundkjøringa, og en idiot i hafslundbil som i tillegg satt og fomlet med telefonen sin kjørte rett ut foran meg, sånn at jeg måtte bremse.

Lenke til kommentar
Når man øvelseskjører, ligger det i navnet at man ikke er en ekspert, og at man, tro det eller ei, ØVER. Man har en lærer/forelder/hva som helst i bilen som er ansvarlig for at man ikke utsetter noen for fare. Dessuten må man forvente at det skjer merkelige ting når man ligger bak en skolebil/ bil med "L".

Hør, hør.

 

Derfor holder man avstand til disse bilene, men legger seg ikke opp i ræven på dem. Men selvfølgelig, man er avhengig av at de slipper deg fram, hvis de konstant ligger 5-10 km/t under, kan hvem som helst irritere seg. Da er det på tide med en liten forbikjøring. ;)

 

fredrikrb og andre mopedister:

Skjønner godt frustrasjonen, jeg prøver selv alt jeg kan å ta hensyn til dem med "liksom-lappen" også. Det dere derimot kan skjerpe dere med, er å slakke av litt når en bil først skal kjøre forbi dere, slik at ferden i det gale feltet kan bli så kort som mulig. ;)

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

tor_erik, jeg er enig i det du sier, men det finnes mange mopedister som ødelegger for andre. Og det er synd, når vi ser hvor lite respekt mange bilister har for oss. Om det er en bil som prøver å kjøre forbi så hindrer jeg jo ikke det.

 

 

som sagt, jeg opplever ikke så mye på det med forbikjøringer, da jeg har mulighet for å holde farten resten av trafikken holder.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar

À pro pos tohjuling og de som gir dårlig rykte:

En dag jeg gikk til skolen så jeg to som går i 2.-klasse som kjørte moped. De kjørte ved siden hverandre, og lå rett bak en traktor med henger. Avstanden var ikke mer enn 3-4 meter. De kjørte gjennom et sentrum hvor det er både en videregående skole og en ungdomsskole. Spesielt ungdomsskoleelevene pleier å løpe over gata uten å se seg for, noe som sannsynliggjør at traktoren skulle komme til å måtte gjøre en nødbremsing.

 

Resten kan dere tenke dere selv.

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

La meg få komme med et skrekkens eksempel jeg så for litt siden da jeg satt på bussen.

 

Over gamleveien på Hinna (Stavanger) er det ganske smalt og det er lagt innsnevringer ved bussholdeplassene slik at det bare er plass til bussen der, og ikke møtende trafikk (egentlig en forferdelig løsning fra vegvesenets side). Så hva tror du ikke mopeden bak bussen gjor når bussen stopper, joda opp på fortauet og kjører nesten ned en av passasjerene som kommer ut av bussen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...